علت کم نشدن وزن چیست + شایع‌ ترین دلایل لاغر نشدن

بهترین ایده‌آل برای ظاهر هر شخص داشتن تناسب اندام است. اضافه وزن و کمبود وزن هر کدام به نوعی سلامت افراد را به خطر می‌اندازند. یکی از معضلاتی که در سال‌های اخیر بیشتر شده است چاقی و اضافه وزن می‌باشد که تأثیرات مستقیمی بر کاهش سلامت افراد دارد. بیشتر پزشکان به افرادی که اضافه وزن دارند توصیه می‌کنند تا برای افزایش سلامتشان به فکر کاهش وزن و لاغری باشند. تمایل زیاد افراد برای لاغری سبب شده تا امروزه شاهد وجود روش‌های بسیار متنوعی برای کاهش وزن باشیم. معمول‌ترین روش پیروی از رژیم غذایی لاغری است. متأسفانه در برخی موارد افراد با استفاده از روش‌های لاغری هم شاهد کم نشدن وزن هستند. در چنین مواردی دانستن علت پایین نیامدن وزن بسیار مهم است. با ما همراه باشید تا فرق بین چاقی و اضافه وزن را دانسته و با شایع‌ترین دلایل لاغر نشدن هم آشنا شوید.  علت کم نشدن وزن چیست + شایع‌ ترین دلایل لاغر نشدن

تفاوت چاقی و اضافه وزن: 

 
اضافه وزن و چاقی را می‌توان دو تعریف بسیار نزدیک به هم دانست که تفاوت‌هایی هم با یکدیگر دارند. این دو اصطلاح هر دو به معنای بالا بودن درصد چربی در بدن شخص است، اما درصد و میزان چربی موجود در هر یک از آن‌ها متفاوت می‌باشد. به عنوان مثال اگر بر اساس شاخص توده بدنی که با توجه به قد و وزن شخص مشخص می‌شود، فرد تنها چند کیلو گرم وزن بیشتر داشته باشد در اصطلاح گفته می‌شود که شخص دچار اضافه وزن می‌باشد، اما اگر همین شخص ده کیلو گرم بیشتر از شاخص توده بدنی وزن داشته باشد به چنین شخصی چاق گفته می‌شود.
 
اضافه وزن و چاقی مشکلات زیادی را به همراه دارند که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد: فشار خون بالا، دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته، آرتروز، بیماری‌های مربوط به کیسه صفرا، مشکلات تنفسی و. . قبل از دانستن شایع‌ترین دلایل لاغر نشدن بهتر است با عوامل مؤثر بر بروز چاقی آشنا شوید. جلوگیری از این عوامل خود می‌تواند به شما در کاهش وزن کمک کند. 
 
عوامل مؤثر بر چاقی: 
 
کم خوابی: دیر خوابیدن خود یکی از عواملی است که سبب اضافه وزن و چاقی می‌شود. در این خصوص باید بدانید که دیر خوابی سبب می‌شود تا قبل از خواب احساس گرسنگی کرده و به ریزه خواری روی بیاورید. به این ترتیب قبل از خواب کالری دریافت می‌کنید و به دلیل عدم تحرک در طول خواب این کالری مصرف نشده و در بدن ذخیره می‌شود. ذخیره کالری هم به معنای افزایش وزن می‌باشد. 
 
کم نشدن وزن
 
 
تخمدان پلی کیستیک: وجود مشکلات هورمونی نظیر تخمدان پلی کیستیک یکی از دلایل اصلی لاغر نشدن در خانم‌ها است. از مشکلات هورمونی رایج در بین خانم‌ها می‌توان به تخمدان پلی کیستیک است که این عارضه بر روی افزایش وزن و چاقی هم مؤثر می‌باشد. در این بیماری هورمونی درون تخمدان کیست‌های کوچکی به وجود می‌آید که سبب بر هم خوردن تعادل هورمون‌ها می‌شوند و بر روی عادت ماهانه بانوان هم تأثیر‌گذار است. خانم‌های مبتلا به این بیماری نسبت به انسولین مقاومت نشان می‌دهند که این مقاومت به انسولین خود دلیل بروز چاقی است. تخمدان پلی کیستیک بیشتر سبب بروز چربی در ناحیه شکم می‌شود و در مبتلایان به این بیماری احتمال بروز مشکلات قلبی بیشتر می‌شود. 
 
ترک سیگار: افرادی که تجربه ترک سیگار را دارند حتماً متوجه این نکته شده‌اند که بعد از ترک سیگار افزایش وزن رخ می‌دهد. افزایش وزن بعد از ترک سیگار چند علت دارد. از جمله این علت‌ها باید به این موارد اشاره کنیم: 
حذف نیکوتینی که شخص به صورت روزانه دریافت می‌کرده است سبب می‌شود تا شخص احساس گرسنگی بیشتری داشته و به این ترتیب کالری بیشتری وارد بدنش شود. از طرفی دیگر ترک سیگار به کاهش سرعت سوخت و ساز بدن کمک می‌کند. در نتیجه بدن کالری کمتری مصرف می‌کند و ذخیره‌سازی کالری سبب چاقی می‌شود. 
 
کم کاری تیروئید: تیروئید، غده‌ای مهم در بدن است که با تولید هورمون‌های خاص نقش‌های زیادی را بر عهده دارد. یکی از اصلی‌ترین هورمون‌های تولید شده توسط غده تیروئید، هورمون تیروئید است که کاهش تولید آن تأثیر مستقیمی بر روی افزایش وزن دارد. کاهش تولید هورمون تیروئید سبب می‌شود تا فرد احساس ضعف و خستگی داشته باشد! کمبود هورمون تیروئید سوخت و ساز بدن را کاهش می‌دهد، که این به معنای ذخیره بیشتر کالری است. در بیشتر موارد با درمان کم کاری تیروئید وزن شخص به حالت عادی خود بر می‌گردد. 
 
دارو‌های کورتونی: از دارو‌های ضد التهابی استروئیدی تحت عنوان دارو‌های کورتونی یاد می‌شود که این دارو‌ها یکی از دلایل اصلی بروز چاقی در مصرف‌کنندگان هستند. دارو‌های کورتونی سبب افزایش اشتها و تجمع مایع در بدن می‌شوند که این دو مورد خود به معنای اضافه وزن است. تأثیرات دارو‌های کورتونی بر روی افزایش وزن رابطه مستقیمی با مدت زمان و دوز مصرفی دارو دارد. 
 
استرس: استرس هم یک علت کم نشدن وزن است. استرس و اضطراب در بدن سبب افزایش ترشح کورتیزول یا همان هورمون استرس می‌شوند. این هورمون سبب افزایش اشتها شده و چاقی را به دنبال دارد، زیرا واکنش طبیعی بدن در برابر استرس پرخوری و روی اوردن به مصرف غذا‌های چرب و پر کالری است. 
 
دارو‌های اعصاب: دارو‌های اعصاب و ضد افسردگی همانند دیگر دارو‌ها در کنار مزایای خود عوارضی را هم به دنبال دارند. یکی از مهم‌ترین عوارض دارو‌های ضد افسردگی افزایش وزن و چاقی است. اگر بعد از مصرف دارو‌های اعصاب دچار عوارض آن‌ها شدید بهتر است با پزشک خود مشورت کرده تا در صورت امکان دوز داروی شما را تغییر دهد. 
 
عدم دریافت فیبر کافی: وجود مقادیر کمی از فیبر در برنامه غذایی روزانه خود یک علت پایین نیامدن وزن است. فیبر به شما کمک می‌کند تا برای مدت زمان بیشتری احساس سیری داشته باشید به این ترتیب کالری کمتری وارد بدن شما می‌شود. حال اگر فیبر دریافتی شما کم باشد اشتها بیشتر شده و تمایل به دریافت کالری هم بیشتر می‌شود، که به دنبال آن اضافه وزن رخ می‌دهد. 
 
عوامل مؤثر بر افزایش وزن در مورد اینکه چرا لاغر نمی‌شم مهم و مؤثر هستند، زیرا انجام دادن این کار‌ها در کنار روش‌هایی لاغری سبب شده تا روش‌های لاغری بی‌اثر شوند. به بیانی دیگر این عوامل خود علت کم نشدن وزن هستند. در ادامه به توضیح بیشتر در مورد فواید لاغری پرداخته و با دیگر دلایل اصلی لاغر نشدن هم آشنا خواهید شد. 
پیشنهاد می شود مقاله رژیم شیردهی را مطالعه کنید.
 
فواید لاغری: 
 
اگر قصد کاهش وزن دارید بهتر است با فواید لاغری آشنا شوید تا بدانید با کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام چقدر به سلامت خود کمک می‌کنید. 
 
افزایش حافظه: یکی از مزایای اولیه کاهش وزن افزایش حافظه است که این موضوع با تحقیقات علمی ثابت شده. اسکن مغزی گرفته شده از افرادی که کاهش وزن داشته‌اند نشان‌دهنده این موضوع می‌باشد که فعالیت مغز آن‌ها هنگام ذخیره اطلاعات بهتره بوده، این به معنای افزایش قدرت حافظه است. جالب است بدانید برخی از تحقیقات انجام شده هم نشان‌دهنده وجود رابطه بین چاقی و کاهش حافظه است! پیشنهاد می شود مقاله رژیم 7 روزه لاغری را مطالعه کنید.
 
علت کم نشدن وزن
 
بهبود روابط: کم نشدن وزن یکی از دلایلی است که سبب کاهش اعتماد به نفس افراد می‌شود. در مقابل تناسب اندام به اشخاص در داشتن اعتماد به نفس بیشتر کمک می‌کند. تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که افراد بعد از کاهش وزن و رسیدن به اندام ایده‌آل‌شان روابط بهتری با اطرافیان و همسر خود دارند. 
 
کاهش ابتلا به سرطان: برخی از عوامل نظیر قرار گرفتن طولانی مدت در مقابل خورشید و سیگار کشیدن سبب بروز انواع سرطان می‌شوند. اضافه وزن و چاقی احتمال بروز التهاب در بدن را نیز بیشتر می‌کند. در نتیجه یکی از مهم‌ترین فواید لاغری کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌هایی نظیر سرطان است. توجه داشته باشید کم نشدن وزن می‌تواند شخص را به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا کند! 
 
تغییر طعم غذا: یکی از جالب‌ترین فوایدی که کاهش وزن و لاغری به دنبال دارد، تغییر طعم غذا‌ها است. کاهش وزن تغییراتی را در جوانه‌های چشایی ایجاد می‌کند که سبب می‌شود تا افراد بهتر طعم غذا‌ها را حس کنند. 
پیشنهاد می شود مقاله رژیم شوک را مطالعه کنید.
کاهش علائم آرتروز: در پاسخ به این سؤال که چرا لاغر نمی‌شم؟ باید گفت: لاغری در صورتی امکان‌پذیر است که درست و اصولی باشد. داشتن رژیم غذایی ناسالم نه تنها سبب لاغری نمی‌شود بلکه خطراتی را هم برای سلامت شما به همراه دارد. اگر کاهش وزن شما درست و اصولی باشد یکی از فواید آن کاهش علائم آرتروز خواهد بود. 
 
بهبود خواب: تحقیقات انجام شده در مورد کاهش وزن و مزایای آن نشان می‌دهد که کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام می‌تواند بر روی بهبود کیفیت خواب هم مؤثر باشد. کاهش وزن به فرد کمک می‌کند تا در خواب بهتر نفس بکشد. در نظر داشته باشید که خواب خوب و با کیفیت خود سبب چربی سوزی شده و از این طریق به داشتن تناسب اندام کمک می‌کند. 
 

کاهش سایز بدون کاهش وزن

در برخی از رژیم‌های غذایی افراد عنوان می‌کنند که وزن آن‌ها به هیچ عنوان کاهش نداشته اما با تغییر سایز در بدن روبرو شده‌اند. این افراد دچار استپ وزنی شده و با این چالش روبرو می‌شوند که چرا سایز کم می‌کنم ولی وزن نه؟ برای پاسخ به این سؤال باید ببینیم چه تفاوت‌هایی میان تغییر وزن و تغییر سایز وجود دارد و چرا افراد با این مشکل روبرو می‌شوند؟ وزن چربی با وزن ماهیچه برابر است اما ماهیچه‌ها فضای بسیار کمتری را نسبت به چربی در بدن اشغال می‌کنند. اولین علت کاهش سایز بدون کاهش وزن همین موضوع است. زمانی که فرد با کاهش سایز روبرو می‌شود اما وزنی کم نکرده، نشان‌دهنده ایجاد تغییر در ترکیب بدنی است. در این حالت بدن شما چربی‌های زیادی که فضای زیادی را شاغال کرده‌اند از بین می‌برد و مقدار زیادی توده‌های بدون چربی که معمولاً ماهیچه هستند به جا می‌ماند. 
 
افرادی با میزان چربی بالایی در بدن خود همراه هستند، بیشتر در معرض بیماری‌ها و مشکلاتی مانند دیابت، فشارخون و بیماری‌های قلبی هستند. این افراد کیفیت زندگی پایین‌تری نیز دارند. در نتیجه یکی از بهترین راه‌ها این است که به جای چک کردن مداوم وزن، در طی رژیم سایز خود را اندازه گرفته و زمانی که با کاهش سایز روبرو شدید، می‌توانید از وضعیت بدن خود خوشحال باشید. برای رسیدن به کاهش سایز پایدار باید حتماً رژیم غذایی اصولی را در کنار ورزش داشته باشید. در واقع زمان یکه تنها با کاهش وزن روبرو شده و هیچ تغییری در سایز خود مشاهده نمی‌کنید، باید متوجه غیر اصولی بودن رژیم خود شوید و به سرعت مسیر کاهش وزن و سایز را تغییر دهید. 
 
مهم‌ترین تفاوت‌ها میان تغییر سایز و وزن و عددی که ترازو به شما نشان می‌دهد، به صورت زیر هستند: 
 
  • عددی که ترازو نشان می‌دهد وزن تمام قسمت‌های بدن شامل چربی، عضله، استخوان، اندام‌ها و ... است و نمی‌تواند نشان‌دهنده وزن واقعی فرد باشد. 
  • ورزش‌های هوازی تأثیر زیادی در سایز بدن دارند اما قطعاً تمام افرادی که این ورزش‌ها را انجام می‌دهند با کاهش وزن روبرو نمی‌شوند. 
  • ترازو تفاوت میان چربی و عضله را متوجه نمی‌شود و وزن آن‌ها را در کنار یکدیگر نشان می‌دهد. فردی با وزن کمتر ممکن است میزان چربی بسیار بیشتری در بدن داشته باشد. 
 
اما اگر سایز بدن شما کم نمی‌شود می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. کاهش آب بدن می‌تواند کاهش وزن زیادی را نشان دهد اما معمولاً این کاهش اصولی نیست و با مصرف آب برمی‌گردد. مشکلات ژنتیکی، رژیم غذایی ناصحیح، مدل چربی‌های بدن، توزیع چربی و ... می‌تواند از مهم‌ترین دلایل جلوگیری از کاهش سایز باشد. با بررسی علت کاهش سایز بدون کاهش وزن می‌توانید به صورت کاملاً اصولی و بر اساس برنامه مشخص وزن و سایز خود را کاهش داده و از شر چربی‌های اضافه خلاص شوید. 
 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (4 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه