از مهم ترین خواص گیلاس وحشی چه می دانید؟!

گیلاس وحشی یا گیلاس سیاه که نام علمی این گیاه دارویی Prunus serotina است و از انواع گیلاس‌های خودرو است. گیلاس وحشی خواص و فواید فراوانی دارد. قسمت‌های مورد استفاده از گیلاس وحشی پوست درخت آن و میوه است؛ زیرا با داشتن خواص ضدالتهابی در بسیاری از درمان‌های پزشکی کاربرد داشته و مفید است. رنگ میوه گیلاس وحشی قرمز تیره است و طعم آن تلخ است. از خواص گیلاس وحشی درمان سرفه و گرفتگی بینی است که بومیان آمریکا بدین منظور از آن استفاده می‌کردند. در این مطلب از غفاری دایت که در ارتباط با خاصیت گیلاس وحشی است به بررسی مواردی مانند خواص درمانی گیلاس وحشی، خواص گیلاس وحشی برای تقویت و افزایش، خواص گیلاس وحشی برای سلامت پوست، خواص گیلاس وحشی برای تقویت حافظه، خواص گیلاس وحشی برای تنظیم فشار خون، خواص گیلاس وحشی برای درمان نقرس، خواص گیلاس وحشی برای حفظ سلامت معده و دستگاه گوارش، خاصیت گیلاس وحشی برای درمان سرماخوردگی و سرفه، خاصیت گیلاس وحشی برای درمان سرطان، طبع و مصلح گیلاس وحشی، طریقه مصرف گیلاس وحشی و در نهایت مضرات گیلاس وحشی می‌پردازیم. از مهم ترین خواص گیلاس وحشی چه می دانید؟!

خواص گیلاس وحشی برای سلامتی

گیلاس کوهی چیست؟ 

گیلاس کوهی یا وحشی یکی از گونه‌های گیلاس می‌باشد، که به لحاظ بهره‌مندی از ویتامین، موادمعدنی، آنتی اکسیدان و غیره جایگاه ویژه‌ای در رژیم غذایی و درمان بسیاری از بیماری‌ها دارد. این میوه از اوایل اردیبهشت ماه تا اواخر خردادماه در دامنه کوه‌ها و مناطق سردسیر یافت می‌شود. گیلاس وحشی در ابتدا به دلیل نارس بودن، بسیار تلخ بوده و سبزرنگ است. اما با گذشت زمان و گرم‌تر شدن هوا کم کم تغییر رنگ می‌دهد و به شکل میوه زردرنگ، شیرین و آبدار در می‌آید. البته در ابتدا مردم با خواص گیلاس وحشی آشنا نبودند و به مرور زمان با مصرف این میوه خوشمزه و مشاهدات اثرات آن متوجه خواص فراوان گیلاس کوهی شدند. به‌طوری‌که این روزها به جایگاه ویژه‌ای در جدول رژیم غذایی انسان‌ها دست پیدا کرده است. 

گیلاس وحشی در جدول

در رابطه با ارزش غذایی گیلاس وحشی و جایگاه آن در جدول مواد غذایی باید گفت که این نوع از گیلاس خواص فراوانی دارد و به دلیل اینکه حاوی مقدار زیادی ویتامین، موادمعدنی و آنتی اکسیدان است، جایگاه ویژه‌ای در جدول موادغذایی دارد. به نحوی که جهت پیشگیری، کنترل و درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از بین مهمترین خواص درمانی گیلاس وحشی می‌توان به تقویت مو، کاهش وزن و تناسب اندام، سلامت پوست، تقویت حافظه، تنظیم فشار خون، بهبود عملکرد دستگاه گوارش و غیره اشاره کرد.

گیلاس کوهی چیست؟

خاصیت گیلاس وحشی

گیلاس وحشی یا گیلاس سیاه آمریکایی دارای خواص درمانی و فواید فراوانی برای سلامتی است. در این مطلب به بررسی برخی از فواید گیلاس وحشی می‌پردازیم.

 

خواص گیلاس وحشی برای تقویت و افزایش رشد مو

یکی از خواص گیلاس وحشی کمک به افزایش رشد مو و همچنین تقویت مو است. عصاره گیلاس وحشی موجب تقویت فولیکول‌های مو می‌شود و با تقویت آن‌ها موجب افزایش رشد مو‌ها می‌شود. همچنین گیلاس وحشی یا گیلاس سیاه آمریکایی از ریزش مو پیشگیری کرده و درمان ریزش مو موثر و مفید است.

 

خواص گیلاس وحشی برای سلامت پوست

گیلاس وحشی یا گیلاس سیاه آمریکایی سرشار از فیبر، ویتامین C و آنتی اکسیدان‌ها است. مصرف از این گیاه دارویی موجب جلوگیری و کاهش چین و چروک پوست شده و موجب طراوت و تازگی و شادابی پوست می‌شود.

 

خواص گیلاس وحشی برای تقویت حافظه

گیلاس وحشی حاوی مواد و ترکیباتی است که می‌تواند موجب تقویت قوای فکری، تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر در دوران کهن سالی می‌شود.

 

خواص گیلاس وحشی برای تنظیم فشار خون

یکی دیگر از خواص گیلاس وحشی تنظیم و کاهش فشار خون است. گیلاس وحشی حاوی مقادیر بالایی از پتاسیم است و از این رو به تنظیم ضربان قلب و تنظیم فشار خون کمک می‌کند و خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش می‌دهد.

مضرات گیلاس وحشی

خواص گیلاس وحشی برای مو

گیلاس وحشی حاوی مقدار زیادی ویتامین A است. به همین سبب مصرف مداوم آن موجب هیدراته شدن پوست سر انسان می‌شود. از آنجایی‌که ویتامین A و قرآیند هیدراته شدن پوست موجب تقویت پوست سر می‌گردد، ریزش مو تا حد زیادی کاهش می‌یابد. بر همین اساس بسیاری از متخصصان پوست، مو و زیبایی و همچنین پزشکان طب سنتی معتقدند که گیلاس وحشی به سرعت پوست سر و ریشه مو را تقویت نموده و با تأمین ویتامین‌های موردنیاز بدن، از ریزش بی‌رویه مو جلوگیری می‌کند.

خواص گیلاس وحشی برای درمان نقرس

از دیگر خواص گیلاس وحشی داشتن مقادیر بسیار بالای ترکیبات ضدالتهابی طبیعی است. این داروی گیاهی با داشتن این ترکیبات ضد التهابی برای پیشگیری از نقرس و همجنین درمان نقرس موثر و مفید است.

 

خواص گیلاس وحشی برای حفظ سلامت معده و دستگاه گوارش

برای تسکین و کاهش درد معده می‌توان از پوست گیلاس وحشی استفاده کرد‌. گیلاس وحشی از معده سریع عبور می‌کند. گیاه دارویی گیلاس وحشی در درمان و پیشگیری از اسهال مفید و موثر است. در واقع گیلاس وحشی یک ملین طبیعی است و از این رو برای درمان اسهال به ویژه اسهال خونی موثر و مفید است. گیلاس وحشی به سلامت دستگاه گوارش و حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند.

 

خواص گیلاس وحشی برای درمان سرماخوردگی و سرفه

یکی از خواص گیلاس وحشی کمک به درمان سرماخوردگی و سرفه است. متخصصان طب سنتی برای درمان سرفه، برونشیت، سرماخوردگی، گلودرد و آسم از پوست گیلاس وحشی استفاده می‌کنند.

 

خواص گیلاس وحشی برای درمان سرطان

طبق مطالعاتی بر روی این گیاه دارویی در سال ۲۰۰۶ مشخص شد که گیلاس وحشی یا گیلاس سیاه آمریکایی می‌تواند موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال شود. به این صورت که دانشمندان و محققان بر این باور هستند که گیلاس وحشی می‌تواند موجب القای آپوپتوز یا همان مرگ سلولی برنامه ریزی شده سلول‌های سرطانی شوند و از این طریق از تکثیر سلول‌های سرطانی جلوگیری کنند. علاوه‌بر این یکی دیگر از خواص گیلاس وحشی داشتن خاصیت ضدالهابی است که با داشتن این خاصیت می‌تواند به پیشگیری از سرطان و همچنین درمان سرطان کمک کند.

طبع و مصلح گیلاس وحشی

طبع و مصلح گیلاس وحشی

طبع گیلاس وحشی گرم و تر است. سرد بودن طبع گیلاس وحشی از آلبالو کمتر است. از مصلح‌های گیلاس وحشی می‌توان به چای دارچین، خرما، چای هل، چای نبات، زیره، عسل، زنیان، کندر و روغن زیتون اشاره کرد. تمامی این مواد دارای طبع گرم و خشک هستند که می‌توانند با طبع سرد و تر گیلاس وحشی تعادل ایجاد کنند تا افراد سرد مزاج نیز بتوانند از گیلاس وحشی و خواص درمانی این گیاه دارویی بهره مند شوند.

طریقه مصرف گیلاس وحشی

عوارض و مضرات گیلاس وحشی

درخصوص عوارض و مضرات گیلاس وحشی نیز تحقیقات و پژوهش‌های مختلفی انجام شده است. محققان براساس نتایج حاصل از آزمایش‌ها و تحقیقات عوارض و مضرات ناشی از مصرف گیلاس وحشی را به شرح زیر بیان نموده‌اند:

  1. مسمومیت غذایی؛ همان طور که مستحضر هستید مصرف بی‌رویه و زیاده‌روی در مصرف انواع مواد خوراکی مسمومیت ایجاد می‌کند. خوردن گیلاس وحشی نیز از این قاعده مستثنی نیست و مصرف بیش از اندازه آن به دلیل وجود ترکیبات، ویتامین‌ها، موادمعدنی و آنتی اکسیدان فراوان موجب مسمومیت می‌شود. 
  2. تا به‌حال مطالعات و تحقیق دقیقی در زمینه مصرف گیلاس وحشی روی زنان باردار و شیرده انجام نشده است. بدین ترتیب پیشنهاد می‌کنیم تا حد امکان از خوردن زنان باردار و شیرده از مصرف میوه، پوست و آب گیلاس وحشی خودداری کنند.
  3. مصرف گیلاس وحشی برای افراد مبتلا به مشکلات کلیوی و کبدی مضر است و موجب تشدید بیماری آنها می‌شود.

عوارض و مضرات گیلاس وحشی

طریقه مصرف گیلاس وحشی

پوست گیلاس وحشی بیشتر به صورت چای، دمنوش، شربت و کپسول به کار گرفته می‌شود. از میوه گیلاس وحشی می‌توان به عنوان یک طعم دهنده استفاده کرد. همچنین از میوه این داروی گیاهی می‌توان برای تهیه انواع مربا و مارمالاد استفاده کرد. برخی از کشور‌های دنیا از دانه‌های میوه گیلاس وحشی یا گیلاس سیاه آمریکایی به عنوان آجیل و مغز خوراکی استفاده می‌کنند.

خواص گیلاس وحشی

گیلاس وحشی در رژیم غذایی

برای داشتتن یک رژیم غذایی سالم و استفاده از خواص منابع طبیعی همچون گیلاس وحشی، لازم است با شرایط یک رژیم غذایی سالم آشنا باشید. گیلاس وحشی کمک می‌کند سلامت دستگاه گوارش تامین شود و در نتیجه افرادی که به دلیل ناراحتی‌های گوارشی همچون درد معده به اضافه وزن و یا کمبود وزن مبتلا هستند؛ می‌توانند وزن خود را بهبود دهند. از راه‌های دیگر استفاده از یک رژیم غذایی سالم و اصولی، پیگیری یک رژیم غذایی اصولی است که یک مشاور تغذیه حرفه‌ای همچون بهاره غفاری، ارائه می‌دهد. رژیم‌های بهاره غفاری، انواع متفاوتی دارند و به شما کمک می‌کنند با یک رژیم غذایی درست و افزایش تحرک، سلامت و تناسب اندام را در کنار یکدیگر داشته باشید. برای آگاهی از انواع رژیم‌های بهاره غفاری بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم اختصاصی خود، بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
4 از 5 (3 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه