رژیم وگان چیست | آیا رژیم وگان می‌تواند باعث لاغری شود

بر اساس تحقیقات انجام شده در بریتانیا، رژیم وگان که زمانی به عنوان یک رژیم غذایی خاص در نظر گرفته می‌شد، در حال حاضر به جریان اصلی در برنامه‌های رژیمی تبدیل شده به طوری که تعداد افرادی که از رژیم غذایی وگان پیروی می‌کنند در دهه گذشته 350 درصد افزایش یافته است. رژیم وگان چیست | آیا رژیم وگان می‌تواند باعث لاغری شود
 در این مقاله، به سراغ این می‌رویم که وگانیسم چیست و چند اصل را در مورد غذا‌هایی که در رژیم گیاهخواری باید بخورید و از آن‌ها اجتناب کنید، به اشتراک خواهم گذاشت. دوست دارید صفر تا صد رژیم غذایی وگان برای لاغری را بدانید؟ پس با ما همراه باشید. 

Vegan diet

رژیم وگان چیست؟ 

طبق تعریف، رژیم گیاهخواری شیوه‌ای از زندگی است که در آن فرد تا حد امکان، تمام اشکال استثمار و ظلم به حیوانات را کنار می‌گذارند. در نگاه اول، رژیم گیاهخواری ممکن است پیچیده یا بیش از حد محدود‌کننده به نظر برسد. بسیاری از افراد که در نظر دارند به رژیم غذایی وگان روی آورند، در ابتدا نگران یافتن جایگزین‌های مناسب گیاهی برای وعده‌های غذایی خود هستند. با این حال، اکثر افراد متوجه می‌شوند که وقتی چند اصول اولیه را رعایت کنند، دریافت نتیجه و مشاهده لاغری از آنچه در ابتدا انتظار داشتند دشوارتر است. 
به عنوان فردی که خودم نیز از رژیم غذایی گیاهی لذت می‌برم، در چند سال گذشته متوجه شده‌ام که گزینه‌ها مطلوب خوردنی رژیم وگان در قفسه‌های سوپرمارکت‌ها و منوی رستوران‌ها ظاهر وجود دارد. 

وگانیسم چیست؟ 

به گفته انجمن وگان، اصطلاح "وگان" در سال 1944 توسط گروه کوچکی از گیاهخوارانی که از انجمن گیاهخواران لستر در انگلستان جدا شدند پدید آمد که انجمن وگان را تشکیل دادند. آن‌ها علاوه بر خودداری از خوردن گوشت، از مصرف لبنیات، تخم مرغ یا هر محصول دیگری با منشأ حیوانی خودداری کردند. اصطلاح "وگان" از ترکیب حروف اول و آخر "گیاهخواری" انتخاب شده است. در سال 1949، اولین تعریف وگانیسم متولد شد. در طول سال‌های مختلف این تعبیر کمی تغییر کرده و به چیزی تبدیل شده است که امروز شناخته می‌شود.
طبق آخرین تعریف انجمن وگان، وگانیسم «فلسفه و روشی از زندگی است که به دنبال حذف - تا آنجا که ممکن و عملی باشد - همه اشکال استثمار و ظلم به حیوانات برای غذا، پوشاک یا هر چیز مخرب دیگری است. » بسیاری از مردم از اصطلاح "وگان" برای اشاره به رژیم غذایی استفاده می‌کنند. با این حال، آخرین تعریف وگانیسم، فراتر از خوردن یک رژیم غذایی مبتنی بر گیاه است.
کسانی که به عنوان وگان معرفی می‌شوند، معمولاً هدفشان حذف استثمار یا ظلم به حیوانات در تمام جنبه‌های زندگی خود است، از جمله لباس‌هایی که می‌پوشند، لوازم آرایشی که استفاده می‌کنند و فعالیت‌های تفریحی که در آن‌ها شرکت می‌کنند و... در نتیجه، بسیاری از وگان‌ها از خرید کت‌های پشمی، مبلمان چرمی، یا بالش و روتختی خودداری می‌کنند. آن‌ها همچنین ممکن است به جای رفتن به باغ وحش، سیرک یا مزارع حیوانات، از پناهگاه‌های حیوانات دیدن کنند.
وگانیسم یک سبک زندگی است که تمام محصولات حیوانی را حذف می‌کند و تلاش می‌کند تا حد امکان خشونت و استثمار حیوانات را محدود کند. 
علائم سردی معده چیست و چگونه معده سرد را درمان کنیم اگر به دنبال جواب این سوالات هستید به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

رژیم وگان

چرا مردم رژیم غذایی وگان را دنبال می‌کنند؟ 

رژیم گیاهخواری شیوه‌ای از زندگی است که در آن فرد تا حد امکان، تمام اشکال استثمار و ظلم به حیوانات را کنار می‌گذارند. در نگاه اول، رژیم گیاهخواری ممکن است پیچیده یا بیش از حد محدود‌کننده به نظر برسد. بسیاری از افراد که در نظر دارند به رژیم غذایی وگان روی آورند، در ابتدا نگران یافتن جایگزین‌های مناسب گیاهی برای وعده‌های غذایی خود هستند. با این حال، اکثر افراد متوجه می‌شوند که وقتی چند اصول اولیه را رعایت کنند، دریافت نتیجه و مشاهده لاغری از آنچه در ابتدا انتظار داشتند دشوارتر است. 
 
مردم معمولاً به یک یا چند مورد از دلایل زیر اجتناب از محصولات حیوانی و رژیم وگان را انتخاب می‌کنند.

رژیم غذایی وگان

1. اخلاق
وگان‌های اخلاقی قویاً معتقدند که همه موجودات حق زندگی و آزادی دارند. آن‌ها همه حیوانات را موجوداتی آگاه می‌بینند که مانند انسان‌ها می‌خواهند از درد و رنج اجتناب کنند. به همین دلیل، وگان‌های اخلاقی با کشتن یک حیوان به منظور خوردن گوشت یا پوشیدن پوست آن مخالفند. وگان‌ها همچنین با استرس روانی و فیزیکی که حیوانات ممکن است در نتیجه شیوه‌های کشاورزی مدرن متحمل شوند مخالف هستند. 
به عنوان مثال، قفس‌های کوچک یا قفس‌هایی که حیوانات معمولاً در آن‌ها زندگی می‌کنند از آن موردند. علاوه بر این، وگان‌های اخلاقی عموماً بر این باورند که شیر، تخم مرغ، عسل، ابریشم و پشم حیوانات صرف نظر برای انسان قابل استثمار نیستند. به همین دلیل است که وگان‌های اخلاقی با نوشیدن شیر حیوان، خوردن تخم یا پوشیدن پشم حیوانات مخالف هستند. 

گل راعی یا هوفاریقون جزء گیاهان علفی و پایا بومی اروپا است. برای آشنایی با خواص گل راعی به مقاله نوشته شده غفاری در این باره مراجعه نمایید.

2. سلامتی
برخی از افراد رژیم گیاهخواری را به دلیل مزایای بالقوه آن برای سلامتی انتخاب می‌کنند. رژیم‌های غذایی سرشار از گوشت - به ویژه گوشت قرمز - با سرطان، بیماری قلبی و دیابت نوع 2 مرتبط هستند. از سوی دیگر، رژیم‌های غذایی مبتنی بر گیاه با خطر کمتر ابتلا یا مرگ زودرس ناشی از موع بیماری‌ها مرتبط هستند. کاهش مصرف محصولات حیوانی به نفع گزینه‌های گیاهی بیشتر نیز ممکن است هضم غذا را بهبود بخشد و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد.
رژیم گیاهخواری همچنین می‌تواند به کاهش عوارض جانبی مرتبط با آنتی بیوتیک‌ها و هورمون‌های مورد استفاده در محصولات کشاورزی مدرن کمک کند. در نهایت، به نظر می‌رسد رژیم وگان به ویژه در کمک به کاهش وزن افراد مؤثر است. چندین مطالعه رژیم گیاهخواری را به عنوان راهی برای مبارزه با چاقی معرفی کرده‌اند. با این حال، اگر رژیم گیاهخواری دارید، ممکن است برخی مواد مغذی را کمتر مصرف کنید. به همین دلی، ل برنامه‌ریزی غذایی اهمیت ویژه‌ای دارد.
دبرای برنامه‌ریزی در رژیم وگان به شما کمک می‌کند مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کنید، بنابراین باید با یک پزشک یا متخصص تغذیه صحبت کنید. چرا که رژیم غذایی وگان مواد مغذی زیر را به ندرت شامل می‌شوند: 
  • ویتأمین B12
  • ویتأمین دی
  • کلسیم
  • فلز روی
  • ید
  • سلنیوم
افرادی که رژیم‌های گیاهخواری دارند گاهی اوقات مکمل‌هایی را برای تأمین مواد مغذی مصرف می‌کنند که ممکن است در رژیم غذایی خود به اندازه کافی به صورت طبیعی از آن‌ها استفاده نکنند. 

رژیم غذایی وگان برای لاغری

 
3. محیط
افراد همچنین ممکن است از محصولات حیوانی خودداری کنند تا اثرات زیست محیطی آن‌ها را محدود کنند. بر اساس داده‌های اخیر، پرورش حیوانات به شدت در انتشار گاز‌های گلخانه‌ای GHGEs)) که باعث تغییرات آب و هوایی می‌شود، دخیل است. بیان می‌شود که گوشت خواران 2 تا 2.5 برابر بیشتر از افرادی که از رژیم گیاهخواری پیروی می‌کنند، مسبب تولید GHGE هستند. این عدد بر اساس الگو‌های غذایی گزارش شده توسط سازمان غذا و دارو بریتانیا گزارش شده است. 

 خواص پنیرک برای درمان برخی از بیماری ها بسیار مورد توجه است. برای اینکه بدانید پنیرک یک گیاه سرشار از خواص دارویی است به لینک مقاله نوشته شده ما سر بزنید.

انواع رژیم غذایی وگان برای لاغری

توجه به این نکته مهم است که وگان لزوماً به معنای استفاده از غذا‌های سالم نیست. کیفیت رژیم وگان به غذا‌هایی که آن را تشکیل می‌دهند بستگی دارد. بنابراین، برخی از رژیم وگان می‌توانند مزایایی برای سلامتی زیادی داشته باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است برای سلامتی شما مفید نباشند. در اینجا چند زیرمجموعه از رژیم غذایی گیاهخواری وجود دارد که عبارتند از: 
  1. گیاهخواری رژیمی: اصطلاحی است که اغلب به جای "گیاه خواران" استفاده می‌شود و به کسانی اطلاق می‌شود که از محصولات حیوانی در رژیم غذایی خود اجتناب می‌کنند؛ اما همچنان از متعلقات حیوانی در سایر مصارف مانند لباس و لوازم آرایشی استفاده می‌کنند. 
  2. گیاهخواری با غذای کامل: این افراد رژیم غذایی غنی از غذا‌های کامل مانند میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، آجیل و دانه‌ها را ترجیح می‌دهند. 
  3. وگان‌های فراوری شده: برخی افراد به شدت به غذا‌های گیاهی فرآوری شده مانند گوشت‌های وگان، سیب زمینی سرخ شده، شام‌های یخ‌زده و دسر‌ها، از جمله کلوچه‌های Oreo و بستنی‌های غیر لبنی متکی هستند. 
  4. وگان‌های خام خور: این گروه فقط غذا‌هایی را می‌خورند که خام یا پخته شده در دمایی کمتر از 118 درجه فارنهایت (48 درجه سانتیگراد) باشند. 
  5. وگان‌های کم چرب خور: این زیرمجموعه که به عنوان میوه‌خواران نیز شناخته می‌شوند، غذا‌های پرچرب مانند آجیل، آووکادو و نارگیل را محدود می‌کند، در عوض عمدتاً به میوه‌ها تکیه می‌کند. آن‌ها ممکن است گهگاه مقادیر کمی از گیاهان دیگر را نیز بخورند. 
  6. رژیم‌های وگان با مواد غذایی کامل: فواید سلامتی بسیار زیادی دارد. اگر علاقه‌مند به امتحان یک رژیم گیاهخواری هستید، با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی صحبت کنید تا رژیم غذایی مناسب خود را پیدا کنید. 

خواص توت فرنگی به قدری زیاد است که شاید هرگز تصورش را هم نمی‌کردید برای دانستن درباره خواص توت فرنگی به مقاله ما مراجعه نمایید.

رژیم وگان چیست

انواع فهرست غذایی رژیم وگان

اجتناب از محصولات حیوانی شما را تنها به خوردن سالاد و حبوبات محدود نمی‌کند. طیف گسترده‌ای از غذا‌های خوشمزه وجود دارد که می‌توانید در رژیم گیاهخواری بخورید. در اینجا چند ایده جذاب برای رژیم وگان وجود دارد: 
  • لوبیا، نخود و عدس: مانند عدس قرمز، قهوه‌ای یا سبز؛ نخود؛ نخود خرد شده؛ نخود سیاه چشم؛ لوبیا سیاه؛ لوبیا سفید؛ و لوبیا چشم بلبلی
  • محصولات حاوی سویا: مانند شیر سویا غنی شده، دانه‌های سویا و محصولات ساخته شده از آن مانند توفو
  • آجیل: مانند بادام زمینی، بادام، بادام هندی و ...
  • دانه‌ها: مانند تخمه آفتابگردان، دانه کنجد و همچنین دانه کتان، دانه شاهدانه و دانه چیا
  • غلات کامل: مانند کینوا، گندم کامل، جو سبوس دار، و برنج قهوه‌ای و همچنین محصولات تهیه شده از این غذا‌ها، مانند نان سبوس دار، کراکر و پاستا. 
  • سبزیجات نشاسته‌ای: مانند سیب زمینی، سیب زمینی شیرین، ذرت، کدو حلوایی، چغندر و شلغم
  • سبزیجات غیر نشاسته‌ای: مانند کلم بروکلی، کلم، مارچوبه، تربچه، و سبزیجات برگ دار. این مواد ممکن است خام، منجمد، کنسرو شده، خشک شده یا پوره شده باشند
  • میوه‌ها: مانند سیب، گلابی، موز، توت، انبه، آناناس، پرتقال و نارنگی؛ این مواد را می‌توان تازه، منجمد، کنسرو شده، خشک شده یا پوره‌ای خریداری کرد
  • سایر غذا‌های گیاهی: مانند جلبک، مخمر مغذی، شیر و ماست گیاهی غنی شده و شربت افرا 
این احتمال وجود دارد که بسیاری از غذا‌هایی که در حال حاضر از آن‌ها لذت می‌برید یا خودشان جز رژیم گیاهخواری محسوب می‌شوند یا می‌توان با چند تغییر ساده آن‌ها را وگان کرد. به عنوان مثال، می‌توانید غذا‌های اصلی مبتنی بر گوشت را با وعده‌های غذایی حاوی لوبیا، نخود، عدس، توفو، تمپه، آجیل یا دانه‌ها تعویض کنید. علاوه بر این، می‌توانید محصولات لبنی را با شیر‌های گیاهی، تخم‌مرغ‌های همزده و توفوی همزده، عسل را با شیرین‌کننده‌های گیاهی مانند ملاس یا شربت افرا و تخم‌مرغ خام را با دانه‌های کتان یا چیا جایگزین کنید.
همچنین می‌توانید از میان گوشت‌های گیاهی، پنیر‌های گیاهی، و دسر‌های گیاهی یکی را برای میان وعده انتخاب کنید. برای کاهش وزن سریع به مقاله نوشته شده غفاری مراجعه نمایید.

رژیم گیاهخواری

غذا‌های ممنوع رژیم وگان 

وگان‌ها از تمام غذا‌های با منشأء حیوانی اجتناب می‌کنند. این غذا‌ها شامل مواد غذایی زیر هستند: 
  • گوشت و ماهی: مانند گوشت گاو، مرغ، اردک، ماهی و صدف
  • تخم مرغ: تخم مرغ کامل و غذا‌های حاوی این مواد مانند محصولات موجود در نانوایی‌ها
  • لبنیات: شیر، پنیر، کره و خامه و همچنین غذا‌هایی که با استفاده از این مواد تهیه می‌شوند
  • سایر مواد مشتق شده از حیوانات: مانند عسل، آلبومین، کازئین، کارمین، ژلاتین، پپسین، شلاک، ایزینگ گلاس و آب پنیر
بررسی برچسب‌های مواد غذایی به طور کلی بهترین راه برای تعیین این است که آیا مواد غذایی حاوی مواد حیوانی هستند یا خیر. اکنون بسیاری از غذا‌های گیاهی نیز به این عنوان برچسب‌گذاری شده‎اند، که تشخیص آن‌ها را هنگام خرید آسان‎تر می‌کند. وگان‌ها غذا‌های متنوعی می‌خورند. آن‌ها به طور معمول گوشت، تخم مرغ و لبنیات را با انواع جایگزین‌های گیاهی عوض می‌کنند که تطبیق‌پذیری را برای یک رژیم گیاهخواری جذاب فراهم می‌کند. 

روغن لیمو که از پوست لیمو ترش که یکی از مرکبات است به دست می‌آید یکی از روغن‌های ضروری است. برای خواندن درباره خواص روغن لیمو به مقاله نوشته شده مراجعه نمایید.

رژیم گیاهخواری و وگان

نتیجه‌ گیری
 
گیاهخواران به دلایل اخلاقی، بهداشتی یا محیطی یا ترکیبی از این سه، تمایل دارند از محصولات حیوانی اجتناب کنند. در یک رژیم غذایی وگان، احتمالاً متوجه خواهید شد که گوشت، تخم مرغ و لبنیات را با غذا‌های گیاهی فراوانی از جمله میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، آجیل، دانه‌ها و محصولات غنی شده ساخته شده از این غذا‌ها جایگزین می‌شوند. همچنین توجه به این نکته مهم است که وگان لزوماً به معنای استفاده از غذا‌های سالم نیست. کیفیت رژیم وگان به غذا‌هایی که آن را تشکیل می‌دهند بستگی دارد.
بنابراین، برخی از رژیم وگان می‌توانند مزایایی برای سلامتی زیادی داشته باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است برای سلامتی شما مفید نباشند. انتقال به یک رژیم غذایی وگان ساده‌تر از آن چیزی است که بیشتر مردم فکر می‌کنند. گفته می‌شود، به کمی دانش تغذیه اضافی برای دریافت این رژیم غذایی نیاز دارد. بنابراین اگر علاقه‌مند به تغییر سبک زندگی و کاهش وزن هستید، باید به دنبال مشاوره از یک متخصص تغذیه حرفه‌ای و متخصص برای دریافت رژیم‌های غذایی گیاهی باشید تا مطمئن شوید که اصول اولیه به درستی ارائه خواهد شد.
بسته به دانش، بودجه و مهارت‌های آشپزی خود، ممکن است بخواهید مکمل‌های خاصی را نیز در نظر بگیرید تا اطمینان حاصل کنید که تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را تأمین می‌کنید. از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم. 
 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (7 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه