از شبدر قرمز و خواص جالب آن چه می دانید؟!

شبدر قرمز یک گیاه چند ساله وحشی متعلق به خانواده لگوم است. دام‌ها و سایر حیوانات از شبدر قرمز تغذیه می‌کنند. از این گیاه برای تولید دارو برای درمان بیماری‌هایی مانند پسوریازیس، اگزما، التهاب پوست، سیاه سرفه، سرطان و غیره استفاده می‌شود. شبدر قرمز با خاصیت ادرار آوری خود موجب رهایی بدن از مایعات اضافی شده و با استفاده از خاصیت خلط آوری خود به بهبود گردش خون و پاک‌سازی کبد کمک می‌کند. گل‌های شبدر قرمز که به رنگ قرمز هستند معمولا برای کاربرد‌های درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مطلب از غفاری دایت که در ارتباط با شبدر قرمز است به بررسی مواردی مانند خواص درمانی شبدر قرمز، خواص شبدر قرمز برای یائسگی، خواص شبدر قرمز برای پوکی استخوان، خواص شبدر قرمز برای پوست و مو، شبدر قرمز برای مو، شبدر قرمز و سرطان، شبدر قرمز را از کجا تهیه کنیم، دمنوش شبدر قرمز، طرز تهیه دمنوش شبدر قرمز، طبع شبدر قرمز، عوارض شبدر قرمز و شبدر قرمز برای بارداری می‌پردازیم. از شبدر قرمز و خواص جالب آن چه می دانید؟!

خواص درمانی شبدر قرمز

 

خواص درمانی شبدر قرمز

شبدر قرمز منبعی غنی از بسیاری از مواد مغذی از جمله کلسیم، کروم، نیاسین، فسفر، پتاسیم، تیامین، منیزیم و ویتامین C است. شبدر قرمز حاوی ترکیباتی به نام ایزوفلاون‌ها است که ایزوفلاون‌ها ماده شیمیایی هستند که عملکردی مانند استرورن دارند و در گیاهان یافت می‌شوند.

 

طبع شبدر قرمز

طب سنتی طبع گیاه دارویی شبدر قرمز را سرد و تر در نظر می‌گیرد. خواص درمانی شبدر قرمز فراوان است که در ادامه به بررسی برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

 

خواص شبدر قرمز برای یائسگی

شبدر قرمز می‌تواند موجب کاهش علائم یائسگی شود. شبدر قرمز حاوی موادی است به نام ایزوفلاون‌ها هستند و محققان بر این باورند که ایزوفلاون‌ها می‌توانند موجب کاهش علائم یائسگی مانند گرگرفتگی و تعریق شبانه شوند. از دیگر علائم یائسگی که شبدر قرمز موجب کاهش آن‌ها می‌شود به مواردی مانند افسردگی، اضطراب و خشکی واژن می‌توان اشاره کرد.

 

خواص شبدر قرمز برای پوکی استخوان

یکی از عواملی که احتمال خطر ابتلا به پوکی استخوان در زنان را افزایش می‌دهد کاهش استروژن در دوران یائسگی است. عصاره شبدر قرمز می‌تواند روند پوکی استخوان را کند کرده و همچنین موجب افزایش تراکم معدنی استخوان پیش و پس از زایمان شود. در واقع شبدر قرمز حاوی یک ایزوفلاون است و این ایزوفلاون نوعی فیتواستروژن است، این ترکیب گیاهی می‌تواند استروژن را در بدن تقلید کند.

 

خواص شبدر قرمز برای پوست و مو

عصاره شبدر قرمز می‌تواند برای سلامت پوست و مو بسیار مفید باشد و موجب تقویت مو‌ها شود.

  • شبدر قرمز برای مو

چای شبدر قرمز سرشار از ایزوفلاون است و یک شست و شو دهنده موثر محسوب می‌شود. چای شبدر قرمز از شوره و خارش سر جلوگیری کرده و موجب تقویت مو‌ها می‌شود. شبدر قرمز باعث نرم شدن مو‌ها می‌شود و همچنین موجب افزایش حجم و درخشنگی مو‌ها می‌شود.

 

شبدر قرمز و سرطان

براساس مطالعات و تحقیقات انجام شده ایزوفلاون‌های شبدر قرمز در پیشگیری و درمان سرطان نقش دارند.ایزوفلاون‌های شبدر قرپز می‌توانند مانع رشد سلول‌های سرطانی شوند. از جمله سرطان‌‌هایی که شبدر قرمز می‌تواند از ‌بروز آن‌ها جلوگیری کند می‌توان به سرطان پرستات و آندومتر اشاره کرد.

 

دمنوش شبدر قرمز

 

دمنوش شبدر قرمز

دمنوش شبدر قرمز در واقع یک چای گیاهی مفید است که جایگاه ویژه‌ای در طب سنتی دارد. از مهم‌ترین خواص شبدر قرمز می‌توان به مواردی مانند کاهش کلسترول، کاهش اثرات یائسگی، بهبود گردش خون، تسکین اعصاب، افزایش تراکم استخوان، محافظت در برابر سرطان پروستات، پاکسازی پوست، تقویت سیستم ایمنی و سم زدایی بدن اشاره کرد. دمنوش شبدر قرمز از برگ‌ و گل شبدر قرمز تهیه می‌شود.

 

طرز تهیه شبدر قرمز

برای تهیه شبدر قرمز به سه قاشق چای خوری برگ و گل شبدر قرمز، یک قاشق چای‌خوری برگ گیاه گزنه، دو قاشق چای‌خوری نعنا، ۲ قاشق چای‌خوری جو دوسر، یک قاشق چای خوری گل بنفشه و عسل به میزان لازم.

برای تهیه دمنوش شبدر قرمز یک لیتر آب را جوشانده و زمانیکه آب به جوش رسید شعله گاز را خاموش کنید. تمامی مواد گفته شده را داخل آب‌جوش ریخته و درب قوری را بگذارید تا برای مدت زمان پانزده تا بیست دقیقه روی شعله ملایم قرار دهید تا دم بکشد. در صورت تنایل برای شیرین شدن دمنوش شبدر قرمز می‌توانید به آن کمی عسل اضافه کرده و نوش جان کنید.

 

شبدر قرمز را از کجا تهیه کنیم؟

شبدر قرمز را می‌توان به صورت خشک و یا چای کیسه‌ای از عطاری‌ها تهیه کرد و یا می‌توانید گیاه شبدر قرمز را از طبیعت جمع‌آوری کرده و خود در منزل خشک کنید.

 

عوارض شبدر قرمز

 

عوارض شبدر قرمز

شبدر قرمز در کنار تمام خواص و فوایدی که دارد ممکن است عوارضی نیز داشته باشد. ازجمله عوارض جانبی احتمالی شبدر قرمز می‌توان به تهوع، خارش، طولانی شدن قاعدگی،لکه بینی واژن و سردرد اشاره کرد. مصرف بیش از حد شبدر قرمز در حیوانات منجر به عقیم شدن آن‌ها می‌شود. استفاده از شبدر قرمز بدون مشورت و دستور پزشک ممنوع است. یکی دیگر از عوارض شبدر قرمز این است که موجب افزایش و تشدید خون‌ریزی به‌ویژه در افرادی که دارو‌های رقیق کننده خون مصرف می‌کنند می‌شوند. زنان باردار در دوران بارداری و مادران شیرده نباید از شبدر قرمز استفاده کنند. شبدر قرمز می‌تواند موجب اختلال در پردازش برخی دارو‌ها توسط کبد شود. یکی دیگر از عوارض  شبدر قرمز تداخل این گیاه دارویی با تاموکسیفن است و همچنین شبدر قرمز موجب افزایش تاثیر دارو‌های رقیق کننده خون می‌شود. شبدر قرمز می‌تواند اثرات استروژن را نیز تشدید کند.

 

شبدر قرمز برای بارداری

در طول دوره بارداری به هیچ‌وجه نباید از شبدر قرمز استفاده کرد. مصرف شبدر قرمز در هیچ دوزی برای خانم‌های باردار ایمن نیست. شبدر قرمز به دلیل داشتن ایزوفلاون‌ها که موجب افزایش استروژن می‌شوند می‌توانند منجر به بروز عوارضی در طول بارداری شوند.

 

شبدر قرمز در رژیم غذایی

 

شبدر قرمز در رژیم غذایی

همان‌طور که گفته شد طبع شبدر قرمز، سرد و تر است، به همین دلیل چنانچه افراد لاغر با طبع گرم و خشک آن را مصرف کنند، می‌تواند به متعادل نمودن طبع آن‌ها و در نتیجه افزایش وزن آن‌ها کمک نماید. بهتر است افرادی که طبع سرد و مرطوب دارند، شبدر قرمز مصرف نکنند تا باعث اضافه وزن آن‌ها نگردد.

با وجود آن‌که مواد غذایی و شناخت طبع آن‌ها می‌تواند تاثیر زیادی در تناسب اندام و سلامتی داشته باشد، اما هیچ چیزی جایگزین یک غذای رژیمی اصولی و تحرک و ورزش نیست. به همین دلیل است که رژیم‌های اصولی، همچون رژیم بهاره غفاری طرفداران بسیار زیادی دارد. این رژیم‌ها به شما کمک می‌کنند به‌صورت کاملا اصولی به وزن مناسب رسیده و برای هر فردی به‌طور اختصاصی ارائه می‌شوند تا تفاوت‌ها فردی درنظر گرفته شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت و برای دریافت انواع رژیم‌های لاغری، افزایش وزن، تثبیت وزن و شکست استپ وزنی، به شکل اختصاصی، بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
2 از 5 (4 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه