طرز تهیه سالاد اولویه رژیمی با سیب زمینی و مرغ مزه دار شده

در برنامه غذایی هر فرد، سلامت و بهبود کیفیت زندگی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و انتخاب صحیح و متناسب با نیازهای بدن، عامل کلیدی در حفظ سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها می‌باشد. اما آیا تا به حال به سالاد اولویه رژیمی فکر کرده اید؟ طرز تهیه سالاد اولویه رژیمی با سیب زمینی و مرغ مزه دار شده

خود سالاد الویه از غذا‌های سرد و بسیار محبوب است که به صورت‌های مختلف تهیه می‌شود. در تهیه این سالاد می‌توانید به دلخواه از مواد اولیه متفاوتی استفاده کنید. مرغ، کالباس، هویج، نخود فرنگی، خیارشور، سس سفید، ماست و ...  از جمله موادی هستند که در تهیه آن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این سالاد با ترکیب مجموعه‌ای از مواد غذایی حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبرهای غذایی ارزشمند، می‌تواند در رژیم‌های غذایی مورد استفاده قرار گیرد. معمولاً در تهیه نوع رژیمی این سالاد باید به جای سس از ماست استفاده کرده و یا مواد غذایی کم کالری‌تری در آن استفاده کنید. در ادامه به بررسی کاملی پیرامون این سالاد و طرز تهیه سالاد اولویه رژیمی برای لاغری می‌پردازیم.

سالاد الویه و اطلاعات تغذیه ای آن

سالاد اولویه (Olivier salad) همان‌طور که گفته شد به صورت ترکیبی از چندین ماده غذایی متفاوت تهیه می‌شود. اگر به میزان 100 گرم از این سالاد داشته باشید، مواد اصلی تشکیل‌دهنده آن به صورت زیر هستند.

  • انرژی: 162 کیلوکالری
  • کربوهیدرات: 14.17 گرم
  • پروتئین: 5.46 گرم
  • چربی: 9.57 گرم
  • آب: 82.55 گرم
  • فیبر: 1.53 گرم
  • قند: 2.50 گرم
  • کلسترول: 51.98 میلی گرم

در سالاد الویه انواع مختلفی از ویتامین‌های A، D، E، K، C، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، کولین، پانتوتنیک اسید، فولات، ویتأمین B6 و B12 قرار دارند.

علاوه بر آن مواد معدنی ضروری برای بدن مانند کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، روی، مس، منگنز و سلنیم در این غذای خوشمزه و لذیذ وجود دارند. معمولاً برخی از افراد به دلیل کالری بالای این سالاد از خوردن آن دست می‌کشند.

مسأله اصلی این است که خوردن سالاد الویه به تنهایی نمی‌تواند شما را چاق کند، زیرا جمع کل کالری‌هایی که در طول روز دریافت کرده و می‌سوزانید در این مسأله تأثیرگذار است. بنابراین اگر در طول روز بیش از اندازه کالری دریافت نکنید، می‌توانید بدون نگرانی از چاق شدن این غذای لذیذ را در برنامه غذایی خود داشته باشید. در نتیجه مهم‌ترین عامل بررسی میزان کالری‌های دریافتی در روز است.انواع مختلف سالاد الویه و نحوه کالری سوزی آن

سالاد الویه با توجه به نوع گوشت مورد استفاده، به چند مدل مختلف تقسیم می‌شود. شما می‌توانید در تهیه آن به تنهایی از مرغ استفاده کنید. برخی از افراد از کالباس در چندین مدل مختلف استفاده کرده و برخی نیز از ترکیب مرغ و کالباس استفاده می‌کنند.

 این بخش کاملاً به ذائقه شما بستگی دارد و می‌توانید هر ترکیبی را انتخاب کنید. همان‌طور که در بالا نیز اشاره شد، در هر 100 گرم سالاد الویه چیزی حدود 162 کیلو کالری وجود دارد. این میزان کالری بدون در نظر گرفتن نان است و برای جمع کل کالری موجود در سالاد اولویه رژیمی، باید مقدار کالری نان نیز محاسبه شود.

علاوه بر آن حجم قابل توجهی کربوهیدرات نیز در سالد اولویه وجود داشته و این غذا منبع خوبی از ویتأمین‌ها و مواد معدنی است. با خوردن سالاد الویه باید به مدت 140 دقیقه پیاده روی داشته باشید تا بتوانید کالری مصرفی را بسوزانید. در ضمن شنای تفریحی به مدت 73 دقیقه و والیبال نیز به مدت 103 دقیقه برای سوزاندن این میزان کالری مناسب هستند.  

ارزش غذایی و کالری سالاد الویه

میزان کالری مواد اولیه سالاد الویه

هر کدام از موادی که برای تهیه سالاد الویه استفاده می‌شوند، کالری مشخصی دارند. در ادامه کالری هر کدام از آن‌ها به ازای مقدار مشخص بیان شده است.

  • سیب زمینی: 99 کالری در هر 115 گرم
  • سینه مرغ: 84 کالری در هر 60 گرم
  • تخم مرغ: 40 کالری در هر نصف تخم مرغ
  • نخود فرنگی: 45 کالری در هر 70 گرم
  • ژامبون: 30 کالری در هر 20 گرم
  • گوجه: 7 کالری در هر 40 گرم
  • سس مایونز: 374 کالری در هر 50 گرم
  • جعفری: 1 کالری در چند گرم

 همان‌طور که مشاهده می‌کنید، بیشترین میزان کالری این غذا در سس آن است. اگر در حال رژیم و کاهش وزن هستید و به خوردن سالاد الویه علاقه دارید، به راحتی می‌توانید با حذف سس، آن را میل کنید. به این صورت حدود نصف کالری آن کاهش یافته و دیگر تأثیر زیادی در کالری‌های دریافتی روزانه شما نخواهد داشت. علاوه بر آن به پیاده روی و ورزش‌های سنگین برای سوزاندن کالری موجود در آن نیاز نخواهید داشت.

اگر میخواهید یک غذای رژیمی درماه رمضان بخورید به شما پیشنهاد می شود مقاله سحری چی بخوریم را مطالعه کنید.

طرز تهیه سالاد اولویه رژیمی

همانطور که گفته شد بیشترین میزان کالری موجود در سالاد الویه مرتبط با سس آن است. به هیمن دلیل در صورتی که سس سالاد را حذف کرده و با ماده دیگری جایگزین کنید، به راحتی می‌توانید از این سالاد در برنامه غذایی خود استفاده کنید. در ادامه دستور سالاد الویه بسیار خوشمزه و لذیذ ارائه شده است

مواد لازم

  • سینه مرغ آب پز: نصف یک عدد
  • تخم مرغ آب پز: یک عدد
  • سیب زمینی آب پز: یک عدد متوسط
  • خیار شور: 100 گرم
  • نخود فرنگی: 5 قاشق غذا خوری
  • ماست چکیده کم چرب: 2 تا 3 قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون: یک قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه: کمی

طرز تهیه

برای تهیه این سالاد اولویه رژیمی ابتدا تخم مرغ و سیب زمینی آب پز را رنده کنید. گوشت مرغ را نیز که از قبل با کمی نمک و پیاز آب پز کرده‌اید ریش ریش کنید. نخود فرنگی را آب پز و خیار شور را هم رنده کنید و همراه نخود فرنگی به مخلوط بیفزایید. در آخر ماست و فلفل و نمک و روغن زیتون را خوب به هم بزنید تا یکدست شود و به آن اضافه کنید و خوب به هم بزنید. بهتر است پیش از سرو بگذارید الویه 20 دقیقه بماند تا جا بیفتد.

در این سالاد به جای سس از ماست چکیده با میزان چربی پایین استفاده شده تا حجم کالری مورد استفاده بسیار کم و قابل قبول باشد. این سالاد خوشمزه و لذیذ را می‌توانید چند روز درون یخچال نگهداری کنید.

طرز تهیه سالاد اولویه رژیمی بدون مرغ

شما می‌توانید به جای مرغ از کالباس یا ژامبون در تهیه سالاد استفاده کنید. اما در صورتی که قصد تهیه سالادی رژیمی دارید بهترین گزینه سینه مرغ آبپز شده است. سینه مرغ میزان کالری بسیار کمی داشته و بهترین گزینه برای یک سالاد رژیمی است. سالاد الویه بدون مرغ نیز دقیقاً طبق دستور گفته شده تهیه می‌شود، فقط همان طور که گفتیم به جای مرغ می توانید از کالباس یا ژامبون استفاده کنید.

آیا می دانستید سالاد مرغ یک غذای سالم و خوشمزه است که از مرغ پخته شده، سبزیجات تازه و ادویه‌های مختلف تشکیل شده است. این سالاد کاملاً سالم و مغذی است و باعث شادابی و سلامت بدن می‌شود و می‌تواند به عنوان یک غذای کامل و سرشار از پروتئین، فیبر، ویتامین و مواد معدنی برای وعده ناهار و شام مصرف شود.

بهترین زمان مصرف سالاد الویه

چه زمانی سالاد الویه را سرو کنیم؟

در بسیاری از کشورها، سالاد اولویه یک غذای بسیار محبوب در تعطیلات سنتی سال نو، کریسمس و عید پاک است. همچنین سالادی است که در اکثر مهمانی ها و گردهمایی های خانوادگی در روسیه/اوکراین سرو می شود. و اما در ایران:

  • پیش غذا: می‌توانید سالاد الویه رژیمی خود را به‌عنوان پیش غذا در وعده‌های ناهار یا شام سرو کنید. این سالاد به‌ویژه در میان دورهمی‌ها و جشن‌های خانوادگی محبوب است.
  • غذای پیک‌نیک: به دلیل سبکی و خوشمزگی سالاد الویه، مناسب برای پیک‌نیک‌ها و گردهمایی‌های آزاد در فضای باز است.
  • سفر: سالاد الویه یک گزینه مناسب برای سفرها و سفرهای پیاده‌روی یا مسافرت‌های کوتاه مدت می‌باشد. چون باعث می‌شود انرژی لازم برای سفر را داشته باشید.
  • غذای اصلی: اگر می‌خواهید این سالاد را به‌عنوان غذای اصلی سرو کنید، می‌توانید آن را به همراه نان‌های مختلف مثل نان باگت، فرانسوی و غیره سرو کنید.

همچنین می‌توانید در تزیین سالاد الویه از عناصری مثل ریحان تازه، سبزیجات یا ادویه‌های دلخواه خود استفاده کنید تا ظاهر و طعم آن را بهبود بخشید. این سالاد تا روزها در یخچال به خوبی نگهداری می شود. در صورتی که برای همان روز سرو می کنید، می توانید همه چیز را مخلوط کنید و مایونز را یکباره اضافه کنید. در صورتی که می خواهید بعدا سرو نمایید، مایونز را در هنگام سرو به سالادتان اضافه کنید.

نکات و ترفندهای مهم در دستور پخت سالاد اولویه رژیمی

  • سیب زمینی و هویج را با هم بپزید و حتماً چک کنید که پخته شده باشند. پختن آنها از شب قبل ایده بسیار خوبی است، پس از پخته شدن فقط آن را با پوست در یخچال بگذارید.
  • بعد از خرد کردن خیارشورها، آب اضافی آنها را گرفته و سپس به مواد اضافه کنید. می توانید خیارشورهای مکعبی خرد شده را بگذارید یک ساعتی در آب بماند و بعد از درآورن از آب، بگذارید تا آبشان به خوبی گرفته شود. اگر عجله دارید تمام آب خیار شورها را بگیرید آنها را روی حوله کاغذی گذاشته و فشار دهید. به این ترتیب آب خیار ترش ها بر طعم مواد باقی مانده غلبه نمی کند و سالاد هم خیس و آبکی نمی شود.
  • می توانید از مرغ پخته، ژامبون یا بالونی (یک نوع کالباس تهیه شده از انواع گوشت‌های کاملاً ریز شده‌ مرغ خانگی، بوقلمون، گوشت گاو، گوشت خوک، گوشت گوزن یا سویا) برای دستور پخت استفاده کنید. در صورت خرید بالونی، نوع کم سدیم آن را تهیه کنید.
  • سعی کنید از نخود فرنگی تازه به جای نخود فرنگی کنسرو شده یا منجمد استفاده کنید. نخود فرنگی های کنسرو شده بسیار خیس و لطیف هستند، اما استفاده از نخود فرنگی تازه، طعم و مزه جدیدی به سالاد می دهد.
  • برای افزودن قرمزی و طعم بهتر می‌توانید از فلفل دلمه‌ای یا فلفل قرمز استفاده کنید. می توانید ادویه مرغ خوشمزه تهیه کنید و طعم غذای خود را دگرگون نمایید!
  • بهتر است سالاد را بعد از تهیه، در یخچال قرار داده تا سرد شود و بهترین طعم خود را بگیرد.
  • برای کم کردن میزان کالری در سالاد، می‌توان از سس‌های کم چرب و کم شیرین استفاده کرد و همچنین از مقدار کمتری نمک در تهیه آن استفاده کنید.

تناسب اندام با رژیم های لاغری غفاری دایت

گوشت مرغ یکی از بهترین گزینه‌ها در برنامه رژیم لاغری است که علاوه بر تأمین کالری و چربی موردنظر، در فرآیند کاهش وزن نیز مؤثر است. سالاد اولویه رژیمی به عنوان یکی از پرطرفدارترین سالادها در سراسر جهان شناخته شده است. این سالاد به دلیل سادگی و راحتی در تهیه، محبوبیت بالایی در بین خانواده‌ها دارد.

همچنین این سالاد حاوی مقدار زیادی پروتئین و مواد مغذی مفید است و به عنوان یک غذای سالم و مناسب برای صرف در وعده‌های ناهار و شام به‌خصوص در فصل بهار و تابستان بسیار مناسب است. با در نظر گرفتن نکات تغذیه‌ای در تهیه این سالاد، می‌توان آن را به یک غذای سالم و کامل تبدیل کرد.

بسیاری از افراد برای کاهش وزن سریع و رسیدن به تناسب اندام به دنبال انواع غذاهای رژیمی هستند. این افراد برای تغییر سبک زندگی و همچنین دست یابی به تناسب اندام و سلامتی باید از یک رژیم لاغری اصولی استفاده کنند. یکی از بهترین انواع رژیم‌ها که این ویژگی‌ها را دارند، رژیم‌های بهاره غفاری هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت کلیک نمایید و چنانچه می‌خواهید رژیم غذایی خود را همین حالا دریافت کنید، بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.

سوالات متداول

اصل سالاد اولویه از کدام کشور است؟

اصلیت سالاد اولویه به دهه 1860 در روسیه بازمی گردد که توسط شخصی به نام لوسین اولویه سرآشپز هرمیتاژ، یکی از مشهورترین رستوران های مسکو اختراع شد. با این حال، اولویه آن دوران بسیار متفاوت از اولویه مدرن امروزی بود و خرچنگ، اردک دودی، خاویار و باقرقره درست می شد.


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
5 از 5 (2 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه