کاربرد بهارات در آشپزی را بلد باشید!

ادویه بهارات در واقع یک ادویه ترکیبی است که نام این ادویه از واژه بهار به معنی ادویه‌ها برگرفته شده است. در رابطه با بهارات باید گفت که بهارات یک ادویه ترکیبی خوش عطر و طعم است که از ادویه بهارات در آشپزی در مناطق گسترده‌ای از خاورمیانه به ویژه مناطق ترک‌نشین، کرد، عرب و حتی مناطقی از آفریقا از جمله مراکش مورد استفاده قرار می‌گیرد. ادویه بهارات در خاورمیانه و یونان کاملا شناخته شده است و از آن در تهیه غذا استفاده می‌کنند. طبع بهارات گرم است و کاربرد‌های فراوانی دارد. باید توجه داشته باشید که ادویه بهارات که یک ادویه ترکیبی است متناسب با هر کشور و منطقه ترکیب متفاوتی خواهد داشت و علاوه بر این حتی ممکن است برخی از آشپز‌ها ترکیب مخصوص خود را برای ادویه بهارات داشته باشند. البته که ترکیب پایه این ادویه تقریبا ثابت است. بهارات بهارات یک ادویه بسیار مناسب برای طعم‌دار کردن گوشت گاو، گوسفند، مرغ، غذاهای دریایی و سبزیجات است. طعم بهارات تند نیست و طعم و نت‌های گرم و خاکی دارد. بهارات از نظر طعم شباهت بسیاری به گرمصاله هندی دارد. در واقع بهارات ترکیبی دلنشین از دو طعم شیرین و دودی دارد. بهارات یک ادویه ترکیبی معطر و خوشبو است و می‌تواند به انواع مختلفی از غذاها به ویژه غذاهای برنجی طعم لذیذی دهد. بهارات ادویه ای بسیار پر کاربرد است و می توان گفت ادویه‌های هر آشپزخانه بدون آن ناقص است. در این مطلب از غفاری دایت که در رابطه با بهارات است به بررسی مواردی از جمله تاریخچه بهارات، مواد تشکیل دهنده و ادویه‌های موجود در بهارات، خواص و فواید بهارات برای سلامتی و در نهایت کاربرد بهارات در آشپزی می‌پردازیم. کاربرد بهارات در آشپزی را بلد باشید!

تاریخچه بهارات

 

تاریخچه بهارات

نام بهارات در واقع یک نام هربی است که معنای آن ادویه‌جات است. در واقه بهارات شکل جمع کلمه بهار یا باهار است که در زبان عربی به معنای ادویه است. علاوه بر این بهارات واژه‌ای است که از آن برای توصیف ترکیب ادویه در خاورمیانه استفاده می‌شود. واژه عربی بهارات در اصل  ریشه هندی دارد و به احتمال بسیار زیاد از نام قدیمی هند یعنی همان “بهارات” گرفته شده است، تا امروز نیز کشور هند را به نام بهارات نیز می‌شناسند. بهارات در اصل نام یک پادشاه افسانه‌ای در اساطیر هندی بوده است که این پادشاه به عنوان اولین یا تنها کسی که کل شبه قاره هند را در یک موجودیت واحد به نام “بهاراتاوارسا” فتح و متحد کرده معروف است.

درگذشته تولید کننده و تاجر اصلی ادویه جات در جهان کشور هند بوده است و می توان گفت که تجارت ادویه اصلی ترین عامل تجارت در خاورمیانه از سال هفتصد تا هزار و چهارصد بعد از میلاد بوده است که تاریخچه ترکیب ادویه بهارات را توضیح می‌دهد.

 

مواد تشکیل‌دهنده و ادویه‌های موجود در بهارات

در ارتباط با ادویه‌های تشکیل دهنده بهارات باید بدانید که با توجه به سلیقه غذایی هر منطقه ممکن است تفاوت‌های اندکی در انتخاب ادویه‌ها وجود داشته باشد؛ اما مواد و ادویه‌های پایه و اصلی بهارات تقریبا ثابت است و شامل فلفل دلمه‌ای، دانه‌های فلفل سیاه، دانه هل، پوست درخت دارچین، میخک‌ها، بذر گشنیز، دانه زیره سبز، جوز هندی، زردچوبه، زعفران، زنجبیل و فلفل قرمز است.

از دیگر کشورهایی که در آن استفاده از ادویه بهارات و تهیه آن رواج فراوان دارد می‌توان به  کشور دوست و همسایه یعنی ترکیه اشاره کرد. در کشور ترکیه ادویه بهارات متفاوت از مناطق دیگر تهیه می شود. در تهیه ادویه بهارات به سبک کشور ترکیه از برگ‌های خشک و آسیاب شده نعناع نیز در تهیه بهارات استفاده می‌شود که آن هم به گونه‌ای که نسبت مقدار نعناع مصرفی در تهیه بهارات از مقدار ادویه‌های دیگر بیشتر باشد.

در کشور تونس هم از ادویه بهارات استفاده می‌کنند که در این کشور نیز بهارات فرم دیگری دارد. در تونس به مخلوط ساده گل سرخ خشک و آسیاب شده و دارچین آسیاب شده بهارات گفته می‌شود که اغلب به این ترکیب مقداری فلفل سیاه نیز اضافه می‌شود.

در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هم از ادویه بهارات استفاده می‌شود اما در این مناطق نیز بهارات ترکیب و حتی اسمی متفاوت دارد. در این مناطق برای تهیه ادویه بهارات از آهک سیاه خشک شده و زعفران استفاده میکنند و آن را کبسا یا بهار خلیج فارس می‌نامند.

 

فواید بهارات

 

خواص و فواید بهارات برای سلامتی

گفتیم بهارات یک ادویه ترکیبی است و از همین رو فواید و خواص بسیاری برای سلامت بدن دارد. هر کدام از ادویه‌ها و مواد به کار رفته در تهیه بهارات خواص و فواید خود را دارند که ترکیب و قرار گرفتن این ادویه‌های پر خاصیت کنار هم بهارات را به یک گنجینه از خواص و فواید برای سلامتی تبدیل کرده است‌. اکثر مواد تشکیل دهنده بهارات منبعی غنی از آنتی اکسیدان‌ها هستند درنتیجه می‌توان ازجمله خواص مهم و مفید ادویه بهارات به داشتن خاصیت ضد التهابی موثر و قوی اشاره کرد.

 

کاربرد بهارات در آشپزی

 

کاربرد بهارات در آشپزی

از بهارات در دستور پخت‌های غذایی مختلفی استفاده می‌کنند که همگی این دستور پخت‌ها بسیار خوشمزه و پر طرفدار هستند. از بهارات می‌توان به عنوان یک ترکیب خوش طعم و خوش عطر برای طبخ انواع گوشت مانند گوشت گوسفندی، گوشت مرغ، گوشت گاو و گوشت ماهی استفاده کرد. علاوه بر این از بهارات برای تهیه انواع سوپ و خورشت‌ها نیز می‌توان استفاده کرد. در برخی از مناطق از بهارات به عنوان چاشنی در کنار سبزیجات رست شده نیز استفاده می‌کنند. برای مرینیتد کردن و طعم دار کردن کباب گوشت و مرغ، ماهی و سبزیجات نیز می‌توان از بهارات استفاده کرد.

بهارات خواص زیادی دارد و به همین دلیل بسیاری از افراد دوست دارند از آن در آشپزی خود استفاده کنند. با این‌حال نمی‌توان بیش از حد از بهارات یا مواد غذایی دیگر استفاده نمود و دلیل آن، این است که مصرف هر ماده‌ای، چنانچه کافی نباشد، سبب می‌شود مواد مغذی آن به بدن نرسد و بیشتر از حد مفید آن، سبب می‌شود به بدن ضرر بزند. به همین دلیل در مصرف هر ماده غذایی باید میزان کافی و اصولی آن را بدانیم تا هم به سلامتی ما کمک نماید و هم بتوانیم مانع از چاقی و اضافه وزن شویم. یک رژیم غذایی اصولی این میزان صحیح را می‌داند و به بهانه کاهش وزن، محدودیت شدید غذایی و حذف غذایی ایجاد نمی‌کند و از شما نمی‌خواهد تنها یک ماده غذایی را مصرف کنید تا به وزن دلخواه برسید. رژیم‌های بهاره غفاری رژیم‌های سالم و اصولی هستند زیرا هیچ ماده غذایی را حذف نمی‌کنند و به شما اجازه می‌دهند مواد مغذی مورد نیاز خود را از غذای دریافت نمایید و در عین حال بیش از حد مورد نیاز مصرف نکنید.

این ویژگی سبب می‌شود، هر فردی که از این رژیم‌ها استفاده می‌نمایند، به مدت طولانی آن‌ها را ادامه دهند و پس از قطع کردن رژیم نیز تا مدت طولانی‌ وزن آن‌ها پایین باقی بماند. این رژیم‌ها به‌صورت اختصاصی برای هر فردی ارائه می‌شوند و شما می‌توانید از پشتیبانی و پیگیری مشاور خود بهره‌مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت کلیک نمایید و چنانچه می‌خواهید همین حالا رژیم غذایی خود را دریافت کنید، بر روی رژیم آنلاین من کلیک کنید.

بیشتر بخوانید:

مقایسه فلفل سقید و سیاه


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (1 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه