بیماری لایم ، هرچه درباره این بیماری باید بدانید!

بیماری لایم (Lyme disease) توسط چهار گونه اصلی باکتری به وجود می‌آید. بورلیا بورگدورفری و بوریا مایونی عامل بیماری لایم در آمریکا و باکتری‌های بورلیا آفزلی بورلیا گارینی دلیل اصلی این بیماری در اروپا و آسیا هستند. بیماری لایم شایع‌ترین بیماری منتقله از سخت کنه‌ها در این مناطق است. این بیماری توسط نیش کنه آلوده منتقل می‌شود و چنانچه در منطقه‌ای دارای علفزار و چوب‌های بسیار که کنه‌های ناقل در آنجا رشد کرده باشند، زندگی کنید یا برای مدتی در آنجا باشید؛ احتمال ابتلا به بیماری لایم در شما افزایش پیدا می‌کند. بنابراین بهتر است احتیاط لازم را در مناطقی که این حشره شایع است، داشته باشیم. در غفاری دایت با علائم و راه‌های پیشگیری از آن آشنا شوید و در ارتباط با بخش بیماری پوستی و بیماری لایم در سگ بخوانید. بیماری لایم ، هرچه درباره این بیماری باید بدانید!

علائم بیماری لایم

 

علائم بیماری لایم

نشانه‌ها و علائم بیماری لایم متنوع است و معمولاً به‌صورت مرحله ای بروز می‌کند؛ اما این مراحل می‌توانند با یکدیگر همپوشانی داشته باشند.

علائم اولیه بیماری لایم

یک برجستگی کوچک در محل گزش کنه یا محل حذف کنه ایجاد می‌شود که مشابه جای نیش پشه است و معمولاً پس از چند روز از بین می‌رود. این مورد عادی، بیماری لایم را نشان نمی‌دهد؛ با این‌حال ممکن است علائم زیر در طی چند ماه پس از آلودگی ایجاد شود:

  • راش: ۳ تا ۳۰ روز پس از گزش کنه ناقل، یک ناحیه پیش‌رونده قرمز ایجاد می‌شود که گاهی مرکز آن سفید است و به آن الگوی چشم گاو می‌گویند و بخش بیماری پوستی لایم است. راش در طول چند روز به آرامی پیشرفت می‌کند و ممکن است اندازه آن به ۳۰ سانتی‌متر برسد‌‌. به‌صورت عادی درد یا خارش ندارد، اما ممکن است با لمس این محل، گرم باشد. این راش‌ها یا نقاط قرمز کوچ‌کننده، نشانه پوستی بیماری لایم هستند. با این حال تمام افرادی که به این بیماری دچار می‌شوند، راش را بروز نمی‌دهند. برخی افراد در بیشتر از یک ناحیه از بدن خود دچار راش می‌شوند.
  • سایر علائم اولیه: تب، لرز، خستگی، بدن درد، سردرد، سفتی گردن و گره.های لنفی متورم می‌تواند با راش همراه شود.

 

علائم ثانویه بیماری لایم

چنانچه بیماری لایم درمان نشود، علائم و نشانه‌های جدید این بیماری در هفته‌ها ویا ماه‌های دیگر بروز می‌کنند که شامل موارد زیر است:

راش: که همان نقاط قرمز کوچ‌کننده هستند.

درد مفصل: درد شدید مفصل و ورم که به‌خصوص زانو را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ همچنین درد ممکن است از یک مفصل به مفصلی دیگر جابجا شود.

مشکلات عصبی: هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی در سال‌های پس از آلودگی، ممکن است التهاب پوشش اطراف مغز ایجاد شود. همچنین ممکن است فلج یک سمت صورت، بی‌حسی، ضعف در اندام تحتانی و مشکل حرکت ماهیچه به وجود آید.

علائم غیرشایع این بیماری

چند هفته پس از عفونت، برخی از افراد علائم زیر را دارند:

  • مشکلات قلبی همچون ضربان قلب نامنظم
  • التهاب چشم
  • التهاب کبد هپاتیت
  • خستگی شدید

 

پیشگیری از بیماری لایم

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟!

چنانچه توسط کنه گزیده شده‌اید و علائم دارید!

تنها تعداد کمی از گزش‌ها توسط این حشره به بیماری لایم منجر می.شود و هر چقدر که بیشتر به پوست بچسبد، احتمال ابتلا به این بیماری افزایش می‌یابد و چنانچه کنه کمتر از ۳۶ تا ۴۸ ساعت به پوست متصل باشد، احتمال عفونت وجود ندارد. چنانچه فکر می‌کنید گزیده شده‌اید و دچار علائم هستید، به‌خصوص اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که بیماری لایم شاید به پزشک مراجعه کنید زیرا درمان بیماری در مراحل اولیه موثرتر است.

چنانچه علائم شما از بین رفته‌اند!

حتی اگر علائم بیماری لایم از بین رفت, به پزشک مراجعه کنید. از بین رفتن علائم، نشان‌دهنده درمان بیماری نیست. بیماری لایم که درمان نشده باشد، می‌تواند در طول ماه‌ها یا سال‌ها پس از عفونت به سایر نقاط بدن پخش شده و بیماری‌هایی همچون آرتریت و مشکلات سیستم عصبی ایجاد کند. همچنین می‌توانند سایر بیماری‌ها را منتقل کنند.

ریسک فاکتورهای این بیماری

محل زندگی یا تعطیلات می‌تواند در احتمال ابتلا به بیماری لایم موثر باشد. شایع‌ترین ریسک فاکتورهای بیماری لایم شامل موارد زیر است:

  • قرارگیری در محل‌های چوبی یا دارای علف
  • پوست در معرض قرار گرفته
  • عدم حذف درست یا سریع کنه‌ها

 

بیماری پوستی

 

پیشگیری از بیماری لایم

بهترین راه برای پیشگیری از بیماری لایم این است که در مناطقی که زندگی می‌کنید، به‌خصوص در مناطق چوبی و بوته‌ای با علف‌های بلند، نروید. به کمک چند راهکار ساده می‌توانید از ابتلا به بیماری جلوگیری کنید:

خود را بپوشانید.

چنانچه در محل‌های چوبی یا دارای علف هستید، کفش بپوشید، شلوارهای بلند بپوشید و پاچه‌های آن را درون جوراب‌های خود کنید، یک پیراهن آستین بلند، یک کلاه و دستکش داشته باشید. سعی کنید در جاده حرکت کنید و از راه رفتن داخل علف‌های بلند و بوته‌های کوتاه پرهیز کنید. برای پیشگیری از بیماری لایم در سگ به آن‌ها قلاده بزنید.

 

از دافع حشرات استفاده کنید.

مواد دافع حشرات را با تراکم ۲۰ درصد یا بیشتر بر روی پوست خود استعمال کنید. والدین باید مواد دافع حشرات را برای کودکان خود استفاده کنند و از دست‌ها، چشم‌ها و دهان آن‌ها دور نگه‌ دارند. به یاد داشته باشید مواد دافع حشرات شیمیایی می‌توانند سمی باشد؛ بنابراین از دستورالعمل‌های آن با دقت پیروی کنید. از مواد دافع حشراتی استفاده کنید که بر روی لباس استفاده می‌شوند.

تمام تلاش خود را برای پاکسازی حیاط انجام دهید. علف‌های خود را به‌صورت منظم کوتاه کنید. چوب‌ها را به‌صورت منظم در محل خشک و آفتابی قرار دهید تا مانع از لانه‌سازی جوندگان ناقل کنه باشد.

 

لباس‌ها، خودتان، کودکانتان و حیوانات خانگی را برای عدم وجود کنه چک کنید.

به‌خصوص پس از صرف زمان در محل‌های دارای علف و چوب نسبت به این موضوع حساس باشید. کنه‌ها معمولاً بزرگ‌تر از سر سنجاق نیستند؛ بنابراین چنانچه به خوبی نگردید، آن‌ها را پیدا نخواهید کرد. چنانچه به محض ورود به خانه حمام کنید نیز بسیار کمک کننده خواهد بود؛ زیرا کنه‌ها اغلب پیش از اتصال به پوست، مدتی را روی آن باقی می‌مانند؛ در نتیجه حمام کردن و استفاده از شوینده‌ها سیب کنده شدن کنه‌های متصل نشده، می‌گردد.

 

به کمک موچین در اولین فرصت کنه را جدا کنید.

به آرامی کنه را در محلی نزدیک به سر یا دهان آن بگیرید. کنه را تکان ندهید یا له نکنید؛ تنها با دقت و قدرت آن را به سمت خارج بکشید. زمانی که کل بدن کنه جدا شد، آن را درون الکل یا درون توالت از بین ببرید و بر روی محل گزش از ضدعفونی‌کننده استفاده نمایید.

 

تصور نکنید ایمن هستید.

چنانچه یک بار به این بیماری دچار شده‌اید، امکان دارد دوباره نیز مبتلا شوید.

برای تقویت سیستم ایمنی خود لازم است که رژیم غذایی سالمی داشته باشید؛ با وجود اینکه یک رژیم غذایی سالم نمی‌تواند از تمام بیماری‌ها پیشگیری کند، اما قدرت بیماری‌زایی آن‌ها را کاهش داده و به شما اجازه می‌دهد پس از درمان آن، سریع‌تر بهبود یابید. بنابراین برای کاهش وزن و لاغری رژیم‌های غیر اصولی که مواد مغذی و وعده‌های غذایی را حذف می‌کنند، استفاده نکنید. رژیم‌های لاغری غفاری دایت، به شما کمک می‌کنند در کنار رسیدن به تناسب اندام، سیستم ایمنی خود و سلامت کلی بدن را افزایش دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم لاغری بر روی رژیم لاغری آنلاین کلیک نمایید.

 

مترجم: ریحانه ساده طهرانی | ترجمه از mayoclinic.org

 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
1 از 5 (1 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه