بیماری بری بری ، بیماری کمبود ویتامین B1 !

بیماری بری بری نوعی اختلال است که در صورت کمبود وجود تیامین یا ویتامین B1 در بدن ممکن است بروز کند. کمبود شدید این ماده مغذی می‌تواند منجر به آسیب‌های ماندگار در سیستم عصبی و قلب شود. کلمه بری بری از یک کلمه در زبان سینهالی گرفته‌شده و به معنای ضعف شدید است زیرا می‌تواند علائمی شدید و حتی تهدیدکننده حیات ایجاد کند. تیامین در شکاندن مولکول‌های قند مانند گلوکز به‌منظور تولید انرژی نقش مهمی دارد. علاوه بر این، در ساختار غشای سلولی نورون‌ها نیز وجود دارد. کمبود این ویتامین موجب ابتلا به بری‌بری و پیدایش علائمی چون خستگی مفرط و اختلال در کارکرد قلب، دستگاه عصبی، ماهیچه‌ها و دستگاه گوارش می‌شود. بخشی که بری بری را خطرناک می‌کند این است که تیامین در مدت‌زمان کمی در بدن به‌طور کامل تخلیه می‌شود. تنها دو تا سه هفته طول می‌کشد که ذخایر تیامین در بدن به‌طور کامل تخلیه شوند. بیماری بری بری ، بیماری کمبود ویتامین B1 !

 

بیماری بری بری ، بیماری کمبود ویتامین B1 !

 

بیماری بری بری چیست؟

بیماری بری بری اختلالی است که در اثر کمبود تیامین یا ویتامین ب ۱ ایجاد می‌شود بیماری بربری یکی از شرایط جدی تهدیدکننده حیات است که مهم‌ترین علت آن کمبود ویتامین ب 1 است...تیامین ماده مغذی اساسی بدن است که افراد آن را از طریق رژیم لاغری و رژیم غذایی به دست می‌آورند. این ماده در بسیاری از کارکردهای بدن نقش دارد ازجمله:

  • تجزیه کربوهیدرات
  • انقباض عضلات
  • هدایت در سلول‌های عصبی
  • ایجاد گلوکز
  • ایجاد اسیدهایی که به هضم غذا کمک می‌کنند

کمبود شدید تیامین ممکن است بدن را از انجام صحیح این عملکردها بازدارد. بخشی که بری بری را خطرناک می‌کند این است که تیامین در مدت‌زمان کمی در بدن به‌طور کامل تخلیه می‌شود. تنها دو تا سه هفته طول می‌کشد که ذخایر تیامین در بدن به‌طور کامل تخلیه شوند. تیامین به‌طور طبیعی در غلات و  غذاهای تازه، به‌خصوص آرد کامل، گوشت تازه، حبوبات، سبزی‌ها، میوه‌ها  و شیر وجود دارد؛ بنابراین، بری‌بری در افرادی بروز می‌کند که این غذاها را به دلایل مختلف، چون فقر و قحطی، از غذای رژیمی خود حذف کرده یا میزان آن‌ها را از مقدار مورد نیز بدنشان کم کرده‌اند. بری‌بری می‌تواند همچنین در افرادی که از برنج سفید که حاوی تیامین است، استفاده می‌کنند دیده شود. این بیماری در قرن نوزدهم و قبل از آن، در کشورهای آسیایی که برنج سفید را به‌عنوان غذای اصلی خودمصرف می‌کردند شایع بود. افراد الکلی دارای رژیم غذایی نامناسب و نوزادان شیرخواری که مادر آن‌ها دچار کمبود تیامین هستند نیز در معرض ابتلا به بری‌بری قرار دارند. همچنین در گوشت برخی ماهی‌ها آنزیم تیامیناز وجود دارد که موجب از بین رفتن تیامین می‌شود. این آنزیم با پختن ماهی از بین می‌رود، ولی مصرف خام آن در کشورهایی چون ژاپن می‌تواند موجب بری‌بری شود. دو شکل اصلی بری بری وجود دارد:

  1. بری بری مرطوب:  که عمدتاً بر سیستم قلبی عروقی تأثیر می‌گذارد و باعث گردش خون ضعیف و ایجاد مایعات در بافت‌ها می‌شود.
  2. بری بری خشک که در درجه اول بر سیستم عصبی تأثیر گذاشته و منجر به تخریب اعصاب می‌شود. دژنراسیون به‌طورمعمول در پاها و بازوها شروع می‌شود و ممکن است منجر به آتروفی عضلات و از بین رفتن رفلکس‌ها شود.

 

بیماری بری بری چیست؟

 

نشانه‌های کمبود ویتامین ب 1 چیست؟

ضربان قلب، با مشخص کردن تعداد دفعات تپیدن قلب در طول یک دقیقه مشخص می‌شود و میزان تیامین موجود در بدن می‌تواند باعث تغییر آن شود. کمبود تیامین موجب پایین آمدن سرعت ضربان قلب می‌شود. خارج شدن سرعت ضربان قلب از حالت معمول و پایین آمدن آن می‌تواند باعث خستگی مفرط، گیجی و افزایش احتمال بیهوشی شود. تیامین یا همان ویتامین ب 1 یکی از ضروری‌ترین ویتامین‌ها برای بدن شماست. تیامین محلول در آب است؛ بنابراین بدن شما برای مدت طولانی آن را ذخیره نمی‌کند. برای جلوگیری از کمبود تیامین، شما نیاز به مصرف منظم آن دارید. شما می‌توانید به‌اندازه کافی نیاز بدن به تیامین را از طریق خوردن غذاها برطرف کنید. بهترین منابع غذایی حاوی تیامین عبارت‌اند از غلات غنی‌شده، برنج سفید، ماهی قزل‌آلا، مغزها، دانه‌های خوراکی و لوبیای سیاه. تیامین در بسیاری از مولتی‌ویتامین‌ها نیز موجود است. مردان روزانه به ۱٫۲ میلی‌گرم و زنان به ۱٫۱ میلی‌گرم تیامین نیاز دارند. اگر باردار باشید، این میزان به ۱٫۴ میلی‌گرم می‌رسد. افرادی که بیشتر در معرض خطر کمبود این ویتامین قرار دارند عبارت‌اند از:

  •  افراد دارای سوءمصرف الکل
  •  افراد دارای بری بری ژنتیکی
  •  کسانی که پرکاری تیروئید (غده تیروئید بیش‌فعال) دارند
  • زنان دارای تهوع و استفراغ شدید در دوران بارداری
  •  افرادی که جراحی باریاتریک انجام داده‌اند
  •  مبتلایان به ایدز
  •  طولانی شدن اسهال در افراد یا استفاده از داروهای ادرارآور
  •  افراد تحت دیالیز کلیه
  • مادران شیرده در رژیم غذایی خود به تیامین روزانه نیاز دارند؛ بنابراین نوزادانی که شیر مادر آن‌ها یا شیری که می‌نوشند تیامین کافی نداشته باشد در معرض خطر کمبود تیامین هستند.

 

نشانه‌های کمبود ویتامین ب 1 چیست؟

 

علائم بیماری بری بری

واضح‌ترین علائم بیماری بری بری شامل:

  1. خستگی و مشکلات حافظه: تیامین از مواد غذایی ضروری برای تولید انرژی است. برای همین است که خستگی مداوم می‌تواند یکی از نشانه‌های کمبود تیامین باشد.
  2. ضعف ماهیچه‌ها و کمبود وزن: هنگامی‌که بدن به‌اندازه کافی تیامین دریافت نمی‌کند، متابولیسم گلوکز تحت تأثیر قرار می‌گیرد و ممکن است درنتیجه آن ضعف عضلانی، خستگی، کاهش حافظه، کاهش وزن و کاهش اشتها را تجربه کنید.
  3. از دست دادن اشتها: این ویتامین بر هیپوتالاموس مغز؛ غده‌ای که مسئول اشتها و گرسنگی است، تأثیر دارد. با کمبود تیامین، شما دچار کمبود اشتها و احساس سیری می‌شوید.
  4. ابتلا به دیابت: افراد مبتلابه دیابت نوع ۱ و نوع ۲ احتمالاً دچار کمبود تیامین هستند همچنین ممکن است کلیه مبتلایان به این بیماری، تیامین بیشتری دفع کند.
  5. مختل شدن رفلکس‌های بدن: از دیگر علائم بیماری بری بری می‌توان به تحت ‌تأثیر قرار گرفتن عصب‌های حرکتی اشاره کرد. کمبود این ویتامین، باعث آسیب دیدن دستگاه عصبی خواهد شد. یکی از نتایج این آسیب، مختل شدن واکنش‌های غیرارادی معمول بدن است. اختلال ناشی از کمبود این ویتامین بیشتر در زانو، مچ پا و عضله‌های سه سر مشاهده می‌شود. طولانی شدن مدت‌زمان کمبود این ویتامین می‌تواند منجر به از بین رفتن هماهنگی و تناسب، میان قسمت‌های مختلف بدن شود و فعالیت‌هایی چون راه رفتن تحت ‌تأثیر قرار بگیرند.

 

علائم بیماری بری بری

علائم بری بری مرطوب و خشک چیست؟

 

علائم بری بری مرطوب عبارتند از:

تنگی نفس در حین فعالیت بدنی
بیدار شدن با تنگی نفس
ضربان قلب سریع
ساق پا متورم
 

علائم بری بری خشک عبارتند از:

کاهش عملکرد عضلات، به ویژه در هر دو ساق پا
سوزن سوزن شدن یا از دست دادن احساس در پاها و دست ها در هر دو طرف
درد
سردرگمی ذهنی
مشکل در صحبت کردن
استفراغ
حرکت غیر ارادی چشم
فلج شدن

علائم بری بری مرطوب و خشک چیست؟

درمان بیماری بری بری

منظور از درمان بری بری، افزایش سطح تیامین بدن است. بسته به‌سلامت کلی فرد، پزشک ممکن است مصرف مکمل‌های خوراکی یا تزریق ویتامین ب ۱ را برای دریافت مقادیر کافی تیامین توصیه کند. آن‌ها همچنین ممکن است برای پشتیبانی از درمان تجویزشده، استفاده از مکمل‌های دیگر را نیز توصیه نمایند.

همچنین در طول دوره درمان پزشک برای بررسی میزان تیامین فرد تا زمانی که میزان ویتامین ب ۱ به حالت عادی بازگردد، به‌طور منظم انجام آزمایش خون را درخواست می‌کند. ممکن است از فرد خواسته شود که برای اطمینان از عدم عود مجدد بری بری، تغییراتی را در رژیم غذایی خود انجام دهد، یا مصرف مکمل‌های تیامین را با دوز کمتر ادامه دهد. پزشک همچنین باید درمان هرگونه عوارضی که در اثر بربری ایجاد می‌شود را نیز در نظر بگیرد، مانند آسیب‌های عصبی یا قلبی ماندگار. با درمان بری بری به‌صورت زودرس، آسیب‌های وارده به قلب و سیستم عصبی ناشی از بیماری ممکن است برگشت‌پذیر باشد. اگر فرد به مدت طولانی دچار کمبود ویتامین ب ۱ باشد، ممکن است برخی از علائم حتی پس از درمان نیز باقی بمانند. پیشگیری از بری بری مستلزم مصرف مقدار کافی تیامین در رژیم غذایی است. به‌طورمعمول، فردی که رژیم غذایی سالم و متعادلی که از تمامی غذاها می‌خورد، نیازی به نگرانی در مورد کمبود تیامین نخواهد داشت.

حال که دانستید برای داشتن بدنی سالم عاری از هرگونه بیماری، احتیاج به مصرف ویتامین‌ها و مواد مغذی گوناگونی دارید، پس باید از رژیم غذایی پیروی کنید که کلیه ویتامین‌ها و مواد مغذی لازم بدن را تأمین می‌کند. برای دریافت این برنامه رژیمی اصولی و کارآمد سری به سایت غفاری دایت زده و از برنامه‌های رژیم استفاده کنید. فقط کافی است به قسمت رژیم من رفته و با رعایت برنامه رژیم سلامتی را برای بدن خود به ارمغان بیاورید.

 

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (3 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه