خواص زغال اخته + طبع طبع زغال اخته را در اینجا بخوانید!

خواص زغال اخته که از نظر گیاه‌شناسی با نام Cornus mas شناخته می‌شود، متعلق به خانواده dogwood است که با نام علمی cornaceae شناخته می‌شود. این میوه با نام‌های پرطرفداری مانند گیلاس کرنیلیان، کرنل اروپایی یا داگ‌وود گیلاس کرنلیان از دسته گیاهان گلدار خانواده dogwood است. این گیاه با داشتن ریشه‌های بومی جنوب اروپا به طور برجسته در سرزمین‌های فرانسه تا اوکراین یافت می‌شود. همچنین این درخت حضور خود را در جنوب غربی آسیا نشان داده است.

مناطقی از ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، ایران، ترکیه، لبنان و سوریه نیز شاهد رشد پوشش گیاهی آن بوده است. در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم با خواص زغال اخته آشنا شویم و بدانی کاشت زغال اخته قرمز به چه صورت است؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

خواص زغال اخته + طبع طبع زغال اخته را در اینجا بخوانید!

طبع زغال اخته

از خواص زغال اخته و درباره این گیاه چه میدانید؟

گل‌های این گیاه کوچک (قطر ۵ تا ۱۰ میلی‌متر) با چهار گلبرگ زرد رنگ هستند که در دسته‌های ۱۰ تا ۲۵تایی با هم در اواخر زمستان، بسیار قبل از ظاهر شدن برگ‌ها تولید می‌شوند. این گل ها منبع غذایی زنبورها هستند و در برابر حملات قارچی ناشی از عسل نیز مقاوم هستند. این میوه تک لپه‌ای، به نظر می‌رسد دارای شکل مستطیلی قرمز به طول ۲ سانتی‌متر و عرض ۱.۵ سانتی‌متر است.

توت‌ها وقتی در گیاه می‌رسند، شبیه به توت‌های قهوه هستند و در اواسط تا اواخر تابستان می‌رسند. میوه خوراکی است اما میوه نارس آن سوزاننده است. میوه فقط پس از افتادن از درخت به طور کامل می‌رسد. هنگامی که می‌رسد، میوه قرمز یاقوتی تیره یا زرد روشن است. طعمی اسیدی دارد که بهتر است از آن به عنوان ترکیبی از کرن بری و آلبالو یاد شود.

 

خواص زغال اخته

خواص زغال اخته فقط به خواص خوراکی آن محدود نمی‌شود. زغال اخته مجموعه‌ای از خواص پزشکی و مواد مغذی است. این میوه قابض است که در صورت خونریزی زیاد، باعث انقباض ماهیچه‌ها یا بافت‌های بدن می‌شود و همچنین دارای خاصیت تب بری است که به کاهش تاثیر تب کمک می‌کند و دمای بدن را به حد نرمال می‌رساند. پوست و میوه نیز مغذی هستند و به بازگرداندن مواد مغذی از دست رفته بدن کمک می‌کنند.

خاصیت قابض میوه به‌عنوان یک درمان خوب برای ناراحتی روده و تب عمل می‌کند و در عین حال در درمان وبا نیز استفاده می‌شود. از گل‌های زغال اخته در درمان اسهال استفاده می‌شود. در صورت بروز بیماری‌ها و مریضی‌های مختلف مانند درد کمر و زانو، سرگیجه، وزوز گوش، اسپرماتوره، تکرر ادرار، لرز و تب ناشی از نقص کبد، تعریق مداوم به دلیل بیماری، تپش قلب، نبض پراکنده، نوراستنی، اختلالات قاعدگی و... می‌توان زغال اخته مصرف کرد.

 

ارزش غذایی زغال اخته

زغال اخته دارای ۱۵۲ کالری است و هیچگونه چربی، کلسترول و فیبر غذایی ندارد. در زغال اخته ۱۳ میلی‌گرم سدیم، ۵۳۰ میلی‌گرم پتاسیم، ۳۷ میلی‌گرم کربوهیدرات، ۲۷ گرم قند و ۴٪ پروتئین است.

کاشت زغال اخته

کاشت زغال اخته

کاشت زغال اخته به عنوان یک گیاه مناسب و راحت در شرایط رشد آن شناخته می‌شود. برای اطمینان از بهره‌وری خوب، نیازی به مراقبت و نگهداری زیاد ندارد. این گیاهان به راحتی در هر خاکی که حاصلخیزی خوب یا کافی داشته باشد، از اسید گرفته تا گچ کم عمق رشد می‌کنند. بهترین نتایج در گیاهانی مشاهده می‌شود که در خاک‌های رسی سنگین به خوبی رشد می‌کنند.

در حضور خاک مرطوب و مقدار کافی نور خورشید اعتقاد بر این است که این گیاه بهترین رشد را می‌کند؛ با توجه به اینکه این گیاه در غیاب نور سوزان خورشید، در مناطق سایه روشن نیز زندگی می‌کند. زغال اخته گیاهی سخت و محکم است که نسبتاً در برابر باد مقاوم است. آن‌ها در مراحل اولیه در گلدان کاشته می‌شوند و در همان مکان به خوبی رشد می‌کنند. این گیاهان به دلیل ماهیت محکم خود می‌توانند در دمای پایین، زنده بمانند.

این گیاه را می‌توان به دو روش تکثیر کرد، روی جوانه زدن نهال که گاهی ممکن است تا به نهال برسد، طول بکشد و تا میوه دهی آن تا ۲۰ سال طول بکشد. در حالی که روش دیگر تکثیر این گیاه استفاده از روش قلمه و پیوند است که به باردهی زودتر کمک می‌کند؛ اما تا زمانی که از بذر تکثیر می‌شود، زنده نمی‌ماند.

همچنین به‌عنوان یک گیاه زینتی این گیاه در اوایل سال گل می‌دهد و منبع خوبی از غذای اولیه با ارزش برای زنبورها است. علاوه‌بر خواص آن، گیاهان این جنس به طور قابل توجهی در برابر قارچ عسل مقاوم هستند.

فواید زغال اخته

استفاده از زغال اخته و در رژیم غذایی

کاربرد این گیاه در سراسر جهان بسیار پذیرفته شده و مورد استقبال قرار گرفته است. از آن‌ها به عنوان یک ماده اصلی برای تهیه مربای خوش طعم استفاده می‌شود. زغال اخته به دلیل طعمی مشابه با کرن بری دارد؛ که دانه ریز شده و با شکر و پرتقال پخته می‌شود تا سسی مانند سس کرن بری تهیه شود. این توت‌ها به‌صورت خشک شده نیز مصرف می‌شوند. این میوه که در تقطیر نوشیدنی الکلی در کشورهایی مانند آذربایجان و ارمنستان استفاده می‌شود، جایگاه خود را در صنعت نوشیدنی پیدا کرده است. در تابستان در ایران و ترکیه به‌عنوان میان وعده همراه با نمک مصرف می‌شود. این توت‌ها به‌طور سنتی در ایران و ترکیه در نوشیدنی‌های سرد نیز مصرف می‌شوند.

این میوه خواص بسیار و ارزش غذایی بالایی دارد، اما نمی‌توان بیش از حد نیز از آن استفاده نمود؛ زیرا مضرات زغال اخته همچون مشارکت در تشکیل سنگ کلیوی سبب می‌شود برای همه افراد قابل مصرف نباشد. طبع زغال اخته سرد و خشک است و ممکن است برای افرادی که طبع سردی دارند، مصرف زیاد آن مناسب نباشد و به همین دلیل برا اصلاح طبع زغال اخته، لازم است با مصلح همچون عسل و انگبین مصرف شود.

برای آن‌که میزان مصرف کافی و متعادل هر ماده غذایی را بدانید، لازم است از یک رژیم غذایی اصولی همچون رژیم‌های بهاره غفاری پیروی نمایید. این رژیم‌ها بدون حذف مواد غذایی به شما این امکان را می‌دهند که به تناسب اندام برسید و در عین حال سلامتی خود را ارتقا دهید. برای آگاهی از نحوه عملکرد این رژیم و میزان رضایت افرادی که از آن استفاده کرده‌اند، بر روی غفاری دایت کلیک نمایید و چنانچه می‌خواهید همین حالا رژیم غذایی اختصاصی خود را دریافت کنید، بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.

مترجم: ریحانه ساده طهرانی | ترجمه از fruitsinfo.com

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (26 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه