طرز تهیه چای کرک خوشمزه و فوق العاده پر انرژی به روش عربی

چای کرک عربی در واقع از نوشیدنی های هندی و بسیار محبوب است که از ترکیب ادویه های مختلف، شیر خشک و عطرهای خاصی ساخته می شود. طعم خاص و متفاوت این چای شبیه به چای ماسالا است و در بین نوشیدنی های عربی بسیار خاص و پر طرفدار می باشد. این چای به صورت هم سرد و هم گرم با شیر و یا بدون شیر قابل مصرف و بسیار خوشمزه است. طرز تهیه چای کرک خوشمزه و فوق العاده پر انرژی به روش عربی

چای کرک چیست؟

چای کرک به عنوان اصلی‌ترین نوشیدنی به خصوص در کشورهای آسیایی خواص و مزایای بسیار زیادی برای سلامتی دارد و مورد توجه قرار می‌گیرد. چای انواع و اقسام مختلفی دارد. یکی از بهترین چای‌هایی که هر کس در خانه می‌تواند تهیه و نوش جان کند، جای کرک خوشمزه است. جالب است بدانید این چای به طور گسترده ای در شهرها و بنادر جنوبی کشور سرو و مصرف می شود و بسیار پر طرفدار است. 

سوالات بسیاری در رابطه با این چای مطرح می‌شود. افراد بسیاری دوست دارند بدانند که چای کرک چه خواصی دارد؟ آیا این چای معایبی نیز برای بدن دارد؟ طرز تهیه چای کرک خوشمزه چگونه است؟ آیا می‌توان با مصرف این چای لاغر شد؟

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

  • چای کرک چیست؟
  • خواص چای کرک
  • مضرات چای کرک
  • مواد لازم برای تهیه چای کرک
  • طرز تهیه چای کرک
  • نتیجه‌گیری
  • سوالات متداول

مطلب پیشنهادی: خواص چای ماسالا برای لاغری

چای کرک برای چی خوبه؟

چای کرک چیست؟

چای کرک یا چای کاراک (Karak Tea) یک نوع چای شیری ادویه‌دار است که منشاء آن کشور هند است. این چای در کشورهای خاورمیانه و جنوب آسیا نیز بسیار محبوب است.

با اینکه ریشه این چای به هند برمی‌گردد، اما در دهه‌های 1950 تا 1960 توسط کارگران مهاجر پاکستانی و هندی به قطر برده شد و از آن‌جا به سایر نقاط خاورمیانه، خصوصاً کشورهای حاشیه خلیج فارس، راه پیدا کرد و به محبوبیت زیادی رسید. در زبان هندی، کرک به معنی قوی است و نام این چای به دلیل طعم قوی و تند آن به این نام شناخته شده است. امروزه چای کرک یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در خاورمیانه است و در کافه‌ها و رستوران‌ها به وفور یافت می‌شود.

این چای طعم قوی، شیرین، کرمی و تند دارد. به همین دلیل نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است. لازم به ذکر است که طبع چای کرک گرم و خشک است. این طبع به دلیل وجود ادویه‌هایی مانند زنجبیل، دارچین، هل و میخک در آن می‌باشد. همین موضوع نیز باعث شده تا این چای برای افراد با مزاج سرد و تر مفید است و می‌تواند به گرم شدن بدن، بهبود هضم غذا و افزایش گردش خون کمک کند.

خواص چای کرک

چای کرک خواص و مزایای بسیار زیادی برای سلامتی دارد. به همین دلیل نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است. از مهم‌ترین خواص این چای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش التهاب
  • بهبود سیستم قلبی و عروقی
  • کمک به بهبود حافظه
  • آرامش اعصاب و روان
  • بهبود افسردگی و اضطراب
  • تقویت سیستم ایمنی
  • کاهش ریسک ابتلا به سرطان
  • کاهش بیماری‌های عفونی
  • چربی‌سوزی و کاهش وزن (در نوع بدون شکر و شیر پر چرب)

مطلب پیشنهادی: چای ضد عفونت ویروسی

مضرات چای کرک چیست؟

چای کرک در کنار مزایای بسیاری که دارد، از معایبی نیز برخوردار است که نمی‌توان از آن غافل شد. از مهم‌ترین مضرات چای کرک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کافئین بالا

چای کرک به دلیل داشتن پایه چای سیاه حاوی کافئین است. مصرف بیش از حد کافئین می‌تواند منجر به بی قراری، بی خوابی، افزایش ضربان قلب و اضطراب شود.

شکر بالا

دستورالعمل‌های سنتی چای کرک اغلب شامل شکر است. مصرف زیاد قند می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی مانند افزایش وزن، دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی عروقی شود. بنابراین مصرف این چای اگر زیاد باشد ممکن است ریسک ابتلا به این بیماری‌ها را افزایش دهد.

حساسیت به لبنیات

برای افرادی که به لاکتوز یا به لبنیات حساسیت دارند، استفاده از شیر در چای کرک ممکن است مشکلاتی ایجاد کند. بنابراین اگر به مواد تشکیل دهنده این چای حساسیت دارید، از مصرف آن صرفه نظر کنید.

طرز تهیه چای کرک اصل

مواد لازم برای تهیه چای کرک (مواد تشکیل دهنده چای کرک چیست؟)

آب

۳ لیوان

شیر

۱ لیوان

شکر

به مقدار دلخواه

میخک

۳ دانه

هل

۴ دانه

چای

۱ قاشق سوپ خوری پر

بادیان ستاره ای

۱ دانه

چوب دارچین

۱ عدد

زعفران ساییده

نصف قاشق چای خوری

زنجبیل تازه

۱ تکه در صورت تمایل

 

طرز تهیه چای کرک به روش عربی

یکی از سوالات مهمی که توسط افراد بسیاری مطرح می‌شود این است که طرز تهیه چای کرک به روش عربی چگونه است؟

برای تهیه چای کرک به روش عربی طبق مراحل زیر پیش روید:

مرحله اول

در اولین مرحله از طرز تهیه چای کرک لازم است مقداری آب درون یک کتری بریزید و بر روی حرارت قرار دهید. پس از اینکه آب به جوش آمد، زعفران، دارچین، میخک، هل، شکر، چای و بادیان ستاره‌ای را اضافه کنید.

مرحله دوم

به مدت 15 دقیقه صبر می‌کنیم تا محتویات درون کتری بر روی حرارت بجوشد. سپس شیر را اضافه کرده و 5 دقیقه دیگر صبر می‌کنیم تا محتویات بر روی حرارت باقی بماند. سپس حرارت را خاموش کرده و محتویات را از صافی رد می‌کنیم و درون فلاسک می‌ریزیم. تبریک می‌گوییم چای شما آماده نوش جان شدن است.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی چای کرک پرداختیم و گفتیم چگونه این چای را می‌توان آماده و نوش جان کرد. همچنین گفته شد که این چای خوش طعم چه مزایا و معایبی دارد. یکی از مهم‌ترین خواص گفته شده، کمک به لاغری است. اگر کاهش وزن برای شما مهم است، می‌توانید در کنار برخورداری از یک رژیم غذایی مناسب، از این چای نیز استفاده کنید. برای دریافت رژیم درمانی و لاغری مورد نظر خود از بخش رژیم من در سایت غفاری دایت اقدام فرمائید. البته نمی‌توان انتظار داشت که تنها با مصرف این چای لاغر شوید. 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (2 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه