بیماری اچ پی وی چیست؟ از علائم تا درمان

بیماری اچ پی وی یا زگیل تناسلی، یک عفونت مقاربتی شایع است که از طریق تماس پوستی با فرد آلوده منتقل می‌شود. این بیماری می‌تواند در زنان و مردان بروز کند و در اغلب موارد بدون علامت است. با این حال، در برخی افراد، زگیل تناسلی ایجاد می‌کند که به صورت برجستگی‌های کوچک و گوشتی در ناحیه تناسلی یا مقعد ظاهر می‌شود. در موارد نادرتر، HPV می‌تواند منجر به سرطان دهانه رحم، سرطان واژن، سرطان فرج، سرطان آلت تناسلی مردان، سرطان مقعد و سرطان گلو شود.  بیماری اچ پی وی چیست؟ از علائم تا درمان

در جامعه امروز به دنبال افزایش رابطه‌های کنترل نشده، خطر ابتلا به این بیماری نیز افزایش یافته است. به همین دلیل نیز این سوال برای افراد بسیاری مطرح می‌شود که چگونه می‌توان بیماری اچ پی وی یا زگیل تناسلی (HPV) را کنترل کرد و از بروز آن جلوگیری نمود؟ آنچه در این مطلب خواهید خواند:

  • ویروس hpv چیست؟
  • علائم بیماری اچ پی وی
  • انواع بیماری اچ پی وی
  • انواع سرطان ناشی از اچ پی وی
  • تشخیص بیماری اچ پی وی
  • درمان‌های موجود برای بیماری اچ پی وی
  • پیشگیری از بیماری اچ پی وی
  • واکسن گارداسیل

ویروس hpv چیست؟

ویروس پاپیلوم انسانی یا HPV عامل ایجاد کننده بیماری با همین نام است که بیشتر در اثر روابط جنسی آلوده ایجاد می‌شود. این ویروس با اثرگذاری بر روی سیستم ایمنی فرد بیمار باعث ایجاد زگیل تناسلی و انواع سرطان می‌شود‌. متاسفانه باید بگوییم تاکنون هیچ راهکاری برای درمان این بیماری یافته نشده است. به همین دلیل تنها می‌توان آن را کنترل کرد. البته باید بدانید با واکسیناسیون امکان کاهش شانس ابتلا به این عارضه وجود دارد.

مطلب پیشنهادی: معرفی چای ضد عفونت ویروسی

 

علائم بیماری اچ پی وی

بسیاری از ویروس‌های اچ پی وی پس از ورود به بدن و آلوده کردن فرد، هیچ علامتی از خود نشان نخواهند داد. با این وجود برخی دیگر به صورت توده‌هایی در اندازه‌های مختلف که شبیه به گل کلم هستند و بر روی واژن یا آلت مردانه ایجاد می‌شود، خود را نشان می‌دهند.

جالب است بدانید که زگیل تناسلی ممکن است، هفته‌ها، ماه‌ها و سال‌ها پس از ورود ویروس به بدن فرد ایجاد شود. به طور کلی می‌توان گفت ظاهر زگیل‌های تناسلی بسیار متنوع است. این توده‌ها در اندازه‌های مختلف به صورت تکی یا خوشه‌ای، صاف یا غیر صاف رشد کرده و این بیماری را فریاد می‌زنند. یکی دیگر از علائمی که افراد درگیر ویروس اچ پی وی ممکن است، تجربه کنند، سرطان است. از شایع‌ترین سرطان‌های مربوط به این بیماری می‌توان به سرطان دهانه رحم اشاره کرد.

ویروس اچ پی وی

انواع بیماری اچ پی وی

بیش از 200 نوع ویروس اچ پی وی وجود دارد که حدود 40 نوع آن می.تواند دستگاه تناسلی انسان را آلوده کند. این ویروس‌ها به دو دسته پرخطر و کم خطر تقسیم می شوند:

۱- ویروس های اچ پی وی پرخطر

حدود 14 نوع HPV پرخطر وجود دارد که می تواند باعث سرطان دهانه رحم، مقعد، فرج، واژن، آلت تناسلی مردان، دهان و حلق شود. ویروس HPV16 و HPV18 دو نوع از HPV‌های  پرخطر هستند که عامل 70% موارد سرطان دهانه رحم می‌باشند.

۲- ویروس های اچ پی وی کم خطر

حدود 20 نوع HPV کم خطر وجود دارد که ممکن است  باعث زگیل تناسلی شود. ویروس HPV6 و HPV11 دو نوع از HPV‌های کم خطر می‌باشند که عامل 90% موارد زگیل تناسلی محسوب می‌شوند.

انواع سرطان ناشی از اچ پی وی

ورود ویروس hpv به بدن می‌تواند موجب بروز برخی از بیماری‌ها شود. البته این بدین معنی نیست که تمامی افراد مبتلا به این بیماری قطعا سرطان می‌گیرند.

در ادامه برخی از شایع‌ترین سرطان‌های مربوط با این بیماری را بررسی خواهیم کرد:

  • سرطان دهانه رحم (شایع ترین نوع)
  • سرطان مقعد
  • سرطان فرج
  • سرطان واژن
  • سرطان آلت تناسلی مردان
  • سرطان دهان و حلق
  • سرطان حنجره

تشخیص زگیل تناسلی

تشخیص بیماری اچ پی وی

تشخیص اچ پی وی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. در واقع می‌توان گفت برای اینکه پزشک به نتیجه نهایی دست یابد، ضروری است که چندین آزمایش مختلف انجام گیرد. در ابتدا پزشک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد تا زگیل تناسلی یا علائم دیگر را مشاهده کند. سپس با آزمایش پاپ اسمیر سلول‌های دهانه رحم را برای مشاهده سلول‌های غیرطبیعی یا سرطانی بررسی می‌کند.

تست HPV DNA یکی از بهترین تست‌هایی است که برای بررسی این بیماری تجویز می‌شود. در این آزمایش  ویروس را در سلول‌های دهانه رحم یا واژن جستجو می‌کنند. کولپوسکوپی معاینه دقیق‌تری از دهانه رحم با دستگاه بزرگنمایی است که در برخی مواقع توسط پزشک درخواست می‌شود. در مراحل بعدی به وسیله بیوپسی نمونه بافت را برای بررسی بیشتر برمی دارند تا به یک تشخیص قطعی دست یابند.

مطلب پیشنهادی: مکمل زینک برای تقویت سیستم ایمنی

درمان‌های موجود برای بیماری اچ پی وی

از آنجایی که بیشتر افراد پس از بروز زگیل تناسلی متوجه ابتلا به این بیماری می‌شوند، اکثر روش‌های درمانی موجود بر روی رفع زگیل تمرکز دارد. از مهم‌ترین درمان‌های موجود برای بیماری اچ پی وی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دارو درمانی

دارو درمانی یکی از مهم‌ترین راهکارهایی است که جهت از بین بردن زگیل‌های تناسلی انجام می‌شود. در این روش با استفاده از داروهایی چون محلول پودوفیلوکس، تری کلرواستیک اسید، ایمیکویمود و سالیسیلیک اسید تلاش می‌شود تا زگیل‌ها از بین بروند.

کرایوتراپی

کرایوتراپی یا سرما درمانی یکی از درمان‌های نوین موجود در علم پزشکی است. در این روش سعی می‌شود با استفاده از گاز نیتروژن سرمای لازم جهت از بین بردن این توده‌ها تامین شود. توجه داشته باشید، ممکن است پس از انجام این روش درمانی تا چندین مدت شاهد بروز تاول به جای زگیل باشید.

لیزر درمانی

خوشبختانه باید بگوییم امروزه با پیشرفت‌های گسترده لیزر درمانی طیف وسیعی از بیماری‌ها را با کمک این تکنولوژی می‌توان درمان کرد. جهت از بین بردن زگیل تناسلی از اشعه فروسرخ لیزر یا پلاسما جهت سوزاندن توده استفاده می‌شود. این روش به عنوان یکی از اثرگذارترین روش‌های درمانی این عارضه شناخته می‌شود.

جراحی

جراحی یکی دیگر از روش‌های درمان زگیل تناسلی است. این روش بیشتر زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که اندازه زگیل بسیار بزرگ باشد و با استفاده از دیگر روش‌های ذکر شده، نتوان آن را از بین برد.

پیشگیری از HPV‌ با واکسن گارداسیل

پیشگیری از بیماری اچ پی وی

اگر دوست دارید هیچ وقت به اچ‌ پی وی مبتلا نشوید، ضروری است که نظارت دقیقی بر روی روابط جنسی خود داشته باشید. تا حد امکان سعی کنید از روابط چند پارتنره دور بمانید. در هنگام برقراری رابطه جنسی از محصولات بهداشتی چون کاندوم استفاده کنید. یکی از مهم‌ترین راهکارها برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری تزریق واکسن گارداسیل است‌. متخصصان توصیه می‌کنند که بهتر است این واکسن قبل از شروع روابط جنسی فرد تزریق شود.

پاپ اسمیر یکی دیگر از تست‌هایی است که انجام منظم آن می‌تواند به جلوگیری از بروز این بیماری و تشخیص زود هنگام آن بسیار کمک کند.

 

واکسن گارداسیل

واکسن گارداسیل یک واکسن موثر و ایمن برای پیشگیری از ابتلا به انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است. این واکسن در دو نوع 4 و 9 ظرفیتی موجود است. نوع 4  واکسن از بدن در برابر 4 نوع HPV که عامل 70% موارد سرطان دهانه رحم و 90% موارد زگیل تناسلی هستند، محافظت می‌کند. نوع 9  واکسن نیز از بدن علاوه بر 4 نوع HPV موجود در نوع 4، از بدن در برابر 5 نوع دیگر HPV که عامل 20% موارد سرطان دهانه رحم و 10% موارد زگیل تناسلی هستند، محافظت می‌کنند.

توجه داشته باشید که واکسن گارداسیل برای دختران و پسران 9 تا 26 ساله توصیه می‌شود. این واکسن به طور کلی بی‌خطر است. با این وجود تزریق کنندگان ممکن است عوارض جانبی چون درد، قرمزی و تورم در محل تزریق را تجربه کنند.

مطلب پیشنهادی: دمنوش های مفید برای سیستم ایمنی

سخن پایانی

در این مطلب به معرفی ویروس اچ پی وی و بیماری‌های مربوط به آن پرداختیم و گفتیم که این ویروس با اثرگذاری بر روی سیستم ایمنی فرد می‌تواند چه علائمی را در فرد بروز دهد. اگر به این بیماری مبتلا شده‌اید، ضروری است در کنار روش‌های درمانی دیگر از رژیم درمانی نیز با هدف کمک به تقویت سیستم ایمنی استفاده کنید. برای دریافت رژیم غذایی مناسب می‌تواند روی کمک متخصصان ما در غفاری دایت حساب کنید.

 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه