معده درد عصبی (ورم معده ) چیست + علائم و درمان خانگی

آیا تا به حال هنگامی که دچار استرس و اضطراب می‌شوید، احساس پیچش در معده ویا احساس تهوع داشته‌اید؟! اینن حس تهوع و درد شکمی که ممکن است به استفراغ بیانجامد را معده درد عصبی می‌گویند و ممکن است برای بسیاری از افراد، در شرایط مختلف پیش بیاید. معده درد عصبی (ورم معده ) چیست + علائم و درمان خانگی

در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم به شما علائم معده درد عصبی و درمان معده درد عصبی در طب سنتی را بگوییم؛ برای آنکه با انواع قرص برای معده درد عصبی آشنا شوید و چگونه از معده درد عصبی پیشگیری کنیم، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

قرص برای معده درد عصبی

سندروم معده درد عصبی چیست ؟

شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که چگونه احساسات ما می‌توانند بر روی جسم ما تاثیر بگذارد و در اندام‌های ما، همچون معده، ایجاد درد کنند ویا معده درد عصبی به چه علت به وجود می‌آید؟!

چنانچه اعصاب ما به دلیل احساساتی همچون خشم، ترس و استرس تحت تاثیر قرار بگیرد؛ هورمون‌هایی در بدن ترشح می‌شوند که برخی از علائم حیاتی همچون ضربان قلب و فشار خون را افزایش می‌دهند. همچنین اعصاب و بخش غیرارادی دستگاه عصبی که کار بسیاری از اعمال حیاتی بدن، همچون تنفس و گوارش را انجام می‌دهد نیز تحت تاثیر قرار گرفته و در نتیجه می‌توانند روی تنفس ویا اعمال گوارش و هضم افراد تاثیر بگذارند و در نتیجه آن را به‌صورت علائم جسمی ببینیم. به همین دلیل است که معده درد عصبی ممکن است به‌صورت یک درد شدید بروز کند. علائم معده درد عصبی گاهی همچون زخم معده، ورم معده و سوزش معده است.

علائم ورم معده عصبی

معده عصبی می تواند منعکس کننده علائم برخی از اختلالات دستگاه گوارش باشد. اینها شامل شرایطی مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، بیماری کرون، کولیت اولسراتیو و گاستروانتریت است که یک عفونت باکتریایی یا ویروسی معده است.
 
علائم معده عصبی (علائم معده درد عصبی یا همان علائم استرس معده) می تواند شامل موارد زیر باشد:
 

  • گرفتگی عضلات
  • تغییرات در اشتها
  • اسهال
  • سوء هاضمه
  • حالت تهوع
  • یبوست

کودکان اغلب ممکن است علائم معده عصبی را تجربه کنند. آنها ممکن است علائم خود را متفاوت از بزرگسالان توصیف کنند. آنها ممکن است از رفتن به مدرسه امتناع کنند یا به طور مکرر درد معده را گزارش کنند بدون اینکه علائم دیگری از عفونت نشان دهند.

درمان معده درد عصبی در طب سنتی

درمان معده درد عصبی در طب سنتی

از آن‌جایی‌که معده درد عصبی ممکن است بسیار شدید باشد و احساس ناراحتی زیادی در فرد ایجاد کند؛ به همین دلیل با درمان سریع معده درد عصبی در طب سنتی و درمان‌های خانگی آن آشنا می شویم.

  • آب بنوشید!

افراد هنگامی که به استرس و اضطراب بیش از حد دچار می‌شوند، ممکن است سبب حالت تهوع و استفراغ شود که یکی از علائم سندروم معده درد عصبی است. به همین دلیل باید برای جبران آبی که از دست داده‌اند، بدن خود را هیدراته نگه دارند و آب و نوشیدنی‌های هیدراته مصرف کنند. البته بهترین زمان مصرف نوشیدنی، نیم ساعت تا یک ساعت پس از استفراغ است که باید آب و مایعات را جرعه جرعه نوشید. همچنین بهتر است تا ۶ ساعت پس از استفراغ هیچ غذای جامدی مصرف نکنید.

  • از کافئین پرهیز کنید!

به‌صورت کلی کافئین در درازمدت ویا میزان زیاد، می‌تواند روی معده تاثیرات مخربی داشته باشد و معده درد عصبی را تشدید کند. برای کاهش اسید معده و عدم تحریک معده درد عصبی، بهتر است از مصرف نوشیدنی‌ها و مواد کافئین‌دار همچون قهوه خودداری نمایید. می‌توانید انواع دیگر نوشیدنی، همچون چای سبز که فاقد کافئین هستند را جایگزین کنید.

  • استرس خود را مدیریت کنید!

همانطور که گفتیم استرس و اضطراب، سبب تحریک سندروم معده درد عصبی می‌شوند؛ به همین دلیل باید این حالات را مدیریت کرد. از روش‌هایی که برای مدیریت استرس و اضطراب استفاده می‌شود، می‌توان به تنفس عمیق، انجام ورزش‌های سبک، پیاده‌روی، ایجاد سرگرمی برای خود، تجسم مثبت زمانی که بر استرس خود غلبه کرده‌اید، درخواست کمک از دوستان ویا اعضای خانواده، برنامه‌ریزی برای رفع این مشکل، تغذیه مناسب، استراحت کردن و مهم‌تر از همه، انجام مدیتیشن اشاره کرد.

  • دمنوش برای معده درد عصبی

یکی از راه‌های درمان سریع معده درد عصبی در طب سنتی، استفاده از انواع دمنوش لاغری است. این روش خانگی به آسانی ظرف چند دقیقه تا چند ساعت، معده درد افراد را بهتر می‌کند. از انواع دمنوش برای معده درد عصبی می‌توان به دمنوش نعنا ویا دم کردن چند برگ نعنا در آب اشاره کرد. نوع دیگر دمنوش برای معده درد عصبی، چایی لیمو است که برای تهیه آن می‌توانید از لیمو ترش یا لیمو عمانی در آب جوش استفاده کنید و این چای را تهیه نمایید. چای بابونه نیز به دلیل خاصیتی که در کاهش التهاب و تسکین اعصاب دارد، یک دمنوش برای معده درد عصبی محسوب می‌شود. به‌خصوص کسانی که دچار استرس و اضطراب مزمن هستند، می‌توانند با نوشیدن روزی یک فنجان چای بابونه، به این مشکل فائق آیند.

  • قرص برای معده درد عصبی

برخی از افراد ترجیح می‌دهند به جای استفاده از درمان‌های خانگی، از مصرف دارو برای درمان سریع معده درد عصبی استفاده کنند. در این بخش می‌توان چند قرص برای معده درد عصبی نام برد که بیشتر به رفع علائم معده درد کمک می‌کنند. ممکن است برخی از انواع دارو برای درمان معده درد عصبی تاثیر نداشته باشد و سایر انواع قرص برای معده درد عصبی بسیار تاثیرگذار واقع شوند. برای کاهش حالت تهوع، اسهال و همچنین کاهش اسید معده می‌توان از داروهایی همچون آلکا سلتزر، امترول میلانتا، پیتو بیسمال و... استفاده نمود. می‌توانید برای انتخاب داروی مناسب با پزشک خود مشورت کنید تا از مصرف انواع مختلف قرص برای معده درد عصبی و روبرو شدن با عوارض جانبی آن پیشگیری کنید.

علائم معده درد عصبی

علائم زخم معده عصبی

تعدادی از علائم  درد معده عصبی با زخم معده مرتبط است. شدت علائم بستگی به شدت زخم دارد.شایع ترین علامت احساس سوزش یا درد در وسط شکم بین قفسه سینه و ناف است. به طور معمول، زمانی که معده شما خالی است، درد شدیدتر خواهد بود و می تواند از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد.
 
سایر علائم و نشانه های رایج زخم عبارتند از:
  • درد مبهم در معده
  • کاهش وزن
  • عدم تمایل به غذا خوردن به دلیل درد
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • نفخ
  • احساس سیری به راحتی
  • آروغ زدن یا رفلاکس اسید
  • سوزش سر دل که احساس سوزش در قفسه سینه است)
  • دردی که ممکن است هنگام خوردن، نوشیدن یا مصرف آنتی اسیدها بهبود یابد
  • کم خونی که علائم آن می تواند شامل خستگی، تنگی نفس یا رنگ پریدگی پوست باشد
  • مدفوع تیره و قیری رنگ
  • استفراغی که خونی است یا شبیه تفاله قهوه است
در صورت داشتن علائم زخم معده با پزشک خود صحبت کنید. حتی اگر ناراحتی ممکن است خفیف باشد، اما اگر زخم ها درمان نشوند، می توانند بدتر شوند. زخم های خونریزی دهنده می توانند زندگی را تهدید کنند.

علائم زخم معده عصبی

درمان خانگی معده درد عصبی

چندین درمان خانگی محبوب برای سوء هاضمه وجود دارد. برخی از درمان‌ها ممکن است از منابع دیگر مانند سندرم روده تحریک‌پذیر نیز برای ناراحتی معده مفید باشند.

1. نوشیدن آب

بدن برای هضم و جذب موثر مواد مغذی از غذاها و نوشیدنی ها به آب نیاز دارد. کم آبی هضم غذا را دشوارتر و کمتر موثر می کند، که احتمال ناراحتی معده را افزایش می دهد.علاوه بر این، نوشیدن آب ممکن است به کاهش سوزش سر دل کمک کند.سرویس بهداشت ملی در بریتانیا توصیه می کند که مردان و زنان 6 تا 8 فنجان آب در روز بنوشند. با این حال، توصیه های سازمان های دیگر ممکن است متفاوت باشد، مانند نوشیدن 4-6 فنجان آب در روز.
 
حدود 20 درصد از این مقدار از غذا و بقیه از نوشیدنی ها تامین می شود. برای اکثر افراد، یک رقم خوب برای هدف گرفتن تقریباً 8 فنجان یا بیشتر آب در روز است. کودکان کوچکتر کمی کمتر از بزرگسالان به آب نیاز دارند:
 
  • کودکان 1 تا 3 ساله: 4 فنجان آب در روز.
  • کودکان 4 تا 8 ساله: 5 فنجان آب در روز.
  • کودکان 8 سال و بزرگتر: 7-8 فنجان آب در روز.
برای کسانی که مشکلات گوارشی دارند، ضروری است که هیدراته بمانند. استفراغ و اسهال می تواند به سرعت منجر به کم آبی بدن شود، بنابراین افرادی که این علائم را دارند باید به نوشیدن آب ادامه دهند.

2. اجتناب از دراز کشیدن

اجتناب از دراز کشیدن ممکن است از تبدیل شدن سوء هاضمه به سوزش سر دل جلوگیری کند.هنگامی که بدن افقی است، اسید موجود در معده بیشتر به سمت عقب حرکت می کند و به سمت بالا حرکت می کند که می تواند باعث سوزش سر دل شود.افراد مبتلا به ناراحتی معده باید حداقل برای چند ساعت از دراز کشیدن یا رفتن به رختخواب خودداری کنند تا این مشکل برطرف شود.

3. زنجبیل

زنجبیل ممکن است به کاهش تهوع و استفراغ در افراد باردار یا کسانی که تحت شیمی درمانی هستند کمک کند.افراد مبتلا به ناراحتی معده می توانند زنجبیل را به غذای خود اضافه کنند یا آن را به عنوان چای بنوشند. برخی از دمنوش های زنجبیل کاملا طبیعی نیز ممکن است حاوی زنجبیل کافی برای رفع ناراحتی معده باشند.چای زنجبیل به طور گسترده ای در سوپرمارکت ها و به صورت آنلاین در دسترس است.

4. پرهیز از سیگار و نوشیدن الکل

استعمال دخانیات و الکل ممکن است باعث سوء هاضمه و سایر بیماری های گوارشی مانند بیماری رفلاکس گوارشی (GERD) شود.

5. پرهیز از غذاهای سخت هضم

منبع معتبر تحقیقات نشان می دهد که غذاهای زیر ممکن است خطر سوء هاضمه را افزایش دهند:
  • غذاهای چرب یا اسیدی
  • محصولات گندم
  • میوه ها و آب میوه ها مانند هندوانه
  • غذاهای ادویه دار
  • غذاهای چرب

6. لیموترش یا آب لیمو، جوش شیرین و آب

برخی از مطالعات نشان می دهد که مخلوط کردن آب لیمو یا لیمو در آب با کمی جوش شیرین می تواند با کاهش اسیدیته معده به تسکین سوزش معده و سوء هاضمه کمک کند.
 
مزایا و معایب
 
اگرچه این درمان خانگی ممکن است به درمان ناراحتی معده کمک کند، اما ممکن است طعم آن خوشایند نباشد. علاوه بر این، مصرف بیش از حد جوش شیرین ممکن است منجر به منبع قابل اعتماد شود:
 
  • تنفس کم عمق یا آهسته
  • انقباض عضلانی
  • اسپاسم عضلانی

7. انجیر

انجیر حاوی موادی است که به عنوان ملین عمل می کند تا یبوست را کاهش دهد و حرکات سالم روده را تشویق کند. انجیر همچنین حاوی ترکیباتی است که ممکن است به کاهش سوء هاضمه کمک کند.

8. آب آلوئه

آلوئه ورا ممکن است به کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر و کولیت کمک کند، اگرچه شواهد برای این فواید اندک است و نیاز به تحقیقات بیشتر دارد.
 
مزایا و معایب
 
در یک مطالعه منبع معتبر، محققان دریافتند افرادی که روزانه 10 میلی لیتر شربت آلوئه ورا به مدت 4 هفته می نوشند، علائم زیر را از بیماری رفلاکس گوارشی (GERD) تسکین می دهند:
  • سوزش سردل
  • نفخ و آروغ زدن
  • تهوع و استفراغ
  • برگشت اسید و غذا
  • با این حال، مصرف آلوئه ورا ممکن است باعث درد و گرفتگی شکم شود.

9. ریحان

ریحان حاوی مواد قابل اعتمادی است که ممکن است گاز را کاهش دهد.برگ های ریحان همچنین حاوی سطوح بالایی از اسید لینولئیک هستند که خواص ضد التهابی دارند.

10. شیرین بیان

محصولاتی که حاوی ریشه شیرین بیان هستند ممکن است به تسکین علائم گوارشی کمک کنند. با این حال، کارشناسان در مورد نقش شیرین بیان در این محصولات نامطمئن هستند.فردی که معده ناراحت است می تواند چندین بار در روز چای ریشه شیرین بیان بنوشد تا زمانی که علائمش بهبود یابد.

11. برنج

برنج ساده ممکن است منبع مورد اعتماد برای کسانی که درد معده به دلیل سندرم روده تحریک پذیر دارند، همراه با سایر مواد غذایی کم FODMAP مفید باشد.برنج همچنین بخشی از رژیم غذایی BRAT است که پزشکان ممکن است توصیه کنند.

درمان خانگی معده درد عصبی

پیشگیری از معده درد عصبی

چنانچه چندین بار و به‌صورت مکرر به معده درد عصبی دچار می‌شوید و علائم معده درد را تجربه می‌کنید؛ بهتر است حتماً به پزشک مراجعه کنید، زیرا ممکن است برخلاف تصور شما، علت معده درد وجود باکتری، ویروس، رفلاکس معده ویا سایر بیماری‌های دستگاه گوارش باشد. بهتر است مصرف قرص برای معده درد عصبی حتما تحت نظر پزشک باشد؛ زیرا تمام انواع داروهای شیمیایی عوارض جانبی مخصوص به خود را دارند و باید نوع دارویی که مناسب شماست، دریافت کنید.

برای پیشگیری از معده درد عصبی، باید اول از همه استرس خود را مدیریت کنید و با کاهش اضطراب، از پیش آمدن معده درد جلوگیری نمایید. انجام مدیتیشن و استفاده از داروهایی که ممکن است برای شما تجویز شود، برای کنترل استرس و پیشگیری از سندروم وعده درد عصبی، موثر هستند. یکی دیگر از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از علائم معده درد عصبی، اصلاح تغذیه و رژیم غذایی است. استفاده از غذاهای حاوی فیبر و مواد غذایی پروبیوتیک، بسیاری از مشکلات دستگاه گوارش را برطرف می‌کنند و عوارض جانبی داروها ویا حالات عصبی را کم می‌کنند. همچنین ممکن است افراد به دلیل ضعف معده ناشی از کمبود ویتامین‌های B کمپلکس به معده درد عصبی دچار شوند که باید کمبود ویتامین را با مکمل‌ها جبران نمایند. چنانچه درشرایط معده درد عصبی هستید، می‌توانید حجم غذای خود را بین وعده‌های بیشتر تقسیم کنید تا فشار کمتری به معده شما وارد شود. انجام ورزش در کنار رژیم غذایی سالم، به بهبود سندروم معده درد عصبی و پیشگیری از آن کمک می‌کند.

بنابراین چنانچه زمانی که عصبانی ویا ناراحت می‌شوید ویا زمانی که تحت استرس و فشار هستید، دچار علائم معده درد عصبی می‌شوید؛ زمان آن رسیده است که سبک زندگی خود را تغییر دهید و یک رژیم غذایی سالم را پیش بگیرید و ورزش کردن را در برنامه روزانه خود قرار دهید. برخی از افراد نیازمند دریافت رژیم لاغری و کاهش وزن سریع هستند؛ پس به آن‌ها پیشنهاد می‌کنیم چنانچه به بیماری‌های دستگاه گوارش دچار هستند، باید بهترین و اصولی‌ترین رژیم لاغری را در پیش بگیرند. رژیم‌های بهاره غفاری، مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند، به شما برنامه ورزشی مناسب ارائه می‌دهند و در نهایت به تناسب اندام شما می‌انجامند. برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با رژیم‌های بهاره غفاری بر روی غفاری دایت کلیک کنید و چنانچه می‌خواهید رژیم غذایی خود را همین حالا دریافت نمایید، بر روی رژیم لاغری من کلیک کنید.

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (35 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه