با جالب ترین خواص کاکوتی و مضرات آن، آشنا شوید!

کاکوتی چیست؟ گیاه کاکوتی که نام انگلیسی آن Ziziphora clinopodioides است متعلق به خانواده نعناعیان است، گیاهی خودرو بوده و در مناطق کوهستانی رشد می‌کند. گیاه کاکوتی دارای عطر و طعم فوق‌العاده‌ای است و از این گیاه دارویی برای تهیه چای و دمنوش استفاده می‌کنند. کاکوتی دارای بوته‌هایی با ارتفاع بیست تا پنجاه سانتی متری است و گل‌های کاکوتی بنفش رنگ بوده و برگ‌های کاکوتی ریز و سبز هستند. در گویش محلی خراسانی به کاکوتی آنخ نیز گفته می‌شود.

در این مطلب از غفاری دایت که در ارتباط با خواص کاکوتی است به بررسی مواردی از جمله خواص کاکوتی برای پوست، خواص کاکوتی برای قاعدگی، خواص کاکوتی برای دیابت، خواص کاکوتی برای معده، کاکوتی و فشار خون، خواص کاکوتی برای تقویت قوای جنسی آقایان، خواص کاکوتی و پونه، خواص عرق کاکوتی، خواص روغن کاکوتی، خواص دمنوش کاکوتی،طرز تهیه دمنوش کاکوتی، طریقه مصرف کاکوتی و در نهایت مضرات کاکوتی می‌پردازیم.

با جالب ترین خواص کاکوتی و مضرات آن، آشنا شوید!

کاکوتی

خواص کاکوتی

گیاه کاکوتی خواص و فواید فراوانی برای سلامتی دارد که در ادامه به بررسی برخی از خواص کاکوتی می‌پردازیم. خواص کاکوتی بسیار فراوان است که از جمله خواص کاکوتی می‌توان به مواردی مانند پیشگیری و درمان سرماخوردگی و آنفولانزا، جلوگیری از خون‌ریزی بینی، پیشگیری و درمان اسهال، رفع مشکلات گوارشی و غیره اشاره کرد.

طبع کاکوتی

کاکوتی طبع گرم و خشک دارد. از کاکوتی برای متعادل کردن طبع برخی از لبنیات مانند دوغ و ماست استفاده می‌کنند

 

خواص کاکوتی برای پوست

یکی از خواص روغن کاکوتی این است که می‌تواند موجب روشن شدن پوست شود و همچنین یکی دیگر از خواص روغن کاکوتی برای پوست این‌ است که تاثیر بسزایی در پلک کنندگی آلودگی‌های سطح پوست دارد.

 

خواص کاکوتی برای قاعدگی

یکی از خواص کاکوتی خاصیت قاعده‌آور بودن این گیاه دارویی است که در تنظیم قاعدگی نامنظم نیز نقش دارد. کاکوتی به عنوان یک بادشکن طبیعی عمل می‌کند و از آن‌جایی که دارای خواص ضد درد است می‌تواند موجب تسکین کمر درد‌ در طول دوران قاعدگی شود.

 

خواص کاکوتی برای دیابت

از خواص کاکوتی می‌توان به تاثیر آن در کاهش قند خون اشاره کرد. عصاره کاکوتی می‌تواند با اثر بر روی سلول‌های بتا پانکراس و افزایش ترشح انسولین موجب کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ شوند.

 

خواص کاکوتی برای معده

یکی از خواص کاکوتی خاصیت ضد التهابی و آرامش بخشی آن است که کاکوتی را به یک گیاه دارویی مفید برای معده تبدیل کرده است. از جمله خواص دمنوش کاکوتی که برای معده مفید است می‌توان به مواردی مانند بهبود درد معده، بهبود هضم غذا، تقویت سلامت دستگاه گوارش، کاهش دل درد و دل پیچه و بهبود و درمان نفخ شکم اشاره کرد.

برای برخورداری از این خواص دمنوش لاغری کاکوتی کافی است که یک فنجان دمنوش کاکوتی را پس از  وعده غذایی بنوشید. همچنین خاصیت ضد میکروبی کاکوتی موجب می‌شود که برای درمان و پیشگیری از زخم معده که ناشی از هلیکوباکتر پیلوری است موثر و مفید باشد.

 

کاکوتی و فشار خون

کاکوتی موجب افزایش فشار خون می‌شود. افراد مبتلا به فشار خون نباید در مصرف کاکوتی زیاده روی کنند.

 

خواص کاکوتی برای تقویت قوای جنسی در آقایان

یکی از بهترین گیاهان دارویی برای تقویت میل و قوای جنسی آقایان کاکوتی است. از خواص کاکوتی می‌توان به کمک در درمان ناباروری و درمان ناتوانی جنسی اشاره کرد.

 

خواص کاکوتی و پونه

از خواص کاکوتی و پونه می‌توان به مواردی از جمله رقیق کردن خون، تقویت معده، ضد نفخ، بادشکن، ضد سرفه و حساسیت، آنتی بیوتیک قوی، بهبود سلامت قلب، بهبود سلامت دستگاه گوارش و ضد شب ادراری اشاره کرد.

برای تهیه دمنوش کاکوتی و پونه به مواد زیر نیاز داریم:

دو لیوان آب، دو قاشق مرباخوری عسل، یک قاشق غذاخوری کاکوتی و یک قاشق غذا خوری پونه کوهی

برای تهیه دمنوش کاکوتی و پونه باید در مرحله اول پونه کوهی و کاکوتی را در یک قوری چینی بریزید و به مقدار مورد نیاز آب جوش به قوری اضافه کنید و بعد اجازه دهید برای مدت زمان ۳۰ دقیقه روی شعله ملایم دم بکشد.

 

خواص عرق کاکوتی

عرق کاکوتی دارای خواص ضد عفونی کننده است و برای درمان معده درد، نفخ شکم تخت و سلامت دستگاه گوارش از بهترین عرقیجات گیاهی است.

 

خواص روغن کاکوتی

از جمله خواص روغن کاکوتی می‌توان به تاثیر آن در پاکسازی پوست اشاره کرد. همچنین روغن کاکوتی دارای خاصیت ضد باکتریایی است و به علت بوی تندی که دارد از آن به عنوان دئودورانت طبیعی استفاده می‌کنند.

 

خواص دمنوش کاکوتی

یکی از خواص دمنوش کاکوتی درمان تب مالت است. همچنین درمان خونریزی بینی در بزرگسالان و کودکان از دیگر خواص دمنوش کاکوتی است. دمنوش کاکوتی می‌تواند موجب تقویت قلب شده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته قلبی را کاهش می‌دهد.

  • طرز تهیه دمنوش کاکوتی

برای تهیه دمنوش کاکوتی باید یک قاشق از برگ‌های خشک شده کاکوتی را داخل قوری ریخته و به میزان یک فنجان آبجوش به قوری اضافه کنید و برای مدت زمان ۳ تا ۵ دقیقه زمان دهید تا روی حرارت غیر مستقیم دم بکشد.

خواص کاکوتی

طریقه مصرف کاکوتی

علاوه تهیه دمنوش از کاکوتی راه‌های دیگری برای بهره‌مندی از خواص کاکوتی وجود دارد. از جمله این راه‌ها می‌توان به ماست و دوغ برگ‌های خشک و پودر شده کاکوتی اضافه کرد. از برگ‌های خشک شده کاکوتی برای تهیه چای سیاه طعم‌دار استفاده می‌کنند. همچنین از عرق کاکوتی برای تهیه شربت خنک برای فصل تابستان استفاده می‌کنند.

گیاه کاکوتی

مضرات کاکوتی

کاکوتی نیز مانند سایر گیاهان دارویی دارای فواید و خواص فراوان است اما در صورت زیاده‌روی در مصرف کاکوتی ممکن است عوارض و مضراتی نیز مشاهده شود. استفاده بیش از حد گیاه کاکوتی می‌تواند باعث افزایش فشار خون شود. از آنجایی که کاکوتی قاعده آور است در طول بارداری نباید از این گیاه دارویی استفاده کرد زیرا ممکن است موجب سقط جنین شود.

کاکوتی چیست

خواص کاکوتی در رژیم غذایی

از آن‌جایی که کاکوتی گیاهی است که می‌تواند سبب تقویت معده شود و همچنین برای کاهش قند خون مفید بوده و  بر روی دیابت نوع دو تاثیر دارد؛ می‌تواند سبب شود افراد با مصرف آن سلامت‌تر بوده و حتی به دلیل کاهش قند خون، کمتر در خطر احتمال چاقی قرار داشته باشند.

با این وجود، هیچ گیاه و ماده غذایی، به اندازه یک رژیم غذایی اصولی بر روی کاهش وزن سریع تاثیر ندارد. رژیم‌های بهاره غفاری، رژیم‌های اصولی هستند که به شما کمک می‌کنند سبک زندگی خود را تغییر داده و سلامتی و تناسب اندام را در کنار یکدیگر داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت و برای دریافت آنلاین رژیم غذایی اختصاصی خود بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (26 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه