برای کرونا چی بخوریم؟ بهترین غذاها در زمان کرونا

اپیدمی ویروس کووید ۱۹ این روزها شرایط سختی را برای همه افراد جهان ایجاد کرده است و برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس نکات بهداشتی زیادی را رعایت کنیم.

از آنجایی که بسیاری از افراد جامعه، به دلیل ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند؛ به همین دلیل باید برای پیشگیری و همچنین در دوران نقاهت کرونا یک غذای رژیمی مناسب داشته باشیم غذا برای کرونایی ها از آن جهت اهمیت دارد که تغذیه در دوران نقاهت بیماری کرونا به تسریع بهبودی و کاهش علائم این بیماری کمک می‌کند و برعکس برخی از مواد غذایی ممکن است سبب وخیم شدن حال بیماران شوند.

بنابراین در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم شما را با چند نوع مفید غذا برای مریض کرونایی آشنا کنیم و برای کرونا چی بخوریم؟ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

برای کرونا چی بخوریم؟ بهترین غذاها در زمان کرونا

برای کرونا چی بخوریم

تغذیه در دوران نقاهت بیماری کرونا

در دوران نقاهت کرونا نیز باید همچون مقابله با هر ویروس دیگری میزان زیادی مایعات مصرف کنید؛ زیرا اغلب بیماری‌های ویروسی هیچ درمانی ندارند و از آنجایی که ویروس کرونا نیز یک ویروس جدید است و درمان برای آن کشف نشده است، بنابراین باید با مصرف مایعات و مواد مغذی برای تسریع بهبودی اقدام کنیم. با این حال، همواره بهتر است به‌جای توجه به تغذیه در دوران نقاهت بیماری کرونا، به کمک یک رژیم غذایی مناسب، از ابتلا به این ویروس و وخیم شدن حال خود جلوگیری کنیم. بهترین تغذیه در دوران نقاهت بیماری کرونا را در مطلبی دیگر به طور کامل توضیح داده‌ایم.

چه میوه هایی برای کرونا خوب است

پس از تغذیه کرونا از چه مواد غذایی بیشتر استفاده کنیم

در ادامه به بررسی مواد غذایی که بهتر است پس از تزریق واکسن کرونا مصرف کنیم می‌پردازیم.

 

مصرف مایعات پس از تزریق واکسن کرونا

پس از تزریق واکسن کووید-۱۹ مقدار زیادی آب و مایعات بنوشید، تامین آب بدن به میزان کافی قبل و بعد از تزریق واکسن کووید-۱۹ بسیار مهم و مفید است. مصرف مایعات علاوه بر اینکه موجب بهبود عملکرد بدن در شرایط واکسیناسیون می‌شود، همچنین می‌تواند از افت فشار خون در افرادی که معمولا ترس از آمپول و یا واکسن دارند نیز جلوگیری می‌کند. بیماران مبتلا له مشکلتت قلبی عروقی، فشار خون بالا و بیماری‌های ریوی در مورد میزان و مقدار مصرف مایعات باید با پزشک خود مشورت کنند. مواد غذایی آبدار ازجمله میوه‌ها، سبزیجات، انواع سوپ و آبگوشت می‌توانند آب بدن را تامین کنند و در کنار آن موجب تقویت و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن نیز می‌شوند.

مصرف مایعات و غذاهای آبدار پس از واکسیناسیون به مقدار فراوان در صورت ایجاد تب توصیه می‌شود.  توجه داشته باشید که از مصرف نوشیدنی‌های شیرین همانند آب میوه‌هایی که دارای قند افزوده هستند و شربت‌های خیلی شیرین، نوشابه‌های گازدار و به طور کلی همه نوشیدنی‌های بسیار شیرین پرهیز کنید زیرا این نوشیدنی‌ها موجب تضعیف سیستم ایمنی و اختلال در عملکرد آن می‌شوند. بهترین نوشیدنی آب است. اما در مقابل مصرف آب میوه تازه و طبیعی، دوغ کم نمک و بدون گاز، شربت‌های خانگی کم شیرین برای تامین آب بدن بسیار مناسب هستند و توصیه می‌شوند.

یک نکته بسیار مهم این است که در صورت رعایت یک رژیم غذایی سالم برای مدت زمان طولانی می‌توانیم پاسخ ایمنی بدن را تقویت کنیم و این کار به ما کمک می‌کند تا علاوه بر مبارزه بهتر با عفونت‌ها، پاسخ ایمنی قوی‌تر و موثرتری به واکسیناسیون داشته باشیم.

 

مصرف مواد غذایی با خاصیت ضد التهابی پس از تزریق واکسن کرونا

استفاده بیش‌تر از غذاهای تازه و طبیعی ازجمله میوه‌ها، سبزی‌ها، ماهی‌های چرب، آجیل و مغز دانه‌ها می‌توانند موجب بهبود و تقویت عملکرد سیستم ایمنی کمک کرده زیرا التهاب کمتری در بدن ایجاد می‌کند. مصرف غذاهای ضد التهاب پیش و پس از تزریق واکسن می‌تواند بسیار مفید و تاثیرگذار باشد. افزودن ادویه‌ها و چاشنی‌هایی مانند زنجبیل، نعناع فلفلی، دارچین، فلفل، زردچوبه، سیر و پیاز که دارای خواص ضد التهابی هستند در تهیه غذا توصیه می‌شود. برخی از این ادویه‌ها را می‌‌توان به چای نیز افزود و از خواص ضد التهابی آن‌ها بهره برد. از دیگر مواد غذایی ضد التهاب که برای مصرف پس از واکسیناسیون توصیه می‌شود می‌توان به مواردی مانند ماهی‌های چرب از جمله ماهی آزاد، ساردین، شاه ماهی، قزل آلا، کپور، روغن کبد ماهی، آجیل و انواع مغزها و دانه ها مانند بادام، گردو، پسته، فندق، بادام زمینی و کنجد، روغن کنجد و روغن زیتون اشاره کرد.

 

مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها پس از تزریق واکسن کرونا

برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی آنتی اکسیدان‌هایی مانند روی و سلنیوم و ویتامین‌هایی از جمله ویتامین A و ویتامین C نیاز است و از این رو مصرف روزانه ۵-۳ واحد از گروه سبزی‌ها و ۴-۲ واحد از گروه میوه‌ها کمک کننده خواهد بود. مصرف کافی سبزی، سالاد و میوه قبل و پس از واکسیناسیون کووید-۱۹ همراه با وعده‌های غذایی و در میان وعده ها توصیه می‌شود. مواد غذایی پروتئینی دارای ریز مغذی‌هایی از جمله روی و سلنیوم هستند که با خاصیت آنتی اکسیدانی خود موجب  تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند. مواد غذایی مانند شیر و لبنیات ازجمله ماست، پنیر و کشک نیز علاوه بر تامین کلسیم و فسفر، از منابع تامین پروتئین نیز هستند. بنابراین استفاده از مواد غذایی حاوی پروتئین مانند انواع حبوبات، تخم مرغ، انواع گوشت به ویژه گوشت سفید پس از تزریق واکسن کرونا استفاده کرد.

 

مصرف ویتامین D پس از تزریق واکسن کرونا

ویتامین D از جمله ویتامین‌های واجب و ضروری برای تقویت و بهبود عملکرد سیستم ایمنی است. استفاده از ویتامین D ماهانه یک عدد مکمل پنجاه هزار واحدی برای تقویت سیستم ایمنی بدن به جز در مادران باردار که دوز روزانه هزار واحدی دریافت می‌نمایند واجب است زیرا ویتامین D تنها ویتامینی است که با مصرف مواد غذایی تامین نمی شود.

برای درمان کرونا چی بخوریم

برای کرونا چی بخوریم؟

برای پیشگیری از کرونا لازم است سیستم ایمنی خود را تقویت کنید و از غذاهایی استفاده نمایید که به شما کمک کنند ایمنی کافی برای مقابله با این ویروس را همچون هر بیماری دیگری داشته باشید و در صورت آلودگی، به سرعت بهبود پیدا کنید و به همین دلیل مصرف مایعات مناسب برای کرونا اهمیت بسیار زیادی دارد. بسیاری از مواد غذایی را بهتر است در این دوران کمتر مصرف کنید تا نه‌تنها سلامتی خود را حفظ نمایید، بلکه از ابتلا به این ویروس جلوگیری کنید. در ادامه این نکات تغذیه مهم را آورده‌ایم.

 

مایعات مناسب برای کرونا

یکی از مهم‌ترین مسائل در تسریع بهبودی در بیماری‌های ویروسی مصرف مایعات فراوان است. مصرف مایعات باعث دفع سریع‌تر آلودگی‌ها شده وبه سیستم ایمنی بدن  و همچنین هیدراته ماندن بدن کمک می‌کند. چنانچه مصرف آب خالی در طول روز برای شما دشوار است، می‌توانید میوه‌های یخ‌زده همچون خیار و مرکبات و یا عرق‌های گیاهی همچون عرق نعناع و گلاب را به آب خود اضافه نمایید. سعی کنید چای تیره، قهوه فوری، نوشیدنی انرژی‌زا و کافئین مصرف نکنید؛ زیرا نه‌تنها مضر هستند و سلامت بدن را به خطر می‌اندازند، بلکه سبب کاهش میزان آب بدن نیز می‌شوند

شیر برای بیماران کرونایی بسیار مفید است و به‌طور کلی مصرف لبنیات به دلیل میزان بالای پروتئین مفید و کلسیم، به بهبودی بیماران و همچنین تقویت بدن برای پیشگیری، کمک می‌کند. افرادی که به دلیل سرد بودن طبع شیر از مصرف آن جلوگیری می‌کنند؛ باید بدانند نه‌تنها شیر برای بیماران کرونایی مناسب است، بلکه برای پیشگیری از بیماری نیز بسیار مفید است.

 

غذا برای کرونایی ها

یکی از نکات مهم مصرف غذا برای کرونایی ها این است که از غذاهای حاوی چربی، نمک، قند و شکر زیاد خودداری کنند. باید استفاده از میوه‌ها و سبزیجات را افزایش دهند و از انواع میوه‌های مفید برای کرونایی ها استفاده نمایند. استفاده از فست فودها و غذاهای ناسالم را باید به‌طور کامل حذف کنند؛ مصرف انواع گوشت و همچنین تون ماهی برای بیماران کرونایی به میزان کم که بتواند راحت هضم شود، مناسب است. با این‌حال بهتر است از مصرف گوشت قرمز دوری کرده و تا حد امکان از غذاهای کنسروی استفاده کنند؛ اما مصرف میزان کم آن برای بیماران کرونایی اشکالی ندارد. یکی از انواع مفید غذا برای مریض کرونایی تهیه نمودن سوپ مقوی برای کرونا است. چنانچه می‌خواهید یک سوپ مقوی برای کرونا داشته باشید، بهتر است از آب گوشت و مرغ استفاده نمایید و سبزیجات متنوعی در تهیه آن به کار ببرید. البته بهتر است برای افرادی که حال آن‌ها وخیم است، از سوپ‌هایی که به.صورت پوره هستند، استفاده نمایید.

 

میوه‌ های مفید برای کرونایی ها

به‌صورت کلی مصرف میوه و سبزیجات به دلیل دارا بودن آب و همچنین به میزان کم، کالری، برای افراد کرونایی و حتی برای پیشگیری از کرونا بسیار مفید است. بهترین راه استفاده از میوه‌هایی هستند که دارای میزان بیشتری ویتامین C و آب هستند؛ برای مثال میوه‌هایی همچون پرتقال، نارنگی، لیمو شیرین، لیمو ترش، کیوی، آناناس و همچنین سبزیجات مقوی همچون فلفل‌دلمه‌ای، انواع کلم، جعفری و آویشن حاوی میزان بالایی ویتامین C بوده و برای پیشگیری و تسریع بهبود افراد کرونایی بسیار مفید است.

 

مصرف مکمل برای پیشگیری از کرونا

باید بدن خود را از نظر ویتامین‌ها و مواد معدنی در بهترین شرایط نگه دارید. بهترین راهکار برای جذب ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن استفاده از مواد غذایی سالم، میوه و سبزیجات فراوان است. با این‌حال چنانچه نیازمند مصرف مکمل هستید و یا از نظر جذب مواد مغذی از مواد غذایی، مشکلی دارید؛ باید به دستور پزشک، در دوز و میزان مورد نیاز خود مکمل مصرف کنید. به‌خصوص مکمل‌های محلول در چربی همچون ویتامین D، ویتامین A، روی و آهن را به‌صورت خودسرانه مصرف نکنید. مصرف امگا ۳ که یکی از انواع چربی ضد التهاب و ضروری برای بدن است، نه‌تنها در سلامتی، بلکه در پیشگیری از کرونا بسیار موثر است و می‌توانید با مشورت پزشک آن‌ها را به‌صورت منظم مصرف نمایید.

غذاهای مفید برای کرونا

تغذیه کرونا و رژیم لاغری

افرادی که به کرونا دچار می‌شوند، باید از وعده‌های سبک غذایی و مایعات فراوان استفاده کنند. مصرف زیاد سبزیجات به جای مکمل‌ها نیز فایده بیشتری دارد. استراحت، کاهش استرس روزمره و مصرف مواد مغذی می‌تواند برای تسریع بهبودی بسیار مفید باشد و البته در کنار این موارد، باید از دستور غذایی که پزشک تجویز کرده است نیز پیروی نمایند. مصرف قند و شکر، چربی زیاد و ناسالم و نمک را کنار بگذارند.

یکی از ریسک فاکتورهایی که احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد، چاقی و اضافه وزن است؛ بنابراین بهتر است برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، با رژیم غذایی اصلاح شده، به وزن ایده آل برسید و در کنار آن تحرک کافی برای افزایش سلامتی خود را داشته باشید. البته کاهش وزن مسئله‌ای است که نیازمند یک رژیم غذایی طراحی شده و منظم است. با این‌حال نمی‌توان از هر دستور غذایی پیروی نمود؛ زیرا رژیم‌های لاغری که مصرف بسیاری از مواد سالم و ضروری را محدود می‌کنند و یا برخی مواد غذایی را حذف می‌نمایند، می‌توانند به سلامت افراد آسیب بزنند.

به همین دلیل باید این رژیم غذایی را از بین رژیم های سالم و اصولی انتخاب کنید. رژیم‌های رژیم بهاره غفاری هیچ ماده غذایی سالمی را به‌طور کامل حذف نمی‌کنند و یا محدودیت بالایی برای مصرف مواد غذایی قائل نیستند؛ بلکه با اصلاح رژیم غذایی و تغییر کالری‌های دریافتی به کاهش وزن و شکست استپ وزنی افراد کمک می‌کنند. چنانچه می‌خواهید یک سبک زندگی سالم داشته باشید، می‌توانید در کنار رژیم لاغری خود، ورزش مناسب را دریافت نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم غذایی خود بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
4 از 5 (5 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه