دلایل استفراغ در کودکان و راهکارهای خانگی

استفراغ کودکان یکی از مشکلات شایعی است که بسیاری از مادران از دیدن آن در فرزند خود ناراحت و آزرده خاطر هستند. به همین دلیل به دنبال راهکارهایی هستند تا بتوانند این عارضه را کاهش داده یا کاملا از بین ببرند. توجه داشته باشید که استفراغ در کودکان همیشه به معنی بیماری او نیست اما اگر بیش از اندازه رخ دهد، ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری باشد. خوشبختانه باید بگوییم در اثر پیشرفت‌های فراوان رخ داده در حوزه علم پزشکی این امکان فراهم شده است تا به راحتی این عارضه را در منزل درمان کنید. دلایل استفراغ در کودکان و راهکارهای خانگی

دلیل استفراغ در کودکان چیست؟

استفراغ در کودکان به دفع ناگهانی و غیرارادی محتویات معده از طریق دهان و گلو گفته می‌شود. استفراغ ممکن است در هر سنی رخ دهد. سنین کودکی نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما استفراغ در کودکان کمی حساس‌تر از بزرگسالان است. در واقع می‌توان گفت استفراغ می‌تواند نشانه‌ای از وجود یک بیماری باشد. در بیشتر موارد، استفراغ در کودکان جای نگرانی ندارد و به خودی خود برطرف می‌شود. اما اگر استفراغ شدید یا مداوم باشد، می‌تواند منجر به کم‌آبی بدن و عدم تعادل الکترولیت‌ها شود. در این صورت، باید به پزشک مراجعه کنید.

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که ممکن است برای بسیاری از افراد مطرح شود این است که استفراغ در کودکان چه دلایلی دارد و چه عواملی باعث می‌شود تا این عارضه رخ دهد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که‌ استفراغ در کودکان می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد از مهم‌ترین این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عفونت‌های ویروسی
  • مسمومیت غذایی
  • حالت تهوع ناشی از حرکت
  • بیماری رفلاکس معده به مری (GERD)
  • آلرژی غذایی
  • مصرف برخی داروها

علت های استفراغ در کودکان چیست

درمان فوری و خانگی استفراغ

اگر دوست دارید در منزل استفراغ کودکان خود را به سرعت درمان کنید، مصرف مواد خوراکی زیر می‌تواند برای شما بسیار مناسب باشد.

۱- سرکه سیب

سرکه سیب یک مایع ترش و تند است که از تخمیر سیب به دست می آید. سرکه سیب قرن هاست که به عنوان یک داروی سنتی و همچنین در آشپزی استفاده می‌شود. این ماده به دلیل داشتن خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی می‌تواند در درمان استفراغ‌های ناشی از عفونت موثر باشد. با این حال استفاده از این سرکه توسط کودکان زیر یک سال به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

۲- پیاز و زنجبیل

پیاز و زنجبیل دو ماده طبیعی هستند که به طور سنتی برای درمان استفراغ استفاده می‌شوند. توجه داشته باشید که پیاز و زنجبیل حاوی ترکیباتی هستند که می‌تواند به آرامش معده و کاهش حالت تهوع کمک کنند. تهیه دمنوش زنجبیل و پیاز برای کودکان بالای ۴ سال که از این عارضه رنج می‌برند، می‌تواند ایده مناسبی باشد.

مطلب پیشنهادی: روش های کاهش تهوع

۳- دمنوش میخک

دمنوش میخک یک نوشیدنی گرم و معطر است که از دم کردن گل‌های میخک در آب تهیه می شود. میخک ادویه‌ای با طعم تند و گرم است که قرن‌ها است در طب سنتی استفاده می‌شود. این دمنوش می‌تواند به هضم غذا و کاهش نفخ و سوء هاضمه کمک کند. توجه داشته باشید که این دمنوش در کاهش استرس و تقویت سیستم ایمنی مفید است.

۴- دارچین و نعنا

نعنا و دارچین دو مورد از گیاهان مفید در طب سنتی است که از مزایای درمانی بسیاری برخوردار است. به همین دلیل نیز مورد توجه قرار گرفته است. توجه داشته باشید که تهیه دمنوش نعنا و دارچین یا اضافه کردن پودر نعنا و دارچین به خوراکی‌های کودکان می‌تواند در درمان استفراغ بسیار موثر باشد.

۵- دانه رازیانه

یکی از مهمترین خواص رازیانه، رفع حالت تهوع می باشد. دانه رازیانه، دانه‌های معطر و طعم‌دار گیاهی به نام رازیانه است که فواید متعددی برای بدن، به خصوص برای سیستم گوارش و هضم غذا دارد. استفاده از دمنوش رازیانه می‌تواند در بهبود سیستم گوارش و کاهش حالت تهوع موثر باشد.

روش درمان استفراغ کودکان

۶- هسته هل

هسته هل، دانه‌های سیاه و کوچک داخل غلاف هل هستند. این دانه‌ها عطر و طعم قوی و تند و تیزی دارند و در طب سنتی به عنوان یک داروی گیاهی مفید برای معده شناخته می‌شوند. مصرف دمنوش هسته هل می‌تواند در درمان استفراغ کودکان و سایر مشکلات گوارشی مفید باشد. 

زمان مراجعه به پزشک برای درمان استفراغ در کودکان

همان گونه که پیش‌تر نیز اشاره کردیم در بیشتر مواقع استفراغ کودکان درمان می‌شود و نیازی به مراجعه به مراکز درمانی نیست. اما گاهی یک سری علائم همراه با این عارضه دیده‌ می‌شود که باعث می‌شود نیاز باشد به مراکز درمانی و پزشک مراجعه کنید. از مهم‌ترین این نشانه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اگر استفراغ بیش از 24 ساعت طول بکشد.
  • کاهش ادرار
  • خشکی دهان و مخاط
  • گریه بدون اشک
  • بی‌حالی و خواب‌آلودگی
  • سرگیجه
  • تشنج
  • اگر کودک شما تب بالا دارد (بیش از 38 درجه سانتی‌گراد).
  • اگر استفراغ کودک شما خونی یا سبز رنگ است.
  • اگر کودک شما درد شکم شدید دارد.
  • اگر کودک شما بی‌حال و گیج به نظر می‌رسد.
  • اگر کودک شما به طور ناگهانی دچار مشکل تنفسی می‌شود.

مطلب پیشنهادی: درمان خانگی اسپاسم معده

نتیجه‌گیری

در این مطلب به بررسی استفراغ کودکان پرداختیم و گفتیم که  چگونه می‌توان این عارضه را در منزل درمان کرد. یکی از مهم‌ترین دلایل بروز استفراغ در کودکان برخورداری از رژیم غذایی نامناسب است. بنابراین ضروری است تمرکز بیشتری بر روی تغذیه کودکان خود داشته باشید. اگر کودک شما دچار سوء هاضمه است و از کاهش یا اضافه وزن برخوردار است، متخصصان ما در غفاری دایت می‌توانند در تنظیم یک رژیم غذایی مناسب می‌توانند به علاقه‌مندان کمک کنند.


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (11 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه