طرز تهیه ماکارونی رژیمی با سویا یا گوشت [ساده و خوشمزه]

اصلاً از شنیدن نام ماکارونی رژیمی تعجب نکنید؛ ماکارونی بخورید و وزن کم کنید! حتماً می‌پرسید چگونه؟ اسپاگتی (ماکارونی) منبع غنی کربوهیدرات و فیبر هست و وقتی در حد اعتدال، همراه با سبزیجات و سایر منابع پروتئین مانند حبوبات، مرغ یا ماهی مصرف شود، می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد. علاوه بر این، به‌خاطر داشته باشید که افزودن سس‌های خامه‌ای آماده یا پنیر می‌تواند یک وعده غذایی ماکارونی را ناسالم کند.

در ضمن افزودن مقداری روغن زیتون یا سبزی‌های تازه و حتی سبزیجات انتخابی شما می تواند به ارزش غذایی وعده ماکارونی رژیمی شما بیفزاید و آن را به گزینه‌ای ایده ال برای کاهش وزن نیز تبدیل کند.

طرز تهیه ماکارونی رژیمی با سویا یا گوشت  [ساده و خوشمزه]

هر فرد برای سوخت‌و‌ساز عادی بدن و همچنین انجام فعالیت‌های جسمانی خود، نیاز به انرژی دارد که از طریق خوردن و آشامیدن به‌دست می‌آید. اما مطالعات نشان داده حذف وعده غذایی به کاهش وزن کمک نمی‌کند و شما می‌توانید تمام غذاها را در دوره رژیم لاغری خود مصرف کنید، اما چه بهتر که طرز تهیه ماکارونی رژیمی را یاد بگیرید که بتوانید تناسب اندام خود را حفظ کنید.  یک وعده غذایی خوشمزه که غالباً با ماکارونی قهوه‌ای (سبوس‌دار) و ترکیبی سالم از سبزیجات درست می‌شود.

آیا تابه‌حال برایتان اتفاق افتاده که هوس ماکارونی کنید اما به دلیل رژیم لاغری تان آن را کنار بگذارید؟! قطعاً سخت است که بر این وسوسه غلبه کرده و در عوض بشقاب خود را با سبزیجات خام پر کنید! اما دیگر لازم نیست این کار را انجام دهید. چرا؟ زیرا اسپاگتی می‌تواند به کاهش وزن شما کمک کند، ولی یک شرط دارد! تنها درصورتی‌که طرز تهیه ماکارونی را به روشی درست یاد بگیرید، این کار امکان پذیر است؛ با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه ماکارونی رژیمی

مواد لازم برای تهیه ماکارونی رژیمی

  • ماکارونی قهوه‌ای: 2 پیمانه
  • کلم، هویج، لوبیا سبز، فلفل‌دلمه‌ای، نخود سبز، قارچ خرد شده: 1 پیمانه
  • پوره گوجه‌فرنگی: ½ پیمانه
  • پیاز: 1 عدد
  • رب سیر زنجبیل: 1 قاشق غذاخوری
  • پودر فلفل: 1 قاشق چایخوری
  • نمک، زیره، روغن: به میزان لازم
  • برگ گشنیز و نعناع تازه برای تزئین

طرز تهیه ماکارونی رژیمی ساده

پاستا را بپزید و آبکش کنید. روغن کمی داخل تابه بریزید (می‌توانید از روغن زیتون هم استفاده کنید) و زیره را اضافه کنید و تفت دهید. پیاز را اضافه کنید. وقتی رنگش تغییر کرد، رب زنجبیل و سیر و پوره گوجه‌فرنگی را اضافه کنید. آن‌قدر هم بزنید تا بوی خامی آن از بین برود. تمام سبزیجات، نمک و فلفل را یکی‌یکی اضافه کنید و خوب هم بزنید. ماکارونی قهوه‌ای آبکش شده را اضافه کرده و به‌خوبی با سبزیجات مخلوط کنید. بعد از سرو داخل ظرف، با گشنیز و برگ نعنا تزئین کنید. هم اکنون شام رژیمی شما آماده است. نوش‌جانتان!

سالاد ماکارونی یا سوپ ماکارونی رژیمی هم می‌تواند به کاهش وزن شما کمک کنند، البته زمانی که به‌جای سس مایونز از سس‌های خانگی کم‌چرب استفاده کنید. اگر دوست داشته باشید می‌توانید با افزودن کرفس، سرکه بالزامیک یا آب‌لیمو، چربی‌سوزی ماکارونی‌تان را افزایش دهید.

طرز تهیه ماکارونی با سویا برای کاهش وزن

مواد لازم و طرز تهیه ماکارونی با سویا برای 4 نفر

بعد از ریختن 250 گرم سویا در آب گرم و عوض‌کردن چندباره آب آن، آبش را بگیرید. بعد از تفت‌دادن 2 تا 3 عدد پیاز نگینی خرد شده در روغن خیلی کم، سویاها را به آن اضافه کرده و تفت دهید. ادویه، فلفل سیاه و فلفل قرمز (نصف قاشق مرباخوری)، زردچوبه (1 قاشق غذاخوری)، سیر (۲ تا ۳ حبه)، رنده پوست 1 عدد لیمو و میزان دلخواه رب را به مواد اضافه و تفت دهید.

فلفل‌دلمه‌ای، آبلیمو و یک لیوان آب را هم اضافه کرده و حرارت را کم کنید تا آب مواد کشیده شود. بعد از آبکش کردن 400 گرم ماکارونی رژیمی‌تان، داخل ظرف مورد نظرتان یک‌لایه ماکارونی و یک‌لایه از مواد بریزید و بگذارید دم بکشد. کمی آویشن هم می‌توانید به موادتان اضافه کنید. برای ته‌دیگ هم می‌توانید از سیب‌زمینی استفاده کنید. جا دارد همینجا به شما عزیزان توصیه کنیم با طرز تهیه غذاهای رژیمی با سیب زمینی نیز آشنا شوید تا راحت‌تر وزن کم کنید.

طرز تهیه ماکارونی رژیمی با گوشت و مرغ

برای درست‌کردن ماکارونی رژیمی با گوشت و مرغ می‌توانید به‌جای سویا از 100 گرم گوشت چرخ‌کرده یا سینه مرغ ریز خرد شده استفاده نمایید. این مدل از ماکارونی، جزو بهترین غذاهای رژیمی با گوشت چرخ کرده محسوب می شود که بد نیست یکبار هم که شده، در رژیم لاغری خود، آن را امتحان کنید.

میزان کالری ماکارونی رژیمی چقدر است؟

  اسپاگتی سبوس‌دار اسپاگتی تصفیه شده/غنی شده
کالری 174 کیلوکالری 220 کیلوکالری
پروتئین 7.5 گرم 8.1 گرم
کربوهیدرات 37 گرم 43 گرم
فیبر 6 گرم 2.5 گرم
چربی 0.8 گرم 1.3 گرم

آیا ماکارونی رژیمی می‌تواند باعث کاهش وزن شود؟!

ماکارونی می‌تواند یک مکمل عالی برای رژیم کاهش وزن شما باشد، اما قبل هر چیز باید 3 عامل کلیدی تعیین‌کننده را در نظر بگیرید:

  1. نوع ماکارونی
  2. طرز پخت
  3. تهیه ماکارونی رژیمی و میزان استفاده از سس‌های پر شکر و پرچرب!

برخی مطالعات همچنین نشان داده‌اند که وقتی ماکارونی به روش مدیترانه‌ای (با میوه‌ها و سبزی‌ها تازه، روغن زیتون و گوشت بدون چربی) طبخ می‌شود، سالم‌ترین گزینه برای کسانی است که دوست دارند لاغر شوند. علاوه بر این، برای جلوگیری از چاق شدن با ماکارونی، باید کلم بروکلی، کدو سبز، گوجه‌فرنگی و پیاز خرد شده یا تفت‌داده شده را در حین پختن ماکارونی اضافه و از سس‌های تازه خانگی استفاده کنید. اگر دوست ندارید سبزی‌ها را به پاستا اضافه کنید، همیشه ماکارونی خود را همراه با سالاد سبزیجات درست شده از اسفناج، کلم بروکلی، کدو سبز، هویج و غیره میل کنید. بهتر است انواع غذاهای رژیمی با اسفناج را نیز یاد بگیرید و از آنها لذت ببرید.

خطرات مصرف بیش از حد ماکارونی برای کاهش وزن

مصرف بیش از حد ماکارونی می‌تواند شما را در معرض خطر چاقی، ابتلا به بیماری‌های متابولیک مانند دیابت یا مشکلات معده و گوارش قرار دهد. درحالی‌که ماکارونی بدون گلوتن در بازار موجود است، اکثر انواع ماکارونی حاوی گلوتن (پروتئین‌های موجود در گندم، چاودار، جو و غیره) هستند. افرادی که به گلوتن حساس هستند ممکن است با خوردن زیاد ماکارونی، مشکلات گوارشی خاصی را تجربه کنند.

بهترین نوع ماکارونی رژیمی برای کاهش وزن

به طور خاص برای کاهش وزن، کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که ماکارونی ساخته شده از غلات کامل (گندم، برنج قهوه‌ای، غلات و غیره) سرشار از مواد مغذی است و در مقایسه با ماکارونی تصفیه شده سالم‌تر است. پاستای تهیه شده با غلات کامل، کالری کمتری دارد و فیبر بالای آن می‌تواند شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه دارد و باعث کاهش مصرف غذایی و در نتیجه کاهش وزن شما شود. رشته فرنگی گیاهی و نودل سویا (ساخته شده از گندم سیاه) را هم می‌توانند جایگزین خوبی برای ماکارونی باشند.

چنانچه تحت رژیم لاغری هستید و یا می‌خواهید وزن کم کنید، میزان کالری دریافتی خود را تا حد امکان در طی روز کنترل نمایید. برای این‌کار، بهترین راه‌حل استفاده از یک رژیم لاغری اصولی است تا به شما کمک کند بدون حذف مواد غذایی، یک رژیم سالم داشته باشید تا شما را به کاهش وزن برساند. سایت  غفاری دایت  یکی از سایت‌های تخصصی تغذیه است که با دادن برنامه غذایی اصولی، شما را در رسیدن به این هدف کمک می کند. شما با مراجعه به قسمت   رژیم های من،  می توانید  با یک برنامه غذایی متناسب، به وزن ایده‌ال خودتان برسید.

برای کاهش وزن چه مقدار پاستا می‌توانید در طول روز مصرف کنید؟

اگر ماکارونی سبوس‌دار می‌خورید، می‌توانید یک فنجان یا 1 و ½ فنجان در روز میل کنید. اگر می‌خواهید وزن کم کنید، باید از خوردن مرتب پاستاهای تصفیه شده خودداری کنید؛ زیرا ممکن است باعث افزایش چربی شما شود.

چربی سوزی با ماکرونی

سوالات متداول

آیا خوردن ماکارونی باعث چربی شکم می‌شود؟

خیر! خوردن ماکارونی لزوماً منجر به چربی شکم نمی‌شود. بستگی به نوع پاستا و همچنین طرز تهیه آن دارد. استفاده از روغن‌های چرب برای درست‌کردن ماکارونی می‌تواند به افزایش وزن و همچنین چربی شکمی کمک کند.

آیا ماکارونی می‌تواند وزن شما را افزایش دهد؟

پاستا ممکن است وزن شما را افزایش دهد؛ زیرا برخی از انواع آن می‌توانند کالری و چربی بالایی داشته باشند. بااین‌حال، برخی از مطالعات نشان می‌دهد که اگر پاستا را در حد اعتدال مصرف کنید، ممکن است روی وزن شما تأثیری نداشته باشد.

بهترین زمان خوردن ماکارونی برای کاهش وزن چه زمانی است؟

ماکارونی را می‌توانید در هر زمانی از روز به جز شب بخورید. پاستا حاوی کربوهیدرات‌هایی است که هضم آنها در طول شب برای بدن دشوار است.

آیا پاستا سوشی (suji pasta) برای کاهش وزن مفید است؟

بله پاستا سوشی می‌تواند گزینه خوبی برای رژیم کاهش وزن باشد. سوشی سرشار از فیبر و پروتئین است و این مواد مغذی برای تسریع کاهش وزن ضروری هستند.

آیا ماکارونی رژیمی برای کاهش وزن بهتر از برنج است؟

ماکارونی گندم کامل به دلیل محتوای غنی از فیبر ممکن است گزینه بهتری نسبت به برنج سفید برای لاغری باشد.

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (2 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه