مهم ترین خواص پسته بو داده و تفاوت آن با پسته خام را بخوانید!

از جمله مواردی که انسان‌ها در طول قرن‌ها به دنبال آن بوده‌اند تنوع غذایی و ایجاد تغییرات و بهتر کردن طعم مواد غذایی است. یکی از این تغییرات این است که مغزهای آجیل را بو داده می‌شوند تا طعمی لذیذتر، رنگی زیباتر و بافتی تُردتر داشته باشند. از همین رو شما امروزه انواع محصولات مختلف را با مغزهای بو داده شده در بازار می‌بینید. از جمله پرطرفدارترین و محبوب‌ترین مغز‌ها که همیشه بخشی از تنقلات و آجیل‌ها محسوب می‌شود پسته است که پسته بو داده طرفداران بیش‌تری دارد. پسته خواص و فواید فراوانی برای بدن دارد. اما در بین مردم این سوال وجود دارد که آیا خواص پسته بو داده با خواص پسته خام متفاوت است یا خیر. در ادامه این مطلب به بررسی خواص پسته بوداده و تفاوت‌های بین خواص پسته بو داده و پسته خام خواهیم پرداخت. در این مطلب از غفاری دایت که در رابطه با خواص پسته بو داده است به بررسی تفاوت‌های بین خواص پسته بو داده و پسته خام و خواص پسته بو داده بیشتر است یا پسته خام می‌پردازیم. مهم ترین خواص پسته بو داده و تفاوت آن با پسته خام را بخوانید!

خواص پسته بوداده

 

تفاوت‌های بین خواص پسته بو داده و پسته خام

در ابتدا باید بگوییم که بودادن مغزها از جمله مغز پسته، می‌تواند به علت قرار گیری در معرض حرارت و برخی از مواد، موجب بروز تغییرات شیمیایی و تغییر در ساختار و رنگ‌ها مغزها شود. باید ت جه داشته باشید که میزان و نوع این تغییرات وابستگی زیادی به نوع آجیل، دما و مدت زمان قرارگیری مغزها در حرارت، دارد. به طور کلی می‌توان گفت تفاوت چندانی در میزان موادی مانند چربی، پروتئین و کربوهیدرات آجیل‌ها، مانند مغز پسته، بین نوع  خام و بوداده آن‌ها وجود ندارد. اما برخی از مواد آنتی اکسیدانی ( این مواد توانایی مبارزه با رادیکال‌های آزاد آسیب رسان به بدن را دارند‌.) می‌توانند بر اثر مجاورت با حرارت و تاثیر حرارت از بین بروند و در عین حال ممکن است بعضی از این مواد آنتی اکسیدانی نیز بر اثر فرایند حرارت دادن، تشکیل می‌شوند.

در این میان می‌توان گفت بیش‌ترین ماده‌ای که در اثر فرآیند بودادن و حرارت دیدن تغییر می‌کند میزان آب است. بنابراین پسته بوداده آب کم‌تر و بافت تردتر و در نتیجه وزن کم‌تری دارد و به همین علت پسته بو داده نسبت به پسته خام میزان کالری و سایر مواد درون آن‌ها، در وزن‌های مساوی، اندکی بیش‌تر است. اما در رابطه با چربی‌های موجود در مغز‌ها باید گفت مغزها حاوی مقادیر بالایی از چربی هستند و حتی در صورت بو داده شدن نیز ظرفیت بسیار کمی برای جذب چربی اضافه دارند و عملا پس از بو داده شدن، تغییر چندانی در میزان چربی آن‌ها دیده نمی‌شود.

پسته و سایر مغزهای آجیل، منبعی عالی و غنی از  چربی‌های تک‌ اشباع‌ نشده و چند اشباع‌ نشده هستند که این چربی‌ها می‌نوانند نقش موثری در کاهش میزان کلسترول بد خون و در نتیجه پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، داشته باشند. هنگامی که چربی‌های چند اشباع‌ نشده درون آجیل‌ها در معرض دمای زیاد برای مدت زمان طولانی قرار می‌گیرند، احتمال اکسید (فاسد) شدن آن‌ها  افزایش می‌یابد که این امر، منجر به تشکیل رادیکال‌های آزاد و آسیب رسیدن به سلول‌های بدن می‌شود. بر اساس نتایج حاصل از یکسری تحقیقات مشخص شده است هنگامی که مغز پسته در دمای صد و هشتاد درجه سانتی‌گراد و برای مدت زمان بیست دقیقه بو داده شود، میزان اکسیداسیون موادش نسبت به نوع خام پسته دو و نیم برابر خواهد بود. یکی از راه‌های جلوگیری از بروز این مشکل به این صورت است که می‌توان با کاهش دما و مدت زمان حرارت دادن تا مقدار زیادی از به وجود آمدن این مواد مضر جلوگیری کرد.

به طور کلی از آن جایی که چربی‌های چند اشباع‌ نشده بیش‌تر در معرض اکسیداسیون قرار دارند؛ بودادن پسته و در نتیجه تغییر شیمیایی پسته می‌تواند مغز را در معرض فساد بیش‌تر و سریع‌تری قرار دهد و به همین دلیل می‌توان گفت پسته بو داده زودتر و سریع‌تر  از نوع خام پسته، فاسد خواهد شد. بنابراین یکی از تفاوت‌های میان خواص پسته خام و پسته بو داده زمان فاسد شدن آن‌ها است.

 

خواص پسته بو داده بیشتر است یا خام

 

خواص پسته بو داده بیشتر است یا پسته خام ؟

تفاوت چندان و چشم گیری بین خواص پسته بو داده و خواص پسته خام وجود ندارد. پسته بوداده نسبت به پسته خام دارای نمک، شکر یا مواد نگه‌دارنده است و باید در مصرف آن زیاده‌روی نکنید.

خواص پسته بوداده شباهت بسیاری به پسته خام دارد و در ادامه به معرفی برخی از این خواص پسته بوداده می‌پردازیم.

از جمله خواص پسته بو داده و نوع خام این است که حاوی مقادیر زیادی فیبر رژیمی است که می‌تواند در مدیریت وزن، به شما کمک کند. علاوه بر این پسته دارای مقادیر زیادی مواد آنتی اکسیدانی است که از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. از دیگر خواص پسته بو داده و پسته خام وجود ویتامین A است که می‌تواند نقش موثر و مفیدی در حفظ  سلامت پوست و قدرت بینایی داشته باشد. وجود انواع پروتئین و اسیدهای چرب گیاهی در پسته که می‌توانند سلامت بدن را تضمین کنند از دیگر خواص پسته بو داده است. یکی دیگر از انواع خواص پسته بو داده و پسته خام می‌تواند به تقویت قوای جنسی در مردان و زنان کمک کند. وجود جوادی مانند مس، منیزیم و ویتامین‌های گروه B می‌تواند به پسته قدرت تقویت سیستم ایمنی بدن را بدهد و در نتیجه بدن می‌تواند به مقابله با بیماری‌های عفونی و حتی سرطان‌ها نیز بپردازند. همچنین پسته سرشار از فسفر است که به رشد و افزایش هوش کودکان و حافظه در همه سنین کمک می‌کند. وجود مواد ضد التهابی مانند ویتامین E به پسته خواص التهابی داده و می‌تواند موجب حفظ سلامت مو، پوست و سایر اعضای بدن شود. اما یکی از مشهور‌ترین و پرطرفدارترین خواص پسته بو داده و پسته خام وجود عنصر آهن در پسته است که می‌تواند به درمان کم خونی ناشی از فقر آهن کمک کند. پسته همچنین حاوی مقادیر بالایی از چربی‌های اشباع نشده است که می‌توانند در کاهش کلسترول بد (LDL) خون و بنابراین در کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی بسیار موثر باشند.

هر ماده غذایی، خواص ویژه خود را دارد و به همین دلیل است که نمی‌توان هیچ ماده غذایی را از رژیم خود حذف نمود؛ و رژیم‌هایی که محدودیت شدید ایجاد می‌کنند و یا تنها می‌گویند یک ماده غذایی مصرف نمایید؛ رژیم‌های اصولی نیستند. رژیم‌های اصولی و سالم، همچون رژیم‌های بهاره غفاری، به شما امکان می‌دهند تا از یک رژیم غذایی معتدل حاوی تمام مواد غذایی استفاده نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم اختصاصی خود، بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.

 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
4 از 5 (4 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه