از خواص انیسون و مضرات آن چه می دانید؟!

انیسون یا بادیان رومی نام یکی از گیاهان دارویی قدیمی است که از دانه‌های آن به شکل روغن، عرق گیاهی و دمنوش استفاده می‌کنند. این گیاه دارویی در صنایع دارویی نیز کاربرد دارد. خواص انیسون بیشمار است و شامل کمک به لاغری، کمک به هضم غذا، کاهش علائم دوران یائسگی، خاصیت ضد انگلی، ضد باکتری و ضد قارچی و همچنین خاصیت ضد نفخ است. در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم شما را با فرق انیسون و رازیانه، نحوه مصرف انیسون و همچنین طریقه مصرف انیسون برای لاغری و مضرات انیسون آشنا کنیم؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. از خواص انیسون و مضرات آن چه می دانید؟!

 

خواص انیسون

 

خواص انیسون

انیسون گیاهی دارویی است که در مصر باستان نیز از این دانه برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شد. امروزه از اسانس انیسون در داروسازی استفاده می‌شود و همچنین از برخی قسمت‌های میوه‌های این گیاه به‌عنوان ادویه استفاده می‌کنند و در نتیجه در صنعت شیرینی پزی و نوشابه سازی نیز کاربرد دارد. این گیاه ابتدا در مصر و خاورمیانه کاشته شد و سپس به دلیل خواص دارویی آن به اروپا آورده شد. گیاه انیسون را باید در خاک سبک، حاصلخیز و زهکشی شده کاشت تا بهتر رشد کند. این گیاه در فصل بهار و به محض گرم شدن زمین کاشته می‌شود.

ارزش غذایی بادیان بسیار بالا است و سرشار از مواد مغذی برای بدن است. مهم‌ترین و اصلی‌ترین عنصر این دانه گیاهی آهن و سپس منگنز بوده و همچنین انیسون دارای خاصیت آنتی اکسیدانی برای بدن است.

۷ گرم بادیان که معادل یک قاشق غذاخوری است شامل مواد زیر است

  • ۲۳ کالری
  • یک گرم پروتئین
  • یک گرم چربی
  • سه گرم کربوهیدرات
  • یک گرم فیبر
  • ۱۳ درصد از نیاز روزانه به آهن
  • ۷ درصد از نیاز روزانه به منگنز
  • ۴ درصد از نیاز روزانه به کلسیم
  • ۳ درصد از نیاز روزانه به منیزیم
  • ۳ درصد از نیاز روزانه به فسفر
  • ۳ درصد از نیاز روزانه به پتاسیم
  • ۳ درصد از نیاز روزانه به مس

 

خواص انیسون برای دستگاه گوارش

انیسون سبب بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شود و در نتیجه هضم و جذب غذا را بهبود بخشیده و در کنار آن کالری کمی دارد و مواد معدنی بسیاری را برای بدن تامین می‌کند. همچنین یکی از مهم‌ترین خواص انیسون کمک به درمان یبوست است که در بسیاری از افراد نه‌تنها بر روی سلامت دستگاه گوارش، بلکه بر روی سلامت کل بدن آن‌ها تاثیر دارد. جالب است بدانید انیسون در برابر زخم معده نیز از بدن محافظت می‌نماید. در حقیقت زخم معده آسیب وارد شده به معده است که سبب دیر هضمی، حالت تهوع و احساس سوزش می‌شود و افزایش اسید معده این درد و سوزش را بیشتر می‌کند. بادیان رومی ترشح اسید معده را کاهش می‌دهد و در نتیجه مانع از ایجاد زخم معده شده و همچنین شرایط این بیماری در افراد مبتلا را راحت‌تر می‌کند.

 

خواص انیسون برای تقویت سیستم ایمنی

انیسون سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و این به دلیل وجود انواع متفاوت آنتی اکسیدان‌ها در این گیاه دارویی است که به کاهش التهاب در بدن نیز کمک می‌نماید. همچنین از تأثیر بادیان رومی یا انیسون می‌توان به بهبود علائم آسم، بهبود عملکرد دستگاه تنفسی، افزایش سلامت قلب، درمان گال (بیماری انگلی پوستی)، درمان پسوریازیس، پیشگیری از ترومبوزیس یا لخته خون اشاره کرد. همچنین طبق تحقیقات آزمایشگاهی انجام شده، بادیان رومی خواص آنتی باکتریال دارد و در نتیجه مانع از عفونت و همچنین رشد قارچ و باکتری می‌شود. تاثیر بادیان بر روی انواع قارچ‌ها همچون قارچ‌های مخمر و درماتوفیت بیشتر است. تاثیر آنتی باکتریال آنیسون به دلیل وجود آنتول در این گیاه است. آنتول سبب ممانعت از رشد برخی باکتری‌ها، همچون عامل وبا می‌شود.

 

خواص انیسون برای زنان

خواص انیسون برای همه افراد بسیار زیاد است، با این وجود به دلیل خواص ویژه برای زنان، اهمیت دارد. برای مثال از فواید انیسون می‌توان به کاهش و بهبود علائم قبل از قاعدگی اشاره کرد؛ که می‌تواند سندروم پیش از قاعدگی را کاهش داده و این دوران را برای خانم‌ها راحت‌تر کند. همچنین یک فایده انیسون کاهش علائم یائسگی همچون گرگرفتگی، خستگی و خشکی پوست است. بادیان حاوی موادی شبه هورمون استروژن بوده که در تسکین علائم یائسگی نقش دارد. همچنین وجود مواد معدنی همچون کلسیم در بادیان سبب می‌شود برای خانم‌ها در سنین یائسگی مفید بوده و سبب پیشگیری از پوکی استخوان و بیماری‌های دیگر شود.

 

فرق انیسون و رازیانه

 

فرق انیسون و رازیانه

از آنجایی که رازیانه و بادیان رومی یا همان انیسون ظاهر و بوی نسبتاً یکسانی دارند، افراد اغلب این دو گیاه را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند، اما فرق انیسون و رازیانه چیست؟ از نظر گیاه شناسی، بادیان رومی میوه‌های خشک شده گیاه بادیان است؛ البته از برگ‌های آن نیز در طب سنتی به‌عنوان دارو استفاده می‌کنند. رازیانه برخلاف آن یک سبزی معطر و دارای گل است که برگ‌های آن شبیه پر بوده، آن‌ها را خشک می‌کنند و به‌عنوان ادویه در غذا از آن استفاده می‌نمایند.

 

مضرات انیسون

 

مضرات انیسون

همانطور که گفتیم انیسون مشابه استروژن در بدن عمل می‌کند و به همین دلیل مصرف زیاد آن برای مردان مناسب نیست. همچنین با برخی داروهای هورمونی تداخل می‌کند و می‌تواند اثر داروهای هورمونی همچون داروی ضد حاملگی را کاهش دهد. با وجود خواصی که انیسون برای درمان بیماری‌ها دارد، این گیاه دارویی را نباید در دوران بارداری مصرف نمود و همچنین بهتر است عرق و اسانس بادیان برای کودکان مورد استفاده قرار نگیرد. انیسون با برخی داروهای دیگر نیز تداخل داشته و برای مثال می‌تواند تاثیر داروهای ضد سرطان را کم کند.

 

خواص انیسون برای لاغری

 

خواص انیسون برای لاغری

انیسون سبب افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود، به همین دلیل می‌تواند به کاهش وزن سریع افراد کمک کند. همانطور که گفته شد بر روی دستگاه گوارش و سلامت آن نیز تاثیر داشته و در نتیجه با بهبود عملکرد گوارشی وزن افراد را کاهش می‌دهد. طریقه مصرف انیسون برای لاغری نیز اهمیت دارد.

در نحوه مصرف انیسون، نیم تا یک گرم از دانه انیسون یا بذر گیاه را در آب جوش دم می‌کنیم و اجازه می‌دهیم به مدت ۱۰ تا ۱۲ دقیقه دم بکشد. در این مدت ترکیبات فعال دانه‌ها، خارج شده و سپس می‌توانیم دمنوش را صاف کرده و از یک تا سه فنجان در طول روز مصرف کنیم.

با وجود آنکه انیسون برای لاغری اهمیت دارد؛ اما به تنهایی نمی‌تواند سبب رسیدن به وزن ایده‌آل شود، بلکه باید در کنار رژیم غذایی اصولی و تحرک کافی به وزن مناسب رسید. رژیم‌های بهاره غفاری، رژیم‌های اصولی هستند که به شما کمک می‌کنند به تناسب اندام برسید و درنهایت تناسب اندام و سلامتی را در کنار یکدیگر داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت، و برای دریافت رژیم غذایی خود بر روی رژیم آنلاین من کلیک کنید.

 

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (30 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه