از خواص مرزه و عوارض آن چه می دانید؟!

گیاه مرزه از گیاهانی است که متعلق به خانواده نعناع است و گیاهی یک ساله با گل‌های کوچک و برگ‌های‌ صاف هستند و نباید با ترخون اشتباه گرفته شوند. برگ‌های ترخون بزرگتر تز برگ‌های مرزه هستند. گیاه مرزه یک گیاه تند و فلفلی است که ارزش غذایی بالایی داشته و به همین دلیل فواید و خواص فراوانی برای سلامتی دارد و از گذشته دور به عنوان یک داروی گیاهی طبیعی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. مرزه به عنوان یک گیاه دارویی خواص درمانی فراوانی دارد که از جمله خواص مرزه می‌توان به کمک در درمان مشکلات پوستی، مشکلات گوارشی، فشار خون، دیابت، سردرد، درد مفاصل، تقویت سیستم ایمنی، افزایش میل جنسی، تسکین نیش و گزیدگی و عفونت‌ها اشاره کرد. مرزه حاوی ویتامین‌های A، C، B6، تیامین، نیاسین، کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم، سدیم، فسفر، روی، مس، منگنز، سلنیوم و فیتواسترول است که داشتن این مواد و ویتامین‌ها موجی این خواص مرزه و فواید آن برای سلامتی شده اند. در این مطلب از غفاری دایت که در ارتباط با خواص مرزه است به بررسی مواردی مانند خواص مرزه در طب اسلامی، خواص مرزه برای پوست، خواص مرزه برای مو، خواص مرزه برای قلب، خواص مرزه برای جلوگیری از سرطان، خواص مرزه برای رحم، خواص مرزه برای هضم آسان، خواص مرزه برای قاعدگی، خواص مرزه برای درمان درد مفاصل، خواص مرزه برای آلرژی، خواص مرزه برای درمان اسهال، خواص مرزه برای لاغری، خواص دمنوش لاغری مرزه، طرز تهیه دمنوش مرزه، نحوه استفاده از مرزه و در نهایت عوارض مرزه می‌پردازیم.

از خواص مرزه و عوارض آن چه می دانید؟!

از خواص مرزه و عوارض آن چه می دانید؟!

 

خواص مرزه در طب اسلامی

مرزه یکی از گیاهان دارویی است که خواص و فواید فراوانی برای بدن و سلامتی دارد. از جمله خواص مرزه می‌توان به کمک به سلامت پوست و مو و درمان التهاب اشاره کرد. طبع سبزی مرزه گرم و خشک است. در ادامه به بررسی برخی از خواص مرزه می‌پردازیم.

 

خواص مرزه برای پوست

یکی از خواص مرزه این است که مرزه یک گیاه قابض است و از این طریق به زیبایی پوست کمک می‌کند. با مصرف جوشانده گیاه مرزه می‌توانید موجب سفت شدن منافذ پوست شوید و در عین حال مسائل ناشی از آکنه و التهاب پوستی را نیز رفع و درمان کنید. از گیاه مرزه و خواص مرزه  برای میکروب زدایی و تنظیم pH پوست استفاده می‌کنند. مرزه همچنین حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها مانند ویتامین C و ویتامین A است که با افزایش کلاژن سازی در  پوست صورت به رفع چین و چروک پوست کمک می‌کند و همچنین موجب جوان سازی پوست صورت می‌شود.

 

خواص مرزه برای مو

یکی از خواص مرزه این است که حاوی آهن است که این آهن با افزایش تولید گلبول‌های قرمز خون به درمان کم خونی کمک می‌کند و از این طریق موجب بهبود جریان خون در پوست سر شده و با بهبود جریان خون موجب  تقویت فولیکول‌های مو  شده و در نهایت این تقویت فولیکول‌های مو منجر به تقویت و افزایش رشد مو می‌شود.

 

خواص مرزه برای قلب

گیاه مرزه حاوی مواد معدنی مختلفی از جمله  پتاسیم، مس، منیزیم و منگنز است که این مواد معدنی باعث می‌شوند تا مرزه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی مانند سکته قلبی و سکته مغزی را کاهش می‌دهد. یکی از خواص مرزه این است که مرزه می‌تواند سطح کلسترول بد را کاهش داده و همچنین موجب سطح کلسترول خوب در بدن شود. کلسترول بالا از مهم ترین علل ابتلا و درگیری با بیماری‌های قلبی عروقی است و مرزه با کنترل سطح کلسترول می‌تواند از قلب محافظت کند و از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری کند. سطح بالای پتاسیم موجود در مرزه موجب کاهش فشار خون بالا می‌شود و به همین دلیل با مصرف مرزه نرخ ابتلا به مشکلات و بیماری‌های ناشی از فشار خون بالا کاهش پیدا می‌کند. در کل مرزه برای سلامت قلبرو تولید گلبول‌های قرمز مفید است.

 

خواص مرزه برای جلوگیری از سرطان

گیاه مرزه حاوی مقادیر فراوانی از آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی است که این آنتی اکسیدان‌‌ها از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری کردی و رادیکال‌های آزاد بدن را خنثی می‌کنند. نوشیدن یک فنجان دمنوش مرزه به صورت منظم موجب پیشگیری و درمان سرطان‌های مختلف می‌شود.

 

خواص مرزه برای رحم

مرزه به دلیل داشتن منیزیم موجب التیام زخم‌های رحم و همچنین  از بین رفتن نوسانات اخلاقی و تعادل هورمون‌های زنانه می‌شود. مرزه علاوه بر منیزیم حاوی ماده‌ای به نام تیمول نیز هست که به مرزه خاصیت ضد قارچی می‌بخشد و از ایت طریق مرزه می‌تواند انواع عفونت‌های قارچی رحم را از بین ببرد.

 

خواص مرزه برای هضم آسان

مرزه حاوی فیبر است و فیبر یکی از فاکتور‌های اصلی و مهم برای هضم است. خواص مرزه یعنی خاصیت ضد اسپاسم مرزه موجب کاهش اسپاسم‌های تحریک کننده دستگاه گوارش می‌شود.مرزه موجب درمان سوءهاضمه و نفخ می‌شود. برای بهره‌مندی از این خواص مرزه می‌توانید از عرق مرزه استفاده کنید.

 

خواص مرزه برای قاعدگی

از دیگر خواص مرزه می‌توان به کاهش درد سندرم قاعدگی زودرس و تنظیم قاعدگی نامنظم اشاره کرد. مرزه دارای خاصیت ضد اسپاسم است و به کمک این خاصیت خود می تواند اسپاسم‌هایی را که موجب گرفتگی قاعدگی می‌شوند را کاهش دهد. مرزه حاوی مقادیر بالای منیزیم است که وجود منیزیم می‌تواند التیام علائمی از جمله نوسانات خلقی، تحریک پذیری، اضطراب و درد کمک کند.

 

خواص مرزه برای درمان درد مفاصل

از دیگر خواص مرزه داشتن ضد التهابی و ضد روماتیسم است. مرزه حاوی مقادیر بالایی از ویتامین B است که به کمک این ویتامین موجب   کاهش درد مفاصل و آرتروز می‌شود. استفاده از دمنوش مرزه می‌تواند برای درمان درد مفاصل مفید باشد.

 

خواص مرزه برای آلرژی

یکی دیگر از خواص مرزه داشتن خاصیت ضد عفونی و ضد التهابی است که این خواص برای درمان آلرژی و حساسیت‌ها بسیار موثر و مفید هستند.

 

خواص مرزه برای درمان اسهال

از بین بردن عفونت‌های باکتریایی از جمله باکتری اشرشیا که می‌تواند علت اسهال شدید باشد یکی دیگر از خواص مرزه است. برای درمان اسهال می‌توانید چای مرزه بنوشید.

 

خواص دمنوش مرزه

دمنوش مرزه خواص و فواید فراوانی دارد که از جمله خواص دمنوش مرزه می‌توان به مواردی مانند درمان مشکلات گوارشی، سردرد، برونشیت و گلودرد اشاره کرد. از دیگر خواص دمنوش مرزه ادرار آور بودن این دمندش گیاهی است که به پاک سازی و بهبود عملکرد کبد و کلیه ها کمک می‌کند.

طرز تهیه دمنوش مرزه

از مرزه خشک شده به اندازه دو تا سه قاشق چای خوری را در یک فنجان آب جوش بریزید و اجازه دهید برای مدت زمان ۱۰ دقیقه بماند تا کاملا دم بکشد و پس از گذشت ده دقیقه می‌توانید از این دمنوش مصرف کنید. توصیه می‌شود که در روز فقط یک فنجان دمنوش مرزه مصرف کنید.

 

مرزه

 

نحوه استفاده از مرزه

گیاه مرزه به هر دو شکل تازه و خشک شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. از برگ‌ها و شاخه‌های گیاه مرزه برای پخت و پز و تهیه غذاها مورد استفاده می‌کنند. در ایران مرزه تازه به عنوان سبزی خوردن کنار غذا نیز سرو می‌شود.

 

خواص مرزه

 

عوارض مرزه

مرزه نیز در کنار تمامی فواید و خواصی که دارد مضرات و عوارضی را نیز دارد که در ادامه  به آن‌ها اشاره می‌کند. زیاده روی و افراط در خوردن مرزه به ممکن است به خاطر طعم تند و تیزی که این گیاه دارو موجب بروز التهاباتی در مخاط دهان شود. بهتر است زنان باردار در طول دوران بارداری و مادران شیرده از مصرف مرزه و محصولات مربوط به آن اجتناب کنند و یا حداقل در مصرف مرزه افراط نکنند.

همچنین توصیه می‌شود که نوزادان و کوکان از مرزه استفاده نکنند. یکی از عوارض مرزه این که احتمال دارد بعد از جراحی خطر خونریزی را افزایش دهید. روغن مرزه در برخی از افراد می‌تواند موجب بروز واکنش‌های آلرژیک بر روی پوست شود به همین علت در صورت استفاده موضعی از روغن مرزه بهتر است آن‌ را همراه با یک روغن جامل دیگر مانند روغن نارگیل مخلوط کنید و به آن شکل استفاده کنید. در برخی موارد ممکن است مرزه موجب بروز عوارضی در ریه شود که برای از بین بردن آن بایستی سرکه مصرف کنید.

 

مزایا مرزه

 

خواص مرزه برای لاغری

یکی از خواص مرزه کمک به کاهش وزن و دستیابی به تناسب اندام است. مرزه غنی از مواد معدنی، ویتامین‌ها و پروتئین است و کالری کمی دارد و به همین دلیل برای کاهش وزن و قرار گرفتن در رژیم‌ لاغری گیاهی مناسب است.

با وجود خواص مرزه برای لاغری، نمی‌توان توقع داشت تنها با مصرف آن به وزن ایده آل رسید. لازم است از یک غذای رژیمی اصولی پیروی کنید. رژیم‌های بهاره غفاری تنها رژیم غذایی نیستند، بلکه به شما کمک می‌کنند سبک زندگی خود را تغییر دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم غذایی خود بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.

 

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (24 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه