از خواص چهار عرق برای سلامتی و لاغری چه می دانید؟!

در پاسخ به این سوال که چهار عرق چیست؟ باید گفت که چهار عرق در واقع مخلوطی است تهیه شده از چهار گیاه دارویی که هر یک از این گیاهان دارویی به خودی خود خواص و فواید فراوان و شگفت انگیزی برای سلامت بدن دارند. چهار عرق شامل عرق کاسنی، عرق خارشتر، عرق شاتره و عرق بید است. ترکیب این عرق‌های گیاهی چهار عرق را به یک داروی گیاهی قوی و پرکاربرد تبدیل کرده است که مورد توجه متخصصان طب سنتی است. عرق چهار گیاه یا چهار عرق را در واقع به دو شیوه متفاوت درست می‌کنند. یکی از انواع چهار عرق دارای طبع سرد بوده و نوع دیگر چهار عرق دارای طبع گرم است. عرق‌های گیاهی به کار رفته در چهار عرق سرد همگی دارای طبع سرد هستند و برعکس عرق‌های گیاهی به کار رفته در چهار عرق گرم همگی دارای طبع گرم هستند. بر اساس نوع مزاج هر فرد چهار عرق متناسب با طبع فرد را تجویز می‌کنند. چهار عرق از نظر متخصصان طب سنتی دارای فواید و خواص فراوانی بوده و برای رفع بسیاری از مشکلاتی که بر اثر اختلالات مزاجی ایجاد می‌شوند کاربرد دارد. چهار عرق در واقع آب غلیظ یا عصاره‌ی خالص حاصل از چهار گیاه دارویی است که با روش تقطیر آب به دست می‌آید. در زمان‌های قدیم از چهار عرق برای رفع تب، تقویت پوست، تقویت کلیه، تقویت کبد، آرام بخش بودن، تصفیه خون، باز کنندگی رگ‌ها، مداوای درد مفاصل حاصل از گرمی مزاج، رفع نفخ، رفع سو هاضمه، درمان دل پیچه، تقویت معده، رفع اسهال‌های عادی، کاهنده چربی و قند و ضد عفونی کردن مورد استفاده قرار می‌گرفت. در این مطلب از غفاری دایت که در ارتباط با چهار عرق یا عرق چهار گیاه است به بررسی مواردی ازجمله خواص چهار عرق، چهار عرق و درمان تب، چهار عرق و حفظ سلامت کبد، چهار عرق و سلامت دستگاه گوارش، چهار عرق و درمان بی خوابی، مقدار و نحوه مصرف چهار عرق، مضرات چهار عرق می‌پردازیم. از خواص چهار عرق برای سلامتی و لاغری چه می دانید؟!

خواص چهار عرق

 

خواص چهار عرق

چهار عرق یا عرق چهار گیاه حاوی گیاهانی است که هر کدام از آن‌ها به خودی خود دارای خواص و فواید فراوانی برای بدن و سلامتی هستند و ترکیب این گیاهان منتج به تشکیل داروی گیاهی قوی برای درمان بیماری‌ها و اختلالات شده است. از جمله خواص چهار عرق می‌توان به مواردی مانند تسکین درد‌های قاعدگی، درمان یرقان، تسکین دردهای دستگاه تناسلی، درمان سردرد، خنک کنندگی، رفع زخم دهان، دفع آفت دهان، ضد آبله مرغان، آرام بخش، مدر قوی، ملین، ضد تشنج و روماتیسم، تقویت قلب، تصفیه خون، رفع شوره سر، لطیف کننده مو، تسکین دردهای مفصلی و غیره اشاره کرد. درمان عفونت‌های مجاری ادراری، ضد سیاه سرفه، درمان سنگ کلیه و سنگ مثانه، تقویت کننده اعمال کلیه، شست و شو دهنده کلیه، تصفیه خون و ضد تب و لرز اشاره کرد. در ادامه به بررسی و توضیح برخی از خواص داروی گیاهی چهار عرق می‌پردازیم.

 

چهار عرق و درمان تب

از جمله خواص بی نظیر چهار عرق می‌توان به این مورد اشاره کرد که چهار عرق می‌تواند موجب رفع حرارت اندام‌ها و دستگاه‌های گوناگون بدن شده و همچنین باعث کاهش التهاب کلی بدن و در نتیجه رفع و درمان تب می‌شود. تاثیر چهار عرق در رفع و درمان تب قطعی لست اما تا حدی کند عمل می‌کند.

 

چهار عرق و حفظ سلامت کبد

یک گزینه درمانی گیاهی شگفت انگیز برای درمان بیماری‌های کبدی داروی گیاهی چهار عرق است. چهار عرق دارای خواص ضد عفونی کنندگی است  و می‌تواند موجب پاکسازی است. مصرف این عرق سموم موجود در کبد شود. متخصصان طب سنتی معتقدند که چهار عرق می‌تواند موجب تقویت کبد شده و در واقع تصفیه کننده کلی کبد چرب است.

 

چهار عرق و سلامت دستگاه گوارش

چهار عرق یا عرق چهار گیاه دارای خواص اشتها آوری بوده و به تنظیم اشتها کمک می‌کند بنابراین مصرف چهار عرق برای افرادی که مشکل بی‌اشتهایی دارند مفید و تاثیرگذار است. عرق چهار گیاه یا چهار عرق یک گزینه بسیار مناسب برای تقویت معده است و می‌تواند مشکلات دستگاه گوارش را رفع کند. چهار عرق دارای خواص ملینی و مدر است و می‌تواند موجب درمان یبوست و بهبود هضم شود.

 

چهار عرق و درمان بی خوابی

چهار عرق یا عرق چهار گیاه حاوی خواصی است که می‌تواند بی‌خوابی ناشی از ضعف اعصاب را درمان کند. چهار عرق حاوی گیاهانی است که   دارای خواص آرامش بخش است تا حد زیادی از می‌تواند موجب جلوگیری از اضطراب و تنش شده و از این طریق می‌تواند خوابی آرام را به شما هدیه کند.

 

مضرات چهار عرق

 

مضرات چهار عرق

چهار عرق نیز مانند سایر دارو‌های گیاهی در کنار خواص و فواید فراوانی که برای سلامتی دارد ممکن است عوارض و مضراتی نیز به دنبال داشته باشد. چهار عرق حاوی ترکیبلت قوی بوده و به همین دلیل مصرف این عرق برای کودکان زیر هفت سال توصیه نمی‌شود. افرادی که مبتلا به آلرژی و حساسیت هستند باید از مصرف چهار عرق پرهیز کنند زیرا ممکن است با استفاده از چهار عرق حساسیت این افراد تشدید شود. زنان باردار و مادران شیرده نیز بهتر است از استفاده از چهار عرق در طول دوران بارداری و شیردهی خودداری کنند.

 

چهار عرق

 

مقدار و نحوه مصرف چهار عرق

برای اینکه بتوانید حداکثر بهره را از خواص چهار عرق ببرید کافی است یک فنجان از چهار عرق را در یک لیوان آب سرد حل کنید و از این ترکیب پس از صرف وعده غذایی خود استفاده کنید.

خواص چهار عرق در پاکسازی کبد سبب شده است بسیاری از افرادی که به دلیل کبد چرب به چاقی مبتلا هستند با مصرف آن به مرور زمان، تفاوت را احساس کنند. با این وجود نمی‌توان تنها با مصرف چهار عرق یا هر خوراکی و گیاه دارویی دیگری که خاصیت لاغرکنندگی دارد، توقع ایجاد کاهش وزن بسیار زیادی را داشت. به همین دلیل لازم است برای رسیدن به وزن ایده آل از یک رژیم‌ غذایی سالم و اصولی پیروی کنید که به شما کمک نماید بدون آسیب رسیدن رسیدن به سلامتی، به وزن ایده آل برسید. رژیم‌های بهاره غفاری، برخلاف بسیاری از رژیم‌ها که تنها یک ماده غذایی مصرف می‌کنند یا بسیاری از مواد غذایی را محدود یا حذف می‌کنند؛ بدون حذف مواد غذایی، به شما کمک می‌کنند، به تناسب اندام برسید و کالری دریافتی روزانه خود را تنظیم کنید به همین دلیل است که این رژیم‌ها برای مدت طولانی موثر بوده و قابل تمدید هستند و از طرف دیگر، به شما کمک می‌کنند سلامتی و تناسب اندام را در کنار یکدیگر داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم غذایی خود بر روی رژیم لاغری آنلاین کلیک نمایید.

 

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
4 از 5 (5 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه