مربای رژیمی یا مربا با شکر رژیمی ؟!

مربای رژیمی نوعی مربای بدون شکر است که از شیرین‌کننده‌های طبیعی مثل شیره، عسل و یا پودر شیرین‌کننده استفاده می‌کنند که برای سلامتی مفید است. انواع مختلفی از میوه‌ها به‌صورت مربای میوه مثل مربای به سیب در سطح جهان ساخته می‌شود، ازجمله آن‌ها می‌توان به میوه‌های شیرین، مانند آن‌هایی که از توت‌فرنگی یا زردآلو تهیه می‌شود و مواد مغذی بامزه، مانند آن‌هایی که از گوجه‌فرنگی یا کدو تهیه می‌شوند، اشاره کرد. برای تهیه مربای رژیمی هم می‌توان از همین میوه‌ها استفاده کرد. مربای رژیمی یا مربا با شکر رژیمی ؟!

مواد مورداستفاده و نحوه تهیه آن‌ها اسم محصول را تعیین می‌کند. مربا، ژله و مارمالاد همه نمونه‌هایی از سبک‌های مختلف نگهدارندی میوه‌ها هستند که بر اساس نوع میوه مورداستفاده متفاوت هستند. البته باید اضافه کرد که پخت انواع مربای به  مربای آلبالو و مربای سیب و هویج رواج بیشتری در بین خانواده‌های ایرانی دارد. معمولاً یکی از اهداف تولید مربا حرارت دادن به میوه‌های فصل برای افزایش ماندگاری آن‌ها در روزهای غیر فصلشان است؛ اما به نظر نمی‌رسد که این هدف، مهم‌ترین هدف تولید مربا باشد.

 

مربا با شکر رژیمی

 

خاصیت مربا با شکر رژیمی

درواقع شاید بتوان گفت تولید مربا با هدف ایجاد تنوع در سفره غذایی خانواده‌ها و گنجاندن یک غذای جدید در صبحانه افراد بوده است که مربای رژیمی هم از این امر مستثنا نیست. در حال حاضر تنوع در بازار تولید مربا، چنین هدفی را پررنگ‌تر کرده است. ایتالیا، اسپانیا، انگلیس و کشورهای خاورمیانه ازجمله پیشتازان تولید مربا در دنیا به شمار می‌روند.

با افزایش روزافزون کلیه مواد غذایی رژیمی برای ورزشکاران و بیماران مربای رژیمی هم یکی از ملزومات غذایی آن‌ها به‌حساب می‌آید. خیلی از مرباهای رژیمی مثل مربای بالنگ و توت‌فرنگی سرشار از ویتامین C هستند. این مرباها به دلیل وجود ویتامین C می‌توانند به بهبود ایمنی کمک کنند. بدن کسانی که به‌صورت روزانه این مرباها را مصرف می‌کنند، قادر به مقاومت در برابر بیماری‌های شایع مثل آنفلوانزا است. مرباها علاوه بر ویتامین C منبع خوبی برای ویتامین E نیز هستند و ازاین‌رو برای سلامت پوست، مو و لثه‌ها نیز بسیار مفید هستند،  بنابراین توصیه می‌شود از خوردن مربا در صبحانه غافل نشوید.

 

طرز تهیه مربای به بدون شکر

 

طرز تهیه مربای به بدون شکر

بخش اعظم مواد انرژی‌زا، قند‌ها هستند، بر این اساس کارشناسان تغذیه به کاهش مصرف ساکاروز یا شکر و فراورده‌هایی که مقدار زیادی شکر در خوددارند، توصیه می‌کنند و معتقدند که مصرف محصولات حاوی کالری بالا، تأثیرات نامطلوبی بر سلامتی بدن می‌گذارند؛ بنابراین برای افراد دیابتی یا ورزشکارانی که رژیم غذایی خاصی دارند بهتر است برخی مواقع از شکر رژیمی استفاده کنند. صبحانه افراد رژیمی را می‌توان با گنجاندن مربا با شکر رژیمی تکمیل کرد. یکی از مرباهای محبوب در میان ایرانیان مربای به است. در اینجا طرز تهیه مربای به بدون شکر را شرح می‌دهیم.

مواد لازم جهت تهیه مربای به رژیمی

  • به: یک عدد
  • سیب: یک عدد
  • چوب دارچین: یک عدد
  • میخک: سه عدد

طرز تهیه مربای به رژیمی به ۲ روش

  1. سیب و به را بشویید و رنده کنید، سپس چوب دارچین و میخک را نیز به آن اضافه کنید و درون قابلمه‌ای روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید تا کاملاً پخته شود و آب آن‌ها کشیده شود. در این مرحله زمانی که مربا قوام آمد از روی حرارت بردارید و اجازه دهید مربا خنک شود سپس آن را در ظرف شیشه‌ای دردار بریزید و در یخچال قرار دهید.

 نکته: اگر تمایل دارید که مربا بیشتر شیرین باشد می‌توانید مقداری عسل به آن اضافه کنید و این مربا را خیلی زود مصرف کنید، اضافه کردن سیب به این مربا به خاطر طعم دادن به آن لازم است و نمی‌توان در طرز تهیه مربای رژیمی سیب را حذف کرد.

  1. سیب و به را رنده کرده، چوب دارچین و میخک را به آن اضافه کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید. اجازه دهید مواد روی حرارت ملایم کاملاً پخته‌شده و آب آن‌ها کشیده شود. وقتی مربا قوام آمد، حرارت را خاموش کرده و پس از خنک شدن در ظرف شیشه‌ای دردار در یخچال نگهداری کنید. این مربا را خیلی زود مصرف کنید و در صورت تمایل موقع استفاده، مقداری عسل به آن اضافه کنید تا شیرین‌تر شود. افزودن سیب برای طعم دادن به مربا لازم است و نباید از دستور آن حذف شود.

 

طرز تهیه مربای پرتقال رژیمی

 

طرز تهیه مربای پرتقال رژیمی

  • مربای پرتقال بدون شکر
  • مواد لازم:
  • آب: 4 الی ۵ پیمانه
  • پرتقال: درشت ۶ عدد
  • آب‌پرتقال: ۱ پیمانه
  • شیرین‌کننده رژیمی: ۲ پیمانه

طرز تهیه:

برای تهیه مربای پرتقال از پرتقال‌های پوست‌کلفت و درشت باید استفاده کرد. پوست پرتقال را با رنده کمی بسائید تا پوست صاف و باز شود، بعد یک دایره با قطر کم از ته پرتقال درآورده و با نوک کارد هسته‌های پرتقال را حتی‌المقدور خارج کنید و پرتقال را بشویید و در ظرفی ریخته و مقداری آب روی آن ریخته و بجوشانید و بعد پرتقال را در صافی بریزید.

دو بار دیگر نیز پرتقال‌ها را به همین طریق جوشانده، بطوریکه پوست پرتقال کاملاً نرم بشود, بعد در ظرف بزرگی آب بریزید و پرتقال‌ها را در آن بی اندازید. دو الی سه روز باید در آب سرد بماند. در این مدت چندین بار آب‌پرتقال را عوض کرده و هر دفعه پرتقال را در دست‌کمی فشار دهید تا آب داخل پرتقال خارج شود. آب داخل پرتقال را چشیده، هر وقت تلخ نبود پرتقال برای تهیه مربا آماده است.

آب و شیرین‌کننده را مخلوط نموده روی حرارت قرار دهید تا قوام آید. شربت را از صافی رد کنید بعد پرتقال‌ها را درشربت انداخته تا با حرارت ملایم پرتقال‌ها بجوشند و شربت آن کاملاً قوام بیاید. بعد آب‌پرتقال را اضافه کنید و بازهم پرتقال‌ها را روی حرارت گذاشته تا شربت غلیظ شود. توجه داشته باشید وقتی پرتقال‌ها در حال جوشیدن است گاهی با پشت قاشق پرتقال‌ها راکمی فشار دهید تا شربت رقیق داخل آن خارج شود.

شربت این مربا معمولاً بعد از یکی دو روز رقیق می‌شود, باید بعد از دو روز پرتقال‌ها را از شربت بیرون آورده, شربت را دوباره چند جوش داده و بعد از غلیظ شدن پرتقال‌ها را در شربت بیندازید و در شیشه دهان‌گشاد و دردار محفوظ نگاه‌دارید.

 

رژیم لاغری و مربای رژیمی

 

رژیم لاغری و مربای رژیمی

مربا می‌تواند از میوه‌های مختلفی ساخته شود. برای مثال می‌توان از هویج، توت‌فرنگی، زرشک، انجیر، بهارنارنج، آلبالو یا بالنگ مربا درست کرد. شاید به خاطر استفاده از نگه‌دارنده‌ها تمایل به استفاده از مرباهای خانگی داشته باشید اما باید این نکته را مدنظر بگیرید که برای داشتن یک رژیم لاغری متعادل و درست تمامی اصول را باید رعایت کرد.

 مطمئناً می‌دانید که خوردن یک مربای رژیمی خوشمزه در وعده‌ی غذایی صبحانه، هیچ فایده‌ای برای رژیم لاغری (و همچنین سلامتی شما) ندارد؛ اما چیزی که ممکن است از آن مطلع نباشید، این است که مجبور نیستید در رژیم لاغری، کاملاً قند و شکر را از رژیم غذایی‌تان حذف کنید. باید بدانید که مواد غذایی سالمی مانند میوه‌ها و سبزی‌ها، حاوی قند هستند، اما همچنان برای شما مفیدند و خوردن مقداری مربای رژیمی، می‌تواند به برطرف کردن هوس شیرینی شما کمک کند و مانع این شود که بعداً زیاده‌روی کنید؛ بنابراین، بجای اینکه خودتان را مجبور به ترک قند کنید، این استراتژی‌های منطقی و کاملاً ممکن را دنبال کنید تا به‌طور هم‌زمان، هم بتوانید چیزهای شیرین بخورید و هم‌وزن کم کنید.

رژیم اختصاصی

مربای رژیمی که با استفاده از شکر رژیمی و یا عسل و شهد تهیه می‌شود، گزینه خوبی برای تأمین قند لازم در رژیم لاغری است پس می‌توان رژیم لاغری و مربای رژیمی را برای رسیدن به یک وزن متعادل در کنار هم داشت. اما اهمیت یک رژیم لاغری اختصاصی را که بر اساس ویژگی‌های شخصی شما نوشته شده باشد و به ارتقای سلامت شما در کنار تناسب اندام کمک کند، فراموش نکنید. برای دریافت رژیم اختصاصی خود، از بهاره غفاری که یک مشاور تغذیه حرفه‌ای است، همین حالا بر روی رژیم لاغری من کلیک کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با کلیک بر روی غفاری دایت به سایت اصلی مراجعه کنید.

 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
4 از 5 (5 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه