لاغری با قدرت ذهن عملی است؟

ذهن انسان بسیار قدرتمند و آگاه است. به‌طوری‌که به هر چیز کوچک یا بزرگی فکر کنید مطئمناً به مرور زمان به آن دست پیدا خواهید کرد. ولی مراقب باشید، چون از نظر بیولوژیکی ذهن یا مغز نسبت به محرک‌های منفی واکنش بیشتری نشان می‌دهد و آنها را خیلی زود جذب می‌کند. اما از قدرت شگفت انگیز و بی انتهای ذهن می توانید حتی در جهت تناسب اندام خود نیز استفاده کنید. بنابراین می توان نتیجه گرفت لاغری با قدرت ذهن نیز ممکن است! لاغری با قدرت ذهن عملی است؟

چگونه می توان با قدرت ذهن لاغر شد؟

فرض کنید این نقشه تصویر یک آدم لاغر باشد و رژیم غذایی خاصی را دنبال کنید. در این حالت، ذهن ناخودآگاه، مصالح کمی در اختیار دارد. پس ابتدا اجازه می دهد نیازهای اصلی بدن تامین شود. سپس کمبودهای بدن را از ذخایر حیاتی آن جبران می کند. 

بنابراین سلول های چربی شکسته می شوند و کاهش وزن اتفاق  می افتد. خودتان را لاغر تصور کنید. به غیر واقعی بودن تصویر، اهمیتی ندهید. اگر نمی توانید در ذهن خود تصویرسازی کنید، می توانید از یک عکس الگو بگیرید. این عکس را به آینه یا دیوار اتاق تان نصب کنید. با نگاه کردن به این عکس، تصویر ذهنی خود را شبیه سازی کنید. این تصویر یک چشم انداز روشن از هدفتان را به شما نشان می دهد. برخی از روش های تجسم و تصویر سازی ذهنی برای تناسب اندام شامل موارد زیر می باشند:

  • تصویر سازی بدنتان وقتی به وزن ایده آل رسیده اید

  • تصویر سازی حل شدن مسائل عاطفی و مشکلات استرس زا

  • تجسم کاهش استرس و افزایش آرامش 

  • تجسم کاهش میل به خوردن غذاها و عدم اشتها 

استرس چاقی چیست؟

همه افراد می‌توانند از قدرت ذهن خود استفاده کنند و به اهداف خود برسند. دستیابی به این قدرت هیچ محدودیتی ندارد. امروزه به دلایل مختلف، گرفتار باورهای کذبی شده ایم. گمان می کنیم تنها از راه رژیم غذایی می توانیم به لاغری برسیم. در حالیکه این راه که با محرومیت های شدید همراه است، نه تنها به سلامتی و بهداشت روانی آسیب وارد می کند، بلکه فرد را دچار یک نوع مکانیسم عاطفی روانی بنام استرس چاقی می کند. 

مبتلایان بجای اینکه در فکر لاغری باشند، دائم به چاقی و اضافه وزن فکر می کنند تصویری که ما با تجسم سازی می سازیم، در واقع، نقشه  ایست که ذهن ناخودآگاه ما بر اساس همان نقشه عمل می کند. درست مثل نقشه یک ساختمان.

مطلب پیشنهادی: ارتباط کاهش وزن و استرس

از طرفی رابطه مستقیم استرس با چاقی کاملا ثابت شده است. دلیل آن نیز مشخص است. ترشح هورمون کورتیزول که می تواند اشتهای شما را افزایش دهد و از طرفی سوخت و ساز را برای مواجهه با خطر احتمالی که به دلیل استرس بدن آن را احساس می کند، کاهش دهد. بدین ترتیب بدن به ذخیره چربی ها به ویژه در ناحیه شکم می پردازد تا از خود در برابر خطرات احتمالی محافظت کند. 

البته عوامل دیگری نیز می توانند استرس چاقی را تشدید کنند. بطور مثال تغییرات در الگوی خواب، ژنتیک و کاهش فعالیت های بدنی که می توانند استرس و به دنبال آن چاقی را تشدید کنند. 

تاثیر ذهن خودآگاه بر لاغری

علاوه بر اینکه ذهن ناخودآگاه شما می تواند با باور های مثبت و سازنده کمک به لاغری و کاهش وزن شما کند، لازم است برای شروع یک رژیم لاغری سفت و سخت، ذهن خود آگاه شما نیز آمادگی لازم را داشته باشد. در غیر این صورت حتما در طول رژیم خود شکست خواهید خورد. 

زیرا اگر آمادگی ذهنی لازم را نداشته باشید خیلی زود از اینکه باید سر تایم مشخصی یک سری خوردنی ها را آماده کنید یا از مصرف برخی خوراکی ها علی رغم میل شدیدی که دارید، صرف نظر کنید، کار دشوار و اعصاب خورد کنی خواهد بود.

مطلب پیشنهادی: کنترل پرخوری عصبی

چگونه با مراقبه لاغر می شویم؟

همان طور که می دانید تجسم و مراقبه از تمرینات آرام سازی ذهنی هستند. از سویی دیگر، ترشح هورمون های استرس باعث تحریک گرسنگی، کم کردن سرعت سوخت وساز بدن و تشویق بدن برای تبدیل کالری به چربی می شوند. در این وضعیت، تجسم کمک می کند که آرام باشید و شما را نسبت به عوامل بالقوه استرس زا، مصون نگه می دارد.

 دلیل اصلی این است که ذهن ما تفاوت بین یک تجربه واقعی و خیالی را نمی فهمد. بنابراین هنگامی که شما چیزی را تجسم می کنید و تصویرش را می سازید، بدن آن را واقعا احساس می کند. پس ذهن می تواند با ایجاد ارتباط از طریق تجسم، بطور طبیعی و مداوم و با عملکردی از درون به بیرون، از بدن تان بخواهد تا لاغر باشد.

 توصیه می شود هفته ای سه بار ورزش‌های مدیتیشن، یوگا و ماساژ انجام دهید. مدیتیشن غذای روح است و هر موقع روح و ذهن انسان سیر باشد، پرخوری جسمی صورت نمی‌گیرد. بنابراین به میزان زیادی از افزایش وزن پیشگیری می‌شودلاغری و کاهش وزن را به ذهن ناخودآگاه بسپارید. 

زیرا، زمانی که رژیم می‌گیرید و تصمیم دارید تا لاغر شوید، این کار را تنها خودتان انجام داده‌اید و سعی کردید تا رفتار غذایی‌تان را تغییر دهید. مثلاً خود را مجبور کردید تا غذای کمتری بخورید، یا مجبور شده‌اید در یک ساعت خاص غذا میل کنید و یا هر رفتار غذایی دیگر. که متاسفانه همه اینها، در نتیجه منجر به خستگی شما خواهد شد و بعد از یک مدتی از رژیم گرفتن دست می کشید.

با قدرت مغزتان و روش تلقین، لاغر شوید

زمانی که  شیوه لاغری با نیروی ذهن را پیش می‌گیرید، فرمان‌ها یا فرمول های مغزی به صورت ناخودآگاه تغییر می‌کند و واکنش های غذایی هم عوض می‌شود. که در این صورت،  نتیجه  بهتری نمایان خواهد شد. کسانی که لاغری با نیروی ذهن را امتحان کردند، چندین کیلو از وزن‌شان کم شده و معتقدند،  که یک روش کامل برای مدیریت نه تنها وزن، بلکه سلامت بدن است. چندین روش لاغری با نیروی ذهن ناخودآگاه نظیر موسیقی درمانی، رنگ درمانی و رایحه درمانی وجود دارد.

پس قدم اول در لاغری  اول ذهن خودتون را آماده کنید و‌ بعد رژیم لاغری صحیح و بعد ورزش به شما کمک بسیاری در این راه خواهد کرد. برای این منظور و رسیدن به وزن ایده آل خود در وهله اول لازم است به این باور برسید که برای کاهش وزن و لاغری هیچ رمز و راز خاصی وجود ندارد. همچنین می توانید بدون رژیم های سفت و سخت و تحمل سختی های فراوان نیز لاغر شوید. البته این در صورتی امکان پذیر است که ذهن شما حقیقتا به این مساله باور داشته باشد. از طرفی این باور عمیق می تواند آرامش خاصی در ذهن و بدن شما حاکم نماید. 

مطلب پیشنهادی: مدیتیشن و سلامت جسم و روح

تلقین های ذهنی مثبت 

با استفاده از تلقین های ذهنی می تواند ضمیر ناخودآگاه، این فرمانروای خاموش ذهن را فعال کرد. عمل تلقین شامل تکرار عبارت های کلیدی مثبت است که می تواند ذهن را به سمت تناسب اندام و لاغر شدن شرطی نماید. 

حتما از بسیاری از افراد شنیده اید که باور دارند حتی با خوردن آب نیز چاق می شوند. تکرار این جمله در ذهن موجب می شود که حتی با پیروی از رژیم های غذایی اصولی و ورزش نیز موفقیت چندانی در جهت لاغر شدن کسب نشود. بنابراین تمرین کنید که بر روی ذهن خود کار کنید. در طول روز حواستان به جملاتی که در ذهنتان به خودتان می گویید باشد. برخی از جملاتی که می توانید در ذهن خود تکرار کنید تا باور ذهنی شما را به سمت لاغر شدن به آسانی هر چه تمام تر سوق دهد، عبارتند از:

  • من به راحتی لاغر می شوم 

  • شکم من خیلی راحت کوچک می شود

  • غذایی که می خورم به راحتی سوزانده می شود

  • وزن من همیشه ایده آل است

  • رژیم لاغری کار آسانی و لذت بخشی است

  • من خیلی راحت به وزن دلخواهم میرسم

  • من برای ورزش دلخواهم خیلی انگیزه دارم

  • من به راحتی به رژیم خود پایبند هستم

  • و…

تکرار این جملات و این افکار مثبت به تدریج باورهایی در ذهن شما می سازد که از طریق ضمیر ناخودآگاه شما به سریعتر و راحت تر لاغر شدن شما کمک می نماید. بنابراین هر موقع که باورهای منفی به سمت شما آمدند، سعی کنید افکار منفی را از خود دور کنید و جملات مثبت را جایگزین آن کنید. این عادت خیلی زود روی ذهن شما تاثیر مثبتی می گذارد. بدین ترتیب لاغری با قدرت ذهن عملی خواهد بود.

تاثیر تصویر سازی ذهنی بر لاغری

به کمک تصویر سازی های ذهنی درست و تمرکز کردن روی هدف مورد نظرتان، دستیابی به وزن ایده آل کار چندان دشواری نخواهد بود. برای این کار کافی است در ذهن خود تجسم کنید که به وزن ایده آل خود رسیده اید. حتی می توانید خودتان را تصور کنید که در مقابل میزی پر از غذاهای خوشمزه نشسته اید اما تمایلی به خوردن هیچ یک ندارید! 

با انجام صحیح تکنیک های لاغری به کمک ذهن می توانید میزان ترشح هورمون استرس یا کورتیزول را کاهش دهید. بدین ترتیب بین ۱ تا ۲ کیلوگرم در هفته وزن خود را کاهش دهید. کافی است که به آن باور داشته باشید و شروع کنید.

مطلب پیشنهادی: وظایف هورمون کورتیزول و ارتباط آن با چاقی

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (3 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه