رژیم تقلید از روزه داری به سبک FMD

یکی از روش های لاغری، رژیم روزه داری به سبک FMD است که شامل یک برنامه غذایی ۵ روزه به صورت متناوب است. کارشناسان تغذیه بر این باورند که چنانچه به دنبال یک روش موثر لاغری هستید، حتما FMD را امتحان کنید. این روش که نوعی رژیم لاغری مقلد روزه است، یک رژیم کم کالری و سرشار از چربی های غیر اشباع، پروتئین ها و کربوهیدارت ها است و اثرات آن مشابه با روزه داری با آب می باشد. در عین حال کلیه مواد مغذی مورد نیاز بدن را نیز تامین می نماید. رژیم تقلید از روزه داری به سبک FMD

رژیم تقلید روزه داری سریع یا FMD‌ چیست؟

رژیم لاغری FMD که مخفف ۤFasting Mimicking Diet است، از یک روش روزه داری که توسط دکتر والتر لونگو ابداع شده است، پیروی می شود. این زیست شناس ایتالیایی رژیم FMD را بر پایه چندین دهه تحقیقات بالینی پیشنهاد می نماید. از بسیاری جهات رژیم FMD شباهت های زیادی با رژیم لاغری پرولون (Prolon) دارد. 

محققان، پزشکان و متخصصین تغذیه طبق مطالعات طولانی مدت خود نهایتا به این نتیجه رسیده اند که روزه داری دارای مزایای قابل توجهی برای سلامتی افراد می باشد. به ویژه در جهت کنترل وزن، کاهش وزن و همچنین کاهش ریسک ابتلا به بسیاری از بیماریها نظیر دیابت، سرطان و … شواهد بسیاری دریافت شده است که روزه داری یا رژیم های مبتنی بر روزه که در آنها از خوردن غذا برای دوره ای خاص پرهیز می شود، فواید بسیاری برای سلامتی خواهد داشت. برخی از فواید رژیم های مبتنی بر روزه عبارتند از:

  • کاهش علائم پیری

  • کاهش ریسک دیابت نوع ۲

  • کمک به داشتن ذهنی سالم تر 

  • پیشگیری از انواع بیماری ها و درمان 

  • بیداری معنوی (سلامت روح و روان)

  • از بین بردن چربی های شکمی و احشایی

  • افزایش بهره هوشی

  • تقویت سیستم ایمنی

  • کاهش ریسک سرطان

  • کاهش بیماری های التهابی

  • پیشگیری از آلزایمر

  • و …

تقلید از روزه به روش FMD مناسب چه افرادی است؟

FMD یک پروتکل رژیمی است که در سال های اخیر به طور فزاینده ای محبوب شده است. به کمک این رژیم ضمن آنکه از مزایای روزه داری برای بدن خود بهره مند می شوید، کلیه مواد مغذی ضروری برای تامین کالری مورد نیاز خود را نیز دریافت می کنید. 

 

 

مزیت های رژیم اف ام دی 

یکی از مهمترین مزیت ها و تفاوت های رژیم غذایی FMD با سایر روش های روزه داری آن است که در آن با عوارض روزه گرفتن نظیر سر درد به دلیل محرومیت غذایی، ضعف و خستگی یا افت عضلانی مواجه نمی شوید. 

همچنین اگر از آن دسته افرادی هستید که به خوردن میان وعده یا ریزه خواری در اواخر شب علاقه مندید و نمی توانید آن را کنترل کنید، روزه داری متناوب به روش FMD می تواند به کنترل این عادت در شما کمک کند. همین موضوع می تواند به کاهش وزن و سایر فواید آن برای سلامتی در شما کمک نماید. 

مقاله پیشنهادی: چگونه عادات بد غذایی خود را ترک کنیم؟

کتی لمان، متخصص تغذیه و درمانگر تغذیه ثبت شده ساکن شیکاگو، مربی شخصی معتبر و بنیانگذار برنامه بشقاب صلح آمیز می‌گوید:

شواهد زیادی از مطالعات حیوانی وجود دارد که نشان می‌دهد روزه‌داری متناوب اثرات مطلوبی بر انسولین، متابولیسم و التهاب دارد، اما مطالعات انسانی هنوز این یافته‌ها را تأیید نکرده‌اند. زیرا باعث می شود که آنها آگاهی خود را بر روی عادات غذایی خود قرار دهند و در هنگام غذا خوردن سنجیده تر عمل کنند.

سایر مزیت های مهم این رژیم عبارتند از:

  • کاهش علائم ام اس

  • پیشگیری از سرطان 

  • پیشگیری از دیابت نوع ۲

  • کاهش روند پیری و جوانسازی سلول ها و اندام ها

  • بهبود استرس

  • کاهش ریسک بیماری های قلبی و عروقی

اشکال مختلف روزه داری متناوب

روزه داری متناوب می تواند اشکال مختلفی داشته باشد، مانند روش محبوب 16:8، که شامل یک بازه زمانی 8 ساعته روزانه است که می توانید غذا بخورید. پس از آن یک دوره استراحت 16 ساعته زمانی است که در طول آن چیزی مصرف نمی کنید.

یکی دیگر از روش های روزه دار متناوب، روزه گرفتن برای یک یا دو روز به صورت غیر متوالی در طول هفته است. این برنامه به شما می گوید که چه زمانی می‌توانید بخورید و چه زمانی نمی‌توانید بخورید. اما معمولاً تعیین نمی‌کند که چه چیزی می‌توانید بخورید و چه چیزی نمی‌توانید بخورید.

آیا رژیم FMD یک برنامه غذایی دشوار است؟

رژیم FMD بیشترین شباهت را با روزه داری متناوب 5:2 دارد. در این روش فرد دو روز در هفته را تنها به میزان ۲۵ درصد کالری معمول هر روز خود دریافت می نماید. در ۵ روز دیگر هفته، فرد آزادانه غذا می خورد.  درست است که روزه داری و دوری از غذا می تواند بسیار مشکل و چالش بر انگیز باشد. اما می توانید از آن تقلید کنید و با یک روش کم چالش تر و آسان تر از مزایای روزه داری بهره مند شوید. 

دانا الیس هانس، متخصص تغذیه بالینی ارشد در مرکز پزشکی UCLA و استادیار دانشکده بهداشت عمومی UCLA فیلدینگ در لس آنجلس، توضیح می دهد که اف ام دی (FMD) یک رژیم کم کالری است که برای تقلید روزه بدون روزه طراحی شده است.

این رویکرد به طور مؤثر بدن شما را به این فکر وا می دارد که شما روزه‌داری می کنید. در حالی که هنوز مقداری غذا می‌خورید. بدین شکل بدن شما فریب می خورد. دوره غذا خوردن شما در این روش پنج روز طول می کشد، بازه زمانی که با فواید روزه در ارتباط است.

برنامه تقلید روزه به شکل FMD

این رژیم به مدت پنج روز ادامه دارد و رویکرد آن به شرح زیر است:

روز اول

شما 1100 کالری مصرف می کنید. از این کالری، 11 درصد باید از پروتئین، 46 درصد از چربی و 43 درصد از کربوهیدرات تامین شود.

روزهای دوم تا پنجم

شما فقط 725 کالری در روز با تجزیه درشت مغذی های 9٪ پروتئین، 44٪ چربی و 47٪ کربوهیدرات مصرف خواهید کرد.

در طول هر یک از پنج روز، شما باید حداقل ۲ لیتر آب مصرف کنید. دیلی توضیح می دهد که این دوره سریع باید یک بار در ماه به مدت حداقل سه ماه تکرار شود تا نتیجه مطلوب حاصل شود. هانس می‌افزاید:

تنها محدودیت‌ در این رژیم، محدودیت کالری است. غذاهای خاص فی نفسه غیر مجاز نیستند، تا زمانی که با مشخصات درشت مغذی توصیه شده مطابقت داشته باشند. با این حال، به افرادی که از رویکرد تقلید روزه پیروی می کنند، توصیه می شود از مصرف کافئین در طول دوره روزه داری اجتناب کنند.

با FMD چقدر وزن کم می کنیم؟

از آنجایی که برای یک دوره پنج روزه کالری دریافتی را به شدت محدود خواهید کرد، به احتمال زیاد با رژیم تقلید روزه وزن کم خواهید کرد. طبق مطالعات انجام شده بر روی این روش مشخص شد که سه دوره از یک رژیم غذایی تقلیدی 5 روزه روزه‌دار در هر ماه در کاهش وزن بدن، دور کمر و BMI، فشار خون سیستولیک و IGF-1، نشانگر مرتبط با پیری موثر خواهد بود. همچنین این اثرات پس از تکمیل دوره رژیم حداقل تا سه ماه پایدار خواهند بود.

حتما بخوانید: مواد غذایی ضد پیری کدامند؟

چرا باید این رژیم را بگیریم؟

بسیاری از افراد نمی توانند روزه داری کامل را ادامه دهند یا با محدودیت ها و پرهیزهای خاصی مواجه هستند. همچنین پیروی از یک رژیم اختصاصی برای همه افراد به دلیل شرایط زندگی، کاری و … بسیار دشوار خواهد بود. همچنین اف ام دی یک روش آسان و ایمن است که تقریبا همه افراد می توانند از آن استفاده کنند. 

با تقلید از روزه داری به شکل کنترل شده همانند روش FMD می توانید از مزایای آن برای لاغری و سلامتی بهره مند شوید. در بدبینانه ترین حالت حتی اگر لاغر نشوید، اف ام دی یک سبک زندگی سالم است که به ارتقای سلامتی در افراد کمک می نماید. 

به خصوص که در آزمایش های متعددی که بر روی موش ها انجام شده است، نتایج واضح و امیدوار کننده ای مرتبط با کاهش اثرات آلزایمر با استفاده از این رژیم مشاهده شده است. این نوع رژیم ها که مبتنی بر تقلید از روزه داری هستند، تبعات منفی دیابت نوع ۲ که زمینه ساز بیماری های جانبی دیگری نظیر آلزایمر هستند را نیز کنترل کرده، کاهش می دهند. 

حتما بخوانید: رژیم غذایی مناسب دیابت 

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
5 از 5 (1 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه