باید تمام عوامل موثر بر سلامت قلب و راه افزایش سلامت آن را بدانید!

بیماری قلبی عروقی می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد: فشار خون بالا، بیماری عروق کرونر، بیماری دریچه‌ای قلب، سکته مغزی یا آریتمی (ضربان قلب نامنظم). بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، بیماری‌های قلبی عروقی سالانه باعث بیش از ۱۷ میلیون مرگ در جهان می‌شود. بیماری عروق کرونر، شایع‌ترین شکل بیماری قلبی عروقی، علت اصلی مرگ و میر در آمریکا امروزه است. سرطان، دومین قاتل بزرگ، کمی بیش از نیمی از مرگ و میرها را به خود اختصاص داده است. در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم تمام عوامل موثر بر سلامت قلب را بررسی کنیم و بدانیم برای سلامت قلب چه بخوریم و چگونه از سلامت قلب خود مطمئن شویم؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. باید تمام عوامل موثر بر سلامت قلب و راه افزایش سلامت آن را بدانید!

عوامل موثر بر سلامت قلب کدامند؟

در ادامه مهم‌تریم ریسک فاکتورهایی که بر روی سلامت قلب و عروق تاثیر دارند را بررسی می‌کنیم.

  1. فشارخون بالا
  2. کلسترول خون بد بالا
  3. دیابت
  4. چاقی و اضافه وزن
  5. سیگار کشیدن
  6. عدم تحرک و فعالیت های بدنی کافی
  7. جنسیت 
  8. وراثت 
  9. سن

مطلب پیشنهادی: بهترین راهکارهای تشخیص کلسترول بد

تمام عوامل موثر بر سلامت قلب

۱- فشار خون بالا

 فشار خون بالا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، حمله قلبی و سکته را افزایش می‌دهد. اگر چاق هستید، سیگار می‌کشید، یا سطح کلسترول خون بالا همراه با فشار خون بالا دارید، خطر ابتلا به بیماری قلبی یا سکته به شدت افزایش می‌یابد. فشار خون می‌تواند با فعالیت و سن متفاوت باشد، اما میزان طبیعی برای یک فرد بالغ سالم که در حال استراحت است باید ۸۰/۱۲۰ باشد.

۲- کلسترول خون بالا

یکی از عوامل خطر اصلی بیماری قلبی، کلسترول خون بالا است. کلسترول، یک ماده چربی مانند است که در خون شما حمل می‌شود و در تمام سلول‌های بدن می‌توان آن را یافت. کبد شما تمام کلسترول مورد نیاز بدن را برای تشکیل غشای سلولی و تولید هورمون‌های خاص تولید می‌کند. زمانی که غذاهای حیوانی (گوشت، تخم مرغ و محصولات لبنی) یا سرشار از چربی‌های اشباع شده را مصرف می‌کنید، کلسترول اضافی وارد بدن شما می‌شود.

مقدار زیاد لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL یا "کلسترول بد") در خون باعث تشکیل پلاک در دیواره سرخرگ‌ها می‌شود و روند بیماری به نام آترواسکلروز را شروع می‌کند. هنگامی که پلاک در شریان‌های کرونری که خون را به قلب می‌رسانند، ایجاد می‌شود، شما در معرض خطر حمله قلبی هستید.

۳- دیابت

مشکلات قلبی علت اصلی مرگ در میان افراد مبتلا به دیابت است، به ویژه در مورد دیابت بزرگسالان یا دیابت نوع ۲. گروه‌های نژادی و قومی خاص (آفریقایی‌آمریکایی‌ها، اسپانیایی‌ها، آسیایی‌ها و جزایر اقیانوس آرام و بومیان آمریکایی) در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت هستند. انجمن قلب آمریکا تخمین می‌زند که ۶۵ درصد از بیماران مبتلا به دیابت بر اثر نوعی بیماری قلبی عروقی جان خود را از دست می‌دهند. اگر می‌دانید دیابت دارید، باید از قبل تحت نظر پزشک باشید، زیرا کنترل خوب سطح قند خون می‌تواند خطر ابتلا به آن را کاهش دهد. اگر فکر می‌کنید ممکن است دیابت داشته باشید؛ اما مطمئن نیستید، برای آزمایش به پزشک مراجعه کنید که می‌تواند یک تست سلامت قلب مهم باشد.

مطلب پیشنهادی: دیابت و عوارض آن 

۴- چاقی و اضافه وزن

اضافه وزن می‌تواند منجر به افزایش سطح کلسترول بالا، فشار خون بالا و دیابت شود که همه عوامل خطر اصلی بیماری قلبی هستند. پزشکان چاقی را بر اساس شاخص توده بدنی (BMI) اندازه گیری می‌کنند، که فرمولی از کیلوگرم تقسیم بر مجذور قد بر حسب متر است (BMI =W [kg]/H [m2]). با توجه به موسسه ملی قلب، ریه و خون (NHLBI)، اضافه وزن به عنوان داشتن BMI بیش از ۲۵ تعریف می‌شود. افرادی که این عدد برای آن‌ها بالای ۳۰ است، چاق در نظر گرفته می‌شوند.

۵- سیگار کشیدن

بیشتر مردم می‌دانند که سیگار و دخانیات خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می‌دهد و از عوامل موثر بر سلامت قلب و عروق است، اما تعداد کمی از مردم می‌دانند که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و بیماری‌های عروق محیطی (بیماری در عروق خونرسانی به بازوها و پاها) را نیز تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

سیگار کشیدن ضربان قلب را افزایش می‌دهد، رگ‌های اصلی را سفت می‌کند و می‌تواند بی‌نظمی در ریتم ضربان قلب ایجاد کند که همه این موارد باعث می‌شود قلب شما سخت‌تر کار کند. سیگار همچنین فشار خون را افزایش می‌دهد که یکی دیگر از عوامل خطر اصلی است. اگرچه نیکوتین عامل اصلی فعال در دود سیگار است، سایر مواد شیمیایی و ترکیبات مانند قطران و مونوکسید کربن نیز از بسیاری جهات برای قلب مضر هستند.

مطلب پیشنهادی: عوارض کشیدن سیگار برای سلامتی

۶- عدم تحرک بدنی

افرادی که تحرک ندارند، بیشتر از افرادی که به‌طور منظم ورزش می‌کنند، در معرض خطر حمله قلبی هستند. ورزش برای کمک به حفظ وزن سالم کالری می‌سوزاند، به کنترل سطح کلسترول و دیابت کمک می‌کند و ممکن است فشار خون را کاهش دهد. ورزش همچنین ماهیچه قلب را تقویت می‌کند و رگ‌ها را انعطاف پذیرتر می‌نماید. کسانی که بطور فعال ۵۰۰ تا ۳۵۰۰ کالری در هفته می‌سوزانند، چه در محل کار و چه از طریق ورزش، می‌توانند انتظار داشته باشند که نسبت به افرادی که ورزش نمی‌کنند، عمر بیشتری داشته باشند. حتی ورزش با شدت متوسط ​​نیز اگر به طور منظم انجام شود مفید است.

۷- جنسیت

به طور کلی، مردان بیشتر از زنان در معرض خطر حمله قلبی هستند. اما این تفاوت پس از رسیدن زنان به یائسگی کاهش می‌یابد. پس از سن ۶۵ سالگی، در صورتی که سایر عوامل خطر مشابه باشند، خطر ابتلا به بیماری قلبی بین دو جنس تقریباً یکسان است. بیماری‌های قلبی عروقی زنان را بیشتر از مردان تحت تاثیر قرار می‌دهد و حملات قلبی در زنان به‌طور کلی شدیدتر از مردان است.

۸- وراثت

بیماری قلبی معمولاً در خانواده‌ها ایجاد می‌شود. به عنوان مثال، اگر والدین یا خواهر و برادر شما قبل از ۵۵ سالگی مشکل قلبی یا گردش خون داشتند، در این صورت شما نسبت به فردی که سابقه خانوادگی آن را ندارد، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی هستید. عوامل خطر (از جمله فشار خون بالا، دیابت و چاقی) نیز ممکن است از نسلی به نسل دیگر منتقل شوند.

برخی از انواع بیماری‌های قلبی عروقی در میان گروه‌های نژادی و قومی خاص شایع‌تر است. به‌عنوان مثال، مطالعات نشان داده است که آمریکایی‌های آفریقایی تبار نسبت به قفقازی‌ها فشار خون شدیدتر و خطر بیماری قلبی بیشتری دارند.

۹- سن

سن بالا یک عامل خطر برای بیماری قلبی است. در واقع، از هر ۵ مرگ ناشی از بیماری قلبی، ۴ مورد در افراد مسن تر از ۶۵ سال رخ می‌دهد. با افزایش سن، قلب ما به خوبی کار نمی‌کند. دیواره‌های قلب ممکن است ضخیم شده و سرخرگ‌ها سفت و سخت شوند و باعث می‌شود قلب کمتر بتواند خون را به عضلات بدن پمپاژ کند. به دلیل این تغییرات، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی با افزایش سن افزایش می‌یابد. به دلیل هورمون‌های جنسی، زنان معمولاً تا زمان یائسگی که خطر ابتلا به آن‌ها افزایش می‌یابد، از بیماری‌های قلبی محافظت می‌شوند.

این مواردی که گفته شد، نمام عوامل موثر بر سلامت قلب و عروق نیستند؛ بلکه عواملی همچون استرس، هورمون‌های جنسی، قرص‌های ضدبارداری و... نیز می‌تواند این موارد را تشدید کند و سلامت قلب را به خطر بیندازد. به همین دلیل باید در صورت دارا بودن زمینه بیماری‌های قلبی در خانواده و یا ابتلا به هریک از ریسک فاکتورهایی که گفته شد، به پزشک مراجعه کنیم تا تست سلامت قلب انجام شود.

برای سلامت قلب چه بخوریم

 

برای سلامت قلب چه بخوریم ؟!

حالا که فهمیدیم چگونه از سلامت قلب خود مطمئن شویم؛ لازم است بدانیم که غذاهای مفید برای قلب و عروق کدام هستند که به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

سبزیجات دارای برگ سبز

یکی از مواد غذایی مفید برای قلب هستند. سبزیجات دارای برگ سبز مانند اسفناج، کلم پیچ و سبزی کولارد به دلیل غنی بودن از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها معروف هستند. به‌طور خاص، آن‌ها منبع عالی ویتامین K هستند که به محافظت از شریان‌ها و بهبود لخته شدن مناسب خون کمک می‌کند.

آن‌ها همچنین سرشار از نیترات‌های غذایی هستند که نشان داده شده است، فشار خون را کاهش می‌دهد، سفتی شریانی را کم می‌کند و عملکرد سلول های پوشاننده رگ‌های خونی را بهبود می‌بخشد. برخی از مطالعات همچنین ارتباطی بین افزایش مصرف سبزیجات سبز برگ و کاهش خطر بیماری قلبی پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد مصرف آن‌ها از عوامل موثر بر سلامت قلب است.

انواع میوه مفید برای قلب

توت فرنگی، زغال اخته، تمشک و تمشک مملو از مواد مغذی مهمی هستند که نقش اساسی در سلامت قلب دارند. توت‌ها همچنین سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی مانند آنتوسیانین هستند که در برابر استرس اکسیداتیو و التهابی که به پیشرفت بیماری قلبی کمک می‌کند، محافظت می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که خوردن مقدار زیادی توت می‌تواند چندین عامل خطر برای بیماری قلبی را کاهش دهد.

یکی دیگر از انواع میوه مفید برای قلب آووکادو است. آووکادو یک منبع عالی از چربی‌های تک غیراشباع سالم برای قلب است که با کاهش سطح کلسترول و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مرتبط است. یک مطالعه اثرات سه رژیم غذایی کاهش دهنده کلسترول را در ۴۵ فرد دارای اضافه وزن و چاق بررسی کرد که یکی از گروه‌های آزمایشی روزانه یک آووکادو مصرف می‌کرد. گروه آووکادو کاهش کلسترول LDL "بد" را تجربه کردند، از جمله سطوح پایین‌تر کلسترول LDL کوچک و متراکم، که اعتقاد بر این است که به‌طور قابل توجهی خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهد.

دیگر مواد غذایی مفید برا قلب

از انواع دیگر غذاهای مفید برای قلب و عروق می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • غلات کامل
  • چربی ماهی و روغن ماهی
  • گردو
  • لوبیا
  • شکلات تلخ
  • گوجه فرنگی
  • و...

سخن پایانی

پس از بررسی تمام عوامل موثر بر سلامت قلب که در این مطلب گفته شد؛ می‌توانیم نتیجه بگیریم که برخی از عوامل همچون عدم مصرف دخانیات، تغذیه سالم، تحرک کافی و دوری از چاقی و اضافه وزن، عواملی هستند که توسط ما کنترل می‌شوند. به همین دلیل نیاز است از یک رژیم غذایی اصولی که سبک زندگی ما را تغییر دهد؛ همچون رژیم‌های بهاره غفاری، استفاده کنیم. رژیم‌های بهاره غفاری، رژیم‌هایی هستند که رژیم غذایی و تحرک را مد نظر قرار می‌دهند و در نتیجه شما تناسب اندام و سلامتی را در کنار یکدیگر خواهید داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها، بر روی غفاری دایت؛ و برای دریافت رژیم غذایی خود، بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.

مترجم: ریحانه ساده طهرانی | ترجمه ازtexasheart.org  و healthline.com

 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (3 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه