انوع لنز طبی ، از نحوه استفاده و نگهداری تا عوارض لنز طبی !

لنزهای تماسی یا همان لنز طبی یک انتخاب عالی برای تقریباً هر کسی است که نیاز به اصلاح بینایی دارد و نمی‌خواهد به‌طور تمام وقت از عینک استفاده کند یا تحت عمل لیزیک قرار گیرد. اولین لنزهای تماسی سازگار با نور Acuvue Oasys with Transitions در ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ عرضه شد و لنزهای تماسی تعبیه شده با آنتی بیوتیک‌ها در دست ساخت است. در صورتی که علاقمند به استفاده از لنز هستید قبل از مراجعه به چشم پزشک باید نکاتی را در مورد لنزهای طبی بدانید. نمی‌دانید که دوست دارید از لنزهای طبی استفاده کنید یا نه؟! در این مطلب از غفاری دایت به شما نکات مربوط به گذاشتن لنز طبی، عوارض لنز طبی و انواع آن همچون لنز طبی برای آستیگمات را می‌گوییم؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. انوع لنز طبی ، از نحوه استفاده و نگهداری تا عوارض لنز طبی !

بیشتر بخوانید: تاری دید بعد از عمل لیزیک طبیعی است؟!

 

انواع لنز طبیعی

 

انواع لنز طبی براساس جنس

اولین انتخاب هنگام بررسی لنزهای تماسی این است که کدام ماده لنز نیازهای شما را برآورده می‌کند. پنج نوع لنز طبی وجود دارد که بر اساس نوع ماده لنز ساخته شده است:

 

لنزهای نرم یا Soft lenses

از پلاستیک‌های ژل مانند و حاوی آب به نام هیدروژل ساخته می‌شوند. این لنزها بسیار نازک و قابل انعطاف هستند و با سطح جلویی چشم مطابقت دارند. لنزهای هیدروژل که در اوایل دهه ۱۹۷۰ معرفی شدند و باعث محبوبیت بیشتر لنزهای تماسی شدند؛ زیرا معمولاً بسیار راحت هستند. تنها گزینه جایگزین در آن زمان، لنزهای تماسی سخت ساخته شده از پلاستیک PMMA بود (که در ادامه گفته‌ایم). لنزهای PMMA معمولاً هفته ها طول می‌کشد تا فرد با آن‌ها سازگار شود و بسیاری از افراد نمی‌توانند با موفقیت از آن‌ها استفاده کنند.

 

لنزهای سیلیکونی هیدروژل یا Silicon hydrogel lenses

نوع پیشرفته‌ای از لنزهای تماسی نرم هستند که نسبت به لنزهای معمولی هیدروژل متخلخل‌تر بوده و درنتیجه اجازه می‌دهند اکسیژن بیشتری حتی به قرنیه برسد.

 

لنزهای نفوذ پذیر گاز یا Gas permeable lenses

این لنز طبی (که به آن‌ها لنزهای GP یا RGP نیز گفته می شود) لنزهای تماسی سفت و سختی هستند که شبیه لنزهای PMMA هستند؛ اما متخلخل هستند و به اکسیژن اجازه عبور از خود را می‌دهند. از آنجا که لنزهای GP نسبت به لنزهای PMMA قابل نفوذ در برابر اکسیژن هستند، می‌توانند در نزدیکی چشم قرار بگیرند و از لنزهای سخت معمولی، راحت‌تر هستند. مخاطبین GP اغلب بینایی واضح‌تری نسبت به مخاطبین نرم و سیلیکونی هیدروژل ارائه می‌دهند (به ویژه اگر آستیگماتیسم دارید، این لنز یک لنز طبی برای آستیگمات است.) معمولاً مدتی طول می‌کشد تا چشمان شما پس از شروع به استفاده از لنزهای نفوذپذیر گاز، تنظیم شده و احساس راحتی کنند؛ اما پس از این دوره سازگاری اولیه، اکثر مردم احساس می‌کنند که لنزهای GP به اندازه لنزهای هیدروژل راحت هستند.

 

لنزهای تماسی ترکیبی یا Hybrid contact lenses

به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با لنزهای نرم یا سیلیکونی هیدروژل از نظر راحتی رقابت می‌کنند و شفافیت لنزهای نفوذپذیر گاز در آن‌ها ایجاد شده است. با وجود این ویژگی‌ها، تنها درصد کمی از مردم آمریکا از لنزهای تماسی هیبریدی استفاده می‌کنند‌، شاید به این دلیل که نصب این لنزها دشوارتر است و جایگزینی آن‌ها گران‌تر از لنزهای نرم و سیلیکونی هیدروژل است.

 

لنزهای PMMA

از یک ماده پلاستیکی سفت و محکم به نام پلی متیل متاکریلات (PMMA) ساخته شده‌اند، که همچنین به‌عنوان جایگزین شیشه در پنجره‌های مقاوم در برابر خرد شدن استفاده می‌شود. لنزهای PMMA دارای اپتیکال عالی هستند، اما همان‌طور که گفته شد، اکسیژن را به چشم منتقل نمی‌کنند و سازگاری با آن‌ها دشوار است. این "لنزهای سخت" (که قدیمی شده‌اند) عملاً با لنزهای GP جایگزین شده‌اند و امروزه به ندرت تجویز می‌شوند.

 

گذاشتن لنز طبی

 

زمان استفاده از لنز طبی

تا سال ۱۹۷۹‌، همه کسانی که از لنزهای تماسی استفاده می‌کردند، آن‌ها را شبانه پاک و تمیز می‌نمودند. معرفی "گذاشتن لنز طبی طولانی‌مدت" باعث شد تا کاربران بتوانند بدون خارج کردن لنزهای خود، بخوابند. در حال حاضر، دو نوع لنز بر اساس زمان استفاده طبقه بندی می‌شوند:

·        لنز روزانه، که باید هنگام شب برداشته شود.

لنز طولانی‌مدت، می‌توان آن را در طول شب نیز خارج نکرد که معمولاً به مدت هفت روز متوالی و بدون برداشتن می‌توان از آن استفاده کرد.

 

زمان تعویض لنزهای تماسی

حتی با مراقبت مناسب، لنز طبی (به ویژه لنز نرم) باید مکرراً تعویض شود تا از تجمع رسوبات و آلودگی لنزها که خطر عفونت چشم را افزایش می‌دهند، جلوگیری شود.

·        لنزهای نرم بر اساس میزان دور انداختن آن‌ها، این طبقه بندی‌های کلی را دارند:

·        لنزهای یکبار مصرف روزانه: یعنی پس از یک روز پوشیدن دور بریزید.

·        لنزهای یکبار مصرف: هر دو هفته یا زودتر دور بریزید.

·        لنزهای مکرر جایگزین: ماهانه یا سه ماهه دور بریزید.

·        لنزهای سنتی (قابل استفاده مجدد): هر شش ماه یا بیشتر دور بیندازید.

·        لنزهای تماسی نفوذپذیر: نسبت به رسوبات لنز مقاوم‌تر هستند و نیازی به دور انداختن لنزهای نرم ندارند. اغلب، لنزهای GP قبل از نیاز به تعویض، می‌توانند یک سال یا بیشتر دوام بیاورند.

 

عوارض لنز طبی

 

عوارض لنز طبی

آزمایش و خطا اغلب در یافتن لنز مناسب برای شما دخیل است. واکنش افراد نسبت به مواد مختلف لنز و محلول‌های تمیز کننده متفاوت است. همچنین، "پارامترهای" صحیح لنز شما (یعنی قدرت، قطر و خمیدگی) تنها پس از استفاده موفقیت آمیز از لنز نهایی می‌شود. اگر هنگام استفاده از لنزهای تماسی ناراحتی یا بینایی ضعیفی را تجربه می‌کنید، این احتمال وجود دارد که تنظیم یا تغییر لنز می‌تواند کمک کننده باشد.

امروزه بیشتر از همیشه تنوعی از لنزهای تماسی برای راحتی، بینایی خوب و سلامت چشم در دسترس هستند. اگر چشم‌ها یا لنزهای شما ناراحت کننده هستند یا شما خوب نمی‌بینید، لنزهای خود را بردارید و به متخصص چشم خود مراجعه کنید تا راهکارهای موجود برای ناراحتی لنز تماسی را بررسی کنید.

 

گذاشتن لنز طبی و مراقبت

مراقبت از لنزهای طبی شامل تمیز کردن، ضد عفونی کردن و نگهداری آن‌ها، بسیار ساده‌تر از گذشته است. چند سال پیش ، شما برای مراقبت مناسب به چندین بطری محصولات پاک کننده و شاید قرص آنزیم نیاز داشتید. امروزه اکثر مردم می‌توانند از راه حل‌های "چند منظوره" استفاده کنند (به این معنی که یک محصول هم تمیز می‌کند و هم ضد عفونی می‌کند و برای نگهداری در ظرف استفاده می‌شود.)

افرادی که در محلول‌های چندمنظوره به مواد نگهدارنده حساس هستند، ممکن است به سیستم‌های فاقد مواد نگهدارنده مانند سیستم‌های حاوی پراکسید هیدروژن نیاز داشته باشند. این‌ها کار تمیز کردن لنز طبی را بسیار عالی انجام می‌دهند، اما رعایت نکات استفاده از آن‌ها بسیار مهم است. تا زمانی که خیساندن کامل نشده و محلول خنثی نشود، محلول نباید با چشم شما تماس داشته باشد. البته شما می‌توانید با استفاده از لنزهای طبی یکبار مصرف روزانه، به‌طور کلی از مراقبت از لنز اجتناب کنید.

انواع لنز طبی به شما کمک می‌کنند تا در کنار بینایی بهتر، بتوانید با استفاده از لنزهای رنگی زیبایی چشمان خود را دوچندان کنید. لنزهای رنگی در رنگ‌هایی همچون آبی، طوسی، عسلی، خاکستری و... تولید می‌شوند و می‌توانید هرکدام که به شما بیشتر می‌آید را استفاده نمایید. همچنین افرادی که به زیبایی خود اهمیت می‌‌دهند، تناسب اندام نیز باید برای آن‌ها اولویت داشته باشد. بهترین گزینه برای دست‌یابی به تناسب اندام و سلامتی، رژیم‌های بهاره غفاری هستند که با ارائه رژیم‌های اختصاصی، به شما کمک می‌کنند بدون حذف مواد غذایی، وزن خود را کاهش یا افزایش دهید. برای آشنایی با انواع رژیم‌های بهاره غفاری همچون رژیم تثبیت وزن، رژیم لاغری، رژیم شکست استپ وزنی و رژیم افزایش وزن، بر روی غفاری دایت کلیک نمایید. برای دریافت رژیم اختصاصی خود بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.

 

مترجم: ریحانه ساده طهرانی | ترجمه از allaboutvision.com


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه