هر آنچه از خواص و مضرات مرزنجوش باید بدانید!

مرزنجوش یک گیاه همه ساله است که خاستگاه آن مناطق مدیترانه است. از مرزنجوش معمولا به عنوان جایگزین پونه کوهی در آشپزی استفاده می‌کنند. مرزنجوش دارای خواص و فواید فوق العاده و شگفت انگیزی است که استفاده صحیح از مرزنجوش برای ارتقا و بهبود سلامت بدن و درمان برخی بیماری‌ها نیز بسیار تاثیرگذار و مفید خواهد بود. از جمله مهم‌ترین خواص مرزنجوش فواید این گیاه دارویی برای سلامت پوست و مو است در ادامه به بررسی برخی از خواص بی نظیر مرزنجوش برای سلامتی می‌پردازیم. در این مطلب از غفاری دایت به بررسی خواص درمانی مرزنجوش، مرزنجوش برای درمان بی‌خوابی، مرزنجوش برای درمان آرتریت، مرزنجوش برای سلامت زنان، مرزنجوش و پوست، مرزنجوش و سلامت مو، مرزنجوش برای تسریع بهبود زخم، مرزنجوش و خواص ضد باکتریایی آن، مرزنجوش و خواص ضد ویروسی آن، مرزنجوش برای کاهش کلسترول، مرزنجوش و خواص ضد اسپاسم آن، خواص آنتی اکسیدانی مرزنجوش، مرزنجوش و حفظ سلامت دستگاه گوارش، مرزنجدش به عنوان ضد درد، مرزنجوش برای لاغری و در نهایت مضرات مرزنجوش می‌پردازیم. هر آنچه از خواص و مضرات مرزنجوش باید بدانید!

خواص مرزنجوش

 

خواص درمانی مرزنجوش

مرزنجوش حاوی مواد معدنی مانند کلسیم، آهن و منگنز و ویتامین‌ها مانند ویتامین K،A، C، B6 و فولات است. خواص و فواید درمانی مرزنجوش فراوان است. از جمله خواص مرزنجوش می‌توان به مواردی مانند کمک به سلامت دستگاه گوارش، کمک به درمان استرس و اضطراب، تسریع درمان شکستگی، درمان سرفه، درمان اسهال، از بین بردن لکه‌های خونی چشم، رفع گرفتگی بینی، مبارزه با سرطان، سلامت قلب و عروق، کنترل میل جنسی، ادرار آوری، افزایش تعریق، کاهش مشکلات هورمونی و کاهش فشار خون اشاره کرد.که در ادامه به بررسی برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

 

مرزنجوش برای درمان بی‌خوابی

دم کرده گیاه مرزنجوش می‌تواند موجب آرامش اعصاب و درمان مشکل بی‌خوابی و کم‌خوابی شود.

 

مرزنجوش برای درمان آرتریت

برای درمان و کاهش دردهای روماتیسمی، عضلانی و آرتریت می‌توان از ترکیب روغن زیتون و مرزنجوش استفاده کرد. برای این کار مرزنجوش و روغن زیتون را ترکیب کرده و برای مدت زمان دو الی سه ساعت آن را در آب جوش قرار دهید تا معجونی حاصل شود که بسیار موثر و مفید است. 

 

مرزنجوش برای سلامت زنان

مرزنجوش  می‌تواند با متعادل ساختن هورمون‌های زنانه و تنظیم قاعدگی به خانم‌ها کمک کند. مرزنجوش علاوه بر اینکه به تنظیم چرخه‌ی قاعدگی کمک می‌کند می‌تواند به از بین بردن بسیاری از علائم آشنایی که زنان در طول عادت ماهیانه خود با آن‌ها درگیر هستند کمک کند و همچنین مرزنجوش می‌تواند به درمان علائم مربوط به یائسگی نیز کمک کند. مرزنجوش با خاصیت تحریک کنندگی طبیعی خود می‌تواند موجب تحریک قاعدگی زنان شود و حتی می‌توان از مدگرزنجوش برای مادران شیرده جهت افزایش میزان شیردر آن‌ها استفاده کرد. سایر کاربرد‌های مرزنجوش برای سلامتی زنان شامل مواردی مانند درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک و درمان ناباروری می‌شوند. همچنین مرزنجوش با داشتن  خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی فراوان خود و  می‌تواند موجب درمان یا کاهش عفونت‌ها و قارچ‌های رحم و واژن شود.

 

مرزنجوش و پوست

مرزنجوش، از جمله عنصر‌های رایج در تهیه و ساخت اکثر محصولات پوستی است. مرزنجوش حاوی مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان است و از این طریق موجب تنظیم تن پوست به طور موثر می‌شود. مرزنجوش برای سفید شدن پوست و کمک به جوانسازی پوست و رفع چین‌ چروک‌ها  موثر و مفید است؛ از همین رو برخی از تولیدکنندگان محصولات مراقبت پوستی از مرزنجوش در فرمول محصولات تولیدی خود استفاده می‌کنند. از بین بردن جای جوش‌ها از دیگر خواص مرزنجوش برای پوست است. برای محو کردن جای جوش از روی پوست برای مدت  چندین روز به صورت مرتب و منظم ترکیبی مساوی از گیاه مرزنجوش پخته شده و عسل را تهیه کنید و بر روی جای جوش‌ها بگذارید. از حنله گزینه‌های درمانی گیاهی که طب سنتی برای برای از بین بردن لکه‌های پوستی و کک و مک روی پوست پیشنهاد می‌کند می‌توان به مرزنجوش اشاره کرد.

 

مرزنجوش و سلامت مو

استفاده از روغن مرزنجوش برای مو‌ها به بهبود شرایط مو کمک خواهد کرد. مرزنجوش دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچ است و از این طریق به مو کمک می‌کند، که هر گونه ناپاکی و ناخالصی موجود بر پوست و مو سر را که ناشی از محیط زیست است، را از بین می‌برد. استفاده مستقیم از روغن مرزنجوش بر روی پوست سر می‌تواند موجب درمان شوره سر و خشکی مو‌ها شود. مرزنجوش حاوی مواد مغذی و مواد معدنی بوده و از این رو شست و شو با مرزنجوش می‌تواند به قوی و ضخیم‌تر شدن ریشه موهای شما کمک کند. برای بهره مندی از خواصزو فواید کامل مرزنجوش باید پس از استفاده از این گیاه، اجازه دهید تا موهایتان به طور طبیعی خشک شود و از هیچ گونه لوازم گرمایشی برای خشک کردن موها استفاده نکنید.

 

مرزنجوش برای تسریع بهبود زخم

مرزنجوش می‌تواند موجب تسریع التیام و بهبود‌ زخم‌های داخلی و خارجی شده و علاوه بر این از زخم‌ها در برابر عفونت محافظت می‌کند.

 

مرزنجوش و خواص ضد باکتریایی آن

مرزنجوش دارای خواص مختلفی از جمله خواص ضد میکروبی، ضد قارچی، و ضد عفونی کنندگی است که مرزنجوش را به یک داروی گیاهی درمانی بسیار پر کاربرد تبدیل کرده است. مرزنجوش می‌تتواند یک گزینه درمانی مناسب برای درمان سرماخوردگی، آنفولانزا، عفونت‌ها، مسمومیت غذایی و کمک به درمان زخم‌ها باشد.

 

مرزنجوش و خواص ضد ویروسی آن

مرزنجوش می‌تواند یک گزینه درمانی مناسب برای مقابله با حمله ویروس‌ها باشد. علاوه بر این  استفاده مداوم از مرزنجوش می‌تواند برای درمان آنفلونزای مرغی و سرخک نیز مورد استفاده قرار گیرد.

-مرزنجوش برای کاهش کلسترول

مرزنجوش منبعی سرشار از فیبر است که موجب دفع صفرا و سموم سرطان زای موجود در روده ها شده و مصرف منظم از مرزنجوش می‌تواند سطح کلسترول بد خون را کاهش دهد.

 

مرزنجوش و خواص ضد اسپاسم آن

از دیگر خواص درمانی مرزنجوش می‌توان به تاثیر این گیاه در درمان اکثر انواع اسپاسم‌ها و مشکلات مربوطه اشاره کرد. مرزنجوش به صورت کامل تاثیر گذاری اسپاسم‌های دستگاه تنفسی، روده‌ها، و اسپاسم‌های عضلانی اعضای بدن را رفع و درمان می‌کند. علاوه بر این به درمان تشنج‌ها، کشیدگی عضلات، گرفتگی های عضلانی و وبای تشنیی که ناشی از اسپاسم‌های غیر قابل کنترل هستند کمک کرده و تاثیر گذار خواهد بود.

 

خواص آنتی اکسیدانی مرزنجوش

مرزنجوش دارای خواص آنتی اکسیدانی است و با داشتن این خاصیت موجب بهبود سلامت و عروق می‌شود. علاوه بر این مرزنجوش موجب تنظیم سطح قند خون و آرامش سیستم عصبی بدن می‌شود. اکثر محصولات پاک کننده تجاری از مرزنجوش در فرمول بندی محصولات خود استفاده می‌کنند، زیرا باعث صاف شدن پوست و جلوگیری از چین و چروک می شود و در درمان پوست های مستعد آکنه، اگزما و بثورات بسیار تاثیرگذار است.

 

مرزنجوش و حفظ سلامت دستگاه گوارش

مرزنجوش از جمله گیاهان دارویی است که می‌تواند به بهبود و تقویت سلامت سیستم گوارشی کمک کند و همچنین مشکلات خاص مربوط به دستگاه گوارش را حل کند.  رایحه‌ی مرزنجوش می‌تواند موجب تحریک غدد بزاقی شود و این تحریک به فرایند گوارش که از دهان آغاز می شود کمک کند. روغن موجود در مرزنجوش نیز برای بهبود سلامت سیستم گوارش تاثیر گذار است و می‌تواند حرکت را در دستگاه گوارش تحریک کند.

 

مرزنجوش به عنوان ضد درد

یکی از خواص فوق العاده مرزنجوش تسکین درد است. روغن مرزنجوش می‌تواند به تسکین درد و کنترل سطح درد کمک کند. روغن مرزنجوش یک گزینه درمانی بسیار موثر و مناسب برای کاهش انواع درد‌ها است و نسبت به داروهایی که مزایای یکسان دارند، هیچ گونه عوارض جانبی منفی ندارد. گیاه مرزنجوش برای تسکین درد گوش بسیار فوق العاده بوده و چکاندن چند قطره از عصاره مرزنجوش گوش درد را کاهش می‌دهد.

 

مضرات مرزنجوش

 

6 خواص روغن مرزنجوش

 

کمک به کاهش درد

روغن مرزنجوش ممکن است درد ناشی از سرماخوردگی، تب، التهاب، فشار بیش از حد عضلات، دندان درد و سردرد را کاهش دهد. بهترین چیز در این مورد این است که برخلاف سایر مسکن های ضد درد موجود در بازار، هیچ عارضه جانبی نامطلوبی ندارد.
 

تشکیل اسپاسم

اسانس مرزنجوش ممکن است در درمان تقریباً همه انواع اسپاسم و مشکلات مربوط به آن مفید باشد. می تواند به طور موثر اسپاسم در سیستم تنفسی، روده ها و اسپاسم عضلانی در اندام ها را از بین ببرد. همچنین ممکن است به تسکین تشنج، کشیده شدن عضلات، گرفتگی عضلات و وبا اسپاسمودیک که در اثر اسپاسم غیرقابل کنترل ایجاد می‌شوند، کمک کند.

کنترل تمایل جنسی

اسانس مرزنجوش ممکن است به سرکوب یا کنترل میل جنسی کمک کند. این خاصیت برای کسانی که از میل جنسی غیرطبیعی و شدید رنج می برند مفید است.

جلوگیری از سپسیس

خواص ضد عفونی کننده روغن مرزنجوش ممکن است آن را به یک کاربرد مناسب برای زخم های خارجی و داخلی تبدیل کند. همچنین ممکن است به عنوان یک عنصر در لوسیون ها و کرم های ضد عفونی کننده به خوبی عمل کند. این از زخم ها در برابر سپتیک شدن و ایجاد کزاز محافظت می کند.

محافظت از مسمویت‌های غذایی

روغن مرزنجوش ممکن است به کشتن باکتری ها کمک کند. بنابراین می توان از آن برای محافظت از خود در برابر مسمومیت های غذایی، حصبه، مالاریا، قولنج و عفونت های باکتریایی در روده بزرگ، پوست، دستگاه گوارش، دستگاه ادراری و سایر قسمت های دستگاه دفع استفاده کرد.

کمک به هضم اولیه غذا

روغن مرزنجوش ممکن است با تحریک ترشح شیره های گوارشی مانند شیره معده، اسیدها و صفرا در معده، هضم را تقویت کند، در حالی که عطر آن به تنهایی می تواند غدد بزاقی را تحریک کرده و در نتیجه به هضم اولیه غذا کمک کند. در نهایت، ممکن است حرکت پریستالتیک روده ها را نیز تحریک کند و به غذای خورده شده کمک کند تا از طریق دستگاه گوارش پیش برود، در نتیجه هضم و حرکات منظم روده را تسهیل می کند.

 

7 خواص روغن مرزنجوش

 

مضرات مرزنجوش

مرزنجوش نیز همانند سایر گیاهان دارویی در کنار تمام خواص و فواید بی نظیری که برای سلامتی دارد در صورت استفاده طولانی مدت و بی رویه از این گیاه دارویی ممکن است مضرات و عوارض جانبی را لز خود نشان دهد. زیاده روی و افراط در مصرف مرزنجوش می‌تواند موجب آسیب به کبد و کلیه شده و یا حتی سرطان کبد ایجاد شود.   استفاده از مرزنجوش و فرآورده‌های این گیاه در طول زمان بارداری و شیردهی توصیه نمی‌شود و بهتر است برای استفاده از این گیاه دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

کسانی که به نعنا، ریحان و مریم گلی حساسیت دارند نباید از مرزنجوش استفاده کنند زیرا ممکن است موجب بروز و تشدید حساسیت و علائم آن شود. مرزنجوش خواص دیورتیک یا ادرارآوری دارد و از همین رو ممکن است با قرص‌های این چنینی تداخل دارویی پیدا کند و منجر به از دست دادن نگهداری ادرار شود. مصرف مرزنجوش برای کودکان و نوزادان مناسب نیست.

 

مرزنجوش برای لاغری

 

مرزنجوش برای لاغری

مصرف دم کرده برگ‌‌های خشک شده و یا پودر شده مرزنجوش تاثیر بسیار مفیدی در کاهش وزن و لاغری دارد. مرزنجوش حاوی فیبر است و مصرف آن به کاهش اشتها و بهبود هضم کمک می‌کند.

با وجود آن‌که مرزنجوش برای لاغری تاثیر دارد اما به تنهایی کافی نیست و برای رسیدن به وزن ایده آل و مناسب، به یک رژیم اصولی همچون رژیم‌های بهاره غفاری نیاز دارید تا به شما کمک نماید  به تناسب اندام برسید و سلامتی خود را ارتقا دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم غذایی خود بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.

 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (21 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه