از عجایب خواص شلیل برای لاغری و پوست را اینجا بخوانید!

شلیل یکی از میوه‌های تابستانی است که به نام نکتارین یا هلوی بدون کرک هم شناخته می‌شود. شلیل در واقع گونه‌‌ای از هلو با ژن مغلوب است که میوه‌‌های بدون کرک تولید می‌کند. از دیگر انواع شلیل می‌توان به شلیل شبرنگ یا شلیل شفترنگ، شلیل انجیری، شلیل شمس، شلیل سفید، شلیل قرمز، شلیل مغان و شلیل رد گلد اشاره کرد. شلیل حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی است و از همین رو خواص و فواید فراوانی برای سلامت بدن دارد. در این مطلب از غفاری دایت که در رابطه با خواص شلیل است به بررسی مواردی مانند خواص شلیل در طب سنتی، خواص شلیل برای نوزادان، خواص شلیل برای اسپرم، خواص شلیل برای جلوگیری از سرطان، خواص شلیل برای درمام یبوست، خواص شلیل برای سلامت قلب، خواص شلیل برای کاهش سطح کلسترول بد، خواص شلیل برای کاهش فشار خون، خواص شلیل برای جلوگیری از ریزش مو، خواص شلیل برای درمان ناراحتی معده، خواص شلیل برای تقویت سیستم ایمنی، خواص شلیل برای زنان باردار، خواص شلیل برای بهبود بینایی، خواص شلیل برای پوست صورت، خواص شلیل برای کاهش وزن، خواص شلیل خشک و در نهایت عوارض شلیل می‌پردازیم. از عجایب خواص شلیل برای لاغری و پوست را اینجا بخوانید!

خواص شلیل در طب سنتی

 

خواص شلیل در طب سنتی

متخصصان طب سنتی بر این باورند که شلیل دارای طبیعتی سرد و تر است. شلیل میوه‌ای مناسب برای افراد گرم مزاج است و تشنگی و حرارت در بدن را کاهش می‌دهد. خواص شلیل بسیار فراوان است. از جمله خواص شلیل می‌توان به مواردی مانند درمان یبوست، جلوگیری از کم خونی، مهار رشد تومور، بهبود خواب، کاهش علائم آرتروز، پاکسازی کلیه، کاهش استرس و اضطراب، تسریع التیام زخم، جوان سازی پوست، تقویت کبد، تصفیه خون، ضد سرطان، جلوگیری از دیابت، کاهش کلسترول بد، حفظ سلامت قلب، جلوگیری از ریزش مو، درمان اسهال، تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش طول عمر، کاهش وزن، تقویت پوست و کنترل فشار خون بالا اشاره کرد. در ادامه به بررسی برخی از خواص شلیل می‌پردازیم.

 

خواص شلیل برای نوزادان

شلیل حاوی مقادیر بالایی از فیبر است که می‌تواند به دستگاه گوارش کودک کمک کند. شلیل همچنین دارای مقدار کمی ویتامین‌ A و ویتامین C است که این ویتامین‌ها به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. از زمانی که  کودک آماده خوردن شلیل شد، پوست شلیل را جدا نکنید زیرا پوست شلیل حاوی مقادیر زیادی کاروتنوئید است که کارتنوئید در بدن ما به ویتامین A تبدیل شده و به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی عمل می‌کند که باعث سلامت بدن کودک خواهد شد. اما توجه داشته باشید که برای نوزادان باید پوست شلیل را گرفته و میوه را در اندازه‌های کوچک و باریک برش بزنید زیرا پوست شلیل ممکن است باعث خفگی نوزاد شود.

 

خواص شلیل برای اسپرم

یکی از خواص شلیل این است که موجب تقویت میل جنسی می‌شود و همچنین تولید اسپرم در مردان را افزایش می‌دهد.

 

خواص شلیل برای جلوگیری از سرطان

شلیل یک منبع از ویتامین‌هایی مانند ویتامین C و ویتامین A و پلی فنول‌های دیگری است که عملکردی مانند آنتی اکسیدان‌ها دارد. آنتی اکسیدان‌های موجود در شلیل از بدن در مقابل اثرات رادیکال‌های آزاد موجود در بدن که می‌توانند منجر به آسیب DNA  شود محافظت می‌کنند. یکی از علل بروز سرطان آسیب دیدن DNA است و شلیل با جلوگیری از این اتفاق می‌تواند موجب کاهش احتمال خطر ابتلا به سرطان می‌شود. مطالعات و تحقیقات نشان‌ داده است که آنتی اکسیدان‌های شلیل در مبارزه با سرطان‌های دهان و رحم موثر هستند. بنابراین یکی از خواص شلیل جلوگیری از ابتلا به سرطان است.

 

خواص شلیل برای درمان یبوست

رفع و درمان یبوست یکی از خواص شلیل است. شلیل سرشار از فیبر است و این فیبر می‌تواند روده را نرم کرده و حرکات دکدی روده را افزایش دهد. شلیل هچنین موجب بهبود حرکات روده بزرگ شده و از این طریق از یبوست جلوگیری کرده و آن را درمان می‌کند.

 

خواص شلیل برای سلامت قلب

از دیگر خواص شلیل می‌توان به تاثیر آن در حفظ سلامت قلب اشاره کرد. شلیل سرشار از پتاسیم و فیبر است که پتاسیم و فیبر در حفظ سلامت قلب مهم هستند. پتاسیم به کنترل فشار خون و حفظ ضربان قلب در دامنه نرمال کمک می‌‌کند و فیبر موجب کاهش احتمال ایجاد لخته در رگ‌های خونی می‌شود.

 

خواص شلیل برای کاهش سطح کلسترول بد

از دیگر خواص شلیل این است که می‌تواند موجب کاهش سطح کلسترول بد خون شود. فیبر موجود در شلیل می‌تواند جلوی کلسترول را گرفته و بدن را از دست آن راحت کند. کلسترول از جمله علل بروز مشکلات و بیماری‌های قلبی است و شلیل با کاهش سطح آن می‌تواند به سلامت قلب نیز کمک کند.

 

خواص شلیل برای کاهش فشار خون

یکی از عناصر و مواد معدنی کنترل کننده فشار خون پتاسیم است. شلیل حاوی مقادیر بالایی از پتاسیم است و می‌تواند به کاهش فشار خون بالا کمک کند.

 

خواص شلیل برای جلوگیری از ریزش مو

از دیگر خواص شلیل کمک به جلوگیری از ریزش مو‌ها است. شلیل سرشار از مواد مغذی است که می‌تواند موجب تغذیه پوست سر و تقویت فولیکول‌های مو شده و از ریزش،مو جلوگیری کند.

 

خواص شلیل برای درمان ناراحتی معده

شلیل به کمک فیبر موجود در خود می‌تواند موجب بهبود و التیام ناراحتی معده شود.

 

خواص شلیل برای تقویت سیستم ایمنی

شلیل سرشار از ویتامین C است و به همین دلیل می‌تواند موجب تقویت سیستم ایمنی و مقابله با بیماری‌هایی مانند برونشیت و سرماخوردگی شود. همچنین شلیل دارای روی است که می‌تواند موجب افزایش تولید آنتی‌بادی شده و سیستم ایمنی را تقویت کند.

 

خواص شلیل برای زنان باردار

شلیل سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی است و به همین دلیل یک گزینه مناسب برای تغذیه خانم‌های باردار است. شلیل همچنین می‌تواند عملکرد سیستم گوارشی زنان باردار را بهبود داده و جذب مواد مغذی را افزایش دهد.

 

خواص شلیل برای بهبود بینایی

شلیل حاوی مقادیر بالایی ویتامین  A و بتاکاروتن است و از این طریق سلامت بینایی را تثبیت و از چشم در مقابل صدمات مراقبت می‌کند. شلیل همچنین دارای لوتئین است که برای جلوگیری از گسترش انحطاط لکه زرد چشم مفید و تاثیرگذار است.

 

خواص شلیل برای پوست صورت

شلیل حاوی مقادیر بالایی از ویتامین C است که می‌تواند موجب افزایش تولید کلاژن شده و از چین و چروک پوست جلوگیری کند و موجب جوان سازی پوست صورت شود. در واقع یکی از خواص شلیل کمک به رفع چین و چروک پوست صورت است.

 

خواص شلیل خشک

شلیل خشک منبعی غنی از بتا کاروتن است که از خواص آن می‌توان به حفظ سلامت پوست و محافظت از چشم‌ها در برابر عفونت اشاره کرد. شلیل خشک دارای مقادیر بالایی از ویتامین C بوده و از این طریق موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و برای پیشگیری از سرماخوردگی مفید است. وجود فیبر در شلیل خشک موجب کاهش اشتها و تقویت دستگاه گوارش شده و می‌تواند از این طریق به لاغری و کاهش وزن کمک کند. شلیل خشک حاوی مقادیر بالایی از پتاسیم است که برای درمان فشار خون بالا و حفظ سلامت قلب مفید است.

 

عوارض شلیل

 

عوارض شلیل

خواص شلیل بسیار فراوان است اما این میوه ممکن است عوارضی نیز داشته باشد. برخی افراد ممکن است به شلیل آلرژی داشته باشند و که علائم آلرژی به شلیل شامل خارش پوست و کاهش بینایی می‌شود. زیاده روی در مصرف شلیل  به علت وجود پتاسیم در آن ممنوع است زیرا ممکن است در بزرگسالان موجب بروز برخی مشکلات شود. تداخل دارویی به خصوصی برای شلیل گزارش نشده است اما افرادی که منع مصرف رژیم غذایی پتاسیمی دارند به خصوص آنهایی که اسپیرونولاکتون مصرف می‌کنند باید از مصرف شلیل بپرهیزند. ممنوعیت مصرف پتاسیم عموما برای افراد مبتلا به مشکلات کلیوی تجویز می‌شود و به همین علت باید از مصرف شلیل پرهیز کنند.

 

خواص شلیل برای کاهش وزن

 

خواص شلیل برای کاهش وزن

شلیل یک میوه کم کالری است و می‌تواند گزینه مناسبی برای قرار گیری در رژیم‌های کاهش وزن و لاغری باشد. شلیل سرشار از فیبر است و می‌تواند موجب کاهش اشتها و احساس سیری شده و از این طریق از پرخوری جلوگیری می‌کند. علاوه بر این شلیل حاوی ویتامین B کمپلکس است و موجب افزایش متابولیسم و سوخت و ساز شده و به لاغری کمک می‌کند.

با وجود خواصی که شلیل برای لاغری دارد؛ نمی‌تواند به تنهایی سبب شود شما به وزن ایده آل برسید، بلکه لازم است برای رسیدن به وزن مناسب، از یک رژیم غذایی اصولی و سالم، همچون رژیم‌های بهاره غفاری پیروی نمایید. این رژیم‌ها هیچ ماده غذایی را حذف نمی‌کنند و با ایجاد تعادل در مصرف غذاها به شما اجازه می‌دهند، مواد مغذی مورد نیاز خود را از غذا جذب نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت کلیک نمایید و چنانچه می‌خواهید همین حالا به وزن ایده آل برسید، بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.

 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
2 از 5 (8 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه