چند خواص عرق رازیانه که تا به حال نمی دانستید

رازیانه یا بادیان گیاهی زمستانی است که از خانواده سبزیجاتی مانند کرفس و هویج وحشی است و مانند آن‌ها پیاز سفید رنگ با ساقه‌های بلند است. رازیانه از لحاظ ظاهری شبیه به کرفس و از نظر طعم شبیه به شیرین بیان است. اصل رازیانه به کشور های مدیترانه ای برمی‌گردد اما به دلیل فراوان بودن خواص رازیانه امروزه در بسیاره از کشورهای جهان از جمله ایران مورد توجه قرار گرفته است. در طب سنتی ایران، از رازیانه به گیاه ضدبلغم و صفرا یاد می‌شود چون رازیانه طبع گرم و خشکی دارد. قسمت های مورد استفاده از رازیانه عبارتند از: بذر، برگ و ریشه. در این مطلب از غفاری دایت به بررسی برخی از خواص رازیانه از جمله خواص عرق رازیانه برای لاغری، خواص عرق رازیانه با عسل برای چاقی صورت، خواص عرق رازیانه برای مردان، عرق رازیانه و فشار خون، طریقه مصرف رازیانه، دمنوش لاغری رازیانه بهتر است یا عرق رازیانه، عوارض رازیانه، مضرات رازیانه برای رحم می‌پردازیم.

چند خواص عرق رازیانه که تا به حال نمی دانستید

مهم‌ترین خواص عرق رازیانه

خواص عرق رازیانه برای مردان

مصرف عرق رازیانه در مردان می‌تواند به تقویت اسپرم مردان کمک کند و قدرت باروری مردان را افزایش دهد. عرق رازیانه در مردان هورمون تستتوسترون را افزایش می‌دهد و از بزرگ شدن پروستات و ناتوانی جنسی در مردان پیشگیری می‌کند. عرق رازیانه ارگاسم را تعدیل می‌کند و مردان می‌توانند لذت بالاتری از رابطه جنسی خود ببرند. از دیگر خواص عرق رازیانه برای مردان می‌توان به این موضوع اشاره کرد که رازیانه باعث افزایش سوخت و ساز بدن مردان می‌شود و منجر به لاغری آن‌ها می‌شود.

در کنار این خواص عرق رازیانه برای مردان اگر مصرف عرق رازیانه زیاد از حد باشد باعث آسیب و ضرر در مردان می‌شود. عرق رازیانه حاوی مقدار زیادی هورمون زنانه است، درنتیجه مصرف بیش از حد آن در مردان باعث کاهش نیروی جنسی آن‌ها می‌شود.

عرق رازیانه و فشار خون

عرق رازیانه حاوی عنصر پتاسیم است. پتاسیم به کاهش فشار در رگ های خونی کمک می‌کند و از این طریق می‌تواند به کنترل فشار خون کمک کند. پتاسیم همچنین می‌تواند ما را از حملات قلبی، بیماری های قلبی و سکته محافظت کند، بنابراین بهتر است برای سلامت قلب خود عرق رازیانه را در غذای رژیمی روزانه خود جای دهید.

طریقه مصرف عرق رازیانه

طریقه مصرف رازیانه

رازیانه خواص و فواید بسیار زیادی برای از جمله تقویت چشم، تاثیر بر چاقی و لاغری، کاهش فشار خون، ضد بلغم و صفرا، درمان اختلالات قاعدگی، شاداب کننده پوست، کاهش عوارض یائسگی و... می‌باشد. در اینجا به چند طریقه مصرف رازیانه می‌پردازیم.

  • تهیه روغن رازیانه: برای تهیه روغن رازیانه باید ۱ قاشق غذا خوری پودر تخم رازیانه را با روغن خوراکی(زیتون، کنجد، آفتابگردان) در شیشه ای دربسته بریزید و به مدت ده روز آن ره در دمای محیط قرار دهید. بعد از این مدت روغن را با یک پارچه توری نازک صاف کنید. روغن ما به رنگ سبز خواهد بود، آن را در ظرف در بسته و یخچال نگه‌داری کنید. از فواید روغن رازیانه می‌توان به کاربرد آن برای دفع موهای زائد و تسکین درد‌های مفصلی اشاره کرد.
  • تهیه دمنوش لرازیانه: برای تهیه دمنوش رازیانه یک قاشق چایخوری رازیانه را می‌کوبیم و با یک لیوان آب جوش مخلوط می‌کنیم و می‌گذاریم به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد. دمنوش رازیانه برای درمان کیست تخمدان و افزایش ترشح شیر مادران مفید است.
  • تهیه عرق رازیانه: برای تهیه عرق رازیانه باید ابتدا آب و رازیانه را بجوشانیم و سپس بخار حاصل را سرد کنیم یعنی تقطیر انجام دهیم. مایع له دست آمده از تقطیر در واقع عرق رازیانه است. از خواص عرق رازیانه می‌توان به درمان اختلالات قاعدگی، سوءهاضمه و مفید بودن برای دستگاه گوارش اشاره کرد.
  • دم کرده برگ رازیانه: ۳۰ گرم برگ رازیانه را در یک آبجوش می‌ریزیم و به مدت ده دقیقه می‌گذاریم دم بکشد. از خواص این دم کرده برگ رازیانه می‌توان به کمک به تقویت اعصاب و هضم بهتر غذا اشاره کرد.
  • استفاده موضعی و درمان چین و چروک پوست صورت: برای استفاده موضعی ابتدا باید دانه رازیانه را پودر کنید و یک قاشق مرباخوری از آن را با نصف لیوان آب جوش به مدت یک ساعت دم کنید. این دم کرده رازیانه را ابتدا صاف کرده و سپس همراه با عسل و یک قاشق غذاخوری ماست شیرین مخلوط کرده و به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست صورت قرار دهید. این مخلوط به رفع چین و چروک پوست صورت و شادابی پوست کمک می‌کند.

پیشنهاد می شود مقاله خواص رازیانه را مطالعه کنید.

خواص عرق رازیانه با عسل برای چاقی صورت

اگر سوال برایتان پیش آمد که عرق رازیانه برای چی خوبه ؟ با ما همراه باشید لاغر شدن صورت از مشکلاتی است که بسیاری از افراد با آن درگیر هستند. لاغری صورت در افراد دلایل متفاوتی دارد، ممکن است به علت رژیم های غذایی بوده و یا ذاتی باشد. در این بین بهترین گزینه برای چاقی صورت استفاده از عرقیجات گیاهی است.

از جمله خواص رازیانه برای زنان می توان به شادابی پوست و رفع چین و چروک پوست صورت اشاره کرد اما علاوه‌بر این موضوع عرق رازیانه همراه با عسل با مصرف روزی نصف یا یک استکان می‌تواند باعث چاقی صورت هم بشود.

 

دمنوش رازیانه بهتر است یا عرق رازیانه؟

در پاسخ به این سوال که دمنوش رازیانه بهتر است یا عرق رازیانه نمی‌توان جواب قطعی داد. دمنوش رازیانه و عرق رازیانه هر دو فواید و خواص منحصر به فرد خود را دارند و نمی‌توان به صورت کلی آن‌ها را با هم مقایسه کرد.

عوارض عرق رازیانه

عوارض عرق رازیانه

رازیانه و عرق رازیانه در کنار تمام فواید و خواص بی نظیر خود می‌تواند عوارض جانبی هم داشته باشد. در اینجا به برخی از عوارض عرق رازیانه می‌پردازیم.

•کاهش نیروی جنسی مردان :عرق رازیانه حاوی مقادیر بالای هورمون های زنانه است. استفاده بیش از حد رازیانه در مردان سبب کاهش نیروی جنسی مردان می‌شود.

•تداخلات دارویی: یکی از عوارض عرق رازیانه این است که در صورت مصرف همزمان عرق رازیانه با داروهای دیکر ممکن است تداخلات دارویی داشته باشیم. افرادی که از دارو‌های مرتبط با تشنج و صرع استفاده می‌کنند باید از مصرف عرق رازیانه خودداری کنند زیره رازیانه می‌تواند باعث تشدید علائم این بیماری شود. همچنین مصرف رازیانه و تداخلات دارویی در کودکان علائم بد را سریعتر نشان می‌دهد.

•ممنوعیت برای بیماران کلیوی: از آنجایی که رازیانه حاوی مقادیر بالای پتاسیم است استفاده از رازیانه و عرق رازیانه به بیماران درگیر با بیماری‌های کلیوی توصیه نمی‌شود.

•لاغری بیش از حد زنان با رازیانه: از دیگر عوارض عرق رازیانه می‌توان به لاغری بیش از حد با رازیانه در زنان اشاره کرد. رازیانه به طور طبیعی یک لاغر کننده زنان است و در صورت مصرف بدون کنترل می‌تواند خطرناک باشد.

•آلرژی و حساسیت: از دیگر عوارض عرق رازیانه می‌توان به آلرژی و حساسیت برخی افراد به این گیاه است. افرادی که به رازیانه حساسیت دارند علائمی مانند خس خس کردن سینه و گرفتگی شکم را از خود نشان می‌دهند.

•درماتیت: درماتیت یک بیماری پوستی است. از عوارض عرق رازیانه تشدید علائم این بیماری از جمله التهاب پوست است.

•رشد زودهنگام سینه در زنان thelarche: یکی دیگر از عوارض عرق رازیانه بیماری thelarche است. بیماری thelarche بیماری است که سبب رشد سینه در زنان قبل‌تر از بلوغ در زنان می‌شود. عرق رازیانه از عوامل اصلی این بیماری و عامل تشدید آن است.

مضرات رازیانه برای رحم

مضرات رازیانه برای رحم بدین صورت است که رازیانه سبب تحریک رحم می‌شود و از همین رو مصرف رازیانه در زنان باردار توصیه نمی‌شود زیرا قاعده‌آور است و خطر سقط جنین و انقباضات زودرس رحمی را افزایش می‌دهد.

پیشنهاد می شود مقاله خواص رازیانه برای رحم و تخمدان را مطالعه کنید.

خواص عرق رازیانه برای لاغری

خواص عرق رازیانه برای لاغری

رازیانه یک گیاه با کالری کم و فیبر فراوان است که می‌توان آن را به رژیم غذایی افزود. فیبر کالری ندارد ولی باعث می‌شود معده سریع‌تر پر شود و شما احساس سیری کنید. عرق رازیانه یا خود رازیانه می‌تواند باعث افزایش سوخت و ساز بدن و در نتیجه بهبود روند و سرعت متابولیسم بدن شود که بدین معنی است که چربی سوزی افزایش پیدا می‌کند‌. از دیگر خاصیت عرق رازیانه برای لاغری این است که عرق رازیانه سبب کاهش اشتها و در نتیجه مصرف غذای کمتر می‌شود.

عرق رازیانه دارای خاصیت دیوریتیک (ادرار آور) تست و مانع تراکم کبد چرب می‌شود که از این طریق نیز به کاهش وزن سریع کمک می‌کند. رازیانه دارای عناصری مانند پتاسیم، منیزیم، کلسیم، فسفر و ویتامین‌هایی مانند A و C است.

با وجود تمام خواصی که در عرق رازیانه وجود دارد و به‌خصوص خواص عرق رازیانه برای لاغری، تنها مصرف یک ماده غذایی نمی‌تواند سبب ایجاد کاهش وزن قابل توجهی شود. چنانچه به دنبال یک رژیم اصولی و سالم هستید، همین حالا با کلیک بر روی رژیم آنلاین من، رژیم لاغری اصولی را از بهاره غفاری، یک مشاور تغذیه حرفه‌ای دریافت نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر، بر روی غفاری دایت کلیک کنید.

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (37 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه