نوشیدن آب با وعده های غذایی خوب است یا بد؟

نوشیدن آب همراه با وعده های غذایی اشتباه است؟ یکی از موضوعات چالش برانگیزی که نگران افراد بسیاری را برانگیخته است، نوشیدن آب با وعده‌های غذایی است. تا چندین سال پیش تصور می‌شود که نوشیدن آب با وعده‌های غذایی مضرات بسیار زیادی دارد و می‌تواند موجب اختلال در سیستم گوارش شود. اما آیا این باور هنوز هم پا برجا است؟ آیا واقعا خوردن آب با غذا خوبه یا بد؟ اگر شما هم نمی‌دانید همراه با غذا آب بخورید یا نه؛ نگران نباشید. این سوال یکی از پرتکرارترین سوالات مطرح شده از متخصصان مختلف است. نوشیدن آب با وعده های غذایی خوب است یا بد؟

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

  • خوردن آب با غذا خوبه یا بد؟
  • خوردن آب با غذا در طب سنتی
  • مضرات آب خوردن با غذا
  • فواید قبل غذا آب خوردن

مطلب پیشنهادی: اهمیت نوشیدن آب برای بدن 

خوردن آب با غذا خوبه یا بد؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که ممکن است برای هر فرد پیش آید این است که خوردن آب با غذا خوبه یا بد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم نظرات متفاوتی در این باره وجود دارد و تحقیقات بسیاری نیز انجام شده است که نتایج متفاوتی را نشان می‌دهند.

برخی از متخصصان بر این باورند که نوشیدن آب با غذا ممکن است موجب رفلاکس معده شود. در مقابل برخی دیگر از متخصصان بر این باورند که نوشیدن آب همراه با غذا روند گوارش غذا را تسریع می‌بخشد و از یبوست جلوگیری می‌کند. همچنین گفته می‌شود که نوشیدن آب با غذا می‌تواند روند جذب مواد معدنی و مغذی را تسریع بخشد.

خوردن آب با غذا خوبه یا بد؟

مضرات نوشیدن آب با غذا در طب سنتی

متخصصان طب سنتی بر این باورند که نوشیدن آب با غذا می‌تواند موجب ضعف معده شود. به همین دلیل نیز این عمل در طب سنتی نهی شده است. بر اساس نظر متخصصان کسانی که به همراه غذای خود آب می‌نوشند، قدرت هضم غذا را کاهش داده و موجب سردی معده می‌شوند. جالب است بدانید خوردن آب با غذا در طب اسلامی نیز همچنین طب سنتی مضر شمره می‌شود. متخصصان طب اسلامی بر این باورند که نوشیدن آب همراه با وعده‌های غذایی عملکرد اسید معده را مختل می‌کند.

مطلب پیشنهادی: درمان خانگی اسپاسم معده

چرا نباید همراه غذا آب بخوریم؟

مهم‌ترین مضراب آب خوردن با غذا از نظر آن دسته از متخصصانی که بر این باورند این کار ممکن است به سلامتی صدمه بزند، وارد کردن فشار به حجم معده، افزایش خطر رفلاکس معده و ایجاد درد در ناحیه شکم است‌. اگر به همراه غذا آب نوش جان می‌کنید و بلافاصله معده درد می‌گیرید، ضروری است این کار را کنار بگذارید.

چرا نباید همراه غذا آب بخوریم؟

فواید قبل غذا آب خوردن

طبق یک سری تحقیقات انجام شده، متخصصان به این نتیجه رسیده‌اند که نوشیدن مقداری آب قبل از غذا می‌تواند با اشغال فضای معده موجب کاهش اشتها و در نتیجه لاغری شود. در واقع می‌توان گفت با ورود آب به معده، معده سیگنال‌های ناشی از سیری را به مغز ارسال کرده و اشتها را کاهش می‌دهد. بنابراین اگر مبتلا به چاقی هستید، این روش می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد.

مطلب پیشنهادی: فواید رژیم آب درمانی چیست؟

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی این موضوع پرداختیم که نوشیدن آب با وعده های غذایی خوب است یا بد؟

با توجه به آنچه که گفته شد، می‌توان گفت در پزشکی نظرات مختلفی در این باره وجود دارد. بنابراین بهتر است به خود رجوع کنید. اگر رفلاکس معده دارید یا پس از غذا شاهد ناراحتی‌های گوارشی هستید، نوشیدن آب را در بین غذا حذف کنید، در غیر این صورت می‌توانید همراه با غذا آب بنوشید. البته توجه داشته باشید که نوشیدن مایعات قندی و گازدار با غذا به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
4 از 5 (2 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه