داروی خستگی مفرط را اینجا بخوانید!

یکی از بیماری‌هایی که در زندگی طبیعی افراد خلل ایجاد می‌کند، سندروم خستگی مفرط است. خواب آلودگی در طی روز و عدم توانایی برای به انجام رساندن کارهای عادی روزمره، علائم و نشانه‌های این بیماری است. عوامل متعددی ممکن است در ایجاد خستگی مفرط تاثیر داشته باشند؛ برای مثال عدم عملکرد هورمون‌ها و غدد در بدن و همچنین مواد غذایی ممکن است سبب ایجاد علائم خستگی مفرط گردد. در این مطلب از غفاری دایت، می‌خواهیم در ارتباط با سندروم خستگی مفرط و همچنین راه درمان خستگی مفرط در طب سنتی صحبت کنیم. آیا می‌دانید داروی خستگی مفرط چیست؟! برای پاسخ به این سوال تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. داروی خستگی مفرط را اینجا بخوانید!

سندروم خستگی مفرط نشانه چیست

 

سندروم خستگی مفرط نشانه چیست ؟!

خستگی مزمن و خستگی مفرط نشانه چیست؟! آیا این بیماری قابل درمان است؟! برخی از افراد کسانی را که به سندروم خستگی مفرط مبتلا هستند، تنبل می‌دانند؛ در صورتی‌که موارد متفاوتی ممکن است سبب ایجاد این حالت در بدن شود که می‌توان بسته به دلیل آن به درمان پرداخت. در ادامه با انواع دلایل خستگی مفرط آشنا می‌شویم:

عدم داشتن خواب کافی

بسیاری از افراد به دلایل مختلف نمی‌توانند به میزان کافی در هنگام شب بخوابند که یکی از مهم‌ترین دلایل خستگی مفرط آن‌ها در طول روز است. چنانچه این مسئله به مدت طولانی ادامه پیدا کند، می‌تواند علائم جسمانی نیز داشته باشد؛ برای مثال خستگی مفرط و بدن درد در طی روز فرد را آزار می‌دهد. به همین دلیل این افراد باید سعی کنند ۷ تا ۸ ساعت بخوابند و چنانچه نیاز است، از داروهای خواب‌آور و آرام‌بخش، تحت نظر پزشک، استفاده کنند.

 

آپنه خواب یا قطع تنفس هنگام خواب

ممکن است فردی به میزان کافی خواب شبانه داشته باشد؛ اما افرادی که به آپنه خواب مبتلا هستند، در هنگام خواب دچار قطع موقت تنفس می‌شوند که ممکن است چند ثانیه طول بکشد. این حالت برای چند ثانیه فرد را از خواب بیدار می‌کند و حتی ممکن است خود فرد متوجه این موضوع نشود. در نتیجه پس از بیداری از خواب نیز افراد به دلیل خواب بی‌کیفیت، دچار سندروم خستگی مفرط هستند. برای درمان خستگی مفرط در این مورد، می‌توان با کنار گذاشتن سیگار و ترک آن، به تنفس بهتر کمک نمود. همچنین افرادی که به اضافه وزن دچار هستند، با کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام، می‌توانند آپنه خواب خود را درمان کنند.

 

رژیم غذایی نادرست

غذای رژیمی، یکی از دلایل سندروم خستگی مفرط است؛ زیرا به دلیل ناکافی بودن مواد غذایی که در طی روز مصرف می‌کنید، ممکن است دچار کمبود ویتامین شوید که این احساس خستگی و کمبود انرژی را می‌توان با مصرف قرص ویتامین برای رفع خستگی برطرف نمود. همچنین ممکن است برخی از افراد برای درمان خستگی مفرط خود از غذاهایی با کربوهیدرات ساده در ابتدای صبح استفاده کنند که قند خون آن‌ها را به سرعت افزایش دهد؛ اما مواد غذایی شیرین به همان سرعت قند خون را پایین می‌آورند و در نتیجه فرد احساس خستگی و کمبود انرژی می‌کند. در این مورد استفاده از قرص ویتامین برای رفع خستگی موثر نیست. برای درمان خستگی مزمن به دلیل رژیم غذایی ناکافی، می‌توان از مصرف یک صبحانه کامل استفاده کرد. صبحانه کامل شامل پروتئین و کربوهیدرات‌های  پیچیده است که در نتیجه انرژی برای انجام کارهای روزانه را برای شما فراهم می‌کند.

 

کم‌خونی

آنمی یکی از بیماری‌های رایج در خانم‌ها است که به دلیل کاهش سطح گلبول‌های قرمز خون و در نتیجه کاهش اکسیژن‌رسانی به سلول‌های بدن اتفاق می‌افتد. این بیماری را می‌توان با آزمایش خون تشخیص داد و بسته به دلیل بروز آنمی به درمان آن پرداخت. شایع‌ترین نوع آنمی، آنمی فقر آهن است که با مصرف غذاهای حاوی آهن و در صورت نیاز، تزریق آهن و استفاده از قرص، به درمان آن می‌پردازند. برای تشخیص این موضوع و همچنین دریافت درمان مورد نیاز باید حتماً به پزشک مراجعه نمود.

 

افسردگی

افسردگی یکی از اختلالات روانی است که ممکن است در هر فردی بروز کند و باید به سرعت تحت درمان قرار گیرد. یکی از علائم افسردگی، خواب آلودگی و بی‌حالی فرد در طی روز است که این احساس خستگی و کمبود انرژی، سبب می‌شود میلی انجام کارهای روزانه نداشته باشد. خستگی مزمن و حتی بی‌میلی جنسی از علائم افسردگی هستند که برای درمان این بیماری حتماً باید به پزشک مراجعه نمود.

 

کم‌کاری تیروئید

تیروئید یکی از مهم‌ترین غدد در بدن است که با ترشح هورمون‌ها، در سوخت‌وساز بدن تاثیر می‌گذارد. تنظیم متابولیسم و سوخت‌و‌ساز بدن تعیین می‌کند که فرد بانشاط و فعال باشد ویا دچار خستگی مفرط گردد. با انجام آزمایش خون و اندازه‌گیری سطح هورمون‌های تیروئیدی، می‌توان سلامتی تیروئید را تعیین نمود. همچنین باید غده تیروئید و اندازه آن توسط لمس پزشک معاینه شود. در صورت بروز مشکل در عملکرد غده تیروئید، پزشک داروی مناسب را برای شما تجویز می‌کند.

 

مصرف زیاد کافئین

اغلب ما کافئین را به‌عنوان ماده‌ای می‌شناسیم که سبب افزایش انرژی و سرعت عملکرد مغزی می‌شود. با این‌حال طی تحقیقاتی، پزشکان به این نتیجه رسیده‌اند که در صورت مصرف بیش از حد کافئین، افراد دچار احساس خستگی و کمبود انرژی می‌شوند. در نتیجه خستگی مفرط می‌تواند به دلیل مصرف زیاد کافئین باشد که برای درمان این مساله، باید خوردن قهوه، چای، شکلات، قرص کافئین و هر ماده غذایی دیگری که حاوی کافئین است را کنار بگذارید.

 

دیابت

افرادی که به دیابت مبتلا هستند، نمی‌توانند گلوکز را از خون جذب کنند و در نتیجه سلول‌ها منبع انرژی ندارند و به همین دلیل این افراد، در صورت عدم مصرف انسولین، دچار خستگی مزمن و بی‌حالی می‌شوند. بنابراینذافراد دیابتی باید تحت نظر پزشک بوده و داروهای خود را به‌طور مرتب استفاده کنند.

 

بیماری‌های قلبی

بیماری‌های قلبی سبب عدم خونرسانی کافی به اندام‌ها می‌شوند. در نتیجه حتی چنانچه در سن بالا اتفاق بیفتد، سبب ایجاد خستگی زود هنگام موقع انجام فعالیتها می‌شود که برای درمان آن باید از داروهای تجویز شده پزشک و همچنین تغییر سبک زندگی استفاده کرد تا این بیماری را تحت کنترل گرفت.

 

سندروم خستگی مزمن

یک بیماری که بدون دلیل خاصی به وجود می‌آید، سندروم خستگی مزمن است که در آن فرد بیش از ۶ روز احساس خستگی دارد و میزان آن به‌قدری است که نمی‌تواند اعمال روزانه را انجام دهد و هیچ کدام از بیماری‌هایی که پیش‌تر گفتیم ویا سایر علل خستگی مفرط، در آن دخیل نیستند. این افراد باید به پزشک مراجعه کنند تا با تغییر سبک زندگی و افزایش تحرک بر این مشکل فائق آیند.

 

درمان خستگی مفرط در طب سنتی

 

درمان خستگی مفرط در طب سنتی

بیشتر راهکارهای درمان خستگی مفرط در طب سنتی به تغییر رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی بستگی دارد. برای مثال یکی از راه‌های درمان خستگی مفرط در طب سنتی، استفاده بیشتر از کربوهیدرات‌های پیچیده است. کربوهیدرات‌های پیچیده که سرشار از فیبر هستند و برخلاف کربوهیدرات‌های ساده، دیرتر  هضم می‌شوند و در نتیجه به مدت طولانی‌تری فرد را سیر نگه می‌دارند و می‌توانند انرژی وی را تامین کنند. همچنین برای درمان خستگی مفرط در طب سنتی، مصرف صبحانه کامل بسیار توصیه می‌شود و چنانچه در روز در وعده صبحانه یک فنجان قهوه میل کنید، می‌تواند به شما در افزایش انرژی و درمان خستگی زودهنگام کمک کند. همچنین چنانچه فردی به دلیل رژیم لاغری سریع وعده‌های غذایی خود را حذف می‌کند، ممکن است به سندروم خستگی مفرط دچار شود که به دلیل گرسنه ماندن بیش از چهار ساعت است که منجر به افت قندخون و فرسودگی سلول‌ها می‌گردد. همچنین در درمان خستگی مفرط در طب سنتی مصرف بیش از حد قهوه منع شده است؛ چون مصرف کافئین بیش از حد می‌تواند نتیجه عکس برای بدن داشته باشد. همچنین در درمان خستگی مفرط در طب سنتی حذف کامل منابع غذایی همچون گوشت قرمز و‌یا اجتناب کامل از مواد قندی، سبب بروز خستگی مفرط می‌شود؛ زیرا گوشت قرمز منبع آهن است که به پیشگیری از کم‌خونی کمک می‌کند.

 

داروی خستگی مفرط وجود ندارد و در حقیقت به‌جای دریافت داروی خستگی مفرط، می‌توانید به درمان علت بی حالی و خستگی مداوم به وجود آمدن آن بپردازید و چنانچه علت، خستگی مزمن است، با تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی می‌توانید آن را درمان کنید. پیروی از یک رژیم غذایی اصولی نه‌تنها به شما کمک می‌کند به تناسب اندام برسید؛ بلکه مانع از بروز بیماری‌هایی همچون خستگی دائمی و مزمن می‌شود، یعنی در کنار حفظ سلامت و رسیدن به تناسب اندام، می‌توانید عملکرد روزانه خود را داشته و احساس شادابی بیشتری کنید. رژیم بهاره غفاری در تغییر سبک زندگی به شما کمک می‌کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت کلیک کنید و برای دریافت رژیم خود، همین حالا رژیم آنلاین من را کلیک نمایید.

 

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (24 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه