۸ علامت مهم زخم معده + بهترین روش های درمان

زخم‌ معده چیست؟ آیا زخم معده خطرناک است؟ زخم‌های گوارشی زخم‌هایی باز هستند که در سطح داخل معده یا بخش ابتدایی روده باریک (که به آن دوازدهه هم می‌گویند) ایجاد می‌شوند؛ زخم معده بیماری دردناکی است که لذت غذا خوردن را از شما می‌گیرد و وقت و بی‌وقت با دردهای شدید و خفیف آزارتان می‌دهد.

پزشکان تا مدت‌ها تصور می‌کردند عواملی مثل مصرف غذاهای تند، استرس، سیگار کشیدن و عادت‌های تغذیه‌ای غلط و مصرف بعضی از داروها تنها دلایل زخم معده‌اند تا اینکه در سال ۱۹۸۲ دانشمندان نوعی باکتری را در مخاط معده کشف کردند و متوجه شدند که این باکتری در معده بسیاری از افراد وجود دارد. البته اینکه استرس و غذاهای پر ادویه، با اینکه موجب ایجاد زخم گوارشی نمی‌شوند اما علائم آن را بدتر می‌کنند یک حقیقت انکار ناپذیر است. آن‌ها این باکتری را «هلیکوباکتر پیلوری» نامیدند.

به‌عبارت‌دیگر، دو نوع زخم گوارشی داریم: زخم معده و زخم دوازدهه که متداول‌ترین علامت هر دو نوع، درد معده (بالای شکم) است. بعد ازایجاد عفونت با باکتری هلیکوباکتر پیلوری که شایع‌ترین علت ایجاد زخم‌های گوارشی است؛ مصرف درازمدت داروهای ضدالتهاب غیرکورتونی مانند آسپیرین در رتبه دوم قرار می‌گیرد.

۸ علامت مهم زخم معده + بهترین روش های درمان

علائم زخم معده و سرطان معده

معده کجاست؟ معده در پشت قفسه سینه و در انتهای مری قرار گرفته است. اما اگر معده درد دارید ممکن است این درد را در نواحی مختلفی از بدن احساس کنید که شما را تا حدی گیج نماید. مثلا ممکن است این درد را در قفسه سینه، کمر، پشت گردن، داخل بازوهای دست و .. نیز احساس کنید یا آن را با دردهای قلبی اشتباه بگیرید. 

نشانه های زخم معده کدامند؟ زخم‌ معده همواره با دردهای زیادی همراه است که می‌توانند بین چند دقیقه تا چند ساعت متفاوت طول بکشند. برخی از افراد به دلیل تشابه علائم زخم معده و سرطان معده نگران می‌شوند، به همین دلیل این علائم را بیشتر توضیح می‌دهیم. این دردها موقتی‌اند و زمانی که معده خالی باشد، به علت تاثیر اسید، شدیدتر می‌‌شوند. در نتیجه این درد بین وعده‌های غذایی یا در طول شب بیمار  را بیشتر اذیت می‌کند. زخم ‌معده غیر از درد در ناحیه ی شکم تخت علائم دیگری هم دارد که از نشانه‌های آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد 5 نشانه زخم معده:

  • نفخ
  • تهوع
  • استفراغ
  • کاهش وزن بدون دلیل مشخص
  • مدفوع تیره و سیاه‌رنگ
  • سرگیجه
  • سختی تنفس
  • احساس خستگی بی‌دلیل
  • رنگ‌پریدگی پوست
  • استفراغی که دارای ذرات خونی است.
  • دل‌درد شدید

علائم خونریزی معده چیست؟ وقتی زخم ‌شدید شود، ممکن است باعث شود معده و روده خونریزی کنند و مشکلات گوارشی شدیدتر شده و فرد مشکل خونی و افت فشار نیز پیدا کند.

علائم زخم معده عصبی چیست؟

علائم زخم معده عصبی چیست؟

برخی علائم ورم معده عصبی عبارتند از:

1- درد شکم(درد معده كجاست؟) درد شکم یکی از علائم اصلی زخم معده عصبی است که معمولاً در ناحیه بالای شکم و پشت سینه حس می‌شود. این درد معمولاً پس از خوردن غذا بدتر می‌شود.
 
2- سوزش و ترشح: سوزش و ترشح نیز دو مورد  از علائم اسید معده عصبی هستند که با درد شکم همراه هستند. سوزش و ترشح باعث احساس نفخ، سیری زودرس، تهوع و استفراغ می‌شود.
 
3- خستگی: خستگی ناشی از کاهش فشار خون و فقر خون به دلیل خون رفتگی به دستگاه گوارش است.
 
4- کاهش وزن: کاهش وزن ناگهانی نیز می تواند علامتی از این عارضه باشد.
 
5- تغیرات رفتار: تغیرات رفتار، اضطراب، بدخلقي، افسردگی، خواب آلودگی و تنش نیز ممکن است ناشی از زخم معده عصبی باشد.
 
6- خونریزی: خونریزی از دستگاه گوارش یکی از علائم عمده این عارضه است.
 
7- تغیرات در رنگ پوست: تغیرات در رنگ پوست، کاهش فشار خون و فقر خون ناشی از این بیماری است.
 
8- سفت شدن شکم: سفت شدن شکم ناشی از التهاب و تورم در دستگاه گوارش است.

 

علائم زخم معده

علت ایجاد زخم معده

زخم معده عصبی به دلیل تحریک و تنش در دیواره معده ایجاد می‌شود. عوامل مختلفی مانند استرس، اضطراب، نگرانی، فشار روحی، خوردن غذاهای چرب و سنگین، مصرف الکل و دخانیات، برخی داروها و عفونت با باکتری هلیکوباکتر پیلوری (Helicobacter pylori) ممکن است باعث افزایش تولید اسید شود که در نتیجه زخم‌های عصبی ایجاد شود. همچنین برخورد با شئ‌های سخت و تحرکات شدید نیز ممکن است به آسیب دیدگی داخل معده منجر شود.

علت ایجاد زخم معده

 چگونه زخم معده را تشخیص دهیم؟ (زخم معده چه علائمی دارد؟)

چگونه بفهمیم معده عفونت دارد؟ زخم معده یا زخم دوازده‌پوستی علائم متفاوتی دارد که می‌تواند به تشخیص آن کمک کند. برخی از علائم معده درد خطرناک شامل:
 
1- درد شکم: ( درد زخم معده به کجا می زند؟ ) درد شکم یکی از علائم اصلی است. این درد معمولاً در ناحیه بالای شکم و پایین سینه قرار دارد و بعضاً به سر، پشت و دست‌ها هم تابیده می‌شود.
 
2- سوزش و تحریک: سوزش و تحریک در ناحیه شکم نشانگر زخم در این عضو است.
 
3- سیر شدن زودرس: اگر با خوردن کمترین مقدار غذا، حس سیر شدن را تجربه کنید، این یکی از عوارض زخم معده است.
 
4- تغییرات در رژیم غذایی: افزایش چاقوچوله، خوردن خوراک های چسبنده، خوردن خوراک های حامض و تنظیمات دستگاه گوارش را نشان می‌دهد.
 
5- خونریزی: اگر زخم معده شدید باشد، ممکن است باعث خونریزی شود که به صورت خروج خون از دهان یا درد شکم شدید همراه با خونریزی روده‌ای نشان داده می‌شود.
 
6- تغییرات در رفتار: افسردگی، اضطراب و تغییرات در رفتار نشانگر زخم معده است.
 
با توجه به علائم فوق، باید به پزشک معالج خود مراجعه کنید تا بتوانید تشخیص دقیق و درمان مناسب را دریافت کنید.
 

درمان به روش خانگی و طبیعی 

درمان قطعی زخم معده چیست؟  برای زخم معده چی بخوریم؟

1. عسل: عسل به عنوان یک ضد التهاب و ضد باکتری قوی شناخته شده است. مصرف روزانه 1-2 قاشق عسل به صورت خام چندین بار در روز ممکن است به کاهش التهاب و درد در این ناحیه کمک کند.
 
2. نعناع: نعناع به عنوان گزینه‌ای سبز برای درمان زخم معده شناخته شده است. این گياه خود دارای خصائص ضد التهاب، ضد اسپاسم و ضد باکتری است. می‌توانید چند برگ نعناع را در یک فنجان آب جوش قرار داده و بعد از چند دقیقه، آن را صاف کرده و نوشیده شود.
 
3. زیره سبز: زیره سبز به عنوان یک تسکین دهنده طبیعی شناخته شده است. مصرف روزانه 1-2 قاشق چایخوری پودر زیره سبز با عسل و یا آب ممکن است به کاهش التهاب و درد زخم معده کمک کند.
 
4. پوست لیمو: پوست لیمو حاوی ترکیبات فلاوانوئید، کاراتین، و اسید های آلفا- هیدروکسی است که به عنوان تسکین دهنده‌ای برای درد و التهاب شناخته شده است. مصرف روزانه 1-2 قاشق چایخوری پودر پوست لیمو با عسل و یا آب ممکن است به کاهش التهاب و درد زخم معده کمک کند.
 
5. آویشن: آویشن به عنوان یک تسکین

بهترین قرص برای زخم معده چیست؟

داروی زخم معده چیست؟ پزشک با مشاهده عکس معده عصبی یا عکس زخم معده در اندوسکوپی ممکن است داروهای زیر را تجویز نماید. البته برای مشکلات معده از جمله معده درد، زخم معده و خونریزی معده، درمان رفلاکس و اسیدی شدن و ... داروهای متنوعی وجود دارند. 

  • رانیتیدین Ranitidine (کاهنده اسید معده)
  • فاموتیدین Famotidine (درمان معده درد)
  • امپرازول Omeprazole (درمان مشکلات رفلکس معده و مری، درمان زخم معده)
  • رابپرازول Rabeprazole (برای زخم معده و ترش کردن)
  •  دی سیکلومین – قرص معده سبز Dicyclomine (رفع گرفتگی معده و روده ها)
  • کلیدینیوم سی Clidinium و کلردیازپوکساید Chlordiazepoxide (کاهنده اسید و درمان درد معده)
  • سایمتیدین Cimetidine (کاهنده اسید و درمان سوزش و ترش کردن معده)
  • مترونیدازول Metronidazole (آنتی بیوتیک برای درمان عفونت های باکتریایی معده و ...)
  • لانسوپرازول Lansoprazole (جلوگیری از تولید بیش از حد اسید و ترش کردن)
  • پنتوپرازول Pantoprazole (درمان علائم ناشی از رفلاکس معده به مری)
  • سیزاپراید Cisapride – (نام دیگر: پروپالسید) - (درمان سوزش سردل و کاهش علائم اسید معده)
  • قرص معده بیسموت ساب سیترات (درمان عفونت های معده ناشی از هلیکوباکتر)
  •  قرص زخم معده سایتوتک (CYTOTEC) - (پیشگیری کننده از زخم معده که در کنار داروهای دیگر تجویز می شود)
  • دایمتیکون Dimethicone (ضد نفخ و درمان درد های ناشی از تجمع گاز در معده)

همانطور که دیدید عملکرد بسیاری از این داروها که در اشکال مختلف قرص، شربت، کپسول و ... تولید می شوند بسیار مشابه است. اما هر یک بنابر شرایط خاصی که پزشک تشخیص می دهد تجویز می شود. بنابراین سعی کنید از مصرف خودسرانه داروهای معده خود داری نمائید تا دچار عوارض جانبی بعضا خطرناکی نشوید. 

مطلب پیشنهادی: درمان سردی معده چیست؟ (درمان فوری سردی معده و چاقی)

درمان زخم معده چقدر طول میکشد؟

معمولا اگر منشا این بیماری به دلیل وجود باکتری هلیکوباکتر باشد که از شایع ترین دلایل زخم معده است، با تجویز ۳ الی ۴ داروهای مختلف طول دوره درمان بین دو تا سه هفته خواهد بود. در موارد دیگر با توجه به شرایط بدنی فرد، میزان رعایت پرهیز های غذایی، میزان پیشرفت بیماری و علائم آن و ... طول دوره درمان متفاوت خواهد بود. 

پیشگیری از زخم معده

برای جلوگیری از ایجاد زخم‌های گوارشی و به‌خصوص برای پیشگیری از زخم معده می‌توان یکسری روش های حمایتی را انجام داد مثلا:

  • خودداری کردن از مصرف سیگار ، نوشیدنی‌های گازدار، قهوه و شکلات و همچنین داروهایی مانند  آسپرین و مسکن مانند بروفن
  • عدم استفاده از غذای رژیمی سخت خصوصاً اگر در طول رژیم، ساعات زیادی مصرف غذا نداشته باشید و معده خالی بماند.
  • اجتناب از خوردن مواد غذایی با ادویه‌های زیاد
  • استفاده از مواد غذایی مناسب قبل از خواب به علت خالی نماندن معده در طول شب (درمان درد معده در شب)
  • از مصرف مکرر شیر، علیرغم مقدار زیاد پروتئین و کلسیم بالا که باعت تحریک ترشح اسیدی می‌شود، پرهیر نمایید.

درمان زخم معده در طب سنتی

درمان زخم معده در طب سنتی

درمان قطعی زخم معده در طب سنتی چیست؟ درمان سریع زخم معده مقدور است به شرطی که راهکارهای صحیح درمان سنتی و دارویی را در کنار هم در پیش بگیرید. اگر عفونت دلیل زخم معده باشد، برای رفع آن ممکن است آنتی بیوتیک‌های متفاوتی تجویز شود؛ ولی اگر زخم معده ناشی از مصرف زیاد داروهای ضدالتهاب غیرکورتونی باشد، باید آن‌ها را کاهش داده یا در صورت امکان  قطع شوند ویا با داروی دیگری با مشورت پزشک معالج جایگزین شوند. همچنین استفاده از داروهایی که به ترمیم زخم کمک می‌کنند در درمان زخم معده موثر هستند.

 در کنار درمان‌هایی که پزشک معالج تجویز می‌کند، رعایت موارد زیر که انواع درمان زخم معده در طب سنتی است، کمک می‌کند درد و علایم زخم معده زودتر بهبود یابد.

رژیم غذایی سالم

در برنامه غذایی خود مقدار زیادی میوه (به‌خصوص میوه‌های دارای ویتامین‌های آ و ث)، غلات سبوس‌دار و سبزی داشته باشیم. ویتامین‌ها میتوانند بهبود زخم را سرعت ببخشند.

خوردن مواد پروبیوتیک

ماست پروبیوتیک، پنیر کمی مانده و قدیمی، کلم قرمز مانده در سرکه و وکفیر، همچنین امتناع از استفاده از غذاها و نوشیدنی‌هایی که باعث تشدید در معده میشوند 

قطع داروهای مسکن در صورت امکان

عدم استفاده از داروهای مسکن بدون تجویز دکتر و مشورت با دکتر دارو ساز

کنترل و مدیریت استرس

از کاهش استرس جهت کاهش درد غافل نشویم زیرا فشار روانی، این درد  را بدتر خواهد کرد. با روش های مدیریت استرس و اضطراب بیشتر آشنا شوید.

ترک سیگار و دخانیت، عدم مصرف نوشیدنی های الکلی

پرهیز از مصرف دخانیات و نوشیدنی‌های الکلی؛ زیرا استعمال این مواد، حفاظت لایه داخلی معده را ضعیف می‌کند و بدین ترتیب فرد، مستعد ابتلا به زخم معده می‌شود. همچنین استعمال دخانیات موجب می‌شود تا  تولید اسید معده افزایش یابد.

بهترین رژیم غذایی برای زخم معده چیست؟

بهترین رژیم غذایی برای زخم معده چیست؟

برای زخم معده چی خوبه؟ رژیم غذایی مناسب برای زخم معده شامل موارد زیر است:

 
  • مصرف غذاهای نرم و خوراکی‌های پخته شده به جای غذاهای خشک و سخت
  •  از مصرف چربی‌ها، نوشیدنی‌های گازدار، قهوه، تنقلات و شکلات خودداری کنید
  •  محصولات لبنی با کمترین چربی و سفیده تخم مرغ به عنوان منابع پروتئین در رژیم غذایی استفاده کنید
  •  از مصرف سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات و غلات با فیبر بالا استفاده کنید
  •  در صورت احساس درد و سوزش در ناحیه معده، از خوردن غذا بپرهیزید تا بهبود حال شما را تسریع کند.
  •  همچنین، باید به دستور پزشک دارو های لازم را نیز استفاده کنید.
  •  در صورت عدم بهبود حال پس از رعایت رژیم غذایی، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

 

درمان خانگی و گیاهی زخم معده

  • عسل بصورت خالی و آهسته آهسته
  • موز به علت دارا بودن خواص ضد باکتریایی باعث متوقف شدن رشد باکتری‌ها می‌شود. همچنین باعث کاهش اسیدیته شیره معده و در نتیجه کاهش التهاب و تقویت این عضو می‌شود.
  • بابونه که یکی از مهم‌ترین خواص استفاده از آن درمان زخم و ورم معده است.
  • نارگیل با دارا بودن خاصیت ضد باکتری
  • شنبلیله که دارای اثر خنک ‌کنندگی بدن است.
  • زنجبیل نیز برای درمان زخم معده مفید است.
  • سیر، زخم معده را درمان می‌کند.
  • استفاده از شیرین بیان نیز برای درمان زخم معده بسیار مفید و موثر خواهد بود.

رژیم غذایی برای زخم معده

زخم معده و رژیم غذایی

همانطور که گفته شد، بسیاری از افراد دوست دارند برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام از انواع رژیم‌های غذایی استفاده کنن. با این حال برخی از افراد به زخم معده دچار هستند و نمی‌توانند گرسنگی‌های طولانی‌ مدت را تحمل کنند، زیرا نه‌تنها معده آن‌ها دچار سوزش می‌شود، بلکه به بافت دیواره معده نیز آسیب وارد می‌شود. به همین دلیل این افراد باید این موضوع را با مشاور تغذیهخود در میان بگذارند تا یک رژیم لاغری و رژیم اصولی دریافت نمایند.

یکی از ویژگی‌های رژیم اصولی این موضوع است که برای هر فرد، شخصی‌سازی شده باشد و بتواند بر اساس وضعیت جسمانی خود، رژیم مناسب خود را دریافت نماید. ویژگی مهم دیگر رژیم اصولی این است که در کنار تناسب اندام، به سلامتی شما نیز اهمیت می‌دهد. یعنی تنها رسیدن به وزن ایده‌آل را هدف قرار نداده و به شما کمک می‌کند با صرف غذای سالم و افزایش تحرک سطح سلامتی خود را ارتقا دهید. این ویژگی‌ها و بسیاری ویژگی‌های دیگر در رژیم‌های بهاره غفاری وجود دارد، به همین دلیل است که این رژیم‌ها طرفداران بسیاری دارد.

شما می‌توانید با کلیک بر روی رژیم آنلاین من، بدون مراجعه و صرف وقت، رژیم مناسب خود را دریافت نمایید و در کنار آن نه‌تنها می‌توانید از پیگیری هفته‌ای مشاور تغذیه خود بهره‌مند شوید، بلکه می‌توانید با ثبت درخواست، ورزش مناسب خود را دریافت کنید تا سرعت رسیدن به تناسب اندام شما را افزایش داده و در کنار آن به سلامتی و ایجاد سبک زندگی سالم به شما کمک کند. برای کسب اطلاعات بیشتر، بر روی غفاری دایت کلیک نمایید.

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (70 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه