هر آنچه از عجایب زوفا باید بدانید!

زوفا یکی از گیاهان دارویی است که خواص و فواید بسیازی برای سلامت بدن دارد. زوفا گیاهی یک‌ساله است و در کنار جاده‌ها رشد می‌کند. زوفا شبیه به سایر اعضای خانواده نعناع بوده و روغن این گیاهی دارویی بویی شبیه به بوی کافور دارد. بوته‌های زوفا بلند و باریک بوده و برگ‌های این گیاه دارویی وارونه هستند.

زوفا در ماه ژوئن تا اکتبر با گل‌های به رنگ بنفش خود که بسیار معطر هستند حشرات را جذب می‌کنند برخی از انواع زوفا دارای گل‌هایی به رنگ سفید یا صورتی هستند. برگ‌ها و ساقه زوفا دارای ترکیبات فعال زیستی مانند رزماریین و اسیدهای کافئیک همراه با پینانیون، بتا پینن، لیمونن، پینوآموفون و ایزوپینوکامپون، تانن، گلیکوزید (دیوزیم)، فلاونوئیدها و مروبین هستند. از جمله خواص زوفا برای بدن می‌توان از مواردی مانند درمان درد عضلانی، افزایش گردش خون، تقویت ایمنی، درمان سرماخوردگی و گلودرد یاد کرد.

در این مطلب از غفاری دایت که در رابطه با زوفا است به بررسی مواردی از جمله خواص زوفا، زوفا برای درمان آسم و عفونت‌های ریوی، زوفا برای تقویت دستگاه گوارش، زوفا و سلامت دستگاه ادراری، زوفا و تقویت سیستم ایمنی بدن، زوفا و افزایش گردش خون، زوفا و قاعدگی، عرق زوفا، روغن زوفا، نحوه مصرف گیاه زوفا و در نهایت مضرات زوفا می‌پردازیم.

هر آنچه از عجایب زوفا باید بدانید!

خواص زوفا

نحوه مصرف گیاه زوفا

از گیاه زوفا قرن‌ها است که در پزشکی سنتی و گیاهی برای درمان بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها استفاده می کنند. از زوفا به عنوان حشره کش‌ها، دافع حشرات و پدیکولیکید (ریشه کن کننده شپش) استفاده می‌کنند. از عصاره گیاه زوفا به عنوان رایحه و عطر در صابون‌ها و عطرها و به عنوان طعم دهنده در سس، پودینگ و آب نبات مورد استفاده قرار می‌دهند.

از دیگر روش‌های استفاده از زوفا مصرف دم کرده زوفا است. برای تهیه دم کرده زوفا کافی است پنجاه گرم برگ و شاخه‌هاي گل‌دار زوفا را در يک ليتر آب جوش ريخته و برای مدت زمان پانزده دقيقه دم كنيد. مقدار مصرف اين دم كرده زوفا به مقدار یک فنجان سه بار در روز است. علاوه بر دم کرده زوفا، از جوشانده زوفا نیز استفاده می‌کنند.

برای تهیه جوشانده زوفا کافی است مقدار پنجاه گرم برگ و سرشاخه‌هاي گل‌دار زوفا را در يک ليتر آبجوش دم كرده و برای مدت زمام سی دقیقه اجازه دهید به آرامی بجوشد. اين جوشانده را براي كمپرس استفاده كنيد. مقدار مصرف این جوشانده پنج تا ده قطره سه بار در روز مخلوط با آب است. برای تهیه ضماد زوفا باید گیاه زوفا را برای مدت زمان پانزده دقیقه در آب قرار داده تا خیس بخورد و سپس روی پارچه قرار دهید و آن را مورد استفاده قرار دهید. برگ‌های تازه گیاه زوفا را خرد کنید و آن را روی پوست خود قرار دهید. این یکی از راه‌های استفاده از گیاه زوفا و خواص بی‌نظیر آن است.

 

عرق زوفا

عرق زوفا تمامی خواص گیاه را دارد و با مشورت و تجویز پزشک متخصص می‌توانید از عرق زوفا مصرف کرده و از خواص و فواید بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید. عرق گیاه زوفا نیز خواص و فوایدی دارد که مثل خود گیاه زوفا بعد از مشورت با پزشک و اطمینان از نبود مانع برای مصرف می توانید از آن استفاده کنید.

 

روغن زوفا

روغن زوفا در واقع روغنی است  که از گیاه زوفا تهیه شده و دارای ترکیبات زیستی بسیاری است. بوی روغن زوفا شبیه به بوی کافور است و ترکیبات آن از برگ‌های خرد شده و ساقه گیاه زوفا تهیه می‌شود. ترکیبات زیست فعال موجود در زوفا شامل مواردی از جمله لیمونن، رزماریین، اسیدهای کافئیک، فلانوئیدها و مروبین‌ها می‌شوند. از جمله خواص روغن زوفا می‌توان به خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی اشاره کرد.

روغن زوفا به درمان دردهای گلویی با ایجاد خلط کمک می‌کند. تقویت معده، رفع کم خونی، درمان آسم، بهبود سرماخوردگی، بهبود سرفه و افزایش نیرو از خواص و فواید شگفت انگیز استفاده عرق و روغن گیاه زوفا به حساب می‌آیند.

مضرات زوفا

خواص زوفا

گیاه داروی زوفا خواص و فواید فراوانی دارد. زوفا می‌تواند در درمان گلو درد و زوفا برای سرماخوردگی  موثر باشد، علاوه بر این زوفا می‌تواند موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از بدن در برابر بسیاری از بیماری‌های مزمن محافظت کند. زوفا می‌تواند موجب بهبود عملکرد قلب و دستگاه گوارش شود. گیاه دارویی زوفا دارای تاثیرات مثبت و مفیدی روی آسم، التهاب دستگاه ادراری و تحریک اشتها و وزوزگوش است.

زوفا می‌تواند موجب از بین رفتن انگل گوارش، افزایش گردش خون، درمان درد عضلانی و التهاب، تقویت معده، رفع نفخ شکم، درمان افسردگی، رفع صرع، افزایش اشتها، درمان تبخال، تسکین درد شکستگی، محافظت از بدن در برابر عفونت‌ها، کاهش درد و ناراحتی ناشی از نیش حشرات و از بین بردن استرس و اضطراب شود. در ادامه به بررسی برخی از خواص گیاه دارویی زوفا می‌پردازیم.

 

زوفا برای درمان آسم و عفونت‌های ریوی

زوفا دارای خواص ضد ویروسی و ضد التهابی است و به همین دلیل در درمان عفونت‌هایی مانند عفونت‌های ریه بسیار تاثیرگذار و مفید است. مصرف دم کرده زوفا همراه با عسل می‌تواند برای درمان بیماری‌هایی مانند آسم و تنگی نفس کمک کننده و تاثیرگذار باشد.

 

زوفا برای تقویت دستگاه گوارش

زوفا با از بین بردن انگل گوارشی می‌تواند به بهبود هضم غذا کمک کند. زوفا می‌تواند در درمان کولیک، گازهای معده و گوارش موثر و مفید باشد.  زوفا با از بین بردن انگل دستگاه گوارش موجب بهبود اشتها نیز می‌شود.

 

زوفا و سلامت دستگاه ادراری

زوفا موجب بهبود دفع ادرار شده و همچنین التهاب موجود در دستگاه ادراری را التیام بخشیده و از این طریق به سلامت دستگاه ادراری کمک می‌کند.

 

زوفا و تقویت سیستم ایمنی بدن

زوفا به دلیل داشتن آنتی اکسیدان‌ها در خود می‌تواند موجب پیشگیری و درمان بسیاری لز بیماری‌های مزمن شود. زوفا با تقویت سیستم ایمنی بدن، از بدن در برابر بسیاری از ویروس‌ها و باکتری محافظت کرده و در درمان سرماخوردگی بسیار موثر است. کمک به درمان درد گلو و درد‌های عضلانی از دیگر خواص فوق‌العاده این گیاه است.

 

زوفا و افزایش گردش خون

زوفا موجب افزایش و بهبود گردش خون در بدن و درنتیجه بهبود اکسیژن رسانی می‌شود.

 

زوفا و قاعدگی

زوفا می‌تواند در تسکین و رفع مشکلات پیش از قاعدگی مانند سندروم پیش قاعدگی و همچنین بهبود و رفع بدخلقی شود.

نحوه مصرف گیاه زوفا روغن زوفا

مضرات زوفا

گیاه زوفا در کنار خواص و فواید بی‌نظیری که دارد در صورت زیاده روی در مصرف آن ممکن است مضرات و عوارضی را نیز برای شما به هم اه داشته باشد. زیاده روی در مصرف زوفا می‌تواند منجر به بروز عوارضی مانند افزایش خون، تشنج و آسیب‌های کبدی شود. همچنین مصرف زوفا برای خانم‌های باردار ممنوع است؛ زیرا موجب سقط جنین می‌شود. توصیه می‌شود که خانم‌های باردار نیز از مصرف زوفا خودداری کنند.

زوفا ممکن است مومب آلرژی و حساسیت شده که از جمله عوارض آلرژی‌زای این گیاه دارویی تورم پوستی و مشکلات تنفسی است. همچنین افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند باید از مشرف زوفا پرهیز کنند زیرا زوفا موجب افزایش فشار خون می‌شود.

با وجود آنکه برخی مواد غذایی همچون زوفا خواص فراوانی دارند؛ با این وجود نمی‌توان میزان زیادی از آن را مصرف نمود. به همین دلیل باید بدانیم میزان سالم و کافی آن چقدر است. یک غذای رژیمی اصولی و سالم، همچون رژیم‌های بهاره غفاری این میزان کافی و صحیحی را به شما می‌گوید تا نه‌تنها بتوانید سلامتی خود را حفظ کرده و ارتقا دهید؛ بلکه بتوانید به تناسب اندام و وزن ایده آل خود برسید. رژیم‌های بهاره غفاری هیچ ماده غذایی را به‌طور کامل حذف نمی‌کنند؛ به همین دلیل رژیم‌های اصولی هستند. برای آشنایی بیشتر با این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم غذایی خود بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (14 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه