از علائم تا درمان سندروم هاوانا را همین حالا بخوانید!

آیا می‌دانید سندروم هاوانا چیست؟! سندرم هاوانا مجموعه‌ای از علائم ناتوان کننده است که برای اولین بار افسران اطلاعاتی ایالات متحده و کارکنان سفارت مستقر در هاوانا، کوبا، در اواخر سال ۲۰۱۶ را تحت تاثیر قرار داد. در سال بعد، دیپلمات‌های آمریکایی در نقاط مختلف جهان علائم مشابهی را گزارش کردند. محققانی که این وضعیت را بررسی می‌کنند، بیان کرده‌اند که سندرم یا نشانگان هاوانا، که در ابتدا به عنوان هیستری جمعی یا واکنشی ناشی از دلایل روان‌تنی مانند استرس، نادیده گرفته شد؛ ممکن است نتیجه استفاده از تسلیحات مایکروویوی باشد. سندروم هاوانا علائم مشابه علائم ضربه مغزی یا آسیب خفیف به سر دارد و بیشتر توسط دیپلمات‌ها، افسران اطلاعاتی، پرسنل نظامی و اعضای خانواده آن‌ها که در خاک خارجی مستقر شده‌اند، گزارش شده است. در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم بگوییم سندروم هاوانا چیست و علائم سندروم چیست؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. از علائم تا درمان سندروم هاوانا را همین حالا بخوانید!

علائم سندروم هاوانا

 

سندروم هاوانا و علائم سندروم چیست ؟!

تاریخچه سندروم هاوانا چیست؟ در اواخر سال ۲۰۱۶، دیپلمات‌های مستقر در شب صدای نافذ بلندی شنیدند و فشار شدیدی را در صورت احساس کردند که درد، حالت تهوع و سرگیجه به دنبال داشت. در حالی که در نهایت صدا قطع شد، برخی از افراد از ادامه درد و سرگیجه همراه با مشکل در تمرکز شکایت داشتند. علائم به قدری ناتوان کننده بود که در طول دوره استقرار، در کار آن‌ها اختلال ایجاد کرد.

در سال‌های بعد، بسیاری از افسران اطلاعاتی و پرسنل نظامی مبتلا به سندروم هاوانا علائم مانند گیجی، حالت تهوع گم‌گشتگی را گزارش کردند که معمولاً با شروع ناگهانی درد و فشار در سر و گوش شروع می‌شد. آن‌ها علائم دیگری مانند مشکل در تمرکز، مه مغزی، مشکلات حافظه، حساسیت به نور و شکایات مربوط به خواب (خواب آلودگی و بی‌خوابی) را گزارش کردند.

عواقب طولانی‌مدت نشانگان هاوانا عبارتند از:

  • میگرن
  • مشکلات دید از راه دور
  • چشمک زدن
  • سرگیجه مکرر
  • خونریزی بینی

کارشناسان بیان می‌کنند که علائم کلی مشابه علائم گزارش شده توسط افراد مبتلا به آسیب سر است، اگرچه هیچ یک از پرسنل ضربه‌ای به سر یا شرایط سلامت قبلی مربوطه را گزارش نکردند.

 

علت سندروم هاوانا

در ابتدا، کارشناسان مشکوک بودند که سندرم هاوانا ممکن است در اثر قرار گرفتن تصادفی یا عمدی در معرض یک ماده شیمیایی سمی، آفت کش یا دارو ایجاد شود. با این حال، هیچ اثری از چنین عواملی در افراد آسیب دیده یا خانه‌های آن‌ها یافت نشد. فرض بر این است که محتمل‌ترین علت سندرم هاوانا نوعی دستگاه مکانیکی است که انرژی اولتراسونیک یا مایکروویو ساطع می‌کند:

  • این چنین قرار گرفتن در معرض انرژی فرکانس رادیویی، از طریق سلاح‌های زیستی بسیار تخصصی می‌تواند به طور بالقوه میکروحباب‌هایی را در مایع داخل گوش فرد ایجاد کند. هنگامی که این حباب‌ها از طریق خون به مغز می‌روند، می‌توانند آمبولی‌های هوایی کوچکی ایجاد کنند که منجر به آسیب سلولی می‌شود، مشابه بیماری فشار زدایی (اختلالی که در غواصان اعماق دریا در صورتی که به سرعت به سطح آب بیایند، ایجاد می‌شود).
  • توضیح دیگر این است که علائم ممکن است به دلیل نفوذ مستقیم امواج فرکانس رادیویی به جمجمه باشد که فعالیت الکتریکی و شیمیایی مغز را مختل می‌کند و مسیرهای عصبی خاصی را دوباره ایجاد می‌کند. این مسیرسازی مجدد ممکن است دلیلی باشد که علائم عمیق به نظر می‌رسند و عواقب طولانی‌مدت دارند.

اگرچه سندرم هاوانا ناتوان کننده است، اما کشنده نیست و همه افراد مبتلا هنوز زنده هستند.

 

آیا سندروم هاوانا یک بیماری روان‌زا است؟!

یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ در مجله انجمن سلطنتی پزشکی این احتمال را بررسی کرد که سندرم هاوانا نوعی "بیماری روان‌زا" است. کن جونز، روانشناس، LCSW-S گفته است: «بیماری روان‌زا اصطلاحی است که به اختلالات جسمانی اشاره دارد که از استرس‌های عاطفی یا روانی ناشی می‌شوند و احتمالاً از نوعی اختلال روان‌شناختی یا روان‌پزشکی سرچشمه می‌گیرند». وی افزود:«آن‌ها معمولاً پس از رد علت پزشکی یا بیولوژیکی، شناسایی می‌شوند.»

نویسندگان مطالعه تأکید کردند که فناوری‌های جدید اغلب اضطراب‌ها و ترس‌های غالب را تشدید کرده‌اند. نویسندگان مطالعه نوشتند: «بزودی پس از اختراع رادیو، بسیاری از مردم بر این باور بودند که امواج نامرئی آن‌ها را بیمار می‌کند. هنگامی که پایانه‌های کامپیوتری در اوایل دهه ۱۹۸۰ رایج شدند، برخی متقاعد شدند که باعث نقص مادرزادی و سقط جنین می‌شوند.»

آن‌ها خاطرنشان کردند که نگرانی‌های اخیر مبنی بر اینکه تلفن‌های همراه، اجاق‌های مایکروویو و وای فای باعث افزایش بروز تومورهای مغزی می‌شوند (چیزی که اتفاق نیفتاده است).

 

درمان سندروم هاوانا

 

روش درمان سندروم هاوانا

اسکن‌های تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) از افراد مبتلا در مقایسه با افراد سالم، تفاوت‌هایی را در ساختار ماده سفید (بافت کم رنگ‌تر مغز و نخاع که عمدتاً شامل دسته‌هایی از رشته‌های عصبی میلین دار است) نشان می‌دهد. این مسئله، این فرضیه را تأیید می‌کند که سندرم هاوانا یک اختلال است که شامل تغییرات غیراختصاصی و غیرقابل درک در فعالیت و ساختار مغز است.

مدیریت این بیماری شامل روش‌های طب جایگزین مانند هنر درمانی، مدیتیشن، تمرینات تنفسی و طب سوزنی است. یک برنامه توانبخشی متشکل از تمرینات عصبی خاص که در جلسات ۱ ساعته انجام می‌شود، تا حدی موفقیت آمیز بوده است؛ اما به تحقیقات بیشتری نیاز دارد. هر جلسه شامل تمرینات شناختی شامل حرکات پیچیده تکراری اندام فوقانی و تحتانی، تمرینات تعادلی و تمرینات ارتوپتیک است.

 

قانون هاوانا چیست؟!

در سال ۲۰۲۱، مجلس سنای ایالات متحده، به اتفاق آرا، قانونی را برای حمایت از کارمندان دولتی آمریکایی که در اثر حملات احتمالی انرژی هدایت شده یا نشانگان هاوانا دچار آسیب‌های مغزی شده‌اند، به نام قانون هاوانا (کمک به قربانیان آمریکایی آسیب دیده از حملات عصبی) تصویب کرد. این قانون که توسط سناتور سوزان کالینز به همراه کمیته اطلاعات تصویب شد، قصد دارد از افرادی که از سندروم هاوانا رنج می‌برند، حمایت مالی کند. هم آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) و هم وزارت امور خارجه مقرراتی را ایجاد خواهند کرد که معیارهای عادلانه را برای پرداخت به قربانیان شرح دهد. قانون هاوانا تلاشی از سوی دولت ایالات متحده برای اعتراف به سختی‌های افسران دولتی آسیب دیده ایالات متحده، ارائه کمک‌های مالی و تغییرات قانونی برای کمک به مقابله با این وضعیت است.

البته این قوانین تنها برای ایالات متحده است و در سایر کشورها اجرا نمی‌‌شود؛ البته این بیماری در سایر کشورها نیز نادر است.

با وجود آن‌که این بیماری در بسیاری از کشورها وجود ندارد یا بسیار نادر است؛ با این‌حال نشان می‌دهد که یک سبک زندگی درست چگونه می‌تواند در کاهش ابتلا به بیماری‌های شناخته و ناشناخته منجر شود. به همین دلیل است که حتی در مسائل عادی و روزمره همچون رژیم غذایی نیز لازم است از یک رژیم اصولی و سالم، همچون رژیم‌های بهاره غفاری استفاده شود تا احتمال آسیب به سلامتی کاهش پیدا کند. همچنین می‌توانید در کنار رژیم غذایی خود، ورزش مناسب نیز دریافت نمایید که به شما کمک می‌کند سبک زندگی خود را تغییر داده و یک زندگی سالم داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم غذایی خود بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.

مترجم: ریحانه ساده طهرانی | ترجمه از medicinenet.com

 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
5 از 5 (1 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه