کاهش بدن درد بعد از ورزش به همین آسانی!

اغلب افراد بعد از ورزش دچار بدن درد می‌شوند و یا به کوفتگی بعد از ورزش مبتلا می‌گردند. بسیاری از افراد تصور می‌کنند این درد، نشان دهنده موثر بودن ورزش و آغاز عضله سازی است؛ در حالی‌که بسیاری دیگر از افراد تصور می‌کنند گرفتگی عضلات، به دلیل فشار بیش از حد و یا آسیب دیدگی عضلات است و تلاش می‌کنند تا مانع از ایجاد این وضعیت شوند؛ اما مهم‌ترین مسئله، رفع بدن درد بعد از بدنسازی است. برای رفع این مسئله چه کار می‌توان کرد؟! با ما در غفاری دایت همراه باشید تا راه حل این موضوع را به شما بگوییم. کاهش بدن درد بعد از ورزش به همین آسانی!

کوفتگی بعد از ورزش

 

کوفتگی بعد از ورزش

بدن درد تنها در صورت ورزش بدنسازی اتفاق نمی‌افتد و بسیاری از افراد که عضلات ضعیفی دارند، ممکن است دچار بدن درد بعد از کار سخت شوند. برخی تصور می‌کردند، کوفتگی بعد از ورزش در اثر تجمع اسید لاکتیک در بافت عضلانی ایجاد می‌شود و به همین دلیل آن را مضر می‌دانستند و همواره در تلاش بودند به گونه‌ای تمرینات خود را انجام دهند تابه بدن درد مبتلا نشوند؛ اما امروزه به این نتیجه رسیده‌اند که چنانچه بدن درد حاصل از تجمع اسید لاکتیک باشد، باید اندکی پس از ورزش بهبود پیدا کند. با این حال اغلب کوفتگی بعد از ورزش از ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از آن ایجاد شده و ممکن است ۳ تا ۵ روز ماندگار باشد.

در احتمالی قوی‌تر، گرفتگی عضلات و کوفتگی به دلیل فشاری است که ماهیچه‌ها و تاندون‌ها تحمل می‌کنند و تا حدود زیادی به آن‌ها آسیب می‌زند، به‌ طوری‌که ماهیچه‌ها دچار التهاب می‌شوند و این التهاب سبب ایجاد درد و احساس کشش در ماهیچه می‌گردد. این کشش به دلیل کوتاهی عضله است، به همین دلیل فرد در هنگام انبساط عضله و حرکات کششی دچار درد و سختی می‌شود.

 

رفع بدن درد بعد از ورزش

 

رفع بدن درد بعد از ورزش

مسئله‌ای که اهمیت دارد، دلیل بدن درد بعد از کار سخت نیست؛ بلکه کاهش بدن درد بعد از ورزش، بخش مهمی است که در این مطلب به آن پرداخته‌ایم؛ زیرا در هر صورت، هنگام بدنسازی فشاری که به عضلات وارد می‌شود سبب ایجاد درد می‌گردد و باید بدانیم برای درمان و رفع بدن درد بعد از بدنسازی چه کار کنیم.

گرم کردن بدن قبل و پس از ورزش

اغلب ورزشکاران پیش از انجام حرکات ورزشی یا بدنسازی، با حرکاتی که ضربان قلب آن‌ها افزایش می‌دهد و سطح انرژی را بالا می‌برد؛ بدن خود را گرم می‌کنند. اما معمولاً پس از ورزش، افراد سعی می‌کنند با خنک کردن بدن خود از تعریق و حس گرما کمک کنند. جالب است بدانید گرم کردن بدن همچون استفاده از دوش آب گرم یا جکوزی پس از ورزش می‌تواند سبب کاهش بدن درد بعد از ورزش شود. بنابراین این بار سعی کنید از دوش آب گرم استفاده نمایید.

انجام حرکات کششی

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم یکی از دلایل محدود شدن حرکت ماهیچه‌ها و عضلات پس از ورزش، که اغلب با درد همراه است؛ به دلیل کوتاه شدن عضله است. یکی از بهترین روش‌ها که به شما کمک می‌کند درد کمتری بعد از ورزش تحمل کنید، انجام حرکات کششی به مدت یک ربع تا نیم ساعت پس از بدنسازی است؛ از این طریق ماهیچه شما منبسط شده و احساس آرامش در آن ایجاد می‌شود.

آبرسانی به بدن

یکی از دلایلی که افراد کوفتگی بعد از ورزش دارند به دلیل عدم مصرف آب کافی پیش از ورزش در طی ورزش و پس از آن است به‌خصوص زمان ورزش کردن، که تعریق افزایش می‌یابد؛مهم‌ترین زمانی است که باید به بدن خود آبرسانی کنید. بنابراین نوشیدن آب کافی، یعنی حداقل ۸ لیوان در روز، به کاهش بدن درد بعد از ورزش کمک می‌کند.

هیدراته کنید

وقتی صحبت از ریکاوری عضلات می شود، کم آبی بدن یکی از بزرگترین دشمنان شماست. برای شستشوی عضلات آسیب دیده، به مایع نیاز دارید. یک قانون خوب این است که به ازای هر 15 تا 30 دقیقه ورزش، 8 اونس آب بنوشید. از این مرحله حیاتی بگذرید و درد شما نه تنها شدیدتر می شود، بلکه طولانی تر نیز خواهد ماند. این را امتحان کنید: قبل و بعد از تمرین روی ترازو قدم بردارید. وزن کم کردی؟ به ازای هر کیلوگرم از دست دادن 0.22 لیتر آب بنوشید.

آرام شدن

ترتیب گرم کردن خود را معکوس کنید و یک خنک کننده جامد خواهید داشت. صرف زمان برای کاهش سرعت تمرین، به جای توقف صرفاً بوقلمون سرد، می تواند به جلوگیری از تجمع مایعات در عضلات و مفاصل کمک کند. به علاوه، اگر قلب شما واقعاً در حال پمپاژ است، 10 تا 15 دقیقه خنک شدن به تنفس شما کمک می کند تا به حالت عادی بازگردد.

یک rubdown دریافت کنید

ماساژ دادن عضله درد می تواند به رفع گرفتگی کمک کند. کار از طریق گره ها به عضله کمک می کند تا خود را شل کند. همچنین جریان خون را به ناحیه می فرستد و مایع جمع شده را از بدن خارج می کند که به سرعت بهبودی کمک می کند. یک امتیاز: احساس خوبی دارد!

 

 

کاهش بدن درد بعد از ورزش

 

پروتئین رسانی به بدن بعد از ورزش

همانطور که گفته شد، یکی از دلایلی که سبب ایجاد درد در عضلات می‌شود، آسیب رسیدن به عضله است. در حقیقت کوفتگی، همان پارگی ریز ایجاد شده در عضلات است. به همین دلیل مصرف پروتئین پس از ورزش و تا یک روز پس از آن به بدن کمک می‌کند تا راح‌ت‌تر التهاب و آسیب به عضله را جبران نماید؛ به همین دلیل در کاهش بدن درد بعد از ورزش موثر است. مصرف شیر، تخم مرغ، گوشت، مرغ، ماهی، پودرهای پروتئینی طبیعی و... از انواع منابع پروتئینی هستند که می‌توانید برا رفع کوفتگی بعد از ورزش از آن‌ها استفاده کنید.

ماساژ بدن با روغن

به طور کلی پس از فشاری که به عضله وارد می‌شود و به کوفتگی بدن منجر می‌گردد؛ ماساژ عضلانی می تواند به تسکین این درد کمک کند. هنگام ماساژ می‌توانید از روغن آرنیکا یا انواعی از روغن بدن که حاوی مواد ضدالتهاب و آرام‌بخش هستند، استفاده کنید تا به کاهش بدن درد بعد از ورزش کمک نماید.

مواد غذایی ضدالتهاب

کوفتگی بعد از ورزش و بدن درد بعد از کار سخت ناشی از التهاب عضلانی است به همین دلیل برای رفع بدن درد بعد از بدنسازی بهتر است از مواد غذایی استفاده کنید که خاصیت ضدالتهابی دارند. سرکه سیب و زردچوبه هرکدام موادی با خاصیت ضد التهابی هستند. برای استفاده از سرکه سیب می‌توانید آن را در حدود دو فنجان در یک وان پر از آب بریزید و درون وان به مدت ۲۰ دقیقه دراز بکشید. همچنین می‌توانید دو قاشق از سرکه سیب را در یک لیوان آب ولرم حل کرده و میل نمایید.

از زردچوبه و سایر ادویه‌ها و مواد غذایی ضد التهابی، در تهیه وعده‌های غذای رِژیمی خود استفاده کنید تا درد و التهاب شما کمتر شود. همچنین می‌تواند برای درمان گرفتگی عضلات شکم بعد از ورزش نیز مفید باشد. چنانچه عضله یا مفصل شما، مثل زانو، دچار آسیب دیدگی شدید ویا کبودی شد، می‌توانید یک عدد تخم مرغ،کمی زردچوبه، نمک و فلفل را روی یک باند کشی و یا پارچه ریخته و بر روی محل آسیب دیدگی ببندید. با این روش می‌توانید آسیب دیدگی را درمان کنید‌.

کافئین

مصرف قهوه بعد از انجام ورزش نه‌تنها به چربی سوزی کمک می‌کند، بلکه برای کاهش بدن درد بعد از ورزش مفید است. شما می‌توانید برای درمان گرفتگی عضلات شکم بعد از ورزش، از مصرف قهوه تا حداکثر دو فنجان کمک بگیرید و از شدت بدن درد خود کم نمایید. البته برای افزایش متابولیسم و چربی سوزی برای کسانی که نیازمند چربی سوزی حین انجام حرکات بدنسازی هستند، بهتر است قهوه را پیش و یا در حین تمرینات مصرف کنند.

مرکبات و میوه‌ها

یکی از بهترین و سالم‌ترین گزینه‌هایی که می‌توانید برای کاهش بدن درد بعد از ورزش از آن استفاده کنید، مصرف میوه‌هایی است که دارای میزان زیادی ویتامین C هستند. ویتامین C، خستگی عضلانی را برطرف می‌کند و برای رفع بدن درد بعد از بدنسازی بسیار مفید است.

 

قرص برای بدن درد بعد از ورزش

 

قرص برای بدن درد بعد از ورزش

بسیاری از افراد دچار درد استخوان بعد از ورزش و یا گرفتگی عضلات می‌شوند، به محض افزایش درد، از مسکن استفاده می‌کنند. از آنجایی که مسکن‌ها و هر داروی دیگری می‌تواند به بدن آسیب برساند و به خصوص تأثیر منفی بر کبد داشته باشد؛ بهتر است از مصرف آن‌ها خودداری کنید. بهترین قرص برای بدن درد بعد از ورزش استفاده از مولتی ویتامین ها است زیرا ممکن است بر اثر تعریق سطح الکترولیت خون به‌ هم خورده باشد؛ به همین دلیل مصرف مولتی ویتامین‌ها به عنوان یک قرص برای رفع گرفتگی عضلات یعد از ورزش، می تواند مفید باشد. با این حال تاکید می‌کنیم به‌جای استفاده از قرص برای بدن درد بعد از ورزش، از منابع طبیعی برای رفع نیاز بدن خود به ویتامین‌ها و مواد معدنی استفاده کنید.

 

سبک زندگی سالم

 

سبک زندگی سالم

چنانچه برای کاهش وزن سریع و تناسب اندام ورزش می‌کنید، باید حتماً از یک رژیم غذایی سالم و صحیح پیروی کنید تا نه‌تنها سلامت شما را تضمین کند، بلکه به شما برای رسیدن به اندام ایده آل‌ کمک نماید. بنابراین هیچگاه از رژیم‌های لاغری که در سایت‌ها تبلیغ می‌شوند، پیروی نکنید؛ زیرا ممکن است برای شما مناسب نباشد و در کنار ورزش کردن سبب شود، بدن شما با کمبود مواد غذایی و قحطی روبه‌رو شود که در نتیجه‌ی آن آسیب شدیدی به سلامت شما وارد می‌گردد. بهاره غفاری یک مشاوره تغذیه مجرب است که با تایید از وزارت بهداشت و درمان پزشکی، به شما کمک می‌کند رژیم لاغری که متناسب با شرایط زندگی و ویژگی‌های شخصی شما است را انتخاب و از آن پیروی نمایید و در این مسیر می‌توانید از راهنمایی‌های او نیز بهره‌مند شوید. پس از همین حالا با کلیک بر روی رژیم لاغری اختصاصی، رژیم خود را دریافت کنید.

 

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (37 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه