باید عوارض چای بعد از غذا و قبل از آن را بدانید!

برای یک عاشق چای، هیچ چیز در دنیا نمی‌تواند لذت بخش‌تر از یک فنجان چای باشد. شادی یا غم، استرس یا جشن، جواب همه چیز یک فنجان لذت بهشتی است. علاوه بر معتادان به چای، بسیاری از مردم به طور کلی عادت به نوشیدن چای بعد از غذا دارند. در حالی که بسیاری این را یک اعتیاد بی‌ضرر می‌دانند، برخی از کارشناسان این عادت را چیزی جز سالم می‌دانند. پس حقیقت چیست؟ آیا نوشیدن چای بعد از غذا ضرری ندارد یا حقیقت با آنچه که به دست می‌آید، متفاوت است؟ در این مقاله سعی می‌کنیم پاسخی برای این سوال گیج کننده پیدا کنیم. در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم شما را با عوارض چای بعد از غذا آشنا کنیم و ببینیم خوردن چای سبز بعد از غذا یا خوردن چای زنجبیل بعد از غذا تفاوتی دارد؟! تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا با بهترین زمان مصرف چای بعد از غذا آشنا شوید. باید عوارض چای بعد از غذا و قبل از آن را بدانید!

خوردن چای سبز بعد از غذا

 

چای سبز بعد از غذا؟!

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که خوردن چای سبز بعد از غذا یا هر چای گیاهی دیگر یک عمل خوب است. بهترین زمان برای نوشیدن چای سبز یا هر چای گیاهی بعد از غذا ممکن است تمرین خوبی باشد. مزایای چای سبز به گونه‌ای است که حاوی آنتی اکسیدان و پلی فنل بالایی است.

  • پس از خوردن چای سبز بعد از غذا، به‌عنوان یک کاتالیزور عمل می‌کند، تولید و همچنین تحریک بسیاری از آنزیم‌های گوارشی از جمله شیره معده، بزاق و صفرا را برای کمک به فرآیند هضم تسریع می‌کند.
  • کاتچین‌ها (ترکیبات پلی فنولی)، یک ترکیب فعال موجود در چای سبز، فعالیت پپسین را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. افزایش فعالیت پپسین، نشان دهنده تجزیه بهتر پروتئین‌های رژیم غذایی است.
  • آنتی اکسیدان‌های موجود در چای سبز با بسیاری از عوارض مرتبط با هضم با الان (Elan) مقابله می‌کنند. در واقع، چای سبز یک محرک موثر گوارشی محسوب می‌شود. به‌عنوان تسکین دهنده گازهای روده و همچنین شرایط سندرم روده نامنظم (یعنی کولیت اولسراتیو و بیماری کرون) شناخته شده است.
  • چای سبز یا چای گیاهی نیز به جذب بهتر مواد مغذی غذایی کمک می‌کند.

 

مصرف چای بلافاصله بعد از غذا باعث اختلال در جذب کدام ماده مغذی می شود ؟!

بهترین زمان مصرف چای سیاه

خواه برای کاهش وزن، لذت ساده یا سلامت عمومی چای سیاه می نوشید، در زیر نکاتی را در مورد زمان نوشیدن چای سیاه به شما خواهیم داد.
 
زمان روز: در طول روز چای سیاه بنوشید، به خصوص اگر به کافئین حساس هستید. اگرچه حاوی کافئین کمتری نسبت به قهوه است، اما ممکن است به خواب شما آسیب برساند. تحقیقات نشان می دهد که خواب با کیفیت برای سلامت عمومی و دستیابی به تعادل وزن مهم است.
بعد از غذا: از آنجایی که چای سیاه یکی از بهترین انواع چای است که به هضم غذا کمک می کند، توصیه می کنیم 30 دقیقه بعد از صبحانه و ناهار یک فنجان چای سیاه بنوشید. این قطعا به شما در دستیابی به اهداف کاهش وزن نیز کمک می کند. در هنگام عصر، اگر می خواهید چای بنوشید، بهتر است از یک چای گیاهی بدون کافئین مانند چای گل داوودی استفاده کنید. اگر می خواهید قبل از غذا چای سیاه بنوشید، مقداری شیر به آن اضافه کنید. این کار باعث می‌شود که چای روی معده کمتر خشک شود و از عوارض جانبی احتمالی جلوگیری کنید.
در فصول سرد: پاییز و زمستان فصل های خوبی برای نوشیدن چای سیاه هستند. برگ های به شدت فرآوری شده و اکسید شده چای سیاه را به نوشیدنی عالی برای گرم نگه داشتن شما در فصول سرد تبدیل می کند.
 

بهترین زمان مصرف چای سیاه

 

مصرف چای بلافاصله بعد از غذا باعث اختلال در جذب کدام ماده مغذی می شود ؟!

در حالی که این نکات منعکس کننده فواید نوشیدن چای سبز یا چای گیاهی بلافاصله بعد از غذا هستند، طرف دیگر آن نیز وجود دارد. همه مردم از خوردن چای سبز لذت نمی‌برند. بنابراین، وقتی در مورد فواید یا مضرات بحث می‌کنیم، باید چای را به‌طور کلی در نظر بگیریم و نه فقط چای گیاهی یا سبز را بررسی کنیم. بنابراین در ادامه به‌صورت کلی عوارض چای بعد از غذا را بررسی می‌کنیم:

 

تانن موجود در چای عوارض جانبی زیادی دارد!

تانن در جذب بسیاری از مواد معدنی از جمله آهن، روی و کلسیم اختلال ایجاد می‌کند (جذب را کند می‌کند). در نتیجه، ممکن است کمبود این مواد معدنی وجود داشته باشد که منجر به عوارض بی‌شماری برای سلامتی شود. در برخی افراد، تانن نیز ممکن است باعث یبوست شود. بنابراین، افرادی که از کمبود این مواد معدنی رنج می‌برند، باید از نوشیدن چای بلافاصله بعد از وعده‌های غذایی خودداری کنند. به همین دلیل است که خوردن چای بعد از گوشت قرمز توصیه نمی‌شود. در این شرایط بهترین کار، خوردن چای قبل از غذا است. بنابراین الان می‌دانیم که مصرف چای بلافاصله بعد از غذا باعث اختلال در جذب کدام ماده مغذی می شود.

 

یکی دیگر از مواد موجود در چای، کافئین است!

این یک واقعیت شناخته شده است که افزایش مصرف کافئین می‌تواند منجر به بی‌خوابی شود. برای افراد مبتلا به زخم معده، کافئین ممکن است مضر باشد، زیرا شناخته شده است که این بیماری را بیشتر تشدید می‌کند. همچنین می‌تواند باعث افزایش فشار خون و ضربان قلب شود. بنابراین وجود کافئین نیز می‌تواند سبب ایجاد عوارض چای بعد از غذا در افرادی که زخم معده دارند، بشود.

 

مصرف چای قبل از غذا

 

نکات مهم دیگر درباره مصرف چای

برگ های چای اسیدی هستند و بر روند هضم تأثیر می‌گذارند. اگر پروتئین را در وعده غذایی مصرف کنید، اسید موجود در چای محتوای پروتئین را سفت می‌کند و هضم آن را دشوار می‌نماید که از عوارض چای بعد از غذا است. نوشیدن چای بلافاصله بعد از غذا نیز در جذب آهن توسط بدن اختلال ایجاد می‌کند که از دلایل عدم خوردن چای بعد از گوشت قرمز است. پس بهترین زمان مصرف چای بعد از غذا یک ساعت پس از آن است و همچنین بهتر است برای خوردن چای قبل از غذا، بین چای و غذای خود حداقل یک ساعت فاصله ایجاد کنید.

 

نکات مهم دیگر

  • نوشیدن چای با معده خالی می‌تواند معده شما را ناراحت کند و باعث بی‌اشتهایی شود؛ حتی ممکن است باعث آسیب مخاط معده شود که منجر به گاستریت مزمن می‌گردد. برای افرادی که به ندرت چای می‌نوشند، اگر چای را با معده خالی می‌نوشند یا در مدت کوتاهی بیش از حد چای می‌نوشند، بیشتر از لذت، از نوشیدن چای رنج می‌برند. علائم نوشیدن چای می‌تواند درجات مختلف تپش قلب، سرگیجه، حالت تهوع، ضعف در اندام‌ها و... باشد.
  • نخستین برگ‌های تازه چای در فصل بهار است که معمولا بهترین کیفیت و بالاترین درجه را دارد. از آنجایی که این چای‌ها کمتر از یک ماه ذخیره شده‌اند، نسبت به چای‌های قدیمی‌تر حاوی سطوح بسیار بالاتری از کافئین، آلکالوئیدهای فعال و سایر مواد معطر هستند. این افزایش مواد شیمیایی می‌تواند سیستم عصبی مرکزی و معده را تحریک کند، که می‌تواند باعث احساس بی‌اشتهایی شود. بنابراین، بهتر است حداقل نیم ماه قبل از نوشیدن صبر کنید.
  • پر رنگ نوشیدن چای باعث می‌شود که چای دم کرده حاوی کافئین بیش از حد باشد که به راحتی می‌تواند باعث سردرد و بی‌خوابی و همچنین تحریک و مشکلات معده شود، بنابراین مطمئن شوید که برگ‌های چای را زیاد اضافه نکنید یا آن را خیلی طولانی یا در آب داغ دم نکنید، تا پر رنگ نشود.

 

خوردن چای بعد از غذا باعث لاغری می شود ؟

بسیاری از ما بعد از غذا چای سبز می نوشیم زیرا فکر می‌کنیم به هضم غذا کمک می‌کند و همچنین فکر می‌کنیم خوردن چای بعد از غذا باعث لاغری می شود. آیا این مسئله درست است؟!

قطعا نه! عوارض چای بعد از غذا بسیار زیاد است؛ زیرا می‌تواند مانع جذب مواد مغذی ضروری در سیستم گوارشی شود. درست است که آنتی اکسیدان‌ها و پلی فنول‌های موجود در چای سبز می‌توانند به روند هضم کمک کنند، اما اگر آن را بلافاصله بعد از وعده‌های غذایی خود بنوشید، مواد مغذی به درستی جذب نمی‌شوند زیرا تانن‌ها و کافئین به عنوان مانعی در هضم عمل می‌کنند. همچنین شیره‌های گوارشی را رقیق می‌کند که منجر به سوء هاضمه می‌شود. برای آن‌که رژیم غذایی سالمی داشته باشیم، باید این نکات را در نظر بگیری و بهترین زمان برای نوشیدن انواع چای و دمنوش بعد از غذا را بدانیم.

همان‌طور که در این مطلب گفته شد، عوارض چای بعد از غذا، از هر نوعی، زیاد است؛ اما، چای گیاهی، همچون خوردن چای زنجبیل بعد از غذا، به احتمال زیادی این خطرات را ندارد؛ با این‌حال بهتر است همواره زمان اندکی صبر کنید. برای کاهش وزن و لاغری سریع نیز، نمی‌توان تنها با مصرف انواع چای گیاهی و چای سبز، به وزن ایده آل برسید. بلکه لازم است از یک رژیم اصولی و سالم، همچون رژیم‌های بهاره غفاری پیروی کنید تا نه‌تنها به وزن مناسب برسید، بلکه سلامتی شما در خطر نیفتد. برای آشنایی با این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت کلیک نمایید و برای دریافت رژیم لاغری خود بر روی رژیم آنلاین من کلیک کنید.

مترجم: ریحانه ساده طهرانی | ترجمه از lybrate.com

 

 

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
4 از 5 (6 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه