معجزه با خواص چای کوهی که باید بدانید

چای کوهی به نام‌های دیگری مانند توکلیجه و کلکنه نیز مشهور است. طعم چای کوهی تقریبا شبیه ترکیبی از بابونه، نعناع و لیمو است. چای کوهی حاوی ترکیبات شیمیایی شامل هاپیرین، ماده قرمز رنگ هایپریسین، تانن و اسید نیکوتینیک است. چای کوهی، بسیار خوش عطر و بو و لذیذ است. خواص چای کوهی برای درمان بیماری ها فراوان است. در گذشته، از چای کوهی تنها به عنوان داروی درمان و التیام زخم استفاده می‌کردند.

در این مطلب از غفاری دایت که در ارتباط با خواص چای کوهی است به بررسی مواردی از جمله خواص چای کوهی برای زنان، چای کوهی و فشار خون، خواص به لیمو، خواص چای سبز، خواص چای ترش، خواص و مضرات بابونه و خواص چای بابونه می‌پردازیم.

معجزه با خواص چای کوهی که باید بدانید

چای کوهی

 چای کوهی و خواص آن برای بدن

یکی از خواص چای کوهی این است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و به درمان سرماخوردگی کمک می‌کند. چای کوهی خلط‌آور است و در درمان برونشیت و آسم مؤثر است. دیگر خواص چای کوهی بهبود سوزش معده و زخم است. چای کوهی از اضطراب می‌کاهد و موجب خواب راحت و عمیق می‌شود.

از خواص چای کوهی می‌توانیم به مواردی مانند سلامت پوست، درمان ویروس‌ها، درمان افسردگی، پیشگیری آلزایمر، رفع بی‌خوابی، کمک به افزایش وزن، ضدعفونی مجاری ادراری، ضد درد و ورم معده، درمان کراز، تسکین درد دنبالچه، ضد سرطان، ضد کرم‌های گوارشی، درمان میگرن، درمان اسهال خونی، تقویت قوای جنسی، رفع آرتریت، رفع کم خونی و تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کنیم.

زنان باردار به دلیل عوارض چای کوهی در دوران بارداری نباید از این چای استفاده کنند.

خواص چای کوهی برای زنان

  • چای کوهی برای قاعدگی

از خواص چای کوهی برای زنان می‌توانیم به قاعده آور بودن چای کوهی اشاره کنیم. چای کوهی می‌تواند چرخه قاعدگی و میزان خونریزی در دوره قاعدگی زنان را کنترل و تنظیم  کند.

  • کاهش رشد سلول‌های بدخیم سرطان دهانه رحم و سینه

عصاره چای کوهی، می‌تواند جلوی رشد این سلول‌های سرطانی دهانه رحم را تا ۵۰ درصد بگیرد. محققان ۶ ترکیب مختلف چای کوهی را آزمایش کردند و متوجه شدند که دو ترکیب پامی‌فرین E (pomiferin E) و متوکسی‌ساکورانتین-۶ (6-methoxysakuranetin)، بیش از ترکیبات دیگر در درمان این بیماری مؤثرند.

محققان ایتالیایی، اسانس چای کوهی را روی سرطان سینه، روده بزرگ و ملانومای انسان در آزمایشگاه بررسی کردند و این گیاه توانست تا حد زیادی جلوی تکثیر سلول‌های سرطانی را بگیرد.پس یکی دیگر از خواص به لیمو برای زنان جلوگیری از تکثیر سلول های سرطانی دهانه رحم و سینه است.

  • چای کوهی برای کیست تخمدان

اثر قابل توجه چای گوهی بر روی سلول‌های سرطان تخمدان نشان داد که ترکیب اولئیک‌اسید در چای کوهی در سلول‌های سرطانی تخمدان سبب مرگ سلول‌های سرطانی می‌شود.

چای کوهی و فشار خون

چای کوهی مانند چای ترش برای درمان فشار خون بالا عالی است. چای کوهی حاوی ترکیباتی است که ویژگی‌های رگ‌گشایی دارد و می‌تواند فشار خون را پایین بیاورد. همچنین چای کوهی حاوی مقداری آنتی‌اکسیدان است و از انسداد عروق خونی و شریان‌ها‌ جلوگیری می‌کند. فشار خون و کلسترول مضر خون را کاهش می‌دهد.

نوشیدن چای کوهی تاثیر زیادی در کنترل و کاهش فشار خون دارد. افرادی که فشار خون آن‌ها در نوسان است و به هر دلیلی فشار خون آن‌ها کاهش یا افزایش آنی دارد، برای ثابت نگه‌داشتن آن مصرف میزان مناسبی از چای کوهی می‌تواند مفید و موثر باشد. چای کوهی برای فشار خون بالا مفید است. کسانی که کاهش فشار خون دائمی ‌دارد، بهتر است از نوشیدن چای کوهی اجتناب کند.

خواص چای کوهی

خواص به لیمو

به لیمو خواص درمانی فراوانی دارد. از خواص به لیمو می‌توان به مواردی مانند آرامش‌بخش، ضد نفخ، مسکن، تب بر بودن و تاثیر به لیمو در هضم غذا اشاره کرد. از دیگر خواص به لیمو این است که به علت داشتن مواد مغذی و معدنی مانند کلسیم، ویتامین C، منیزیم، اسیدسیتریک و پکتین می‌تواند با انواع عفونت‌ها مبارزه کند.

از دیگر خواص به لیمو، خواص دارویی به لیمو است که  شامل: رفع درد شکم، رفع تپش قلب، دل‌پیچه است و اثرات خوبی برای معده دارد.

یکی از مهم‌ترین خواص به لیمو این است که به لیمو یک داروی گیاهی آرامش‌بخش و تسکین‌دهنده اعصاب است. ترکیبات آنتی‌اکسیدانی موجود در به لیمو می‌تواند بر تعادل هورمونی در بدن تاثیر بگذارد.

به لیمو کالری بسیار کمی دارد و غنی از ترکیبات عالی است که موجب کاهش اشتها می‌شود. چای به لیمو به فرآیند سوختن چربی در بدن کمک می‌کند. درنتیجه لاغری و کاهش وزن سریع از دیگر خواص به لیمو است.

ازجمله خواص به لیمو خاصیت بهبود و تسکین مسائل و مشکلات مربوط به گوارش است. این داروی گیاهی دارای خواص ضد اسپاسم است که به آرام کردن معده و از بین بردن گرفتگی و نفخ و مسائل جدی‌تر دستگاه گوارش کمک می‌کند‌. از دیگر خواص به لیمو محافظت از ماهیچه‌های بدن است. اسانس به لیمو در تهیه عطر و ادکلن و همچنین صنایع غذایی بسیار کاربرد دارد.

افرادی که دارای مشکلات و سوزش سر دل، صفرا و کلیه هستند باید قبل از استفاده از به لیمو با پزشک مشورت کنند.

چای کوهی خواص

خواص چای سبز

چای کوهی برای چی خوبه؟ چای سبز از گیاهان دارویی است که خواص درمانی بسیار فوق‌العاده‌ای از جمله درمان بیماری‌ها، جوانی و تناسب اندام دارد.

از شناخته‌شده‌ترین خواص چای سبز می‌توان به خواص چای سبز برای کاهش وزن و لاغری اشاره کرد. بهترین زمان برای نوشیدن چای سبز به‌منظور کاهش وزن، ۲ ساعت پس از صرف غذا در وعده‌های غذایی است. نوشیدن ۳ تا ۴ لیوان چای سبز در طول روز می‌تواند به کاهش وزن شما کمک کند.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سبز، سلول‌های پوست را در مقابل آسیب‌ها به‌ویژه رادیکال‌های آزاد، یکی از عوامل ایجاد سرطان و افتادگی و آسیب به پوست، محافظت می‌کند. درنتیجه از دیگر خواص چای سبز می‌توان به جلوگیری از بروز سرطان، افتادگی و چروک خوردن پوست به‌ویژه پوست صورت اشاره کرد.

از دیگر خواص چای سبز می‌توان به مواردی مانند کاهش کلسترول، ضد پیری، جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی و سکته قلبی، خوش‌بوکننده دهان، تقویت استخوان‌ها و مفاصل، ضد سرطان، پیشگیری از آلزایمر و درمان بیماری‌های کبدی اشاره کرد.

چای سبز با کنترل عملکرد و محافظت از ساختار دیواره رگ‌ها، مانع از بروز فشار خون بالا می‌شود.چای سبز خاصیت آرام‌بخشی داشته و می‌تواند حالت تنش، افسردگی و استرس و هیجان را از بین ببرد.

چای کوهی برای چی خوبه

خواص چای ترش

چای ترش از کالیکس خشک با رنگ‌های روشن درست می‌شود. این نوشیدنی قرمز طعم ترشی دارد که می‌تواند دهان را جمع کند. چای ترش کالری کمی دارد و کاملا بدون کافئین است.

خواص چای ترش بسیار فراوان است. از خواص چای ترش می‌توان به خواص چای ترش برای کاهش کلسترول اشاره کنیم. چای ترش برای کسانی که دیابت نوع دو دارند مفید است. افرادی که فشار خون بالا دارند، می‌توانند با مصرف چای ترش فشار خون خود را کاهش بدهند.

از دیگر خواص چای ترش می‌توان به جلوگیری از سنگ کلیه و مثانه، ضد یبوست، ضد سرطان، ضد باکتری، ضد پیری، کمک به هضم، درمان گرفتگی قاعدگی، سلامت کبد و درمان افسردگی اشاره کرد.

چایی کوهی

خواص و مضرات بابونه

گل بابونه دارای خواص درمانی فوق‌العاده‌ای است از جمله آن‌ها می‌توان به مقابله با افسردگی و اضطراب، تقویت هضم غذا، کاهش درد و التهاب، درمان سرطان، رهایی از احتقان، کمک به داشتن پوست سالم، کاهش حلقه‌های تیره در اطراف چشم، روشن کردن پوست، کمک به داشتن لثه‌ها و دندان‌های سالم، جلوگیری از بروز مشکلات قلبی، رهایی از مشکلات قاعدگی، درمان سوزش و خراش، ضد حساسیت، ضد میکروب، موثر در برابر سردرد‌های میگرنی، تقویت سیستم ایمنی بدن، کمک به دیابت، آرامش اعصاب و رفع بی‌خوابی، تسکین درد عضلات و مفصل، حفظ سلامت کبد و درمان سرماخوردگی و گلودرد اشاره کرد.

بابونه یک گیاه گل‌دار متعلق به خانواده آفتابگردان است، افرادی که نسبت به خانواده آفتابگردان آلرژی دارند ممکن است دچار واکنش‌های آلرژیک گردند. از دیگر مضرات و عوارض جانبی بابونه می‌توانیم به تورم گلو و تنگی نفس اشاره کنیم.

هنگامی که در تماس با گیاه بابونه قرار می‌گیرید، دچار التهاب چشم می‌شوید. در برخی موارد مشاهده شده است که بابونه سبب خواب‌آلودگی می‌شود هنگامی‌که از بابونه استفاده کردید به علت خواب‌آلودگی رانندگی در این حالت توصیه نمی‌شود. مصرف بیش از حد از بابونه می‌تواند سبب استفراغ و سرگیجه شود و در نوزادان ایجاد بوتولیسم کند. 

بابونه دارای اثرات رقیق کننده خون است و مصرف همزمان آن با داروهای رقیق کننده خون مثل وارفارین و ضد انعقاد خودداری کنید. به دلیل احتمال خون‌ریزی و فعل و انفعالات با احتمالی با داروهای بی‌هوشی، توصیه می‌شود از ۲ هفته پیش از عمل جراحی بابونه مصرف نشود. از مصرف همزمان بابونه با داروهای آرام‌بخش، ضد پلاکت، آسپیرین، مسکن‌های ضد درد NSAID مانند ناپروکسن و ایبوپروفن خودداری کرد زیرا ممکن است بابونه با این داروها در تعامل باشد. 

خواص چای بابونه

چای بابونه یک چای یا دمنوش لاغری و گیاهی است که از گلبرگ‌های گلی شبیه به یک آفتاب‌گردان کوچک تهیه می‌شود. یکی از خواص چای بابونه بهبود سیستم ایمنی بدن است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. چای بابونه دارای ترکیبات قدرتمندی است که می‌تواند برای سلامت پوست مفید باشد. خواص چای بابونه هم بدن و هم ذهن را حفظ می‌کند و به‌عنوان یک چای آرام‌بخش برای از بین بردن خستگی بسیار موثر عمل کند.

از خواص چای بابونه می‌توان به مواردی مانند درمان استرس، سلامت پوست، بهبود خواب، کمک به هضم غذا، بهبود سلامت قلب، تقویت سیستم ایمنی، تسکین درد قاعدگی، سلامت مو، درمان هموروئید، درمان میگرن، درمان سندروم روده تحریک‌پذیر، جلوگیری از پوکی استخوان، درمان سرطان و درمان جوش صورت اشاره کرد.

خاصیت چای کوهی

خواص چای کوهی و رژیم لاغری

چای کوهی به دلیل تاثیری که در خواب راحت، بهبود گوارش و بیماری‌ها معده و همچنین درمان مشکلات زنان دارد، می‌تواند به کاهش وزن ناشی از این موارد نیز کمک بسیاری کند. با این‌حال تنها مصرف چای کوهی به تنهایی نمی‌تواند سبب ایجاد کاهش وزن بسیار زیادی شود. به همین دلیل پیشنهاد ما به شما برای افزایش سلامتی و رسیدن به تناسب اندام، استفاده از رژیم‌های لاغری اصولی بهاره غفاری است که با ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد به شما کمک می‌کند به وزن ایده‌آل برسید و آن را به مدت طولاتی نگه دارید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم اختصاصی خود، بر روی رژیم آنلاین من کلیک کنید.

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (35 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه