خواص مارچوبه و نحوه مصرف مارچوبه !

خواص مارچوبه را می‌توان در علوم مختلف گیاه شناسی، دارویی، غذای رژیمی و طب سنتی مطالعه کرد. چرا که همه این علوم به خواص اعجازانگیز مارچوبه پی برده و مردم را برای درمان بسیاری از بیماری‌ها یا برطرف‌سازی بسیاری از مشکلاتشان به مصرف آن ترغیب کرده‌اند.
مارچوبه، منبع غنی اینولین، پورین، ویتامین‌های C و E، سلنیوم، منیزیم و بسیاری از مواد معدنی دیگر است. عناصر مختلف در مارچوبه جمع شده و ترکیباتی با ارزش غذایی بالا را پدید آورده‌اند.

خواص مارچوبه و نحوه مصرف مارچوبه !

از نظر نوع زیستگاه این گیاه و مناطقی که می‌توان مارچوبه را در آن کشت کرد باید بگوییم که این گیاه یکی از سبزی‌هایی است که در بیشتر مناطق دنیا امکان کشت دارد. اگرچه در تمام این مناطق باید آن را در فصل بهار برداشت کرد. به خصوص ماه‌های فروردین تا اواسط اردیبهشت که بیشترین حد ممکن از برداشت مارچوبه در سطح جهان میسر می‌شود.

تفاوتی که مارچوبه را از باقی گیاهان متمایز ساخته است، فعالیت تنفسی بالای آن است. احتمالا می‌دانید که گیاهان حتی پس از چیده شدن و جدا شدن از ریشه، تا مدتی زنده مانده و فعالیت‌های حیات خود را اجرا می‌نمایند. دریافت اکسیژن و آزاد سازی کربن دی‌اکسید از جمله کارهایی است که گیاهان بعد از جدا شدن از ریشه تا مدت زمانی آن را اجرا می‌کنند.

اما مارچوبه به دلیل آنکه از فعالیت تنفسی بالایی برخوردار است، زودتر از سایر گیاهان خشک شده و آب ذخیره شده در خود را از دست می‌دهد. از این بدنه‌ای سخت و محکم پیدا می‌کند. از این رو برای نگهداری آن به عنوان یک ماده غذایی قابل استفاده، پیشنهاد می‌شود که ساقه‌ها را با یک پارچه مرطوب پوشانده و آن را در یخچال قرار دهید. این فرآیند سبب می‌شود گیاه تا 48 ساعت بعد از جدا شدن از ریشه نیز زنده بماند. بدیهی است بعد از این زمان گیاه سخت شده و استفاده از آن دشوار خواهد شد.

خواص مارچوبه

انواع خواص مارچوبه

خواص مارچوبه در بدنسازی

امروزه تب تند بدنسازی، حفظ تناسب اندام، برخورداری از بدنی سالم و پر انرژی از جمله دغدغه‌های افراد است. جالب است بدانید که خواص مارچوبه در بدنسازی بسیار زیاد است. فیبر موجود در مارچوبه سبب می‌شود تا افراد با مصرف این ماده غذایی احساس سیری کرده و کمتر دچار گرسنگی شوند. به همین علت نیازی به مصرف غذاهای چرب و پر کالری ندارند. از این رو لاغری را می‌توان با مارچوبه حاصل شد.

همچنین ویتامین B موجود در مارچوبه سلامت سطوح هموسیستئین را حفظ کرده و اسید فولیک موجود در این گیاه نیز برای انتقال ژن سالم از مادر به فرزند مفید واقع می‌شود.

 

خواص مارچوبه خام

مانند بسیاری از گیاهان دیگر، درباره این گیاه نیز دغدغه شیوه مصرف وجود دارد. اینکه خواص مارچوبه خام بیشتر است یا پخته، می‌توان از آن به صورت چاشنی و ترشی استفاده کرد یا خیر و بسیاری از موارد دیگر، سوالاتی هستند که افراد در استفاده از مارچوبه دارند.

هرگاه صحبت از سبزیجات به میان است، کارشناسان تغذیه و حکمای طب سنتی اعتقاد بر مصرف خام آن‌ها دارند. ولی درباره مارچوبه باید گفت که این منبع غنی انرژی و ویتامین، حتی به صورت پخته نیز سرشار از ویتامین و مواد مغذی است. پختن مارچوبه به دلیل آنکه سبب نرم‌تر شدن گیاه می‌شود، مصرف آن را به امر آسان‌تری تبدیل می‌کند.

 

خواص مارچوبه خرید کنسرو

به دلیل آنکه مارچوبه در تمام مناطق دنیا کشت نمی‌شود و همچنین به دلیل آنکه این گیاه پس از جدا شدن از ریشه سفت و سخت می‌شود، آن را به صورت کنسرو در اختیار مصرف کننده قرار می‌دهند. از این رو خواص مارچوبه با خرید کنسرو نیز در دسترس ما قرار می‌گیرد. به علاوه آنکه مواد نگهدارنده مصرف شده در فرآیند کنسروسازی نیز سبب می‌شود مواد مغذی این گیاه برای مدت طولانی‌تری دوام آورده و به دست مصرف کننده نهایی برسد.

 

خواص مارچوبه برای واژن

جالب است بدانید خواص مارچوبه برای واژن بسیار زیاد است. تا جایی که از این گیاه در درمان گشادی واژن استفاده می‌شود. مصرف مارچوبه به جوانسازی پوست و صحت عملکرد اندام‌های زنانه کمک می‌کند و در درازمدت این ارگان‌های داخلی و خارجی را از پیری زودرس، سست شدن ماهیچه و تغییر شکل ظاهری در امان نگاه می‌دارد.

همچنین از مارچوبه در تقویت قوای جنسی بانوان نیز استفاده می‌شود. از این رو پیشنهاد می‌شود مارچوبه در دستور غذایی هفتگی یا ماهیانه بانوان قرار داشته باشد و سلامت جنسی و جسمی آن‌ها را تضمین نماید.

 

خواص مارچوبه برای اسپرم

خواص مارچوبه برای اسپرم نیز بسیار زیاد است، فولات ماده‌ای است که در باروری زنان و مردان نقش موثری دارد. مصرف 5 عدد مارچوبه در ابعاد موجود آن در بازار، حاوی 100 میکروگرم فولات است. این میزان می‌تواند سلامت اسپرم را در آقایان تضمین کرده و به حفظ باروری سالم آن‌ها کمک نماید.

اسپرم سالم یکی از اولین و موثرترین عاملان پیدایش جنین سالم است. از این رو پیشنهاد می‌شود، مردان بالغ در ماه از مصرف مارچوبه بهره‌مند باشند.

 

خواص مارچوبه خشک

بسیار دیده و شنیده شده‌است که مارچوبه را در عطاری‌ها یا بازار به صورت خشک نیز عرضه می‌کنند. خواص مارچوبه خشک نیز به رسم خشک کردن سایر گیاهان کم نبوده و خود روشی برای حفظ ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در آن است. مصرف مارچوبه خشک به حفظ سلامت بینایی کمک می‌کند. رگ‌های خونی را تمیز کرده و از انسداد آن‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین می‌توان از آن در تهیه غذاهای مختلف بهره جست. بسیاری از بیماری‌های قلبی عروقی با مصرف مارچوبه خشک قابل کنترل است. روش‌های خشک کردن مارچوبه را می‌توانید از اینترنت مشاهده کرده و یا از عطاری‌ها سوال نمایید.

 

کمک به سلامت روده

مارچوبه یکی از تعدادی سبزیجات است که به عنوان یک پری بیوتیک عمل می کند، باکتری های مفیدی را که در دستگاه گوارش ما زندگی می کنند تغذیه می کند و به رشد و افزایش تعداد آنها کمک می کند.به طور دلگرم کننده ای، تحقیقات نشان داده است که مارچوبه پخته شده ممکن است در شرایط گوارشی مفید باشد، زیرا به تنظیم سیستم گوارشی کمک می کند، در نتیجه التهاب را کاهش می دهد و ترمیم را بهبود می بخشد.

 

تسکین شرایط التهابی

مارچوبه نه تنها سرشار از ویتامین هایی مانند ویتامین های C و E است، بلکه حاوی ترکیبات گیاهی به نام پلی فنول ها نیز می باشد که همگی دارای اثرات ضد التهابی هستند و به همین دلیل است که خوردن مارچوبه ممکن است شرایط التهابی را تسکین دهد.

 

کمک به فشار خون

این قابل درک است که افزایش مصرف پتاسیم و کاهش نمک تأثیر مثبتی بر فشار خون بالا دارد. مارچوبه منبع خوبی از پتاسیم است و یک سهم آن حدود 5 درصد از مصرف مرجع روزانه (RI) شما را تامین می کند.علاوه بر این، مطالعات حیوانی نشان می دهد که یک ترکیب طبیعی در مارچوبه به عنوان یک مهارکننده ACE عمل می کند و به گشاد شدن عروق خونی و کاهش فشار خون کمک می کند. این کار را با جلوگیری از تولید آنژیوتانسین II توسط آنزیمی در بدن انجام می دهد، ماده ای که رگ های خونی را باریک می کند و فشار خون شما را افزایش می دهد. اگرچه این یک یافته امیدوارکننده است، اما اثرات مشابه تا به امروز در انسان تکرار نشده است.

نحوه مصرف مارچوبه

نحوه مصرف مارچوبه

اما پس از آشنایی با خواص مارچوبه و مشاهده عملکرد آن برای وضعیت‌های مختلف جسمانی، لازم است بدانیم که نحوه مصرف مارچوبه به چه شیوه است؟ مارچوبه را خشک، تازه، کنسروی و یا به صورت چاشنی مورد استفاده قرار می‌دهند. در مناطقی که زیستگاه این گیاه محسوب می‌شود، اکثر افراد دسترسی کامل به مصرف آن به صورت تازه دارند. اما در مناطقی که مارچوبه حکم یک محصول وارداتی را دارد، مصرف آن به صورت کنسرو، خشک یا طرق دیگر میسر است.

می‌توانید از این گیاه به عنوان چاشنی با سرکه و مواد ترشی، در سفره‌های خود بهره‌مند باشید یا اینکه آن را پخته و در غذاهای خود استفاده نمایید. همچنین می‌توانید از این گیاه در سالادهای سبز استفاده نمایید.

برخی از افراد نیز از مارچوبه به صورت دمنوش استفاده می‌کنند که در این صورت برای عروق و قلب بسیار مفید است.

طبع مارچوبه

طبع و خواص مارچوبه

برخی از موارد طبع و خواص مارچوبه به شرح زیر است:

  • تنظیم فشار خون
  • تنظیم عملکرد صحیح قلب
  • استفاده از آن برای داشتن بارداری سالم
  • تنظیم قند خون

یک رژیم لاغری و  رژیم غذایی سالم تمام نیازهای بدن را درنظر می‌گیرد و به شما اجازه می‌دهد غذاهایی که به سلامت شما کمک می‌کنند را مصرف نمایید. برای دریافت رژیم لاغری اصولی از بهاره غفاری که یک مشاور تغذیه حرفه‌ای است، همین حالا بر روی رژیم من کلیک کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت کلیک نمایید.

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (31 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه