درمان های دارویی دیابت دوران شیردهی

دیابت شیرین مسائل متعددی را در دوران شیردهی برای مادر بوجود می آورد. زنان مبتلا به هر نوع دیابت در دوران بارداری بیشتر از زنان بدون دیابت با شیردهی مشکل دارند. شروع شیردهی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 و دیابت حاملگی دیرتر از زنان بدون دیابت رخ می دهد. مادران مبتلا به دیابت نوع 1 در هفته اول پس از زایمان پرستاری بیشتری نیاز دارند. سزارین مکرر و زایمان زودتر از موعد مادران دیابتی راتهدید می کند. داروهای ضد دیابتی که پس از دیابت بارداری تجویز می شوند ، ممکن است از ایجاد دیابت نوع 2 جلوگیری کنند. این ستون اطلاعات استفاده از داروهای ضد دیابت در دوران شیردهی را با توجه به توصیه های درمانی فعلی مرور می کند. به نظر می رسد رایج ترین داروهای ضد دیابت مانند انسولین، متفورمین و برخی از سولفونیل اوره های نسل دوم در دوران شیردهی موثر واقع شوند. در این مقاله با اطلاعات مفید و تخصصی در ارتباط با درمان های دارویی دیابت دوران شیردهی آشنا می شوید. درمان های دارویی دیابت دوران شیردهی

 

درمان های دارویی دیابت دوران شیردهی

انسولین

انسولین جزء طبیعی شیر مادر است. غلظت انسولین شیر مادر در هفته های پس از زایمان بیشتر می شود. به نظر می رسد تغذیه با شیر مادر تحمل گلوکز بعد از زایمان را در مادران مبتلا به دیابت بارداری بهبود می بخشد و در صورت شیردهی، نیاز انسولین بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 را کاهش می دهد. کاهش نیاز به انسولین در دوران شیردهی در بین مطالعات کاملاً متغیر است. در یک مطالعه ، نیاز به انسولین کمتر از دوز قبل از بارداری فقط در هفته اول پس از زایمان بود. در روز هفتم پس از زایمان ، مقدار انسولین به شرایط قبل از بارداری برمیگردد. با این حال ، مطالعه دیگری نشان داد که میزان ترشح انسولین در برخی از مادران تا 6 هفته پس از زایمان به مقادیر قبل از بارداری بر نمی گردد. مطالعات دیگر کاهش نیازهای انسولین پس از زایمان را 13 تا 34 درصد نشان داده است. نظارت دقیق بر قند خون در دوران پس از زایمان در مادران شیرده که از انسولین استفاده می کنند بسیار مهم است

متفورمین

متفورمین داروی انتخابی برای درمان اولیه دیابت نوع 2 برای اکثر بیماران است. داده های مطالعات انجام شده نشان می دهد که سطح متفورمین در شیر پایین است و نوزادان کمتر از دوز تنظیم شده وزن مادران خود دریافت می کنند. اگرچه دوز شیر کم است، متفورمین گاهی اوقات در سطوح پایین در نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند قابل تشخیص است. سطح متفورمین شیر در طول مصرف متفورمین مادر نسبتاً ثابت است ، بنابراین زمان شیردهی با توجه به زمان مصرف دارو فایده چندانی ندارد. یک مطالعه قابل توجه هیچ عوارض جانبی در نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند و مادران آنها برای سندرم تخمدان پلی کیستیک متفورمین مصرف می کردند ، نشان نداد. اگرچه متفورمین گلوکز پلاسما را کاهش نمی دهد ، اما هنگام تغذیه نوزادان نارس و نوزادان باید با احتیاط مصرف شود.

 

داروهای افزودنی متداول

چند مرکز معتبر در مورد داروی دیگر ضد دیابت اطلاعات مربوط به استفاده از آنها را در دوران شیردهی را منتشر کرده اند ، اما برخی از برآورد ایمنی داروها را می توان با استفاده از خواص فارماکوکینتیک آنها مانند فراهمی زیستی و اتصال پروتئین انجام داد. گاهی اوقات ، برچسب گذاری دارو راهنمایی هایی در مورد پذیرش استفاده در غیاب داده های منتشر شده ارائه می دهد.

مهار کننده های دیپپتیدیل پپتیداز -4

مهار کننده های دیپپتیدیل پپتیداز -4 شامل آلوگلیپتین ، لیناگلیپتین ، ساکسیگلیپتین و سیتاگلیپتین است. اطلاعاتی در مورد دفع آنها در شیر یا استفاده در دوران شیردهی در دست نیست. با این حال ، اکثر آنها نیمه عمر نسبتاً طولانی ، اتصال کمی به پروتئین و جذب خوب دهانی دارند ، بنابراین ممکن است به شیر و نوزاد منتقل شود. بر خلاف برخی دیگر از داروهای جدید ضد دیابت ، هشدار در برچسب گذاری آنها این است که به جای اجتناب از کل آنها ، با احتیاط استفاده کنید. این مسئلخ نشان دهنده قضاوت از طرف اداره غذا و دارو در مورد خطر استفاده از آنها است. نیمه عمر ساکسیگلیپتین نسبت به سایر داروها کمتر است و به پروتئین وابسته است، بنابراین این ها ممکن است انتخاب های بهتری در بین داروهای این کلاس برای مادران شیرده باشند. این داروها در صورت استفاده همزمان با سولفونیل اوره می توانند گلوکز سرم را کاهش دهد ، بنابراین در صورت بروز علائم ، نظارت بر گلوکز سرم نوزادان توصیه می شود.

 

آگونیست های گیرنده پپتید -1 شبه گلوکاگون

آنتاگونیست های گیرنده پپتید -1 شبه گلوکاگون شامل دولاگلوتید ، اگزناتید ، لیراگلوتید ، لیکسیزناتید و سماگلوتید هستند. اینها داروهای کوچک پپتیدی هستند که باید روزانه یا هفتگی با تزریق زیر جلدی تجویز شوند. اکثر آنها ذاتاً طولانی مدت هستند و تا چند روز پس از تزریق در پلاسما باقی می مانند. چندین مورد با تومورهای سلول C تیروئید مرتبط بوده است. شکل غیرپاتین exenatide احتمالاً بهترین انتخاب است ، با نیمه عمر کوتاه حذف و بدون هشدار تومور زایی ، اما باید روزانه تزریق شود. برچسب زدن فعلی توصیه به پرستاری با همه این داروها نمی کند ، اگرچه گزارشی از استفاده از آنها در نوزادان شیرده وجود ندارد.

مهار کننده های سدیم - گلوکز cotransporter 2

مهارکننده های سدیم -گلوکز cotransporter 2 ، که دفع گلوکز را در ادرار افزایش می دهند ، شامل کاناگلیفلوزین ، داپاگلیفلوزین ، امپاگلیفلوزین و ارتوگلیفلوزین است. این داروها هیچ اطلاعاتی در مورد شیردهی انسان ندارند و به دلیل خطر نظری صدمه به کلیه در حال توسعه ، در بسته های مربوطه توصیه نمی شود. تفاوت های فارماکوکینتیک مهمی در بین آنها وجود دارد ، به ویژه در اتصال پروتئین آنها. کاناگلیفلوزین 99٪ به پروتئین های پلاسمای مادر متصل است ، به این معنی که تنها 1٪ از دارو در جریان خون مادر برای دفع در شیر موجود است. بعید است که هر یک از این داروها به مقدار زیاد در شیر وجود داشته باشد ، اما به نظر می رسد که کاناگلیفلوزین بر اساس اتصال بالای پروتئینی و فراهمی زیستی ناقص 65٪ در بزرگسالان در بین آنها ترجیح داده شود. حداکثر غلظت سرمی حدود 2 ساعت پس از دوز رخ می دهد ، بنابراین انتظار می رود حداکثر سطح شیر 3 تا 4 ساعت پس از دوز رخ دهد.

.

تیازولیدیندیونز

این کلاس قدیمی شامل پیوگلیتازون و روزیگلیتازون است. هر دوی این داروها پروتئین های پلاسما متصل هستند ، بنابراین انتظار می رود مقادیر موجود در شیر بسیار کم باشد و بعید است که بر نوزاد تأثیر بگذارد. برچسب پیوگلیتازون استفاده از دارو در دوران شیردهی با احتیاط را توصیه می کند ، در حالی که روزیگلیتازون در دوران شیردهی منع مصرف دارد. اگرچه دلیل این تمایز واضح نیست ، اما در صورت نیاز به یکی از این داروها ، پیوگلیتازون به دلیل برچسب زدن ، ترجیح داده می شود.

داروهای کمتر استفاده شده

بسیاری از داروهای ضد دیابت به ندرت در جمعیت عمومی بیماران مبتلا به دیابت استفاده می شوند ، اما برخی دارای خواصی هستند که ممکن است آنها را در مادران شیرده مفید سازد.

مهار کننده های آلفا گلوکوزیداز

آکاربوز و میگلیتول شامل این کلاس هستند که از جذب گلوکز از دستگاه گوارش جلوگیری می کند. کمتر از 2٪ دوز آکاربوز از دستگاه گوارش مادر جذب می شود و تنها 0.02٪ از دوز خوراکی 100 میلی گرم (0.2٪ از دوز تنظیم شده وزن توسط مادرمیگلیتول به شیر مادر منتقل می شود. علاوه بر این ، انتظار می رود که این داروها توسط نوزاد ضعیف جذب شوند. بعید است که این داروها از طریق شیر مادر بر نوزاد تأثیر بگذارند ، اگرچه هیچ گزارشی از استفاده آنها توسط مادران شیرده منتشر نشده است.

 

Colesevelam

این رزین متصل به اسید صفرا گاهی اوقات در دیابت نوع 2 استفاده می شود و A1C را تا اندازه ای که سایر داروهای ضد دیابت کم قدرت کاهش می دهد ، کاهش می دهد. ، به ویژه کسانی که نیاز به درمان همزمان کاهش کلسترول دارند. هیچ گزارشی از استفاده از آن توسط مادران شیرده منتشر نشده است.

مگلیتینیدها

این داروها می توانند باعث افت قند خون شوند و احتمالاً جایگزین مناسبی در مادران شیرده نیستند تا اطلاعات بیشتری در دسترس قرار گیرد.

پراملینتاید

پراملینتید یک مشتق آمیلین است که با تزریق زیر جلدی تجویز می شود. پراملینتاید دارای نیمه عمر حذف کوتاه و وزن مولکولی بالایی است ، بنابراین اگر در شیر انسان دفع شود ، احتمالاً در غلظت های کم است. علاوه بر این ، چون پراملینتید یک پپتید است ، به احتمال زیاد توسط نوزاد پرستاری هضم می شود و نه به طور سیستمیک جذب می شود. با این حال ، این دارو به دلیل تزریق روزانه متعدد دارو و انسولین که باید با استفاده از آن تزریق شود ، به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین می تواند باعث افت قند خون شود ، بنابراین نظارت بر گلوکز سرمی نوزاد توصیه می شود.

بیشتر بخوانید:

دیابت در افراد مسن

بهترین رژیم غذایی دیابت


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه