زود انزالی چیست؟ موثرترین راهکارهای درمان و پیشگیری

داشتن رابطه جنسی یکی از طبیعی‌ترین نیازهای هر فرد است اما همیشه داشتن یک رابطه به معنی رضایت جنسی نیست. یک رابطه خوب باید کیفیت داشته باشد تا بتواند به آرامش ذهنی و روحی دو طرف منجر شود و در کنار ارضای جسم به ارضای روح فرد نیز بپردازد. زود انزالی از جمله عارضه‌هایی است که می‌تواند کیفیت رابطه جنسی را کاهش داده و منجر به نارضایتی زوجین از رابطه شود. زود انزالی چیست؟ موثرترین راهکارهای درمان و پیشگیری

نکات مهم درباره عارضه انزال زودرس

دلایل جسمی و روانی بسیاری دست به دست یکدیگر می‌دهند که این اختلال جنسی رخ دهد اما خوشبختانه در علم پزشکی راهکارهای بسیاری برای درمان این عارضه در نظر گرفته شده است تا افرادی که از انزال زودرس رنج می‌برند با به کارگیری این روش‌ها بتوانند یک قدم مثبت در جهت ساختن یک رابطه جنسی رضایت‌بخش داشته باشند. بهترین و موثرترین روش های درمان این عارضه عبارتند از:

  • انجام خود ارضایی قبل رابطه با همسر
  • انجام تمرینات تقویت عضلات باسن و لگن
  • تمرین فشار محل اتصال آلت به شافت
  • تکنیک منقطع حین رابطه
  • استفاده از محصولات تاخیر انداز
  • درمان های شناختی، روان پزشکی و مشاوره
  • انجام درمان های پزشکی (سنتی و دارویی)

تعریف زود انزالی

زود انزالی یا انزال زودرس (PE) یک اختلال جنسی رایج در مردان و زنان است که به انزال غیر ارادی و غیرقابل کنترل قبل یا بلافاصله بعد از دخول اشاره دارد. این امر می‌تواند باعث نارضایتی و اضطراب در فرد و شریک جنسی‌اش شود. متخصصان بر این باورند که زود انزالی می‌تواند در تمام روابط جنسی یا فقط در برخی موارد رخ دهد و به صورت دائم یا موقتی دیده شود.

انزال زودتر از 1 تا 30 دقیقه بعد از دخول به عنوان زود انزالی در نظر گرفته می‌شود. همچنین عدم توانایی در به تاخیر انداختن انزال به مدت 2 دقیقه یا بیشتر در طول دخول نیز می‌تواند نشان‌دهنده زود انزالی باشد. توجه داشته باشید در عصر حاضر به دلیل پیشرفت‌های بسیار علم پزشکی این عارضه را می‌توان به راحتی درمان کرد.

دلایل زودانزالی

مطلب پیشنهادی: افزایش میل جنسی

علائم زود انزالی

مهم‌ترین علامت زود انزالی کاهش بازه زمانی رابطه جنسی است. هر چه بازه زمانی لازم برای رسیدن به انزال کوتاه‌تر باشد، اثرگذاری این عارضه بر رابطه جنسی کمتر است. انزال استاندارد در مردان بین 5 تا 5/5 دقیقه طول می‌کشد البته در برخی منابع این عدد 10 دقیقه نیز ذکر شده است. چنانچه فرد برای رسیدن به انزال کمتر از 3 دقیقه وقت نیاز داشته باشد، می‌توان گفت به زود انزالی مبتلا است.

انواع 

زود انزالی را می‌توان به دو دسته زود انزالی اولیه و زود انزالی ثانویه تقسیم‌بندی کرد. زود انزالی اولیه یا مادام العمر نشان دهنده این است که فرد از ابتدای عمر خود تاکنون با این مشکل دست و پنجه نرم کرده است. زود انزالی ثانویه بدین معنی است که شما چندین وقت است با این عارضه دست و پنجه نرم می‌کنید. جالب است بدانید تحقیقات نشان داده که تقریبا یک سوم مردان در طول زندگی خود زود انزالی را تجربه خواهند کرد.

عوامل بیولوژیکی انزال زودرس

عوامل بیولوژیکی نیز در بروز زود انزالی نقش بسیار زیادی دارند. از مهم‌ترین عوامل بیولوژیکی اثرگذار بر زود انزالی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سطح پایین تستوسترون: تستوسترون هورمون جنسی مردانه است که نقش مهمی در میل جنسی، نعوظ و انزال دارد. سطح پایین این هورمون می‌تواند منجر به انزال زودرس شود. بنابراین با افزایش سطح تستوسترون می توانید این مشکل را رفع کنید. 
  • سطح بالای سروتونین: سروتونین یک انتقال دهنده عصبی می‌باشد که در تنظیم خلق و خو، خواب و میل جنسی نقش دارد. سطح بالای سروتونین می‌تواند باعث انزال زودرس شود.
  • سایر هورمون‌ها: هورمون‌های دیگری مانند پرولاکتین، هورمون محرک تیروئید (TSH) و هورمون لوتئینیزه کننده (LH) نیز می‌توانند در انزال زودرس نقش داشته باشند.
  • آسیب به اعصاب نخاعی: آسیب به اعصاب نخاعی که به آلت تناسلی می‌روند از دیگر عوامل بیولوژیکی هستند که می‌توانند منجر به انزال زودرس شود.
  • بیماری‌های عصبی: مبتلایان به بیماری‌های عصبی بیشتر از سایر افراد زود انزالی را تجربه می‌کنند. بنابراین بیمارانی که بیماری‌های عصبی مانند مولتیپل اسکلروزیس و پارکینسون را تجربه می‌کنند ممکن است دچار اختلال در انزال باشند. 
  • بیماری‌های جسمی: بیماری‌هایی چون اختلال تیروئید، بیماری‌های قلبی و عروقی و عفونت‌های پروستات نیز ممکن است خود را به شکل اختلال انزال نشان دهند.
  • مصرف داروها: عوارض جانبی مصرف داروهایی چون مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI ها)، داروهای ضد اضطراب مانند بنزودیازپین‌ها، بتابلاکرها می‌تواند انزال زودرس باشد.

مطلب پیشنهادی: راه های افزایش هورمون شادی

عوامل روحی تاثیر بسزایی دارند

شاید از نظر برخی از افراد عجیب به نظر برسد اما زود انزالی حتی ممکن است به شرایط روحی بیمار ربط داشته باشد. هنگامی که فردی وضعیف روحی نرمالی ندارد، انزال را سریع‌تر تجربه خواهد کرد. اضطراب و استرس، به خصوص اضطراب در مورد عملکرد جنسی، می‌تواند باعث انقباض عضلات کف لگن و افزایش تحریک‌پذیری آلت تناسلی شود و در نتیجه انزال را سریع‌تر کند.

استرس و انزال زودرس

افسردگی نیز قادر است میل جنسی را کاهش دهد و به انزال زودرس منجر شود. احساس گناه، عدم اعتماد به نفس، مشکلات عاطفی با شریک جنسی، سابقه سوء استفاده جنسی، و انتظارات غیر واقعی از دیگر عواملی هستند که می‌توانند سرعت انزال را افزایش دهند. کنترل و درمان هر یک از مشکلات روحی نام برده می‌تواند در درمان زود انزالی موثر باشد.

عوامل اکتسابی

عوامل اکتسابی زود انزالی عواملی هستند که در طول زندگی فرد ایجاد می‌شوند و می‌توانند باعث بروز این مشکل شوند. این عوامل شامل موارد زیر می‌شوند:

  • عادت به خودارضایی سریع: اگر فرد به طور مداوم به سرعت خودارضایی کند، ممکن است به انزال سریع در طول رابطه جنسی نیز عادت کند.
  • پرهیز طولانی از رابطه جنسی: چنانچه فرد برای مدت طولانی از رابطه جنسی محروم باشد، ممکن است در هنگام شروع مجدد رابطه جنسی دچار انزال زودرس شود.
  • تجربیات منفی جنسی: تجربیات منفی جنسی مانند عدم موفقیت در رابطه جنسی یا مورد تمسخر قرار گرفتن به دلیل انزال زودرس، می‌توانند منجر به اضطراب و انزال زودرس در آینده گردد.
  • مشکلات در رابطه عاطفی: افرادی که در رابطه عاطفی خود دچار مشکل هستند نیز ممکن است زود انزالی را به دلیل استرس و اضطراب تجربه کنند.

روش های تشخیص 

تشخیص زود انزالی حتما باید توسط پزشک صورت گیرد. در طب جلسه‌ای که بین پزشک و بیمار برگزار می‌شود سابقه بیماری فرد، داروهای مصرفی، شرایط جسمی، روانی و رفتاری وی بررسی می‌شود تا یک تشخیص دقیق و اصولی صورت گیرد.

در مرحله بعدی انجام آزمایش خون و هورمون از بیمار خواسته می‌شود. تشخیص صحیح نیز با توجه به نتیجه آزمایش مشخص می‌شود.

درمان‌های طب سنتی 

در طب سنتی، درمان زود انزالی بر پایه اصلاح مزاج و تقویت قوای جنسی انجام می‌گیرد. از جمله راهکارهای رایج در این طب می‌توان به مصرف خوراکی‌هایی مانند زنجبیل، دارچین، کندر، زعفران، مغزها و دانه.ها اشاره کرد. همچنین استفاده از دمنوش گیاهانی مثل خارخاسک، بومادران، گل گاوزبان و سنبل الطیب نیز توصیه می‌شود. علاوه بر این، انجام برخی تمرینات ورزشی مانند ورزش‌های هوازی و یوگا و همچنین تکنیک‌های تنفسی و تمرکزی می‌تواند در تقویت عضلات کف لگن و افزایش کنترل انزال موثر باشد.

مطلب پیشنهادی: خواص استخدوس برای درمان انزال زودرس

درمان‌های پزشکی زود انزالی

در علم پزشکی راهکارهای بسیاری برای درمان زود انزالی در نظر گرفته شده است، از مهم‌ترین این راهکارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- تمرینات مخصوص تقویت عضلات لگن انجام دهید

جهت تقویت عضلات لگن می‌توانید از تمرینات انقباضی لگن استفاده کنید. با تقویت این عضلات زمان لازم برای رسیدن به انزال نیز افزایش می‌یابد.

۲- تمرین فشار محل اتصال آلت به شافت

فعالیت جنسی خود را به صورت معمول آغاز کنید اما زمانی که احساس کردید دارید به انزال نزدیک می‌شوید محل اتصال آلت به شافت را بفشارید تا انزال به تعویق بیفتد.

۳- تکنیک منقطع به شما کمک می کند

در این روش هنگامی که احساس کردید زمانی تا انزال نمانده است کمی مکث کرده تا میل جنسی‌تان کاهش یابد و سپس مجدد فعالیت جنسی خود را آغاز کنید.

۴- استفاده از کاندوم، ژل و لیدوکائین

استفاده از این محصولات در هنگام رابطه جنسی می‌تواند موجب افزایش انزال شود.

۵- از درمان‌های پزشکی کمک بگیرید

اگر دلیل انزال زودرس شما بیماری خاص یا برهم‌ خوردن تعادل هورمون‌ها باشد، متخصصان از داروهای مخصوص برای درمان این عارضه و در نتیجه کمک به بهبود زود انزالی استفاده می‌کنند.

۶-درمان‌های شناختی بسیار سودمند هستند

اگر بیماری‌های روحی و روانی موجب زود انزالی در شما شده باشد، احتمالا نیاز باشد برای رهایی از این عارضه درمان‌های شناختی را امتحان کنید.

مطلب پیشنهادی: درمان ناباروری مردان

موثر ترین راهکارهای پیشگیری

اگر به دنبال راهکارهای موثری برای جلوگیری از زود انزالی هستید باید بدانید که عمل به توصیه‌های زیر می‌تواند در این مسیر به شما کمک کند.

درمان مشکلات روانی

اگر از مشکلات روحی و روانی مانند افسردگی، اضطراب و استرس مزمن رنج می‌برید، باید بدانید در خطر زود انزالی هستید برای جلوگیری از رخ دادن این واقعه کافی است از یک روانشناس خبره کمک بگیرید تا به شما کمک کند. همچنین اگر با شریک عاطفی خود مشکلات غیر قابل حل شدن دارید بهتر است با کمک یک زوج درمانگر این مشکلات را حل کنید.

درمان بیماری‌های جسمی

اگر به تیروئید، مشکلات قلبی و عروقی و اختلالات عصبی مبتلا هستید، برای جلوگیری از زود انزالی نیاز است به کاهش علائم بیماری خود بپردازید.

پیشگیری از انزال زودرس

تقویت عضلات لگن

از تمریناتی مانند تمرینات کگل که عضلات کف لگن را تقویت می‌کنند کمک بگیرید. ضعیف بودن عضلات کف لگن به خصوص در زنان موجب انزال زودرس می‌شود.

استفاده از کاندوم و ژل تاخیری

 کاندوم و ژل‌های تاخیری می‌تواند حساسیت آلت تناسلی را کاهش داده و به تاخیر انزال کمک کنند.

خواب کافی

کمبود خواب می‌تواند زود انزالی را تشدید کند. اطمینان حاصل کنید که هر شب ۷ تا ۸ ساعت خواب با کیفیت دارید.

تغذیه سالم

برخورداری از یک رژیم غذایی سالم و متعادل می‌تواند نقش بسیاری در سلامت جنسی شما عزیزان داشته باشد.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی زود انزالی پرداختیم و سعی کردیم به سوالات بسیاری در این زمینه پاسخ دهیم. قطعا شما با داشتن یک لایف استایل صحیح و به دور از استرس و همچنین برخورداری از یک رژیم غذایی سالم می‌توانید شانس خود را برای ابتلا به این عارضه به طور قابل توجهی کاهش دهید. چنانچه از بیماری‌هایی که منجر به زود انزالی می‌شوند، رنج می‌برید، با دریافت یک رژیم غذایی مناسب از غفاری دایت می‌توانید یک قدم به سلامت خود نزدیک‌تر شوید.

 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (39 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه