چای ماچا چیست + 0 تا 100 خواص و مضرات این چای فوق العاده

از سالیان گذشته چین مهد بسیاری از انواع چای‌های مختلف از جمله چای سفید و سبز بوده است. چای ماچا نیز که از چای‌های بسیار معروف آسیای شرقی است، خاستگاهی از سلسله تانگ در چین دارد و توسط راهبان بودایی که به چین سفر کرده بودند، به ژاپنی ها معرفی شد و به بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ ژاپن تبدیل شد. مراسم چانوی یکی از معروف‌ترین مراسم چای در جهان است و در آن با اداب و رسوم خاصی چای ماچا را سرو می‌کنند. چای ماچا چیست + 0 تا 100 خواص و مضرات این چای فوق العاده

 چای ماچا چیست؟

در واقع چای ماچا پودر سبز خوش بو و رنگی است که از برگ‌های چای سبز در آسیاب‌های گرانیتی خاصی پودر شده ویا به‌صورت دستی در هاونگ‌های چوبی پودر می‌شوند تا کلرفیل‌های آن از بین نروند و رنگ و خواص خود را حفظ کند. از دیگر مراقبت‌هایی که جهت کشت این محصول انجام می‌شود، پوشاندن درختان قبل از برداشت محصول است تا زیر سایه مصنوعی ایجاد شده، رنگ دانه‌های سبز روشن کلروفیل یا همان سبزینه که خاصیت دفع فلزات سنگین از بدن را دارند؛ ایجاد شوند .هم اکنون بهترین گیاهان چای در منطقه یوجی ژاپن پرورش داده می‌شوند تا محصول ماچا پدید آید.

 

چای ماچا

خواص چای ماچا

 از خواص چای ماچا می‌توان آن را یکی از غنی‌ترین منابع آنتی‌اکسیدان نام برد. ماچا به‌علت وجود کاتچین وآمینو اسیدهای فراوان خود سوخت‌وساز بدن را تقویت کرده و انرژی فرد را افزایش می‌دهد و با افزایش چربی سوزی باعث کاهش وزن فرد می‌شود. علاوه‌بر این، کاتچین موجود در ماچا، انتی اکسیدانی است که خصوصیات ضدسرطانی مشهور این نوشیدنی محبوب را شکل می‌دهد؛ از این رو می‌توان از این دمنوش گیاهی به عنوان چای لاغری و یا چای درمانی و یا ضد سرطان نیز نام برد و آن را جایگزین سایر نوشیدنی‌ها ازجمله قهوه کرد. از سایر خواص مهم این چای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از پیری
  • سم‌زدایی از کبد و بهبود کبد چرب
  • کاهش استرس
  • تقویت کننده‌ی باکتری‌های نوع خوب در روده
  • ضد التهاب
  • پایین نگه‌ دارنده‌ی قند خون و آدرنالین اشاره کرد.

 

مضرات چای ماچا

 

مضرات چای ماچا

 در ارتباط با مضرات چای ماچا توصیه شده که زنان باردار، شیرده و کودکان چای ماچا مصرف نکنند. کافئین و گاهی اندکی سرب موجود در چای ماچا (به خصوص اگر محصول کشور چین باشد، نه ژاپن) برای این گروه ها مضر است. علاوه بر این اگر به طور مرتب داروی خاصی مصرف می‌کنید، چای ماچا ممکن است تداخل دارویی داشته باشد، پس حتما با پزشک خود مشورت کنید. نوشیدن  این چای میزان جذب آهن را کاهش می‌دهد بنابراین برای افراد مبتلا به کم خونی مناسب نیست.

 

طرزتهیه چای ماچا

 

طرز تهیه چای ماچا

طرز تهیه چای ماچا خانگی نیازی به دم کردن ندارد. بهترین کار این است که ۱ تا چهار قاشق چایخوری چای ماچا  را در ماگ یا فنجان بزرگ بریزید و آب با دمای ۷۵ درجه سانتی‌گراد مخلوط کنید. بهتر است چای ماچا را با قاشق چوبی  یا با همزن های چوبی مخصوصی به شکل دورانی و سپس به شکل W هم بزنید. دقت کنید که به هیچ وجه روی چای ماچا آب جوش و داغ نریزید.  چینی‌ها و ژاپنی‌ها از همزن  مخصوص از جنس بامبو  برای همزدن استفاده می‌کنند و آن را در یک کاسه مخصوص میل می‌کنند. اما بدون این دو هم می‌توانید با قاشق چوبی چای ماچا را خوب هم بزنید.

به این چای شیر و بستنی هم می‌توانید اضافه کنید و یا با استفاده از شیر داغ، لاته ماچا تهیه کنید. نکته مهم این است که ابتدا پودر را با کمی اب سرد به خوبی حل کنید تا به اصطلاح چای کف کند. در غیر این صورت پودر در درون نوشیدنی ته نشین می‌شود.

طرز تهیه چای ماچا

بهترین زمان مصرف چای ماچا

  • صبح به جای قهوه ماچا بنوشید
 
جایگزینی قهوه صبحگاهی با چای امری بی سابقه نیست و گزینه های زیادی وجود دارد.ماچا یکی از آن گزینه‌ها است و بسیار یادآور یک اسپرسو است، با اندازه کوچک آن و فوم کرمای سبز روی آن. فقط سبز است، شکر نمی خورد و شیر نمی خورد.در نتیجه نوشیدن ماچا در صبح به جای قهوه، دچار ناراحتی هایی نمی شوید که اغلب با کافئین قهوه همراه است.این به این دلیل است که کافئین ماچا مانند سایر کافئین های چای عمل می کند. با عنصری به نام L-theanine پیوند می خورد و با هم به عنوان یک کافئین آهسته آزاد کننده عمل می کند که به آرامی اما پیوسته شما را بیدار می کند و شما را بیدار نگه می دارد.
 
همچنین کافئین کمتری در ماچا وجود دارد - حدود 36 میلی گرم در یک وعده 2 اونس در 66 میلی لیتر، در مقابل 60 تا 90 میلی گرم یک لیوان اسپرسو (1 اونس در 33 میلی لیتر).شاید فکر کنید کافی نیست. در واقع اینطور است، زیرا ما اغلب تمایل به نوشیدن بیش از حد قهوه داریم و بدن ما به آن عادت می کند. یک دوز ملایم در صبح کافی است، به ندرت نیازی به مصرف آن به اندازه معمول وجود دارد.در نتیجه پیوند L-theanine با کافئین، فنجان ماچا شما به شما کمک می کند بهتر تمرکز کنید زیرا در حال رانندگی بیش از حد نیستید.
 
شما به طرز دلپذیری بیدار و هوشیار خواهید بود، حواستان تیزتر است اما همچنان می توانید روی یک چیز تمرکز کنید.آزاد شدن انرژی با ماچا کندتر است، اما در یک دوره زمانی طولانی تر. این بسیار شبیه نوشیدن چای سبز است، فقط غلیظ تر.
 
  • ماچا را در طول روز بنوشید
 
زمان دیگری برای نوشیدن ماچا می تواند جایی درست بعد از ناهار باشد. این به این دلیل است که می توانید هم کسادی بعد از ظهر را غلبه کنید و هم کمی به هضم غذا کمک کنید.اگر بعد از غذا ماچا می نوشید، ممکن است به کاهش بهتر غذا کمک کند.نوشیدن آن در زمان استراحت ناهار به این معنی است که ممکن است در حوالی ساعت 2 تا 3 بعد از ظهر که همه همیشه کمی خواب آلود و تنبل هستند، خسته نباشید.همان مزایای انرژی و تمرکز مانند صبح است، اگرچه ممکن است کمی کسل کننده باشد زیرا غذا باعث می شود کارها کندتر پیش برود.اگر دوست دارید می توانید حدود یک ساعت بعد از غذا یک فنجان ماچا بنوشید، بنابراین تداخل بسیار کمی وجود دارد.اما، مطمئن شوید که ماچا واقعی را دریافت کرده اید.
 
ماچا لاته به دلیل شکر و شیر اضافه شده تأثیر بسیار کمتری خواهد داشت.اگر به کافئین حساس هستید یا برنامه بسیار فشرده ای دارید و باید بتوانید زود بخوابید و سریع بخوابید، ماچا را خیلی نزدیک به زمان خواب ننوشید. این به این معنی است که حداقل 5 ساعت بین ماچا خود و زمانی که به خواب می روید فاصله داشته باشید.هنگامی که کافئین با ال تیانین پیوند برقرار می کند، برای افراد تنها در جریان خون باقی می ماند و به این ترتیب، اگر برنامه خوابتان ثابت است، باید چند ساعت اجازه دهید تا از بین برود.
 
  • برای تاثیرات بیشتر قبل از غذا ماچا بنوشید
 
اگر به دنبال مزایای سلامتی هستید، احتمالاً باید قبل از غذا ماچا بنوشید. نه کاملاً با معده خالی، زیرا ممکن است زمان بدی به شما بدهد.برخی افراد با معده خالی به کافئین حساس هستند و همچنین نمی توانند با معده خالی قهوه بنوشند.خب ماچا کمی اسیدی تر از قهوه است و قطعا قابض تر است. بنابراین اگر ماچا اولین چیزی است که می نوشید، باید یک لقمه کوچک بخورید.نه غذای زیاد، در غیر این صورت آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی برای عبور از کربوهیدرات ها و چربی های احتمالی در وعده غذایی مشکل خواهند داشت.
 
من فکر می کنم بهترین زمان برای نوشیدن ماچا به دلیل فواید سلامتی آن بین وعده های غذایی است. بنابراین چند ساعت بعد از صبحانه یا بعد از ناهار. یا هر دو.اما نزدیک به زمان شام نیست، زیرا کافئین ممکن است بر خواب شما تأثیر بگذارد و شما را بیدار نگه دارد.
 
  • برای افزایش انرژی قبل از تمرین ماچا بنوشید
 
اگر اغلب به باشگاه می روید، شاید نوشیدن ماچا قبل از تمرین ایده خوبی باشد.این به این دلیل است که کافئین موجود در ماچا، به همان اندازه که کم است و با L-theanine پیوند دارد، ممکن است به شما کمک کند تمرکز کنید و تمرینات خود را بهتر انجام دهید.نه تنها این، بلکه نشان داده شده است که کافئین به چربی سوزی کمک می کند. شما آن را در فهرست مواد تشکیل دهنده بسیاری از مکمل های بهداشتی مانند کپسول های چای سبز یا موارد مشابه خواهید یافت.
 
بنابراین اگر سوزاندن کالری، کارآمدتر بودن یا ماندگاری بیشتر در باشگاه چیزی است که به دنبال آن هستید، به ماچا فکر کنید. ممکن است آن چیزی باشد که شما نیاز دارید.و از آنجایی که در چنین وعده کوچکی (حدود 2 اونس / 66 میلی لیتر) عرضه می شود، اگر به معده خالی نیاز دارید (مانند تمرینات هوازی، روز شکم یا برخی تمرینات پا) با تمرین شما تداخلی ایجاد نمی کند.

 

آیا نوشیدن ماچا در شب خوب است؟

 
این واقعاً بستگی به این دارد که قصد دارید در شب چه کاری انجام دهید. اگر در شیفت شب کار می کنید، حتماً ماچا بنوشید، همانطور که برای بیدار نگه داشتن خود قهوه نیز می نوشید.اما اگر قصد خوابیدن دارید، ماچا ننوشید.حتی با وجود اینکه دوز کمتری کافئین نسبت به یک اسپرسو دارد (تقریباً نصف کافئین)، همچنان شما را برای چند ساعت بیدار نگه می دارد.برخی افراد تحمل بالایی نسبت به کافئین دارند، بنابراین نوشیدن ماچا در شب یا درست قبل از خواب برای آنها مشکلی ایجاد نمی کند.اما اگر می‌دانید که به کافئین حساس هستید،شاید ماچا را رها کنید و قبل از خواب به خوردن چای بروید.

چای ماچا و فشار خون

تاثیر چای ماچا در فشار خون

چای ماچا خواص فراوانی دارد، اما یکی از مهم‌ترین خواص چای ماچا که افراد از آن بهره می‌برند، تاثیر آن در فشار خون است. ارتباط چای ماچا و فشار خون به دلیل وجود تیانین در آن، از دیرباز به اثبات رسیده است و از آن‌جایی که بسیاری از افراد به‌خصوص در سنین بالا به فشار خون دچار می‌شوند، با نوشیدن چای ماچا آن را کنترل می‌کنند.

دیگر خواص چای ماچا شامل موارد زیر است:

کاهش کلسترول خون: چای ماچا می‌تواند سطح کلسترول بد خون را کاهش دهد و به همین دلیل در کنترل سطح کلسترول در خون نقش دارد.

انرژی‌زایی: چای ماچا می‌تواند سطح انرژی بدن را افزایش بدهد و این به دلیل وجود کافئین در این نوشیدنی پرطرفدار است.

بهبود عملکرد مغز: چای ماچا می‌تواند ترشح سروتونین و دوپامین، که مسئول حس خوب و شادی هستند را تحریک نماید و درنتیجه سبب افزایش سلامت و بهبود عملکرد مغز می‌شود.

بهبود مشکلات بینایی: یکی از خواص چای ماچا تاثیر آن بر روی چشم است. وجود کاتچین در چای ماچا، که یک آنتی‌اکسیدان طبیعی است، به سلامت چشم کمک می‌کند و می تواند با آب سیاه نیز مبارزه کند. بنابراین چای ماچا بر روی بینایی و رفع مشکلات چشم تاثیر زیادی دارد.

کاهش التهاب: چای ماچا سرشار از آنتی‌اکسیدان است و به همین دلیل خاصیت ضدالتهابی قوی دارد. به همین دلیل می‌تواند در درمان بیماری‌هایی همچون آرتروز مفید باشد. همچنین چای ماچا همچون سایر انواع چای دارای پلی فنل است.

مبارزه با رادیکال‌های آزاد: به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان، می‌تواند با استرس اکسیداتیو مبارزه کند و مانع از ایجاد بدخیمی و سرطان در بدن شود. همچنین در جلوگیری از بروز بیماری‌هایی همچون پارکینسون و آلزایمر نقش موثری دارد. می‌توان با چای ماچا ماسک صورت تهیه کرد و از خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن برای سلامت پوست استفاده کرد.

همچنین چای ماچا در سلامتی قلب و عروق، کاهش مشکلات دهان و دندان و سلامتی پوست بسیار مفید است.

چای ماچا برای لاغری

چای ماچا برای لاغری

مهم‌ترین خاصیت چای ماچا که سبب شده است طرفداران زیادی پیدا کند؛ تاثیر چای ماچا برای لاغری است. چای ماچا با خاصیت چربی سوزی خود، می‌تواند به مرور زمان در کاهش وزن و لاغری افراد نقش داشته باشد و از این نظر مشابه چای سبز عمل می‌کند. اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که نمی‌توان تنها به دلیل مصرف چای ماچا، توقع داشت، کاهش وزن زیادی اتفاق بیفتد؛ بلکه باید در کنار یک رژیم غذایی اصولی و تحرک کافی، برای لاغری هدف گذاری کرد. بنابراین می‌توانید در کنار استفاده از خواص چای ماچا برای لاغری، از یک مشاور تغذیه حرفه‌ای، همچون بهاره غفاری، برای دریافت رژیم لاغری سریع کمک بگیرید.

تفاوت رژیم‌های بهاره غفاری نسبت به بسیاری از رژیم‌ لاغری، توجه آن‌ها به سلامت، در کنار تناسب اندام است. می‌توانید مطمئن باشید بدن شما با وجود اینکه شروع به چربی سوزی و کاهش وزن می‌کند، اما با کمبود مواد مغذی روبه‌رو نمی‌شود. برای دریافت رژیم لاغری که با ویژگی‌های شخصی شما تناسب داشته باشد، بر روی رژیم اختصاصی من کلیک کنید ویا با کلیک بر روی غفاری دایت به سایت اصلی بروید.

 

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
4 از 5 (45 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه