رژیم تخم مرغ و فواید تخم مرغ را بشناسید!

آیا تا به حال نام رژیم ‌تخم‌مرغ را شنیده‌اید؟! همانطور که از نام این رژیم غذایی پیداست، تخم مرغ در این رژیم رکن اصلی است؛ اما نمی‌تواند تنها ماده‌ای باشد که شما مصرف می‌کنید. این رژیم نیز همچون سایر رژیم‌های لاغری قوانین خاص خودش را دارد و تنها برای مدت محدودی قابل انجام است. در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم به شما بگوییم چگونه رژیم بگیریم و همچنین درباره فواید تخم مرغ و رژیم تخم مرغ برای شما توضیح دهیم، سپس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. رژیم تخم مرغ و فواید تخم مرغ را بشناسید!

رژیم تخم مرغ چیست

 

رژیم تخم مرغ چیست ؟!

در این رژیم غذایی شما روز خود را با مصرف تخم‌مرغ آغاز می‌کنید؛ اما در وعده‌های دیگر می‌توانید سایر مواد پروتئینی را مصرف کنید. این نوع رژیم گاهی به عنوان یک رژیم شوک تجویز می‌شود و مدت زمان انجام آن بین ۳ تا حداکثر ۱۴ روز است؛ پیروی از این رژیم برای بیشتر از این زمان، به بدن آسیب جدی وارد می‌کند. ویژگی این رژیم غذایی، مصرف بسیار کم کربوهیدرات و مصرف بالای پروتئین است که می‌تواند برای ورزشکاران نیز مفید باشد، زیرا به عضله سازی آن‌ها کمک می‌کند! اما حذف کامل کربوهیدرات سبب می،شود در درازمدت بدن فرد، به دلیل عدم جذب این درشت مغذی، با مشکلاتی روبه‌رو شود. به‌غیر از تخم مرغ، می‌توانید مواد غذایی دیگری نیز مصرف کنید؛ اما باید به این نکته توجه کرد که این رژیم تنها سه وعده غذایی را شامل می‌شود و هیچ میان وعده‌ای نمی‌توانید مصرف کنید. همچنین مصرف هر نوع خوراکی و یا میوه و سبزیجاتی که دارای کربوهیدرات بالا هستند، در این رژیم قدغن است. در ادامه نام مواد غذایی که می‌توانید در این رژیم مصرف کنید را آورده‌ایم.

مواد غذایی مصرفی در رژیم تخم مرغ

  • تخم مرغ
  • مرغ
  • بوقلمون
  • ماهی
  • گریپ فروت
  • کلم بروکلی
  • مارچوبه
  • کدو سبز
  • قارچ
  • اسفناج

این لیست شامل منابع پروتئینی و همچنین میوه و سبزیجاتی است که می‌توانید در رژیم‌ تخم‌مرغ مصرف نمایید. البته باید در رابطه با مصرف گریپ فروت و تداخل آن با انواعی از داروها، اطلاعات کافی کسب کنید.

 

فواید تخم مرغ

 

فواید تخم مرغ

تخم‌مرغ خواص بسیاری دارد که سبب می‌شود یکی از مواد غذایی مهم در تغذیه خانواده باشد. افرادی که رژیم تخم مرغ می‌گیرند، می‌توانند از این مواد مغذی و خواص تخم مرغ بهره‌مند شوند. در ادامه به چند مورد از خواص تخم مرغ اشاره کرده‌ایم.

مواد مغذی موجود در تخم مرغ

میزان مواد مغذی موجود در تخم مرغ بسیار زیاد است و این به سادگی قابل اثبات است؛ زیرا تخم مرغ انواع مواد مغذی که می‌تواند یک سلول را به یک جوجه کامل تبدیل کند، در بر دارد. انواعی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین و چربی سالم از فواید تخم مرغ هستند. بخشی از ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در تخم مرغ شامل ویتامین A، E، B12،  B2، کلسیم، سلنیوم، منگنز، روی و... است. میزان کالری یک عدد تخم مرغ ۷۷، و همچنین شامل ۶ گرم پروتئین، ۵ گرم چربی و اندکی کربوهیدرات است. این مواد مغذی و فواید تخم مرغ در زرده آن وجود دارد و سفیده تخم مرغ تنها شامل پروتئین است.

مواد مغذی موجود در تخم مرغ

کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی

میزان کلسترول موجود در تخم مرغ، نسبت به مواد غذایی بسیاری، بالا است و حدود ۲۱۲ میلی گرم کلسترول در خود دارد. اما این کلسترول برای بدن مضر نیست، زیرا سبب افزایش میزان کلسترول خوب یا HDL در بدن می‌شود که در دفع کلسترول بد یا LDL تاثیر زیادی دارد و به همین دلیل به کبد و پیشگیری از بیماری‌های قلبی، کمک بسیاری می‌کند. مصرف تخم مرغ مقاومت به انسولین را در افراد دیابتی کاهش می‌دهد.

 

وجود کولین و پروتئین از فواید تخم مرغ

یکی از مواد مغذی که در تخم مرغ وجود دارد و شاید کمتر در رابطه با آن شنیده باشید، کولین است. کولین در عملکرد اعصاب و سلامت مغز تاثیر زیادی دارد و همچنین برای سلامت کبد و قلب نیز بسیار مهم است. تخم مرغ یکی از دو منبع کولین برای مصرف افراد و به‌خصوص خانم‌های باردار به‌شمار می‌رود. جگر گاو نیز شامل میزان زیادی کولین است.

انواع اسید آمینه که بدن به آن نیاز دارد، در تخم مرغ وجود دارد؛ به همین دلیل پروتئین موجود در تخم مرغ از کیفیت بالایی برخوردار است و مصرف آن برای بدن به‌خصوص برای کودکان و ورزشکاران، ضرورت دارد.

 

لوتئین و زاکزانتین از فواید تخم مرغ برای چشم

لوتئین و زاکزانتین دو آنتی‌اکسیدان هستند که به میزان زیادی در تخم مرغ وجود دارند. مصرف این آنتی‌اکسیدان‌ها برای سلامت چشم و به‌خصوص شبکیه و همچنین محافظت از آن در برابر نور خورشید، ضرورت دارد. این دو آنتی‌اکسیدان که با مصرف تخم مرغ به بدن جذب می‌شوند، سبب کاهش احتمال ابتلا به آب مروارید و تخریب ماکولا به خصوص در سالمندان می‌شوند.

 

کمک به چربی سوزی در رژیم لاغری

همانطور که پیشتر گفته شد، میزان کربوهیدرات موجود در تخم مرغ بسیار کم است؛ اما چربی و پروتئین فراوانی دارد. میزان کم کربوهیدرات موجود در تخم مرغ مانع از ذخیره‌سازی آن در بدن می‌شود و به همین دلیل در رژیم‌های لاغری بسیار پرکاربرد است. علاوه‌بر آن، پروتئین تخم مرغ برای ورزشکارانی که می‌خواهند در کنار چربی سوزی، عضله سازی نیز داشته باشند، بسیار مفید است. تخم مرغ معیار سیری بالایی دارد و می‌تواند با این خاصیت سیرکنندگی، از پرخوری جلوگیری کند. در رژیم‌ لاغری از تخم مرغ، برای کاهش چربی دور شکم استفاده می‌شود.

 

عوارض رژیم تخم مرغ

 

عوارض رژیم تخم مرغ چیست ؟!

با وجود این که تخم مرغ برای بدن ضروری است، اما رژیم تخم مرغ می‌تواند عوارضی داشته باشد و به همین دلیل است که حتی برای افرادی که علاقمند به انجام آن هستند، محدودیت ۳ تا ۱۴ روز در نظر گرفته شده است. از عوارض رژیم تخم مرغ می‌توان به عدم دریافت بیش از ۱۰۰۰ کالری در روز اشاره کرد که از میانگین کالری مورد نیاز روزانه برای یک فرد بالغ کمتر است و همین موضوع می‌تواند سبب ایجاد احساس خستگی، گشنگی و ضعف در فرد شود.

همچنین در اغلب موارد با کاهش کالری دریافتی، بدن در حالت قحطی قرار می‌گیرد که همین موضوع سبب می‌شود مکانیسم‌های بدن برای عدم استفاده از چربی ذخیره‌ای فعال شود؛ زیرا بدن به‌طور طبیعی تلاش می‌کند در شرایط قحطی و گرسنگی تا حد امکان انرژی خود را ذخیره کند تا در صورت نیاز برای فعالیت‌های حیاتی خود، همچون تنفس، ضربان قلب و... از آن‌ استفاده نماید؛ به همین دلیل رژیم تخم مرغ می‌تواند تاثیری بر روی چربی‌های ذخیره‌ای نداشته باشد.

همچنین پیشتر گفته شد که در موادی که دارای کربوهیدرات هستند نیز مواد مغذی وجود دارد که باید برای بدن تامین شود و در صورت تامین نشدن، می‌تواند سبب بروز آسیب به سلامتی افراد شود.

همچنین نکته بعدی در مورد عدم دریافت فیبر به میزان کافی است، زیرا در رژیم تخم مرغ، تنوع میوه و سبزیجات مصرفی کاهش می‌یابد و به همین دلیل بسیاری از منابع تامین فیبر، حدف می‌شوند؛ بنابراین ممکن است افراد به مشکلات گوارشی ناشی از عدم دریافت فیبر کافی دچار شوند.

 

رژیم تخم مرغ و لاغری

 

رژیم لاغری اصولی

یک رژیم غذایی اصولی و خوب نه‌تنها برای رسیدن به تناسب اندام و وزن ایده‌آل به شما کمک می‌کند، بلکه سلامتی شما را نیز در نظر می‌گیرد؛ به همین دلیل نباید به صورت خودسرانه از هر نوع رژیم غذایی که در سایت‌ها ویا توسط افراد غیرمتخصص پیشنهاد می‌شود پیروی کرد.

بنابراین چنانچه می‌خواهید تناسب اندام و سلامتی را در کنار هم داشته باشید، ما به شما رژیم‌های لاغری بهاره غفاری را پیشنهاد می‌کنیم. این رژیم‌ها انواع مواد مغذی بدن شما را تامین می‌کنند و در عین حال شما را به وزن ایده‌آل می‌رسانند؛ همچنین این رژیم‌ها برای هرکس اختصاصی است و شما می‌توانید به صورت جداگانه رژیم خاص خود را دریافت نمایید. برای دریافت رژیم خود، همین حالا بر روی رژیم اختصاصی من کلیک کنید و برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت کلیک نمایید.

 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (2 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه