بهترین روش درمان اسپاسم روده چیست؟

درد شکمی و نفخ از جمله مشکلاتی است که با پدید آمدن می‌تواند کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. دلایل مختلفی باعث ایجاد نفخ و دردهای شکمی می‌شود. به همین دلیل نیز همه ما حداقل یک بار در طول زندگی خود این عارضه را تجربه خواهیم کرد. یکی از مهم‌ترین دلایل دردهای شکمی که در علم پزشکی بررسی‌های بسیاری بر روی آن انجام شده، اسپاسم روده است. بهترین روش درمان اسپاسم روده چیست؟

اسپاسم روده یک عارضه دردناک است که می‌تواند به دلایلی مختلفی ایجاد شود و شرایط دردناکی را برای فرد بیمار ایجاد کند. خوشبختانه باید بگوییم این عارضه را با اصلاح سبک زندگی و مصرف یک سری داروهای خاص می‌توان به طور قابل توجهی کنترل کرد.

مطلب پیشنهادی: علائم و روش درمان اسپاسم معده چیست؟

اسپاسم روده چیست؟

اسپاسم روده انقباضات ناگهانی و غیرارادی عضلات روده است که می‌تواند باعث درد شکم، نفخ و ناراحتی شود. این عارضه در بیشتر مواقع خفیف است و به صورت خودبه‌خود رفع می‌شود؛ اما گاهی نیز تداوم می‌یابد و نیازمند اقدامات درمانی خاص می‌باشد.

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود یک فرد اسپاسم روده را تجربه کند. شناخت این علائم می‌تواند هم به خود فرد و هم به پزشک معالج در آغاز روند درمان و پیشگیری از وخامت اوضاع کمک شایانی کند.

توجه داشته باشید که اسپاسم روده ممکن است در هر فرد رخ دهد و علائم مختلفی با خود به همراه داشته باشد. با این وجود افرادی که سبک زندگی اشتباهی در پیش گرفته‌اند، بیشتر در خطر ابتلا به این عارضه قرار دارند. 

علائم اصلی اسپاسم روده چیست؟

اسپاسم روده چه علائمی دارد؟

حالا که شناخت کافی در رابطه با اسپاسم روده به دست آوردید، ممکن است دوست داشته باشید بدانید که اسپاسم روده چه علائمی دارد؟ در پاسخ باید بگوییم علائم اسپاسم روده در افراد متفاوت است. از مهم‌ترین این علائم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد شکم
  • نفخ
  • ناراحتی
  • گرفتگی عضلات
  • احساس سوزش
  • احساس پری
  • اسهال
  • یبوست
  • احساس نیاز فوری به دفع مدفوع
  • عبور گاز
  • صداهای روده

اسپاسم روده چگونه تشخیص داده می‌شود؟

تشخیص اسپاسم روده فرآیندی است که برای تعیین علت درد شکم، نفخ و سایر علائم گوارشی انجام می‌شود. این فرآیند شامل مراحل مختلفی است. پزشک در ابتدا با پرسیدن سوالات متعدد، شرح حال کاملی از بیمار تهیه می‌کند. سپس در مورد نوع درد شکم، محل آن، زمان شروع و تشدید آن، و همچنین سایر علائم مانند نفخ، اسهال، یبوست و احساس سوزش سوال می‌‌شود.

در طی جلسه معاینه، سابقه بیماری‌های گوارشی مانند کولیت زخمی، بیماری کرون و سندرم روده تحریک پذیر نیز، عادت‌های غذایی و داروهای مصرفی پرس و جو می‌شود. در نهایت برای تشخیص بهتر از آزمایش‌های تکمیلی مانند کولونوسکوپی، سی تی اسکن، آزمایش خون و مدفوع استفاده می‌شود. تفسیر نتایج این آزمایشات کمک می‌کند پزشک به درمان دقیق‌تری دست یابد.

مطلب پیشنهادی: راهکار درمان کولیت روده چیست ؟

مهم‌ترین دلایل اسپاسم روده

اسپاسم روده به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. از مهم‌ترین این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS)

سندرم روده تحریک پذیر شایع‌ترین دلیل اسپاسم روده، IBS است. در این بیماری، انقباضات روده به طور غیرطبیعی قوی و یا نامنظم می‌شوند. IBS می‌تواند با علائمی مانند نفخ، اسهال، یبوست و درد شکم همراه باشد.

بیماری‌های التهابی روده (IBD)

برخی از بیماری‌های التهابی مانند کولیت اولسراتیو و بیماری کرون، باعث التهاب و زخم در روده بزرگ می‌شوند. اسپاسم روده یکی از علائم رایجی است که در اثر ابتلا به این بیماری‌ها احساس می‌شود.

عفونت روده

باکتری‌ها، ویروس‌ها و انگل‌ها می‌توانند روده را آلوده کرده و باعث اسپاسم، اسهال و تب شوند. این عارضه می‌تواند در صورت عدم درمان خطرات بسیار زیادی برای فرد داشته باشد.

مسمومیت یا عدم تحمل غذایی

مصرف غذای آلوده و مسمومیت یا عدم تحمل لاکتوز، عدم تحمل گلوتن و سایر عدم تحمل‌های غذایی از دیگر دلایل اسپاسم روده، نفخ و اسهال محسوب می‌شوند.

قاعدگی و بارداری

برخی از بانوان در اثر تغییرات هورمونی ناشی از قاعدگی و بارداری شاهد سندرم روده تحریک پذیر خواهند بود.

استرس و اضطراب

استرس و اضطراب در برخی مواقع می‌تواند تغییراتی را در بدن ایجاد کند. یکی از این تغییرات اسپاسم روده است. با دانستن روش های مدیریت استرس و اضطراب می توانید از ابتلا به این بیماری پیشگیری نمایید. 

 

اسپاسم روده در بارداری

جالب است بدانید که اسپاسم روده در بارداری بسیار دیده می‌شود. وقوع این عارضه در دوران بارداری دلایل مختلفی دارد.

مادران در این باره زمانی ۹ ماهه ممکن است استرس و اضطراب زیادی تحمل کنند. عادت‌های غذایی خود را تغییر داده و غذایی بیشتری نوش جان نمایند. همچنین بزرگ شدن جنین در شکم موجب وارد شدن فشار به روده می‌شود. علاوه بر این موارد باید بگوییم که در دوره بارداری سطح هورمون پروژسترون به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد و موجب افزایش ریسک ابتلا به این عارضه می‌شود.

 

اسپاسم روده در کودکان

کودکان نیز گاهی علائم اسپاسم روده را تجربه خواهند کرد. از مهم‌ترین دلایل بروز این عارضه در کودکان می‌توان به عفونت روده و سایر قسمت‌های دستگاه گوارش، عدم تحمل غذایی، لایف استایل غلط و مسمومیت اشاره کرد.

توجه داشته باشید که علائم این عارضه در کودکان ممکن است بسیار شدید باشد، به همین دلیل مراجعه سریع به مراکز درمانی توصیه می‌شود.

توجه داشته باشید که پرهیز از مصرف فست فود، غذاهای چرب و سنگین در کودکان می‌تواند به بهبود این عارضه بسیار کمک کند.

مطلب پیشنهادی: بهترین روش درمان بیماری کرون چیست ؟

مهم‌ترین راهکارهای درمان اسپاسم روده

درمان اسپاسم روده به روش‌های مختلفی انجام می‌گیرد. از مهم‌ترین این راهکارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

درمان‌های دارویی

برای درمان این عارضه ممکن است از داروهای ضد اسپاسم مانند دی سیکلومین و هیوسین عضلات روده برای کاهش درد، ملین‌ها مانند لاکتولوز برای رفع یبوست، آنتی بیوتیک‌ها برای رفع عفونت و لوپرامید برای اسهال استفاده شود.

درمان‌های خانگی

استفاده از کیسه آب گرم و مصرف دمنوش‌هایی چون زنجبیل، هل و گل بابونه می‌تواند برای درمان این عارضه در خانه بسیار مفید باشد.

جراحی

در موارد نادر که اسپاسم روده به درمان‌های دیگر پاسخ نمی‌دهد، ممکن است جراحی لازم باشد.

تغییر لایف استایل 

پزشک معمولا از بیمار می‌خواهد در کنار مصرف دارو شیوه زندگی خود را تغییر دهد. از مواد غذایی مضر دور بماند. غذاهای سنگین مصرف نکند. ورزش کند. مصرف مواد غذایی سالم و حاوی فیبر را افزایش دهد.

پیشگیری و درمان اسپاسم روده

مهم‌ترین راهکارهای پیشگیری از اسپاسم روده

احتمالا شما نیز این جمله بسیار معروف را شنیده‌اید که گفته می‌شود پیشگیری نسبت به درمان ارجحیت دارد. شنیدن این جمله کافی است تا افراد بسیاری تصمیم بگیرند برای پیشگیری از اسپاسم روده پیش قدم شوند.

اگر چه نمی‌توان به طور صد در صد از وقوع این عارضه جلوگیری کرد اما امکان کاهش ریسک ابتلا به آن وجود دارد.

برای کم‌تر شدن ریسک ابتلا به اسپاسم روده لازم است به نکات زیر توجه داشته باشید:

شناسایی و پرهیز از غذاهای محرک

برخی غذاها می‌توانند علائم IBS را در افراد مختلف تشدید کنند. رایج‌ترین غذاهای محرک شامل لبنیات، کافئین، غذاهای چرب و تند، حبوبات و شیرین‌کننده‌های مصنوعی هستند. پرهیز از مصرف زیاد این دسته خوراکی‌ها می‌تواند شانس ابتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر را به طور قابل توجهی کاهش دهد.

مصرف فیبر کافی

تحقیقات نشان داده است فیبر به تنظیم حرکات روده‌ای و پیشگیری از یبوست و اسهال کمک می‌کند. به همین دلیل متخصصان توصیه می‌کنند مصرف انواع میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات که سرشار از فیبر هستند را افزایش دهید.

مصرف پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک‌ها، باکتری‌های مفید روده هستند که تعادل میکروفلور روده را حفظ می‌کنند و موجب هضم غذا و سلامت روده می‌شوند. مصرف مکمل‌های پروبیوتیک یا غذاهای حاوی پروبیوتیک مانند ماست و کیمچی می‌تواند در بهبود علائم IBS موثر باشد.

خواب کافی

یکی از مهم‌ترین راهکارها برای پیشگیری از سندرم روده تحریک پذیر داشتن خواب کافی است. متاسفانه باید بگوییم که بی‌خوابی یا کم خوابی می‌تواند ریسک ابتلا به این عارضه را چندین برابر کند. به همین دلیل توصیه می‌شود هر شب ۷ تا ۸ ساعت خواب با کیفیت داشته باشید.

مصرف آب کافی

نوشیدن آب و مایعات زیاد فواید گسترده‌ای برای بدن و سلامتی دارد. یکی از مهم‌ترین این فواید کمک به بهبود هضم غذا و جلوگیری از اختلالات گوارشی است. اگر نمی‌خواهید تجربه‌گر سندرم روده تحریک پذیر باشید، بسیار مهم است که میزان آب مصرفی خود را افزایش دهید.

مصرف وعده‌های کوچک غذایی

به جای سه وعده سنگین، پنج یا شش وعده کوچک در طول روز میل کنید تا از انباشت غذا در روده و تشدید علائم IBS جلوگیری کنید.

ورزش

تحقیقات بسیار زیادی بر روی تاثیر ورزش بر سلامت روح و روان انجام شده است. نتیجه این تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش منظم می‌تواند خطر بسیاری از بیماری‌ها را کاهش دهد. تقویت عضلات روده یکی از مهم‌ترین اقدامات برای پیشگیری از سندرم روده تحریک‌پذیر است.

آرام‌سازی روح و روان

استرس، اضطراب و سایر بیماری‌های روحی و روانی می‌تواند تاثیر گسترده‌ای بر روی سیستم گوارش داشته باشد و موجب اختلال در این سیستم شود. یکی از مهم‌ترین راهکارهای توصیه شده توسط متخصصان برای جلوگیری از هر گونه اختلال گوارشی به خصوص سندروم روده تحریک‌پذیر دور ماندن از استرس و اضطراب است.

 

چه زمانی برای اسپاسم روده باید به پزشک مراجعه کرد؟

یکی از مهم‌ترین نگرانی‌ها از بابت اسپاسم روده این است که چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟

در پاسخ باید بگوییم شما باید به پزشک مراجعه کنید اگر:

 

  • اسپاسم روده شدید باشد، به طور مکرر رخ دهد یا بیش از چند روز طول بکشد.
  • با علائم دیگری مانند تب، اسهال خونی، استفراغ، کاهش وزن ناخواسته یا تغییر در عادات روده‌ای (مانند یبوست یا اسهال مزمن) همراه باشد.
  • سابقه بیماری‌های گوارشی مانند کولیت زخمی، بیماری کرون یا سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) دارید.
  • علائم هشداردهنده‌ای مانند خونریزی رکتوم، درد شدید شکم، یرقان یا ناتوانی در دفع مدفوع یا گاز را تجربه کردید. 

 

نتیجه‌گیری

در این مطلب به بررسی اسپاسم روده پرداختیم و اطلاعات لازم را ارائه دادیم. توجه داشته باشید که درمان این عارضه تا حدود زیادی به اصلاح سبک زندگی و رژیم غذایی بستگی دارد. بنابراین اگر سبک زندگی شما سالم نیست و مصرف مواد غذایی مضر به سلامت‌تان آسیب می‌زند، همین حالا اقدامات لازم برای ترک این عادات اشتباه را فراهم کنید. یادتان باشد، سلامتی دارایی هر انسان است. پس چه بهتر که در حفظ و نگهداری از این دارایی بکوشیم.

ما در غفاری دایت با ارائه رژیم‌هایی غذایی فوق‌العاده می‌توانیم به شما عزیزان کمک کنیم که سبک زندگی خود را اصلاح کرده و در کنار دارا بودن یک اندام زیبا و ایده‌آل سالم و سلامت هم باشید.

 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
2 از 5 (1 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه