از خواص پیاز و مضرات آن باید بیشتر بدانید!

مصرف پیاز به دلیل خواص پیاز که برای سلامتی و بدن بسیار فراوان و مفید است توصیه می‌شود اما باید دقت کنید که زیاده‌روی و افراط در مصرف پیاز نیز منجر به عوارض و مضراتی می‌شود. پیاز دارای قند‌ها، ویتامین‌ها مانند A و C، مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم و فسفر است. از جمله خواص پیاز می‌توان به مبارزه با سرطان، کمک به بهبود سلامت قلب، کاهش قند خون بالا، تقویت معده و بهبود هضم، حفظ سلامت استخوان، جلوگیری از آلرژی و کاهش التهاب، تقویت سیستم ایمنی، درمان اختلالات گوش، بهبود خواب، بهبود تنفس، بهبود سلامت چشم، بهبود سلامت دهان، تقویت مغز، درمان وبا، درمان تب، تسکین درد قاعدگی اشاره کرد. در این مطلب از غفاری دایت که در ارتباط با خواص پیاز است به بررسی مواردی مانند خواص پیاز خام و خواص پیاز پخته، خواص آب پیاز پخته، خواص پیاز برای مردان، خواص آب پیاز برای پوست، خواص پیاز برای مو، خواص پیازچه و در نهایت مضرات پیاز می‌پردازیم. از خواص پیاز و مضرات آن باید بیشتر بدانید!

خواص پیاز خام و خواص پیاز پخته

 

خواص پیاز خام و خواص پیاز پخته

پیاز دارای خواص و فواید بی نظیری برای سلامت بدن است و این گیاه دارویی خام یا پخته خواص فراوان و فوق‌العاده‌ای دارد. خواص پیاز خام از خواص پیاز پخته کمی بیشتر است. از خواص پیاز خام می‌توان به سطوح بالاتر ترکیبات آلی در آن اشاره کرد. لایه‌های خارجی پیاز منبع غنی و منشا مهمی از فلاونوئیدها است. از خواص پیاز خام می‌توان به تاثیر آن در درمان بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان اشاره کرد. خواص پیاز پخته نیز فراوان است و ازجمله خواص پیاز پخته می‌توان به این مورد اشاره کرد که پیاز مخته منبعی سرشار از فیبر و مس است. فیبر برای مشکلات گوارش و مس برای ارتباط مغز بسیار مفید و موثر است. از دیگر خواص پیاز پخته می‌توان به مواردی از جمله بهبود هضم، پیشگیری از پوکی استخوان، تنظیم قند خون، پیشگیری از عفونت، تقویت سیستم ایمنی بدن و ارتقا سلامت چشم اشاره کرد. خواص پیاز خام و خواص پیاز پخته تقریبا مشابه و مشترک هستند و هر دو خواص مشترک زیادی دارند.

 

خواص آب پیاز پخته

یکی از بهترین درمان‌هایی که میتوان برای رشد مو از آن‌ها استفاده کرد استفاده از آب پیاز است. آب پیاز برای درمان بسیار از مشکلات و بیماری‌ها بسیار مفید است که از جمله خواص آب پیاز برای  مشکلات و بیماری‌هایی که آب پیاز برای آن‌ها مفید است و نقش دارد می‌توان به درمان سرطان، درمان دیابت، کاهش التهاب، تقویت سیستم ایمنی، درمان قارچ‌های ناخن، افزایش بینایی، درمان عفونت گوش، بهبود خواب، تقویت باروری و مبارزه با آکنه اشاره کرد.

 

خواص پیاز برای مردان

یکی از خواص پیاز کمک به افزایش باروری در مردان است. پیاز یکی از گیاهان دارویی است که در اوگاندا غرب از آن برای برای مدیریت ناتوانی و اختلال عملکرد جنسی استفاده می‌کنند. برای افزایش باروری در مردان باید آب پیاز را همراه با عسل ترکیب کرده و بخورید.

 

خواص پیاز برای مو

خواص پیاز برای مو بسیار فراوان و مفید است. پیاز موجب درمان شوره سر، حفظ رنگ مو، از بین بردن شپش، جلوگیری از سفیدی مو و بهبود و افزایش رشد مو می‌شود.

 

خواص آب پیاز برای پوست

پیاز و آب پیاز برای پوست و کمک به سلامت و درخشندگی پوست خواص و فواید فراوانی دارند. از پیاز و آب پیاز برای تهیه ماسک برای پوست استفاده می‌شود. در ادامه به فواید پیاز برای پوست می‌پردازیم.

 

فواید پیاز برای رفع آکنه

از جمله خواص پیاز به کمک و تاثیر آن در رفع آکنه می‌توان اشاره کرد. پیاز دارای خاصیت ضد میکروبی، ضد باکتریایی و ضد التهابی است و با داشتن این خواص می‌توا‌ن از پیاز به عنوان ی یک ضد عفونی کننده بسیار قوی یاد کرد. خواص ضد عفونی کنندگی پیاز موجب محافظت از پوست برابر آکنه و عفونت‌های پوستی دیگر می‌شود. از پیاز و آب پیاز برای درمان و رفع جوش و آکنه استفاده می‌کنند.

برای بهره‌مندی از خواص آب پیاز برای پوست می‌توانید یک قاشق سوپ خوری آب پیاز را همراه با یک قاشق سوپ خوری زیتون مخلوط کرده و ترکیب حاصل را روی صورت خود بمالید. اجازه دهید برای مدت زمان بیست دقیقه روی صورت شما مانده و بعد صورت خود را بشویید. مصرف منظم پیاز اثر فوق‌العاده‌ای در رفع آکنه خواهد داشت.

 

فواید پیاز به عنوان ضد پیری

از دیگر خواص پیاز می‌توان به خاصیت ضد پیری که داروی گیاهی اشاره کرد. پیاز با داشتن ویتامین‌هایی مانند ویتامین A و ویتامین C و آنتی اکسیدان‌ها می‌تواند در مقابل آسیب حاصل از اشعه‌های مضر فرابنفش از پوست محافظت کند. همجنین آنتی اکسیدتن‌های موجود در پیاز می‌تواند موجب خنثی سازی و مبارره با رادیکال‌های آزادی که مسئول پیری زددرس پوست هستند مبارزه کرده و از پیری پوست جلوگیری کنند. در کوارستین که یک آنتی اکسیدان قوی است و می‌تواند پوست را بدون چروک نگه دارد در پیاز در مقادیر بالایی یافت می‌شود. پیاز با داشتن ویتامین‌ها و گوگرد پوست را نرم و انعطاف پذیر می‌کند. ماساژ دادن پوست با آب پیاز می‌تواند برای افزایش گردش خون در پوست کمک کننده و مفید باشد.

 

فواید پیاز برای درخشندگی پوست

از دیگر خواص پیاز می‌توان به تاثیر آن در درخشندگی پوست اشاره کرد. ویتامین C موجود در پیاز به درخشندگی و طراوت پوست کمک می‌کند. پیاز با خواص ضدعفونی کنندگی که دارد موجب رفع جوش و آکنه شده و همچنین با داشتن آنتی اکسیدان‌ها موجب رفع پیری نیز می‌شود. در مجموعه از جمله خواص آب پیاز برای پوست می‌توان به تاثیر آن در درخشندگی پوست اشاره کرد.

برای بهره‌مندی از این خواص پیاز می‌توان از ماسک زیر استفاده کرد. مواد لازم برای تهیه این ماسک صورت پیاز عبارتند از دو قاشق سوپ خوری آرد، یک و نیم قاشق سوپ خوری آب پیاز تازه، نصف قاشق چای خوری شیر و یک قاشق چای خوری جوز.

برای تهیه این ماسک باید ابتدا آب پیاز، آرد، شیر و جوز را به خوبی با هم مخلوط کنید. اگر ترویب شما خیلی غلیظ شد به آن کمی شیر اضافه کنید و اگر بوی پیاز ماسک شما خیلی شدید بود می‌توانید چند قطره روغن اسانس سنبل را به ماسک خود اضافه کنید. بعد از اینکه ماسک پیاز شما آماده شد، ابتدا صورت خود را به خوبی تمیز کنید و بعد از ماسک تهیه شده روی پوست صورت و گردن خود بمالید و اجازه دهید روی پوست شما خشک شود. بعد از اینکه ماسک پیاز روی صورت شما خشک شد آن را به کمک شیر پاک کنید و از درخشندگی پوست خود لذت ببرید.

 

فواید پیاز برای درمان لک‌های پوستی

از دیگر خواص پیاز می‌توان به تاثیر آن در درمان لک‌هایپوستی اشاره کرد. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در پیاز پوست را تغذیه می‌کنند و ناخالصی‌های موجود در پوست را پاک می‌کنند. برای بهره مندی از این فواید پیاز می‌توانید مقادیر مساوی از آب پیاز و ماست تازه را با هم مخلوط کرده و یک ماسک ضد لک و تیدگی پوستی بسازید. برای رفع بوی نامطبوع این ماسک می‌توانید از چند قطره روغن اسانس استفاده کنید. ماسک تهیه شده را بر روی صورت خود بمالید و ماساژ دهید و اجازه دهید برای مدت زمان ده تا پانزده دقیقه روی پوست شما مانده و بعد آن‌ را بشویید.

 

فواید پیاز برای از بین بردن خال‌ها

یکی دیگر از خواص محبوب پیاز این است که با استفاده از عصاره میاز می‌توان از خال‌های کوچک رها شد‌. آب پیاز دارای خاصیت اسیدی و مواد شیمیایی موجود در آن می‌تواتد به التیام خال‌های بدن کمک کند‌. برای بهره‌مندی از این خواص میاز لازم است که کمی از آب پیاز تازه را روی خال مدنظر بریزید و اجازه دهید تا آب پیاز را جذب کند. از بین رفتن خال با این روش معمولا به مدت زمان یک ماه نیاز دارد اما برای خال‌های مختلف ممکن است نتایج متفاوتی مشاده شود.

فواید پیاز برای درمان نیش حشرات

از دیگر خواص پیاز می‌توان به  تسکین نیش و گزش حشرات اشاره کرد. پیاز با داشتن خواص ضد التهابی پیاز برای کاهش سوزش و تورم ناشی از گاز حشرات موثر و مفید خواهد بود. برای بهره مندی از این خواص پیاز کافی است یک تکه پیاز روی محل سوزش و یا جای نیش قرار دهید.

 

مضرات پیاز

 

مضرات پیاز

زیاده روی و افراط در مصرف پیاز ممکن است مضراتی را نیز به دنبال داشته باشد که از جمله این مضرات پیاز می‌توان به مواردی از جمله کاهش شدید قند خون، سوزش معده، استفراغ، تهوع، ایجاد آلرژی بر روی پوست، تنفس بدبو، کاهش شدید فشار خون، افزایش خطر خونریزی و کبودی و افزایش لیتیوم اشاره کرد. زنان باردار و افرادی که قرص آسپرین مصرف می‌کنند بهتر است از پیاز استفاده نکنند.

 

خواص پیاز برای مردان

 

خواص پیاز برای لاغری

پیاز برای لاغر شدن تاثیر مستقیمی ندارد ولی یکی از خواص مهم پیاز، تنظیم قند خون است که در کنار خاصیت ضدعفونی کننده آن، ضرورت استفاده از آن در رژیم لاغری و  رژیم غذایی را افزایش داده است. به همین دلیل بهتر است این ماده غذایی را به دلیل خواصی که دارد در رژیم غذایی خود بگنجانید و به دلیل داشتن رژیم لاغری، مواد غذایی را محدود یا حذف نکنید. رژیم‌های بهاره غفاری به دلیل خواص متنوعی که مواد غذایی برای بدن دارند، هیچ یک از آن‌ها را حذف نمی‌کند و به همین دلیل یک رژیم غذایی اصولی و سالم محسوب می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم غذایی اختصاصی خود، بر روی رژیم لاغری آنلاین کلیک کنید.

 

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
2 از 5 (42 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه