دلایل پیری زودرس پوست چیست؟

چین و چروک‌های پوستی از مهم‌ترین علائمی هستند که با افزایش سن ظاهر می‌شوند و می‌توان گفت هیچ کس نمی‌تواند مانع پیری شود. اما می‌توان بروز آن را به تعویق انداخت. اگر علائم پیری پوست، زودتر از موعد رخ دهد، گفته می‌شود که پیری زودرس رخ داده است. عوامل مختلفی می توانند موجب بروز این عارضه گردند. اما سبک زندگی غلط به عنوان یکی از دلایل غیر ژنتیکی این عارضه، از مهمترین دلایل ابتلا به پیری زودرس پوست می باشند. در ادامه کلیه دلایل این عارضه و راهکارهای پیشگیری و درمان را بررسی نمودیم. دلایل پیری زودرس پوست چیست؟

پیری زودرس پوست چیست؟

پیری زودرس پوست به بروز علائم پیری پوست در سنین پایین‌تر از حد طبیعی گفته می‌شود. این علائم می‌تواند شامل چین و چروک، افتادگی پوست، لکه‌های تیره، خشکی پوست و کاهش خاصیت ارتجاعی پوست باشد. خوشبختانه باید بگوییم که با تغییر سبک زندگی می‌توان این عارضه را به طور قابل توجهی درمان کرد. دلایل پیری زودرس پوست را به دو دسته دلایل ژنتیکی و دلایل محیطی تقسیم‌ می‌کنند. در ادامه به بررسی این دلایل خواهیم پرداخت.

  • قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید بدون استفاده از ضد آفتاب مناسب
  • سیگار کشیدن 
  • تغییرات هورمونی
  • تغذیه نا مناسب
  • استرس و کم خوابی
  • مصرف برخی داروها
  • مصرف کافئین و قهوه

مطلب پیشنهادی: تاثیر میوه ها بر سلامت پوست

چرا ممکن است با پیری زودرس پوست مواجه شویم؟

عوامل مختلفی می‌توانند باعث پیری زودرس پوست شوند. برخی از این عوامل ژنتیکی هستند و برخی دیگر غیر ژنتیکی. در ادامه ها یک از این عوامل را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد.

دلایل پیری زودرس پوست

عوامل ژنتیکی

عوامل ژنتیکی نقش مهمی در پیری زودرس پوست دارند. برخی از افراد به طور ژنتیکی مستعد ابتلا به پیری زودرس پوست هستند. این افراد معمولا دارای پوستی نازک‌تر و حساس‌تر هستند که بیشتر در معرض آسیب‌های محیطی قرار می‌گیرد. چنانچه شما نیز در خانواده و نزدیکان خود چنین افرادی را دارید، باید بیشتر از سایرین به سلامت پوست خود توجه داشته باشید و با روش‌های مراقبتی صحیح از آسیب‌دیدگی بیشتر جلوگیری کنید.

مطلب پیشنهادی: خواص سدر برای پوست صورت

عوامل غیر ژنتیکی 

عوامل غیر ژنتیکی نیز می‌توانند باعث پیری زودرس پوست شوند. برخی از این عوامل عبارتند از:

۱- قرار گرفتن در معرض نور خورشید

نور خورشید حاوی اشعه‌های مضری به نام اشعه ماورا بنفش (UV) است که می‌تواند به پوست آسیب برساند. اشعه UV باعث تخریب کلاژن و الاستین می‌شود. کلاژن و الاستین دو پروتئین مهمی هستند که به حفظ استحکام و خاصیت ارتجاعی پوست کمک می‌کنند. تخریب این پروتئین‌ها خود را به شکل چین و چروک بروز خواهد داد.

۲- سیگار کشیدن

سیگار کشیدن باعث آسیب به سلول‌های پوست و کاهش جریان خون در پوست می‌شود. این امر می‌تواند باعث خشکی، چین و چروک و تیرگی پوست گردد. به همین دلیل افراد سیگاری بیشتر در خطر پیری پوست هستند و آسیب‌های پوستی را بیشتر از سایر افراد تجربه می‌کنند.

۳- تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی مانند یائسگی یکی دیگر از دلایلی است که باعث خشکی و نازک شدن پوست می‌شود. یائسگی با کاهش سطح هورمون استروژن همراه است. استروژن نقش مهمی در حفظ سلامت پوست دارد، به همین دلیل بانوان پس از یائسگی آسیب‌های پوستی را تجربه خواهند کرد.

۴- تغذیه نامناسب

تغذیه نامناسب می‌تواند موجب کاهش مواد مغذی لازم و ضروری برای سلامت سلول‌های پوست شود. این مواد مغذی شامل ویتامین C، ویتامین E، روی، سلنیوم و اسید هیالورونیک است.

۵- استرس و کم خوابی

استرس و کمبود خواب با ایجاد تغییر در هورمون‌ها می‌تواند موجب آسیب‌ دیدن پوست شود.

استرس و پیری زودرس پوست

۶- مصرف برخی داروها

برخی از داروها مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) و داروهای شیمی درمانی می‌توانند باعث خشکی و نازک شدن پوست شوند.

۷- مصرف کافئین و قهوه

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما مصرف بیش از اندازه کافئین و قهوه می‌تواند موجب آسیب رساندن به سلول‌های پوستی شما شود.

راهکارهای درمانی

اگر به دنبال درمان پیری زودرس پوست هستید، ضروری است که حتما از متخصصان پوست و همچنین متخصصان تغذیه کمک بگیرید. استفاده از محصولات مراقبت از پوست موجود در بازار، کاهش استرس و همچنین ایجاد تغییر در رژیم غذایی و استفاده از مواد غذایی دارای ویتامین C، E و D می‌تواند در این زمینه بسیار موثر باشد.

ضروری است که استفاده از ویتامین‌های مختص پوست، کرم‌های ضد آفتاب، مرطوب کننده‌ها و روغن‌های ضد چروک را در روتین پوستی خود قرار دهید. دبرای دریافت یک رژیم غذایی ایده‌آل ضروری است که از متخصصان تغذیه ما کمک بگیرید.

پیشگیری از پیری زودرس پوست

روش‌های پیشگیری از پیری زودرس پوست

احتمالا شما هم این جمله را شنیده‌اید که گفته می‌شود پیشگیری بسیار بهتر از درمان است. همین موضوع باعث می‌شود تا متخصصان به تمامی افراد توصیه کنند به منظور جلوگیری از پیری زودرس به نکات زیر توجه داشته باشند:

استفاده از کرم ضد آفتاب

نور آفتاب و قرارگیری در معرض اشعه‌های مضر خورشید یکی از مهم‌ترین دلایلی است که می‌تواند موجب بروز چین و چروک‌های پوستی و ابتلا به سرطان پوست شود.  استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب با عامل حفاظتی مناسب می‌تواند از خطرات پوستی مرتبط با تابش ماورا بنفش خورشید محافظت کند و از خطوط و چین و چروک‌های ناشی از پیری زودرس پوست جلوگیری کند. به همین دلیل متخصصان توصیه می‌کنند هنگامی که می‌خواهید از خانه خارج شوید و در معرض نور خورشید قرار گیرد حتما از این کرم‌ها استفاده کنید.

انتخاب محصولات مراقبت از پوست مطلوب

متاسفانه باید بگوییم بسیاری از افراد در هنگام انتخاب محصولات آرایشی و بهداشتی دقت و توجه بسیاری به خرج نمی‌دهند، همین موضوع نیز باعث می‌شود تا در دراز مدت دچار آسیب‌دیدگی‌ها و پیری زودرس پوست شوند. متخصصان توصیه می‌کنند به منظور داشتن پوستی، زیباتر، سالم‌تر و جوان‌تر، حتما در هنگام انتخاب و خرید محصولات مراقبت از پوست نهایت دقت و توجه خود را به کار دهید.

تغذیه سالم

یکی دیگر از مهم‌ترین راهکارها برای جلوگیری از پیری زودرس داشتن یک رژیم غذایی سالم است. گفتنی است که مصرف مواد غذایی سالم و با ارزش غذایی بالا، مانند میوه‌ها، سبزیجات، آب، انواع گوشت و مغزها می‌تواند به سلامت پوست کمک کند. همچنین مواد غذایی پرچرب می‌تواند زمینه را برای سرعت بخشیدن به پیری فراهم کند‌. اگر می‌خواهید زیبا و جوان بمانید باید به تغذیه خود بسیار توجه داشته باشید و از مصرف مواد غذایی مضر بپرهیزید.

مطلب پیشنهادی: مواد غذایی ضد پیری

 کنترل استرس

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما باید بگوییم که تجربه استرس مداوم و عدم استراحت می‌تواند به پیری زودرس پوست کمک کند. بنابراین ضروری است که به منظور جلوگیری از این عارضه به خواب و استراحت کافی، مدیریت استرس و انجام فعالیت‌های روزانه آرامش‌بخش مانند یوگا، تمرینات تنفسی و ماساژ برای بهبود جوانی پوست توجه داشته باشید.

مصرف آب و مایعات

تحقیقات بسیاری انجام شده است که نشان می‌دهد، نوشیدن آب و مایعات زیاد می‌تواند در زیبایی و جوانی پوست موثر باشد و از ابتلا به بیماری‌های بسیاری جلوگیری کند. به همین دلیل توصیه می‌شود مصرف آب و مایعات خود را افزایش دهید تا از این طریق بتوانید مانع خشکی و پیری پوست شوید.

مطلب پیشنهادی: عوامل شل شدگی پوست

ورزش منظم

 ورزش و فعالیت بدنی منظم باعث افزایش جریان خون در پوست می‌شود و به کاهش علائم پیری زودرس کمک می‌کند. فعالیت‌هایی مانند پیاده روی، شنا، جلو رفتن و ورزش‌های مقاومتی می‌توانند بهبود رنگ و لطافت پوست را تسهیل کنند. اگر ورزش کردن را جدی نمی‌گیرید و در طول روز تحرک کافی ندارید، احتمالا سریع‌تر از سایر افراد دچار پیری زودرس خواهید شد.

اجتناب از مصرف الکل و دخانیات

تحقیقات بسیاری بر روی الکل و دخانیات انجام شده است که نشان می‌دهد مصرف این دو می‌تواند علاوه بر صدمه زدن به سلامتی موجب کاهش زیبایی و جوانی شما شود. خودداری از مصرف الکل و دخانیات می‌توانید به طور مستقیم بر روی سلامت و جوانی شما اثر بگذارد. بنابراین اگر الکل و دخانیات مصرف می‌کنید، بهتر است همین حالا مصرف را کنار بگذارید.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی پیری زودرس پرداختیم و گفتیم که این عارضه را چگونه می‌توان کنترل و درمان کرد. اگر دوست دارید از پیری زودرس پوست جلوگیری کنید، بسیار مهم است که نظارت دقیقی بر روی تغذیه خود داشته باشید. شما می‌توانید برای دریافت یک رژیم غذایی متناسب با شرایط خود با متخصصان ما در غفاری دایت تماس برقرار کنید. ما نهایت تلاش خود را به کار می‌گیریم تا بهترین برنامه را در جهت تناسب اندام، سلامت و زیبایی شما تنظیم کرده و در اختیارتان قرار دهیم.

مطلب پیشنهادی: تاثیر تغذیه بر پوست


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
5 از 5 (2 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه