نوره چیست و چه خواصی دارد؟

نوره (واجبی) نوعی موبر است که از مواد ارگانیک ساخته می‌شود. به همین دلیل نیز رقابت سختی با محصولات شیمیایی موجود در بازار دارد. گفتنی است که پودر نوره علاوه بر خاصیت موبری قوی، مزایای درمانی فراوانی نیز دارد. همین موضوع نیز باعث می‌شود تا افراد بسیاری تصمیم بگیرند از این محصول استفاده کنند. همین که فردی تصمیم به استفاده از نوره زرنیخ دار می‌گیرد، این سوال مهم پیش می‌آید که خواص درمانی نوره‌ چیست؟ چگونه می‌توان از این محصول استفاده کرد؟ این پودر چه تفاوتی با پودرهای مصنوعی دارد؟ نوره چیست و چه خواصی دارد؟

نوره چیست و چه انواعی دارد؟

نوره، که در گذشته با نام واجبی نیز شناخته می‌شده، پودری سفید رنگ است که از ترکیب آهک و گوگرد تهیه می‌شود. این ماده از دیرباز به عنوان موبری طبیعی در ایران و سایر کشورهای خاورمیانه مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

نوره علاوه بر خاصیت موبری، فواید و کاربردهای متعددی برای سلامتی و بهداشت بدن نیز دارد. همین موضوع نیز باعث شده تا تقاضا برای تهیه و استفاده از این نوع موبر بالا باشد.

یک سری بررسی‌های علمی نشان داده است که نوره می‌تواند به حفظ سلامت فردی کمک‌های شایانی کند و به عنوان یک شیمی درمانی طبیعی مورد استفاده قرار گیرد. گستردگی خواص درمانی نوره باعث شده تا این پودر در طب سنتی جایگاه ویژه‌ای را خود اختصاص دهد. نوره زرنیخ دار خمیری است که از ترکیب آهک و زرنیخ (تری سولفید آرسنیک طبیعی) به دست می آید و دارای خواص درمانی شگفت انگیزی نیز می باشد. به طوریکه از آن تحت عنوان شیمی درمانی طبیعی نیز یاد می شود. 

مطلب پیشنهادی: بهترین روش تنظیم هورمون های زنانه به منظور پیشگیری از رشد موهای زائد چیست؟

نوره یا واجبی چیست؟

فرق نوره با پودرهای موبر مصنوعی

کاربرد مشابه نوره و پودرهای موبر مصنوعی باعث می‌شود تا این سوال مطرح گردد که این دو محصول چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند و کدام‌ یک گزینه مناسب‌تری برای استفاده است؟

در پاسخ باید بگوییم نوره از مواد طبیعی چون آهک و گوگرد ساخته می‌شود اما پودرهای موبر مصنوعی از مواد شیمیایی مانند کلسیم تیوگلیکولات، سدیم هیدروکسید و پتاسیم هیدروکسید تهیه می‌شوند. به همین دلیل نیز نوره کم خطرتر است.

ویژگی نوره زرنیخ دار طب اسلامی موهای زائد را از ریشه می‌کند و ماندگاری بیشتری دارد. این در حالی است که پودرهای موبر مصنوعی موهای زائد را از سطح پوست می‌تراشد و ماندگاری کمتری دارد.

نوره در صورت استفاده صحیح، عوارض جانبی کمی دارد اما محصولات مصنوعی ممکن است باعث ایجاد سوزش، التهاب و آلرژی پوستی شوند. نوره بوی تندی دارد که ممکن است برای برخی افراد ناخوشایند باشد اما پودرهای موبر مصنوعی معمولا بوی ملایم‌تری دارند. از نظر قیمت نیز نوره گزینه‌ای بهتر و به صرفه‌تر محسوب می‌شود.

خواص درمانی نوره زرنیخ دار

برخی از افراد به اشتباه تصور می‌کنند که نوره زرنیخ تنها برای زدودن موهای زائد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این در حالی است که پودر نام برده خواص دیگری نیز دارد. از مهم‌ترین خواص نوره می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- درمان بیماری‌های پوستی

از نوره برای درمان بیماری‌های پوستی مانند اگزما، بیماری پوستی صدف یا پسوریازیس، زگیل و جوش‌های غرور استفاده می‌شود.

۲- تقویت سیستم ایمنی

برخی معتقدند که نوره می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و به افزایش مقاومت در برابر بیماری‌ها کمک کند.

۳- کاهش بوی بد بدن

نوره با از بین بردن باکتری‌های مولد بوی بد، می‌تواند به کاهش بوی بدن کمک کند.

۴- روشن کننده پوست

نوره با لایه برداری از پوست، به روشن شدن و شادابی آن کمک می‌کند.

۵- رفع تیرگی زیر بغل

استفاده از نوره می‌تواند به رفع تیرگی زیر بغل کمک کند.

۶- کاهش موهای زائد و کاهش سرعت رشد آنها

استفاده مداوم از نوره می‌تواند به کاهش رشد موهای زائد و نازک شدن آنها کمک کند.

۷- سم زدایی بدن 

برخی از متخصصان معتقدند که نوره می‌تواند به سم زدایی بدن و دفع سموم از آن کمک کند.

خواص دارویی نوره چیست

سایر خواص دارویی و درمانی پودر نوره سنتی عبارتند از:

  1. کمک به درمان و کاهش علائم بیماری های پوستی مثل پیسی، اگزما، زونا و پسوریازیس همچنین موثر در رفع زگیل تناسلی
  2. بر طرف کننده برخی از خال ها و لکه های پوستی همچنین میخچه های گوشتی 
  3. کمک به نرمی و لطافت و طراوت پوست و جلوگیری از پوسته پوسته شدن آن 
  4. دارای خواص ضد پیری
  5. مفید برای عملکرد کلیه و مثانه
  6. مفید برای بانوان با پیشگیری کننده از سرطان های خون، پوست، رحم و سینه با عملکردی مشابه با داروهای شیمی درمانی اما بدون عوارض جانبی 
  7. تقویت بینایی و افزایش نور چشم
  8. مفید برای مردان با افزایش منی و قوای جنسی و درمان سرد مزاجی همجنین کاهش ورم پروستات در سنین بالا همچنین مناسب افراد مبتلا به واریکوسل
  9. تقویت قوای عمومی  بدن
  10. تقویت استخوان و ماهیچه
  11. دفع سودا
  12. مفید برای رفع کیست های مویی
  13. کاربردی برای رفع قارچ، عفونت و شپش
  14. بهبود علائم رماتیسم، آرتروز، سیاتیک و درمان کمر درد
  15. روشن کننده پوست، کمک به روشن شدن نواحی خاص و رفع سیاهی سر زانو و زیر بغل
  16. کمک به کاهش علائم واریس
  17. کاهش علائم برص، بواسیر، شقاق و فیستول
  18. درمان کننده ترک پاشنه پا
  19. رفع کم خونی
  20. لایه بردار قوی پوست بدون عوارض و قرمزی یا خارش
  21. درمان عرق سوز شدن بدن
  22. مناسب خارش واژن در خانم ها

نوره در طب سنتی و اسلامی

نوره در طب سنتی و اسلامی نیز جایگاه والایی دارد. متخصصان طب سنتی بر این باورند که این پودر می‌تواند مواد سمی و سودای بدن را دفع کند، نور چشم را افزایش دهد و نقش سفیدکنندگی پوست داشته باشد. از دیگر خواص درمانی نوره در طب سنتی می‌توان به تقویت قوای جنسی، درمان روماتیسم و دردهای اسکلتی، کاهش ریسک سرطان، کاهش ریسک بیماری‌های کلیوی و درمان مشکلات مثانه اشاره کرد.

مطلب پیشنهادی: اصول رژیم غذایی پیشگیری از سرطان چیست؟

نحوه استفاده از نوره

برای استفاده از نوره، ابتدا باید آن را با آب یا گلاب مخلوط کنید تا به صورت خمیری با غلظت مناسب درآید. غلظت خمیر نوره باید نه آنقدر سفت باشد که روی پوست نماند و نه آنقدر شل باشد که از روی پوست لیز بخورد. سپس، خمیر نوره را با استفاده از دست یا لیسه مخصوص، به محل مورد نظر (مثل زیربغل، پاها، ...) بمالید. ضخامت لایه نوره باید حدود 2 تا 3 میلی متر باشد.

بعد از زدن نوره، 5 تا 10 دقیقه صبر کنید تا نوره اثر خود را بگذارد. در این مدت، ممکن است کمی احساس سوزش یا گرما روی پوست داشته باشید که طبیعی است. پس از گذشت زمان لازم، خمیر نوره را با استفاده از لیسه یا پارچه مرطوب، به آرامی از روی پوست بردارید. موهای زائد به همراه خمیر نوره از روی پوست کنده می‌شوند. در نهایت نیز پوست را با آب ولرم و شوینده ملایم بشویید و از مرطوب کننده استفاده کنید.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی نوره و خواص درمانی آن و پرداختیم و سعی کردیم اطلاعات مفیدی را در این باره ارائه دهیم. چنانچه به دنبال یک موبر طبیعی با خواص درمانی بسیار زیاد هستند که نسبت به نمونه‌های مصنوعی بی‌خطرتر باشد و بتواند موهای زائد را با قدرتی بالاتر پاک کند، نوره گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. جهت درمان بیماری های مختلف می توانید از روش های طب سنتی استفاده کنید که جایگزین کردن نوره و موبرهای سنتی با روش های دیگر مو زدایی نظیر تیغ و ژیلت یا حتی لیزر یکی از آنها می باشد. 

برای داشتن بدنی سالم و درمان بیماری ها لازم است از یک رژیم غذایی درمانی نیز همراه با سبک زندگی سالم استفاده کنید. برای این منظور می توانید از طریق وبسایت غفاری دایت وارد بخش رژیم آنلاین من شوید و یک برنامه غذایی اختصاصی متناسب با شرایط سنی و بدنی و با در نظر گرفتن بیماری ها و سبک زندگی خود دریافت کنید. 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (103 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه