چرا نباید قلیان بکشیم؟

متاسفانه باید بگوییم در سالیان اخیر قلیان کشیدن به خصوص در نسل جوان و نوجوان بسیار افزایش یافته است. همین موضوع باعث می‌شود تا این سوال مهم مطرح شود که آیا قلیان کشیدن برای بدن مضر است؟ ضرر قلیان کمتر است یا سیگار؟ چرا نباید قلیان بکشیم؟ آیا استعمال قلیان نیز می‌تواند بر روی ظاهر افراد تاثیر بگذارد؟ نظر متخصصان در رابطه با قلیان کشیدن چیست؟ آیا راهکاری وجود دارد که مضرات قلیان کشیدن را کاهش دهد؟ این سوالات تنها چندین مورد از مهم‌ترین سوالاتی است که در رابطه با قلیان کشیدن مطرح می‌شود. چرا نباید قلیان بکشیم؟

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

  • دلیل ضرر قلیان برای سلامتی
  • ترکیبات سمی دود‌ قلیان
  • دود قلیان چه ضرری برای بدن دارد؟

مطلب پیشنهادی: عوارض کشیدن سیگار چیست؟

مهمترین مضرات کشیدن قلیان چیست؟

  • پیری زودرس پوست
  • افزایش ریسک ابتلا به سرطان
  • بیماری‌های قلبی و عروقی
  • بیماری‌های تنفسی
  • بیماری‌های روحی و روانی
  • احتمال ابتلا به بیماری‌های واگیردار
  • ریزش مو

دلیل ضرر قلیان برای سلامتی

دود قلیان حاوی مواد شیمیایی بسیاری است که در هنگام دود شدن می‌توانند به ترکیبات سمی تبدیل شده و باعث ایجاد بیماری شوند. البته برخی از افراد فکر می‌کنند می‌توانند با استفاده از اسانس میوه ضرر قلیان را کاهش دهند؛ اما باید بدانید که این تصور کاملا اشتباه است. بنابراین متخصصان توصیه می‌کنند که از مصرف هر نوع قلیان با هر طعمی خودداری کنید.

لازم به ذکر است که قلیان کشیدن نه تنها برای خود فرد بلکه برای اطرافیان نیز با تولید دود دست دوم می‌تواند مضر باشد.

ترکیبات سمی دود‌ قلیان

ترکیبات سمی دود‌ قلیان

در دود قلیان ترکیبات سمی فراوانی وجود دارد که می‌تواند به بدن آسیب برساند. از مهم‌ترین این ترکیبات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مونوکسید کربن: این گاز سمی با جایگزینی اکسیژن در گلبول‌های قرمز خون، به ‌کاهش اکسیژن‌رسانی به ‌اندام‌ها و بافت‌های بدن منجر می‌شود.

قطران: این ماده سرطان‌زا، به ‌بروز انواع سرطان‌ها، به‌ویژه سرطان ریه، دهان و حنجره ‌می‌انجامد.

آلاینده‌های مضر: دود قلیان شامل فلزات سنگین (مانند سرب، آرسنیک و کروم) و مواد شیمیایی سمی (مانند بنزن، فرمالدئید و هیدروژن سیانید) است که ‌موجب بیماری‌های تنفسی، قلبی عروقی و عصبی ‌می‌شوند.

نیکوتین: این ماده اعتیادآور، ‌موجب افزایش ضربان قلب، فشار خون و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی ‌می‌شود.

علاوه‌بر این، دود قلیان حاوی ذرات معلق و آلاینده‌های دیگری است که ‌موجب تحریک ریه‌ها، تشدید علائم آسم و برونشیت و افزایش خطر ابتلا به عفونت‌های تنفسی ‌می‌شود.

 

دود قلیان چه ضرری برای بدن دارد؟

این سوال که مضرات دود قلیان برای سلامتی چیست، یکی از مهم‌ترین پرسش‌های مطرح شده توسط افراد مختلف است. در پاسخ به این سوال بسیار مهم باید بگوییم که استعمال دود قلیان مضرات فراوانی دارد که زبان از بیان تمامی آن‌ها ناتوان است. به همین دلیل ناچاریم تنها برخی از مهم‌ترین این مضرات را معرفی کنیم:

۱- قلیون کشیدن سرعت پیری پوست را افزایش می دهد

پیری پوست یکی از مهم‌ترین عوارض قلیان کشیدن برای سلامتی است. بررسی‌های علمی نشان داده است افرادی که به صورت مکرر قلیان می‌کشند، معمولا بیشتر در خطر ابتلا به پیری پوست هستند.

سموم ناشی از قلیان بر روی پوست اثر گذاشته و نشانه‌های پیری را سریع‌تر ظاهر می‌کند. علاوه بر این قلیان کشیدن حتی موجب تیرگی پوست و تغییر رنگ لب‌ها می‌شود.

مطلب پیشنهادی: فواید و مضرات سیگار الکترونیکی 

۲- افزایش ریسک ابتلا به سرطان

سرطان یکی دیگر مضرات قلیان کشیدن برای سلامتی است. در واقع می‌توان گفت در پی قلیان کشیدن دودهایی آزاد می‌شود که می‌توانند موجب ایجاد جهش‌های ژنتیکی در پروتئین‌های سرکوب کننده تومور شود و خطرات ابتلا به این بیماری را چندین برابر کند.

البته باید بدانید که افراد سیگاری و قلیانی بیشتر به سرطان گلو و ریه مبتلا می‌شوند. اگر ریسک خانوادگی ابتلا به سرطان در شما بالا است، باید از استعمال این ماده مخدر خودداری کنید.

 

۳- قلیان و بیماری‌های قلبی و عروقی

بیماری قلبی و عروقی یکی دیگر از عوارضی است که افراد قلیانی از آن رنج می‌برند. اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که به صورت تفریحی یا دائمی قلیان می‌کشید، باید بدانید که بسیار بیشتر از سایر افراد در خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی قرار دارید.

بررسی‌های علمی انجام شده نشان داده است که قلیان کشیدن می‌تواند خطر ابتلا به سکته قلبی را چندین برابر کرده و موجب انسداد عروق خونی شود.

قلیان بدتر است یا سیگار

۴- احتمال ابتلا به بیماری‌های تنفسی

دود قلیان یک دود مضر برای ریه است که می‌تواند موجب ابتلای فرد به بیماری‌های تنفسی شایع شود. آسم یکی از مهم‌ترین بیماری‌های تنفسی است که افراد قلیانی را تحدید می‌کند. برخی از افراد تصور می‌کنند که با تعویض مکرر آب قلیان می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی را کاهش دهند اما باید بدانید که این تصور اشتباه است و تعویض آب قلیان خطرات آن را کاهش نمی‌دهد.

 

۵- افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌های روحی و روانی

متخصصان و پژوهشگرانی که در زمینه بیماری‌های روحی و روانی فعالیت دارند، بر این باورند که افراد قلیانی بیشتر در خطر ابتلا به بیماری‌های روحی و روانی قرار دارند. افسردگی و اضطراب مزمن یکی دیگر از بیماری‌هایی است که در افراد قلیانی شروع بیشتری دارد. بنابراین توصیه می‌شود اگر در دوران افسردگی به سر می‌برید، برای درمان سریع‌تر قلیان کشیدن را کنار بگذارید.

 

۶- بیماری‌های واگیردار

یکی دیگر از مضرات قلیان برای سلامتی ابتلا به بیماری‌های واگیردار است. از آنجایی که افراد قلیانی به صورت گروهی از یک قلیان مشترک استفاده می‌کنند، بیشتر در خطر بیماری‌های واگیردار ویروسی و باکتریایی قرار می‌گیرند.

تبخال، سرماخوردگی و کرونا از مهم‌ترین بیماری‌های واگیرداری هستند که می‌توانند از طریق قلیان کشیدن نیز انتقال یابد.

۷- ریزش مو

ریزش مو یکی دیگر از مضرات قلیان کشیدن است. قلیان کشیدن معمولا بر روی کیفیت و زیبایی مو اثر گذاشته و موجب موخوره، شوره و پوسته سر می‌شود. لازم به ذکر است که افراد قلیانی معمولا بیشتر طاسی را تجربه می‌کنند. در واقع می‌توان گفت دود‌ ناشی از قلیان می‌تواند حتی زیبای موی شما را نیز به خطر اندازد.

مطلب پیشنهادی: روش های موثر پاکسازی ریه ها چیست؟

چرا کشیدن قلیان برای ورزشکاران خطرناک است؟

قلیان کشیدن بسیاری برای افراد ورزشکار خطرناک است. به عبارتی می‌توان گفت در پی افزایش ضربان قلب به دنبال قلیان کشیدن، افراد در هنگام ورزش آسیب‌های فراوانی خواهند دید.

متخصصان به کسانی که ورزش می‌کنند و به دنبال ساخت اندام ایده‌آل خود هستند، توصیه می‌کنند از قلیان کشیدن صرفه نظر کنند.

 

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی مضرات قلیان کشیدن برای سلامتی پرداختیم و گفتیم که با استعمال قلیان چه خطرات و بیماری‌هایی شما را تهدید خواهد کرد. اگر به دنبال بدنی سالم هستید و می‌خواهید خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را کاهش دهید، قلیان کشیدن را کنار بگذارید. فراموش نکنید که دود ناشی از قلیان می‌تواند به سیستم ایمنی بدن شما آسیب رسانده و سلامت روح و جسمتان را نیز به خطر بیندازد. 

 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه