طرز تهیه کاچی خوشمزه در خانه

کاچی یک غذای فوق‌العاده خوشمزه و مقوی است که معمولا در دوران نقاهت بیماری‌ها و پس از زایمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. طعم عالی و مزایای درمانی این غذا باعث شده تا افراد بسیاری در سراسر ایران تصمیم به تهیه این غذا بگیرند و برای آن برنامه‌ریزی کنند. طرز تهیه کاچی خوشمزه در خانه

جالب است بدانید که روش‌های متنوعی در سراسر ایران برای پخت این غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مطلب تصمیم داریم به معرفی یکی از ساده‌ترین روش‌های پخت کاچی خوشمزه در خانه بپردازیم. بنابراین اگر دوست دارید، در این باره بیشتر بدانید، مطالعه این مطلب برای شما مفید خواهد بود.

روش پخت کاچی خوشمزه

مواد لازم برای تهیه کاچی

  • آرد گندم: 2 پیمانه
  •  آب: 4 پیمانه
  • شکر: 1 پیمانه
  • روغن: 1/4 پیمانه
  •  کره: 100 گرم
  • گلاب: 1/2 پیمانه
  •  زعفران دم کرده: به مقدار لازم
  • پودر هل: 1 قاشق چایخوری
  • پودر دارچین: 1/2 قاشق چایخوری

طرز تهیه کاچی

برای تهیه کاچی خوشمزه ضروری است که مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • در اولین مرحله نیاز است تا با استفاده از شکر، عسل یا شیره انگور شربت کاچی را تهیه کنید. برای این کار کافی است مقداری آب را با شکر مخلوط کرده و بر روی حرارت قرار دهید. این کار باید تا زمانی که شکر کاملا حل شود تداوم داشته باشد. همین که دانه‌های شکر دیگر درون آب قابل مشاهده نبودند، زعفران را اضافه کنید. در نهایت نیز گلاب را اضافه و حرارت را خاموش می‌کنیم‌.
  • مقداری روغن و کره را بر روی حرارت کاملا ذوب کنید و در نهایت پس از الک کردن آرد به روغن اضافه کنید.
  • مخلوط حاصل شده از مرحله قبل را روی حرارت کم قرار دهید تا تفت بخورد. در این مرحله لازم است تا مخلوط را با قاشق چوبی هم بزنید. پس از تغییر رنگ دادن مواد می‌توانید هل، دارچین و در صورت دلخواه زردچوبه را اضافه کنید.
  • در پنجمین مرحله از تهیه کاچی حرارت را خاموش کرده و شربت کاچی را کم کم اضافه کنید. هم زمان با اضافه کردن شربت کاچی، مخلوط را هم بزنید کاملا یک دست شود.

اگر دوست دارید کاچی شما شامل خلال بادام و پسته باشد از قبل آب را بخیسانید و در این مرحله به ترکیب ساخته شده، اضافه کنید.

  • در آخرین مرحله حرارت را مجددا روشن می‌کنیم و سر ظرف را می‌بندیم تا کاچی دم بکشد. هر از چندگاهی نیز سر ظرف را برای بررسی و هم زدن مواد باز می‌کنیم.

با رسیدن کاچی به غلظت مناسب، حرارت را خاموش کرده و غذای تهیه شده را در ظرف مخصوص سرو تزیین می‌کنیم.

۱- طرز تهیه کاچی ارومیه

مردم ارومیه علاقه بسیار زیادی به پخت غذاهای سنتی ایرانی دارند. به همین دلیل نیز زمان و حوصله زیادی را صرف این امر می‌کنند. دوشاب قویماقی یکی از پرطرفدارترین کاچی‌های ارومیه‌اس که از دوشاب یا شیره انگور استفاده می‌کند. برای تهیه این نوع کاچی کافی است تا شکر را از ترکیبات حذف کرده و به جای آن شیره انگور قرار دهید.

۲- روش پخت کاچی به سبک کرمانی‌ها

بسیاری از افراد دوست دارند با طرز تهیه کاچی کرمانی آشنا شوند و بدانند که تفاوت این کاچی با سایر کاچی‌های معمولی در چیست؟

به طور کلی می‌توان گفت کرمانی‌ها در فرایند تهیه کاچی مقداری مغز آجیل را به همراه ادویه به ترکیبات از قبل آماده شده اضافه می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود تا کاچی شما مقوی‌تر باشد. بنابراین اگر شما نیز دوست دارید از کاچی مصرفی خود نهایت لذت را ببرید، بهتر است به سبک کرمانی‌ها عمل کنید.

۳- طرز تهیه کاچی آرد گندم

کاچی یک خوراکی فوق‌العاده خوشمزه است که زمان‌های قدیم تا کنون در سفره ما ایرانی‌ها قرار داشته و علاقه‌مندان بسیاری دارد. مزایای درمانی این میان وعده باعث می‌شود تا بسیاری از افراد برای تقویت جسم و روح خود و همچنین سپری کردن بهتر دوران نقاهت بیماری‌ها از آن استفاده کنند.

کاچی آرد گندم یکی از خوشمزه‌ترین کاچی‌هایی است که هر فرد در خانه به راحتی و در کمترین زمان ممکن می‌تواند آماده و نوش جان کند.‌

  • برای تهیه این کاچی فوق‌العاده آرد رو تفت می‌دهیم و سپس بدون خاموش کردن حرارت روغن را اضافه می‌کنیم.
  • شربت کاچی را اضافه کرده به مدت ۱۵ دقیقه صبر دهید تا کاچی شما قل بخورد در نهایت نیز گلاب و زعفران را اضافه کنید.
  •  بگذارید ترکیب جدید به مدت ۵ دقیقه روی حرارت باشد.
  • در نهایت نیز حرارت را خاموش کرده و نیم ساعت صبر کنید تا کاچی خنک شود.
  • حالا می‌توانید کاچی آرد گندم را نوش جان کنید.

۴- کاچی مناسب برای بعد زایمان

اگر به تازگی زایمان کرده‌اید و می‌خواهید با مصرف کاچی بدن خود را در برابر آسیب‌های احتمالی حفظ کنید و شیر خود را افزایش دهید، کافی است تا زیره، تخم گشنیز، رازیانه و نمک را به دستور پخت کاچی آرد گندم اضافه کنید تا این میان وعده خوش طعم و فوق‌العاده تهیه شود.

البته لازم است بدانید که در فرایند تهیه کاچی از پسته نیز می‌توانید استفاده کنید. به طور کلی می‌توان گفت این شما هستید که تصمیم می‌گیرید از میان کاچی‌های موجود کدام یک را برای مصرف آماده کرده و در نهایت نوش جان کنید.

مطلب پیشنهادی: تغذیه زنان پس از زایمان

پیشنهادهایی برای تزیین 

راهکارهای بسیاری برای تزیین کاچی وجود دارد. از مهم‌ترین این راهکارها می‌توان به استفاده از ظروف سرو رنگی یا بستنی خوری‌های زیبا و جذاب، استفاده از گل محمدی، پسته، پودر نارگیل، خلال بادام و غیره اشاره کرد. توجه داشته باشید که در تزیین کاچی دست شما کاملا باز است و می‌توانید مطابق با سلیقه خود عمل کنید.  

نکات مهم در مورد پخت کاچی

در ادامه به شما چندین نکته مهم خواهیم گفت که باعث می‌شود طعم کاچی شما بهتر و دلپذیرتر شود. این نکات عبارتند از:

  • جالب است بدانید می‌توانید از آرد برنج نیز برای تهیه کاچی استفاده کنید. در این صورت، کاچی شما طعم و بافت متفاوتی خواهد داشت.
  • اگر دوست دارید کاچی شما زعفرانی‌تر باشد، می‌توانید مقدار زعفران دم کرده را بیشتر کنید. در واقع می‌توان گفت میزان زعفران اضافه شده به این غذا نقش بسیار زیادی بر طعم و کیفیت آن خواهد گذاشت.
  • شما می‌توانید از انواع ادویه های دیگر مانند پودر زنجبیل، پودر میخک و پودر پسته نیز در تهیه کاچی استفاده کنید.
  • در تهیه کاچی، باید مراقب باشید که آرد را زیاد تفت ندهید تا کاچی شما تلخ شود. همچنین، نباید اجازه دهید که کاچی بیش از حد غلیظ شود، زیرا در این صورت، سفت و غیرقابل خوردن خواهد شد.

خواص و ارزش غذایی کاچی

خواص فوق‌العاده کاچی

کاچی دارای خواص بسیار زیادی برای بدن است که در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • افرادی که از کمبود وزن رنج می‌برند، می‌توانند با قرار دادن کاچی در رژیم غذایی خود نقش بسیار زیادی در درمان این عارضه داشته باشند. در واقع می‌توان گفت کاچی خاصیت وزن گیری دارد و می‌تواند باعث درمان کاهش وزن این افراد شود.
  • خواص کاچی برای زنان به قدری زیاد است که زبان از بیان تمامی این مزایا ناتوان می‌ماند. به طور کلی می‌توان گفت مصرف کاچی توسط بانوان باعث تقویت رحم، بهبود سندرم پیش از قاعدگی، افزایش شیر در دوران شیردهی و همچنین درمان عفونت‌های زنانه می‌شود.
  • مواد معدنی، مغذی و ویتامین‌های کاچی باعث می‌شود تا فرد مصرف‌کننده قوای جنسی و جسمی بیشتری داشته باشد و بتواند سیستم ایمنی بدن خود را در برابر بیماری‌های مختلف قوی کند.
  • ناگفته نماند که این میان وعده خوشمزه حتی می‌تواند بر روی عملکرد مغز و افزایش حافظه نیز تاثیر مثبت بگذارد.
  • درمان کم خونی، کاهش ریسک ابتلا به سرطان، بهبود بیماری‌های قلبی و عروقی و کاهش استرس و اضطراب از دیگر خواص کاچی است که نمی‌توان از آن غافل شد.

سخن پایانی

در این مطلب در رابطه با طرز تهیه کاچی خوشمزه صحبت کردیم و اطلاعات لازم را ارائه دادیم. توجه داشته باشید که اگر قصد دارید در دوران نقاهت بیماری خاصی از این غذا استفاه کنید، بسیار مهم است که به رژیم غذایی خود توجه داشته باشید. در واقع می‌توان گفت مصرف کاچی به تنهایی نمی‌تواند موجب تقویت بدن شما شود.

توصیه ما این است که حتما در این دوران به متخصصان تغذیه خبره‌ای همچون متخصصان مجموعه غفاری دایت مراجعه کنید تا بهترین برنامه درمانی برای شما در نظر گرفته شود و به بهترین نحو ممکن بتوانید از این دوران گذر کنید

مطلب پیشنهادی: طرز تهیه حلوای خوشمزه و آسان


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (3 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه