انواع عمل های لاغری کدامند + عوارض خطرناک آن‌ها!

معضل چاقی امروزه بسیار فراگیر شده است و افراد بسیاری به دنبال روش‌های متنوع کاهش وزن هستند. با این وجود رژیم غذایی،در طولانی‌مدت تاثیر دارد و بسیار آهسته صورت می‌گیرد و همچنین قابل برگشت است به همین دلیل بسیاری از افراد تمایل به انجام عمل‌های لاغری دارند که پاسخ سریع‌تری ایجاد می‌کند. در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم با انواع عمل های لاغری و همچنین عوارض عمل جراحی لاغری آشنا شویم و همچنین ببینیم جدیدترین عمل لاغری شکم چیست؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

انواع عمل های لاغری کدامند + عوارض خطرناک آن‌ها!

 

انواع عمل های لاغری

انواع عمل های لاغری بر روی معده

  • عمل لاغری بای پس معده

با وجود آن‌که آن را نمی‌توان جدیدترین عمل لاغری شکم دانست، با این حال یکی از شناخته‌ترین انواع عمل جراحی لاغری است که به دو شکل انجام می‌شود. روش اول که شایع‌تر است، بازگشت ندارد و در آن بخش بالای معده را بریده و و مری را به باقی معده متصل می‌کنند. در این روش بایپس، حجم معده کم شده و سبب می‌شود نه‌تنها غذای زیادی خورده نشود؛ بلکه مقدار جذب نیز کاهش می‌یابد. قسمت باقی‌مانده می‌تواند تنها ۲۸ گرم غذارا  در خود جای دهد. همچنین بخشی ابتدایی از روده کوچک نیز بریده شده و به معده متصل می‌گردد؛ در نتیجه بخش زیادی از معده و روده کوچک در هضم و جذب غذا حذف می‌گردد. عوارض این عمل جراحی بایپس معده سوءتغذیه به دلیل عدم جذب ویتامین‌ها از جمله ویتامین B12 و D است. همچنین ایجاد فتق، سنگ صفراوی و سندروم دامپینگ از عوارض این نوع بای پس معده است.

نوع دیگر عمل بای پاس معده، عملی پیچیده است که در آن ۸۰ درصد معده حذف شده و بخش زیادی از روده کوچک نیز بریده می‌شود؛ در نتیجه بخش زیادی از دستگاه گوارش حذف می‌شود که در نتیجه آن، هم مقدار غذای مصرفی و هم جذب غذا به‌شدت محدود می‌گردد که البته عوارض زیادی را به دنبال دارد. افرادی که این عمل برای آن‌ها مناسب است باید BMI بالای ۵۰ داشته باشند. عوارض این عمل بای پس معده نیز شامل خونریزی زیاد، عفونت، مشکل تنفسی، سوء تغذیه، فتق، استفراغ، افت قند خون و... است.

عوارض عمل لاغری بای پس معده

این عمل جراحی از روش‌های مؤثر در درمان چاقی است اما مشکلات و خطرات زیادی نیز برای فرد به همراه خواهد داشت. و شما باید با توجه به این عوارض برای انجام عمل تصمیم‌گیری کنید. 

دوره نقاهت این عمل جراحی بسیار طولانی و حداقل دو سال است. در تمام این مدت باید به صورت منظم برای انجام آزمایشات و چکاپ های مختلف به پزشک مراجعه کنید. 
پس از انجام عمل باید تغییرات اساسی در سبک زندگی و رژیم غذایی خود ایجاد کنید. با انجام این عمل جراحی مواد غذایی کمتری در بدن جذب شده و سیستم ایمنی بدن نیز تضعیف می‌شود. در نتیجه این موضوع ممکن است باعث بروز سوء تغذیه در فرد شود. 
انسداد روده یکی از مشکلات و عوارض عمل لاغری بای پس معده است. این مشکل درد‌های شکمی را برای فرد به همراه خواهد داشت. البته این مشکل به ندرت رخ می دهد، اما در هر حال از عوارض خطرناک بای پس به شمار می‌رود. 
فرد برای مدت زمان طولانی باید از مکمل‌ها و دارو‌های تقویتی استفاده کند. 
برخی دیگر از مشکلات مانند بیهوشی، رفلاکس معده و حتی تنگی نفس نیز بسیار شایع بوده و برای افراد پس از عمل پیش می‌آید. 
 
انواع عمل های لاغری کدامند
  • عمل لاپاراسکوپی باندینگ شکمی قابل تنظیم

در این روش یک باند قابل تنظیم، هم چون کمربند شلوار، در قسمت بالایی معده قرار می‌گیرد و پس از باد کردن آن سبب تنگ‌تر شدن بهش ورودی معده می‌شود که در حقیقت گویی یک فضای پاکت‌مانند ایجاد می‌کند که سبب محدود شدن حجم غذای دریافتی در فرد می‌گردد. خاصیت این باند آن است که قابل تنظیم است و می‌توانند آن را از بدن خارج کنند. عمل جراحی لاغری لاپاراسکوپی باندینگ، ساده است؛ با این حال ممکن است تاثیر کمتری در لاغری داشته باشد. عوارض عمل لاپاراسکوپی باندینگ شامل بازگشت چاقی، عفونت حلقه، عدم کارکرد و جابجایی حلقه، تهوع و استفراغ پس از پرخوری و مشکل در تنظیم محل باند در زیر پوست است.

عوارض عمل لاپاراسکوپی باندینگ شکمی
 
این روش لاغری نسبت به روش‌های دیگر جراحی، معمولاً کاهش وزن کمتری به همراه دارد. 
از آنجایی که یک جسم خارجی به معده متصل می‌شود، می‌تواند به جدار معده آسیب رسانده و باعث ایجاد عفونت یا پاره شدن پمپ شود. 
این حلقه‌ها به مرور و تحت تأثیر عوامل مختلف، جابجا می‌شوند و همین موضوع سبب شده تا حدود 70 درصد از حلقه‌های مورد استفاده پس از 4 سال نیاز به تعویض داشته باشند. البته ممکن است آسیب آن‌ها به معده جدی بوده و پس از خارج کردن دیگر قابل استفاده نباشند. 
این حلقه هیچ تأثیری بر هورمون‌های گرسنگی و مواردی که باعث چاقی و دیابت فرد می‌شوند، ندارد. به همین دلیل فرد دارای همان میزان اشتها است و همواره با گرسنگی درگیر است. از مهم‌ترین مشکلات این مورد درگیر بودن فرد در ریزه خواری و مخصوصا شیرینی خواری است و به این صورت کاهش وزن مطلوب حاصل نمی‌شود. 
افرادی که قبل از عمل نیز عادت‌های ریزه خواری و شیری خواری دارند به هیچ عنوان نباید از این عمل استفاده کنند. این افراد پس از عمل دچار فتق دیافراگرام شده و بخشی از معده آن‌ها به داخل قفسه صدری وارد می‌شودکه این موضوع هم درد شدیدی را ایجاد می‌کند و هم باعث رفلاکس می‌شود. 
  • عمل اسلیو معده یا گاسترکتومی

این عمل همچون بخش اول جراحی لاغری بای پس از روش دوم است و دلیل نامگذاری آن به اسلیو یا همان آستین، به دلیل برش معده و تبدیل آن به ساختاری شبیه به آستین ویا تیوپ است. در نتیجه‌ی این کاهش حجم معده، فرد کالری کمتری دریافت کرده و لاغر می‌شود. انتخاب نوع عمل جراحی به پزشک و شرایط بیمار باز می‌گردد؛ با این وجود انواع عمل های لاغری نیز ممکن است با پرخوری و عدم رعایت بازگشت داشته باشند. از عوارض عمل اسلیو معده بیشتر می‌توان به بازگشت وزن در طول ۵ سال و همچنین بازگشت بیماری‌هایی همچون دیابت نوع ۲، که بر اثر چاقی پیش از عمل ایجاد شده بودند؛ اشاره کرد.

عوارض عمل اسلیو معده یا گاسترکتومی

عمل اسلیو معده عوارض کوتاه مدت و بلند مدت متفاوتی دارد. عوارض کوتاه مدت معمولاً در صورت رعایت نکات گفته شده توسط پزشک به زودی از بین ‌می‌روند. اما درباره عوارض بلند مدت نمی‌توان نظر قطعی برای درمان داد. عوارض کوتاه مدت آن شامل ریفلاکس و سوزش معده، درد و خونریزی در معده و همچنین کمر درد است. علاوه بر آن مشکلاتی مانند عدم تحمل سرما، ابتلا به عفونت، ایجاد آبسه شکمی، تنگی نفس، انسداد معده، نشتی در قسمت منگنه‌ها و .... نیز از عوارض کوتاه مدت این عمل هستند. 
اما عوارضی که در بلند مدت و پس از زمان حدوداً 6 ماه برای فرد ایجاد می‌شوند، به صورت زیر هستند: 
 
فرد نمی‌تواند بیش از مقدار مشخصی غذا را در معده خود تحمل کند. 
سوء هاضمه از مشکلات رایج پس از انجام این عمل است. 
به دلیل کاهش وزن شدید و ناگهانی، فرد دچار افتادگی پوست می‌شود. 
میزان ویتأمین‌های موجود در بدن کاهش یافته و همین موضوع سبب ریزش مو می‌شود. 
ابتلا به زخم معده
ابتلا به اسهال
ایجاد سنگ صفرا
تغییرات در خلق و خو و .... 
از دیگر عوارض عمل لاغری شکم این است که برخی از افراد نیز حدود یک ساعت پس از عمل دچار خونریزی می‌شوند که ممکن است باعث تنگی نفس، افزایش ضربان قلب، سرگیجه و همچنین رنگ پریدگی در فرد شود. 
 
همه چیز درمورد عمل های لاغری
  • جراحی پلیکاسیون معده

در این جراحی معده را همچون دامن پلیسه می‌زنند تا فضای داخلی معده تنگ‌تر شود و از همان روش جراحی‌های قبلی سبب کاهش کالری دریافتی فرد می‌شود. عوارض جراحی پلیکاسیون نیز مربوط به بازگشت وزن است. با این وجود کسانی که BMI آن‌ها ۳۵ تا ۴۰ است، از این روش استفاده کرده که خونریزی کمی داشته و دائمی در بدن می‌ماند.

عوارض عمل پلیکاسیون معده
 
معمولاً عوارضی مانند احساس درد در معده، تعوع و استفراغ پس از انجام عمل و به مدت چند روز کاملاً طبیعی است. این عوارض به صورت کوتاه مدت بوده و پس از گذشت چند روز از بین ‌می‌روند. اما این عمل عوارض خطرناک دیگری نیز دارد که به محض مشاهده آن‌ها باید به پزشک مراجعه کنید. این موارد به صورت زیر هستند: 
 
خونریزی در بخیه‌ها به علت سوراخ شدن معده حین عمل
باز شدن بخیه‌های معده
بروز عفونت در محل انجام جراحی
برگشت معده به سایز قبل از عمل آن
مشکلات و خطراتی که بیهوشی عمومی برای فرد ایجاد می‌کند. 
 
معمولاً این موارد با عمل مجدد و باز کردن پلیسه‌ها از بین ‌می‌روند. اگر با عوارض و مشکلات گفته شده روبرو شدید و پس از گذشت مدتی از دوران نقاهت، اوضاع رو به بهبودی نباشد، باید هرچه سریع‌تر برای درمان به پزشک مراجعه کنید.
  • جراحی بای پس روده

این روش معمولاً پس از اسلیو معده انجام می‌شود که در  آن حدود سه چهارم روده کوچک بریده می‌شود که شامل بخشی از دوازدهه و آخرین بخش روده کوچک است. سپس دو سر روده به هم متصل شده و به دلیل آنکه محل ترشح آنزیم‌های پانکراس و صفرا در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند،  این آنزیم‌ها با هم ترکیب می‌شوند و در نتیجه کالری کمتری در بدن جذب می‌گردد. عوارض این جراحی شامل سوء تغذیه و کمبود ویتامین و مواد معدنی است، همچنین پس از عمل فرد نیازمند رعایت غذای رژیمی سخت و همچنین پیگیری است.

عوارض عمل لاغری بای پس روده
 
عمل بای پس روده نیز همانند سایر جراحی‌های لاغری، دارای عوارض عمل جراحی لاغری متعددی خواهد بود. مهم‌ترین عوارض این عمل به صورت زیر هستند: 
 
ایجاد کم خونی در فرد
احتمال بروز سنگ کیسه صفرا
بروز عفونت در محل برش‌های انجام شده در روده
آمبولی ریه، چربی یا لخته خون در شش‌ها و عروق
پوکی استخوان
 
تنوع عمل های لاغری
  • عمل لاغری لیپوماتیک یا پیکرتراشی

در عمل لاغری لیپوماتیک چربی‌های موضعی بدن تخلیه می‌شود که بدون درد و خونریزی است و سبب کاهش سایز در بدن می‌گردد. نسبت به روش لیپوساکشن در دقیق‌تر عمل می‌نماید. عوارض آن سوراخ شدن اعضای داخلی بدن، التهاب، عفونت، آمبولی ریه، کبودی پوست، واکنش آلرژیک و... است.

عوارض و خطرات عمل لاغری لیپوماتیک
 
کبودی بدن
درد در حین عمل و پس از آن
تورم، قرمزی و خونریزی موقت
امکان التهاب و ترشح مواد از قسمت‌هایی که برش داده شده‌اند
آسیب دیدن سیستم ایمنی بدن
امکان بازگشت چربی‌ها پس از انجام عمل
خطر آمبولی به صورتی که ماده جامد، مایع یا گاز درون رگ‌ها به حرکت درمی‌آید. 
تجمع آب در بدن به دلیل نداشتن تجربه پزشک
افتادگی پوست
 
  • عمل لیپوساکشن یا لیپوپلاستی

 یک نوع جراحی زیبایی با حذف چربی‌های اضافه از مناطق خاص است و مشابه عمل لاغری لیپوماتیک عمل می‌کند. عوارض آن شامل کبودی، آسیب رسیدن به اعصاب، رگ خونی، عضلات، عوارض قلبی و ریوی، تورم مداوم، شلی پوست، عفونت و... است.

عوارض عمل لیپوساکشن برای لاغری
 
لیپوساکشن نیز همانند بسیاری از روش‌های جراحی دیگر عوارض مختلفی مانند عفونت، آمبولی، اسیب دیدن اندام‌های بدن و عصب‌ها، التهاب، سوختگی، کبودی بیش از حد در بدن، مسمومیت ناشی از دارو‌های بیهوشی و حتی مرگ فرد شود. برای جلوگیری از بروز خطرات و عوارض این عمل، حتماً به پزشک مشورت کرده تا شرایط بدنی شما را به طور کامل بررسی کنید. 
 
  • عمل ابدومینوپلاستی یا جراحی زیبایی شکم

در عمل ابدومینوپلاستی چربی و پوست اضافه از شکم حذف شده و عضلات آن را تنگ‌تر می‌نمایند اغلب مناسب کسانی است که پوست آن‌ها خاصیت ارتجاعی نداشته و یا در زمان پس از زایمان شکم آنها شل شده است. عوارض آن بی‌حسی در پوست، شل شدن پوست، باقی ماندن اثر زخم و نتیجه ضعیف است.

از دیگر عوارض شایع این عمل جراحی، تجمع خون یا هماتوم در بدن است. علاوه بر آن ممکن است عفونت‌های مختلف، لخته‌های خون و مشکلات مختلف مرتبط با ریه برای فرد ایجاد شود. 

بیشتر بخوانید: در این مطلب به عوارض لیپوماتیک پرداختیم.

انواع عمل های لاغری با جراحی معده

 

آیا عمل جراحی معده خطرناک است ؟

برای بسیاری از افراد این سوال پیش می آید که آیا عمل جراحی معده خطرناک است؟! در پاسخ به آن باید بگوییم هیچ عمل جراحی فاقد عوارض نیست و شاید نتیجه‌ای که در کاهش وزن می‌گذارد، چشمگیر باشد؛ اما فردی که این جراحی را انجام می‌دهد سختی‌های زیادی را تحمل می‌نماید و همانطور که اشاره شد عوارض جراحی بای پس معده و سایر انواع عمل های لاغری که بر روی معده انجام می‌شود، زیاد است و بر روی سلامتی افراد تاثیر می‌گذارد.

روش‌های بسیار مختلفی برای لاغری و رسیدن به تناسب اندام وجود دارد. برخی از افراد تصور می‌کنند با انتخاب روش‌های جراحی می‌توانند به سادگی و بدون دردسر وزن کم کرده و لاغر شوند. این عمل‌ها ممکن است در زمان بسیار کم باعث کاهش وزن بالایی شوند، اما عوارض بسیار زیاد و خطرناکی نیز به همراه دارند. از این رو بهتر است روش‌های غیرتهاجمی مانند اصلاح سبک زندگی، استفاده از برنامه‌های غذایی اصولی، ورزش کردن و ... برای لاغری استفاده کنند. 

 

انواع عمل های لاغری چیست

 

لاغری با تغییر سبک زندگی

چنانچه هنوز زمان زیادی برای گرفتن رژیم اصولی صرف نکرده‌اید ویا سبک زندگی خود را با افزایش تحرک و رژیم غذایی سالم تغییر نداده‌اید؛ پیشنهاد می‌کنیم یک بار با اراده بالا، رژیم لاغری اصولی و مناسب خود را امتحان کنید. انواع عمل های لاغری با وجود آن‌که آسان به‌نظر می‌رسند؛ اما نه‌تنها عوارض زیادی دارند و شرایط زندگی را برای شما سخت می‌کنند، بلکه بسیاری از آن‌ها قابل بازگشت هستند، به‌خصوص اگر سبک زندگی خود را تغییر نداده باشید. به‌جای تحمل کردن عوارض عمل جراحی و همچنین لاغری سریع که سبب شل شدن پوست شما می‌شود و همچنین سلامتی شما را بر اثر سوء تغذیه به خطر می اندازد؛ همین حالا با کلیک بر روی رژیم لاغری آنلاین، رژیم خود را از بهاره غفاری یکی از حرفه‌ای‌ترین مشاوران تغذیه دریافت نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رژیم‌ها لاغری، استپ وزنی، چاقی و... بر روی غفاری دایت کلیک نمایید.

 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
4 از 5 (3 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه