0 تا 100 درمان یبوست کودکان و نوزادان + علت و روش درمان

یبوست یکی از بیماری‌های دستگاه گوارش است که می‌تواند بر روی سلامت کلی افراد تاثیر بگذارد؛ به همین دلیل درمان آن اهمیت بسیاری دارد. البته نیازی نیست همواره برای یبوست‌هایی که گهگاهی دچار می‌شوید به پزشک مراجعه کنید بلکه با آشنایی با درمانی خانگی یبوست می‌توانید به راحتی خود را درمان کنید. در غفاری دایت می‌خواهیم با انواع روش‌های درمان خانگی یبوست برای کودکان و نوزادان آشنا شوید و با دانستن عوارض یبوست به رفع سریع یبوست اقدام کنیم؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. 0 تا 100 درمان یبوست کودکان و نوزادان + علت و روش درمان

یبوست چیست؟!

یبوست مشکلی است که می‌تواند در نوزادان، کودکان و همچنین بزرگسالان به دلایل گوناگونی به وجود آید. به عنوان مثال علت یبوست در بزرگسالان می‌تواند مصرف غذای رژیمی ضعیف با فیبر کم، مصرف آب به میزان کم، عادت به بی‌نظمی در دفع مدفوع، عدم فعالیت بدنی، بارداری، پیری و همچنین تغییرات روتین زندگی به دلیل سفر و همچنین استرس و مصرف بعضی دارو‌های خاص باشد.
 
اما در نوزادان و کودکان این مشکل می‌تواند به دلایل دیگری به وجود آید.  لازم به ذکر است چنانچه یبوست خفیف باشد و در شرایط مزمن قرار نگرفته باشد، درمان یبوست نوزاد و کودک راحت‌تر است، زیرا هنوز به مراحلی نرسیده که بتواند کل سلامت بدن و گوارش کودک را تحت تأثیر قرار دهد. در چنین شرایطی با استفاده از درمان‌های خانگی که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت، می‌توانید به درمان یبوست کودک در خانه بپردازید.
برای یبوست نوزاد چی خوبه
 

علت بروز یبوست در کودکان و نوزادان

همان طور که پیشتر اشاره کردیم دلیل ابتلای نوزادان و کودکان به یبوست با بزرگسالان تا حدودی متفاوت است. در ادامه به دلایلی که می‌تواند سبب این مشکل شود اشاره خواهیم کرد: 
 
  • در کودکان و نوزادان ممکن است ابتلا به بیماری‌هایی نظیر سیستیک فیبروزیس، دیابت، کم کاری تیروئید و همچنین نقص‌های مادرزادی در روده و مقعد سبب به وجود آمدن مشکل یبوست شود. 
  • از دیگر علت‌هایی که می‌تواند سبب یبوست در نوزادان و کودکان شود می‌توان به مصرف کم مایعات، غذا‌های کم فیبر و همچنین تغییر نوع شیر خشک در نوزادان اشاره کرد. 
  • مصرف غذا‌های دیر هضم نیز سبب می‌شود حرکات دودی روده کاهش پیدا کند، و این موضوع یکی دیگر از دلایل بروز یبوست در کودکان به شمار می‌آید. از جمله این مواد غذایی می‌توان به موز، برنج، نان سفید، سیب‌زمینی، ماست، پنیر و پاستا اشاره کرد. 
  • چنانچه نوزاد و یا کودک نیاز به استفاده از دارو‌هایی مانند ایبوپروفن، انواع آنتی‌بیوتیک، استأمینوفن و یا مکمل‌های آهن داشته باشد، این دارو‌ها می‌توانند سبب بروز یبوست در آن‌ها شوند. 
  • از دیگر دلایل به وجود آمدن یبوست در نوزادان و کودکان می‌توان به وجود آلرژی غذایی در آن‌ها اشاره کرد. 
  • اختلالات متابولیکی در نوزادان و کودکان از دیگر دلایل بروز یبوست به شمار می‌آید. اختلالات متابولیسم، مشکلاتی ژنتیکی هستند که ابتلای نوزاد و کودک به آن‌ها سبب می‌شود تا در تبدیل پروتئین، کربوهیدرات و چربی‌ها به انرژی مشکلاتی به وجود آید. لازم است بدانید که در طی یک چرخه طبیعی هنگامی‌که نوزاد شیر و یا غذا می‌خورد، آنزیم موجود در سیستم گوارش او، غذا یا شیر را تجزیه کرده و آن را به قند یا اسید‌های مورد نیاز بدن تبدیل می‌کند.

اما چنانچه کودک دچار اختلالات متابولیکی باشد، این چرخه به درستی رخ نمی‌دهد و این امر می‌تواند یکی از دلایل ابتلا به یبوست به شمار آید. 

درمان یبوست کودکان

راه های درمان یبوست کودکان و نوزادان در خانه

پیش از آن که به این موضوع بپردازیم که برای یبوست نوزاد چی خوبه؟ بهتر است به این نکته اشاره کنیم که پدر و مادر با دیدن چه علائمی می‌توانند متوجه شوند که نوزادشان دچار مشکل یبوست شده است؟ 
از جمله علائم یبوست نوزاد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 
  • مدفوع نوزاد کم باشد و دفع آن با دشواری صورت گیرد. 
  • نوزاد فشار زیادی را برای دفع نشان دهد. 
  • مدفوع نوزاد مانند سنگریزه‌های کوچک دفع شود. 
  • شکم نوزاد دچار ورم شود. 
  • نوزاد در این شرایط گرفتگی‌های دردناکی را تحمل نماید. 

درمان یبوست در نوزادان

اصولاً برای رفع یبوست نوزاد می‌توان به جای استفاده از دارو، به راهکار‌های خانگی روی آورد.  چنانچه کودک شما شیرخوار است و هنوز امکان خوراندن غذا به او وجود ندارد، می‌توانید روزانه بین 2 تا 4 اونس آب میوه مانند آب گلابی، گیلاس یا سیب به او بخورانید. در این شرایط لازم است مدفوع نوزاد را کنترل کنید چنانچه خیلی شل شد، لازم است آب و یا مایعات کمتری به نوزاد بدهید.
 
چنانچه کودک شما به سنی رسیده که می‌توان به او غذا خوراند، می‌توانید به جای برنج از جو دوسر در غذای وی استفاده کنید. از آن جا که بسیاری از مادران به کودک خود فرنی با آرد برنج و یا نشاسته برنج می‌خورانند، این غذا می‌تواند سبب بروز یبوست در کودک شود. 
از دیگر روش‌های درمان یبوست نوزاد در خانه می‌توان به مصرف مقدار کمی روغن زیتون، بادام  و یا بهره بردن از خواص روغن کرچک برای بهبود یبوست کودکان استفاده کرد.
 
این روغن‌ها ملین هستند و همراه با مقدار کمی آب ولرم، می‌توانند در رفع یبوست نوزاد بسیار تأثیرگذار باشند.  ذکر یک نکته در اینجا حائز اهمیت است. چنانچه نوزاد از شیر مادر تغذیه کند، دچار یبوست نمی‌شود زیرا در شیر مادر موادی وجود دارد که از دچار شدن نوزاد به یبوست جلوگیری می‌کند. برخلاف این موضوع، کودکانی که از شیر خشک استفاده می‌کنند ممکن است بیشتر دچار یبوست شوند، بخصوص در شرایطی خاص اگر نیاز باشد نوع شیر خشک تعویض شود، این مشکل بیشتر روی می‌دهد. 
 
برای درمان یبوست نوزاد پیشنهاد می‌کنیم از روش ماساژ استفاده کنید. برای این منظور لازم است دست خود را چرب کرده و در جهت حرکت عقربه‌های ساعت، شکم نوزاد را ماساژ دهید. این عمل کمک می‌کند تا دستگاه گوارش کودک بتواند برای یک دفع آسان آماده شود.  همچنین می‌توانید برای رفع یبوست نوزاد از حرکات نرمشی ملایم استفاده نمایید.
 
حرکت دادن پا‌های نوزاد و ماساژ دادن آن‌ها تا حد زیادی می‌تواند به انجام عمل دفع کمک نماید.  در انتهای این بخش لازم است به این نکته اشاره کنیم که چنانچه با یبوست نوزاد مواجه شدید، بهتر است در ابتدا مشکل را با متخصص اطفال در میان بگذارید. زیرا پزشک در این شرایط با معاینات و دریافت آزمایش‌های لازم می‌تواند تشخیص دهد که آیا نوزاد دچار انسداد و پیچ خوردگی روده‌ها شده است یا خیر؟ چنانچه این مشکل وجود نداشته باشد می‌توانید از درمان‌های خانگی برای رفع یبوست نوزاد استفاده کنید.
 
درمان یبوست نوزاد

درمان یبوست کودکان

در این قسمت نیز قبل از آن که به روش‌های درمان یبوست کودکان در خانه بپردازیم، لازم است ببینیم نشانه‌های یبوست در کودکان چیست؟ 
  • مدفوع سفت و خشک 
  • ابراز درد و ناراحتی هنگام دفع
  • ناتوانی در دفع به مدت دو تا سه روز 
  • بی اشتهایی
  • خونریزی از مقعد

درمان یبوست کودکان در خانه

برای درمان کودکانی که به این مشکل دچار شده‌اند لازم است روش‌های خانگی زیر مورد استفاده قرار گیرد: 
  1. حمام آب گرم و به همراه آن ماساژ تا حد زیادی می‌تواند در آرامش کودک نقش داشته و سبب شود تا حرکات دودی روده بهتر صورت پذیرد. 
  2. از دیگر روش‌های درمان خانگی یبوست در کودکان استفاده از حریره بادام، پوره میوه و سبزیجات است. زیرامصرف غذاهای فیبر دار و به درمان یبوست کودکان کمک خواهد کرد. 
  3. خوراندن آب جوشیده ولرم چند بار در روز کمک می‌کند تا عمل دفع کودکان به راحتی انجام پذیرد. 
  4. خوردن ماست، روغن زیتون و میوه‌های ملین می‌تواند مانع از خشکی مزاج کودکان شود. 
  5. یکی دیگر از روش‌های درمان یبوست کودک در خانه، استفاده از انجیر و آلو به صورت خشک و تازه است. برای این منظور می‌توانید تعدادی انجیر را خیس کرده و هنگام شب به کودک بخورانید. 
  6. همان طور که پیشتر نیز اشاره کردیم سبزیجات به لحاظ داشتن فیبر، درمان بسیار خوبی برای یبوست به شمار می‌آیند. بنابراین با خوراندن سبزیجاتی مانند اسفناج و کاهو می‌توان به رفع یبوست کودکان کمک کرد. 
  7. خاصیت میوه‌ها را نیز نمی‌توان در رفع یبوست کودک نادیده گرفت. بنابراین خوردن میوه‌هایی از قبیل کیوی، سیب، انگور، گلابی، آناناس و هندوانه می‌تواند به رفع یبوست آن‌ها کمک نماید. 
  8. همچنین از دیگر کار‌هایی که انجام آن برای درمان یبوست کودکان توصیه می‌شود، داشتن تحرک و جنب و جوش است. 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (57 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه