خواص شکلات و عوارض شکلات را بدانید!

بی‌شک شکلات یکی از پرطرفدارترین خوردنی‌های دنیا است که بدون وابستگی به سن و سال افراد، همیشه و همه جا طرفداران خاص خودش را دارد. شکلات معمولا با خاطرات خوب و شاد همراه بوده و حتی ارزش‌هایی به‌عنوان هدیه برای افراد متفاوت نیز پیدا کرده است که خیلی از افراد برای مناسبت‌های مختلفی مانند ولنتاین، روز تولد و ... شکلات‌های جذاب به یکدیگر هدیه می‌دهند. اما شکلات تنها به مزه ویا شکل ظاهری آن ختم نمی‌شود؛ بلکه این خوشمزه، خواص فراوانی هم دارد. در این مطلب از غفاری دایت به سراغ خواص شکلات رفته‌ایم تا برای شما دلایلی بیاوریم که چرا باید شکلات میل کنید. در کنار آن در ارتباط با عوارض شکلات و انواع شکلات نیز صحبت می‌کنیم؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. خواص شکلات و عوارض شکلات را بدانید!

انواع شکلات

انواع شکلات

امروزه در قفسه‌‌های شکلات،‌ تنوع زیادی وجود دارد؛ از شکلات‌های شیرین ویا تلخ گرفته تا طمع‌های متفاوت مثل شیری، فندقی و... که از نظر عطر و طعم با یکدیگر متفاوت هستند و ممکن است مغزهایی از انواع میوه‌های خشک و دانه‌های روغنی و مغزها داشته باشند. البته همه‌ی کاکائوها از میوه‌ی یک درخت استوایی تولید می‌شوند و در این مورد مشترک هستند؛ اما می‌توان آن‌ها را برای سلیقه‌های متفاوت، تهیه کرد.

 سه نوع اصلی از شکلات در جهان وجود دارد؛ شکلات سفید، شکلات شیری و شکلات تلخ که هرکدام از این شکلات‌ها عطر و طعم و البته رنگ خاص خودش را دارد که این تفاوت به چگونگی تهیه‌ی شکلات و مواد اولیه‌ی آن بستگی دارد که طعم آن شیرین یا تلخ باشد ویا حتی قوام آن چگونه باشد.

پایه‌ی تمام شکلات‌ها، مایع شکلات که به آن شکلات غیرشیرین هم گفته می‌شود؛ است. این کرم غلیظ و قهوه‌ای رنگ از گرم کردن بخش داخلی دانه‌های کاکائو به دست می‌آید و هیچ ماده‌ای به آن اضافه نمی‌شود. تحت فشار زیاد، این کرم به دو بخش پودر کاکائو و کره کاکائو تقسیم می‌شود.

خواص شکلات

خواص شکلات

مصرف شکلات با میزان کلسترول خون رابطه عکس داشته و می‌تواند آن را پایین بیاورد و همچنین از فراموشی جلوگیری کند. شکلات همچنین خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی‌ دارد که علیرغم میزان زیادی کالری آن به خواص شکلات می‌افزاید. مصرف میزان مناسبی از شکلات خصوصا شکلات تلخ، برای سلامت دستگاه گوارش و مغز نیز مفید است و حتی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته را با رساندن جریان خون به بخشی از مغز که به آن نیاز دارد بهبود دهد و از بروز بیماری‌های مرتبط جلوگیری کند.

از دیگر خواص شکلات می‌توان به کمک به رشد جنین، اکسیژن رسانی به بدن هنگام ورزش و فعالیت، محافظت از پوست به دلیل وجود مقدار زیاد آنتی اکسیدان‌ها نام برد. البته تمام این موارد به نوع شکلاتی که میل می‌کنید و حتی میزان طبیعی بودن و مواد افزودنی آن نیز بستگی دارد؛ با این‌حال در بسیاری از انواع شکلات‌های دارای استاندارد، حتی میزان کمی از این خواص وجود دارد، زیرا همانطور که گفته شد، منبع تهیه آن‌ها یکسان است.

 

خواص کاکائو تلخ

شکلات تلخ همچنین دارای میزان کمتری چربی و شکر نسبت به شکلات‌های دیگر است و هرچقدر شکلات تلخ درصد بالاتری داشته باشد، میزان کاکائو خالص نیز در آن بیشتر می‌شود که  این امر باعث می‌شود که میزان مواد مفید و مغذی آن هم بیشتر شود. به همین دلیل است که بسیاری از محققین و دانشمندان خواص شکلات تلخ را بیشتر از سایر انواع شکلات می‌دانند.

 

خواص شکلات شیری

افراد اعتقاد دارند که شکلات شیری به دلیل این که در ترکیبات آن از شیر استفاده شده است و شیر حاوی پروتئین و کلسیم است برای سلامتی بهتر است؛ به همین دلیل تفاوت خواص شکلات شیری با سایر انواع شکلات، بیشتر در شیری است که در تهیه آن استفاده شده است و سایر خواص شکلات شیری مشابه خواص شکلات تلخ ویا خواص شکلات شیرین است.

 

 خواص کاکائو برای مغز

پیشتر به برخی از خواص کاکائو برای مغز اشاره شد، برای مثال خاصیت آنتی‌اکسیدانی کاکائو به سلامت سلول‌های عصبی کمک می‌کند و به همین دلیل خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. همچنین با افزایش گردش خون نیز مانع از بروز سکته مغزی و قلبی می‌شود. با این‌حال این تنها خواص کاکائو برای مغز نیست. در طب سنتی شکلات را گرمی می‌دانند و به‌صورت کلی گرمیجات برای افزایش کارایی سلول‌های مغزی و بهبود عملکرد آن‌ها بسیاری مفید است و در قدرت ذهنی و حافظه نقش بسیار موثری دارد. در حقیقت یکی از خواص کاکائو برای مغز بهبود ارتباط و سیناپس سلول‌های عصبی است.

عوارض شکلات

عوارض شکلات

لازم به ذکر است بدانیم که شکلات‌ها فقط حاوی کاکائو نیستند و مزایا و معایب مواد دیگر موجود در آن، مانند قند و چربی باید جداگانه بررسی شود.

مصرف طولانی شکلات به علت میزان کالری زیاد آن برای مدت‌های طولانی ممکن است فرد را با بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و فشار خون مواجه کند. از عوارض شکلات می‌توان به چاقی، دندان درد، سردردهای میگرنی و تضعیف استخوان‌ها نیز اشاره کرد.

رژیم لاغری و شکلات

شکلات و رژیم لاغری

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، شکلات، به‌خصوص نوع شیرین آن، کالری و قند بالایی دارد؛ اما در بسیاری از رژیم‌های غذایی به‌خصوص برای افرادی که در طی روز برای درس خواندن ویا انجام کارهای فکری به مصرف کاکائو نیاز دارند، می‌توان از شکلات تلخ با درصد بالا استفاده کرد که نه‌تنها در تولید آن از مواد افزودنی، شیرینی و... کمتری استفاده شده است؛ بلکه برای مغز و قلب نیز بسیاری مفید است و می‌تواند انرژی زیادی برای بدن تامین کند و همچنین خواص آنتی‌اکسیدانی بیشتری نیز دارد. پس چنانچه تحت رژیم لاغری قرار دارید، در ارتباط با مصرف کاکائو تلخ با مشاور خود صحبت کنید و چنانچه در زندگی روزمره به آن نیاز دارید، بخواهید که در رژیم غذایی شما قرار داده شود.

یک رزیم غذایی اصولی از انواع متنوعی مواد غذایی استفاده می‌کند و سعی می‌کند کالری و حجم آن را برحسب نیاز شما متناسب کند. همچنین رژیم های غذایی باید برحسب نیازهای فرد اختصاصی شوند و برای همه افراد از یک دستورالعمل استفاده نشود. به همین دلیل است که رژیم‌های بهاره غفاری طرفداران زیادی دارند؛ زیرا نه‌تنها به جنبه‌های متفاوتی توجه می‌شود، بلکه در کنار تناسب اندام و لاغری، به سلامتی شما و ماندگاری وزن شما پس از رژیم توجه می‌کند. برای دریافت رژیم غذایی خود بر روی رژیم آنلاین لاغری کلیک کنید و برای کسب اطلاعات بیشتر، بر روی غفاری دایت کلیک نمایید.

 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
5 از 5 (6 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه